Ceva ce nu vezi chiar în fiecare zi. Auto Union Type 52 a fost desenată în anii ’30, dar prezentată de Audi abia anul acesta, la Goodwood.
Istoria poate ascunde multe lucruri de care poate nimeni, niciodată, nu va avea habar. Dar există și reversul, atunci când o mână de oameni pasionați pot readuce la viață ceva ce nici măcar nu a existat.
Cam aceasta ar fi povestea acestui model, Auto Union Type 52. Totul începe de la legendarele modele Auto Union Silver Arrows, din anii ’30. Mașini de Grand Prix, desigur, care concurau sub marca Auto Union, formată în 1932 din mărcile Audi, DKW, Horch și Wanderer. Atunci, aceste curse, precursoarele a ceea ce cunoaștem ca fiind Formula 1 (din 1950 până în prezent) erau deja extrem de competitive, iar regulile se schimbau mai des decât acum. Regulamentul prevedea ca din 1934 până în 1936, mașinile de competiție să aibă masa de 750 kg. În 1933, Auto Union le-a comandat celor de la centrul de design al lui Ferdinand Porsche să le deseneze o mașină după noile reguli. Așa s-a născut, în 1934, Auto Union Type A. Inginerii preferau atunci motoarele montate în față, dar Audi a vrut să vadă cum se comportă o mașină de acest nivel cu motorul montat central, în spatele șoferului. Aveau să afle că aceasta era soluția ideală cu modelul Auto Union Type C (1936).
Aceasta este doar introducerea pentru Auto Union Type 52. În paralel cu modelele de competiție, se pregătea și o versiune de stradă, cu motor V16, care ar fi urmat să fie ceva nemaivăzut în acea perioadă. Doar că, deși schițele erau gata, planul era făcut, acest model, Auto Union Type 52, nu a fost construit niciodată. Dar toate schițele și planurile au rămas în arhivele Audi, iar marca germană a vrut să finalizeze ceea ce trebuia să fie ceva absolut impresionant acum 90 de ani. Așa că a construit acest model, numit și Schnellsportwagen, cu ajutorul restauratorilor de la Crosthwaite & Gardner, cărora le-a pus la dispoziție toată documentația găsită în arhivele Audi și Porsche. După mai mulți ani de muncă, restauratorii au reușit să finalizeze construcția acestui model în 2023. Și, spune Audi, nu a fost deloc ușor. Platforma, toate reperele caroseriei, motorul, transmisia, absolut tot este unicat. Ca și mașina, de altfel, pentru că a fost construit un singur exemplar. Auto Union Type 52 are peste 5 metri lungime, iar la interior a fost păstrată savoarea acelor vremuri în ceea ce privește tabloul de bord, dar și scaunele și ambianța. Mașina, care era imaginată ca una omologată pentru șosea, are trei locuri: șoferul stă în mijloc, iar pasagerii de o parte și de alta, în poziție mai retrasă decât șoferul. Gândiți-vă că acest model, dacă ar fi fost construit la vremea lui, ar fi trebuit să permită posesorului să participe la curse de genul Mille Miglia sau în curse de anduranță, cum ar fi cele de la Le Mans sau Spa Fracorchamps. Planurile inițiale spuneau că Auto Union Type 52 trebuia să cântărească 1,3 tone, iar cu trei pasageri, ’70 kg de bagaje și 150 kg de echipament, masa să ajunge la maxim 1,75 tone.
Pentru construcția mașinii în era modernă, motorul a fost preluat de la o un model de Grand Prix, doar că suspensiile au fost construite după tehnologi actuală. Nu și frânele, care au rămas cu tamburi la ambele punți. O altă modificare de la planurile inițiale: rezervorul a fost plasat sub scaune, nu în spatele șoferului.
Așadar, motorul lui Auto Union Type 52 este un V16 supraalimentat (compresor mecanic) dar nu de 4,4 litri, cum voiau cei de la Auto Union să fie acum 90 de ani, ci de 6 litri (similar cu cel de la Auto Union Type C). Mai sunt diferențe. Motorul inițial urma să dezvolte 200 CP/3.650 rpm, motorul de acum produce 520 CP/4.500 rpm.
Cum spuneam, Auto Union Type C este unicat, probabil va rămâne întotdeauna în proprietatea Audi și în amintirea pasionaților de mașini pentru debutul de la Goodwood de anul acesta, cu Hans-Joachim Stuck la volan.