Home Magazin Reportaj: Cursa de 24 h de la Le Mans – Regina motorsportului

Reportaj: Cursa de 24 h de la Le Mans – Regina motorsportului

de Dan Damian
Le Mans 24h - Mobil 1 Racing; FIA WEC 24 Hours of Le Mans

Anul acesta, am petrecut 3 zile pe circuitul Sarthe din Le Mans și am luat pulsul celei mai celebre, mai mari și mai cum vreți să-i mai spuneți curse de anduranță din lume. De fapt, nu doar de anduranță.

În motorsport este de mult timp creionată ideea că există trei curse-regine pe care orice pilot (poate mai puțin Kimi Raikonnen) își dorește să le câștige: Le Mans, Marele Premiu al statului Monaco și Indy 500. Nu e deloc simplu, pentru că fac parte din spectre mult diferite, și asta se vede. Până în prezent, doar Graham Hill, pilotul britanic care a murit în 1975, la doar 46 de ani, într-un accident de avion, a reușit acest lucru.

Le Mans 24h - Mobil 1 Racing; FIA WEC 24 Hours of Le Mans

 

Prima ediție a cursei de la Le Mans a avut loc în 1923, astfel că cea de anul trecut a sărbătorit un secol de la debut. Însă nu a fost cursa cu numărul 100, din motive legate de Al Doilea Război Mondial. De fapt, ediția din acest an a fost a 92-a disputată pe circuitul semipermanent de lângă micul oraș francez.

Îi tot spunem „cursă“, dar Le Mans 24 h este un eveniment a cărui amploare nu ai cum să o înțelegi dacă nu ești acolo. Este ceva complet diferit de orice altă cursă. Ok, nu le-am văzut pe toate, dar nici nu-i nevoie. Spuneți-mi una în cadrul căreia evenimentele pentru public încep cu o săptămână înainte. Sau una în cadrul căreia echipele sunt prezente la circuit cu o lună înainte.

Spațiul principal, foarte mare, e în interiorul circuitului, în dreptul liniei de start/sosire. Aglomerația este la ea acasă, dar toată lumea e în mișcare. Unii merg să mănânce, alții, la magazinele oficiale cu suveniruri, unde găsești brelocuri la 7,5 euro, șepci la 30 de euro și mai multe suveniruri și haine decât ți-ai putea imagina. Cel mai scump articol pe care l-am văzut a fost o geantă vintage superbă, din piele, de 480 de euro.

Le Mans 24h - Mobil 1 Racing; FIA WEC 24 Hours of Le Mans

Am ajuns la circuit vineri-dimineață, după un drum de o oră și 20 de minute cu microbuzul de la hotelul nostru, situat la 100 km de Le Mans, în Tours. Nu vreau să-mi imaginez cât costă să stai chiar în orașul de lângă circuit în perioada evenimentului. Probabil că, la momentul în care citiți acest articol, rezervările pentru ediția de anul viitor sunt încheiate aproape 100%.

Am programate o serie de întâlniri cu câțiva piloți. Primul este Frederic Makowiecki, unul dintre piloții mașinii cu numărul 5, al Porsche Penske Motorsport. Am doar 5 minute la dispoziției și încerc să-l întreb cât mai multe. Din lipsă de spațiu, vă redau doar atât: „Este o cursă specială, foarte dură. Ca pilot, trebuie să te gestionezi în așa fel încât să fii foarte bun la momentul potrivit. Și momentul potrivit e pe final de cursă. Este ceva magic. Nu cred că există vreun pilot de pe grilă care să nu dea titlul în WEC pentru primul loc la Le Mans“. Urmează Will Stevens, pilotul mașinii cu numărul 12, al echipei Hertz Team Jota. E câștigătorul etapei precedente, de la Spa-Francorchamps, din cadrul WEC. Este optimist, chiar dacă mașina sa a fost complet distrusă cu o zi înainte, în cadrul calificărilor pentru Hyperpole. Nu știam atunci, probabil nici el, dar mecanicii echipei urmau practic să o reconstruiască în cam 36 de ore.

Le Mans 24h - Mobil 1 Racing; FIA WEC 24 Hours of Le Mans

Ne întâlnim și cu Alexander Wurz, fostul pilot de Formula 1 acum consultat al echipei Toyota Gazoo Racing, iar apoi urmează momentul culminant zilei: o discuție a tuturor celor 20 de jurnaliști și influenceri invitați de către Mobil 1 cu Jenson Button, campionul mondial din Formula 1 din 2009. Are 44 de ani, adică este cu doar 2 ani mai mare decât Fernando Alonso, dar a renunțat demult la F1. Nu și la curse. Anul acesta, pilotează mașina cu numărul 38 a celor de la Hertz Team Jota. Speră la un rezultat bun, e relaxat și spune că este la fel de posibil ca, anul viitor, să nu mai piloteze, precum e posibil să mai participe la Le Mans în următorii 4 ani. Îi place atmosfera, îi place Porsche-ul 963 și abia așteaptă să ia startul. Spune că, la antrenamentele libere nocturne, îi place liniștea din raza farurilor. Și că a simțit mirosul cârnaților când a trecut prin zona unde erau campingurile celor veniți cu rulota sau cortul la cursă. Și că nu miroseau bine.

Parada piloților

După-amiaza zilei de vineri este rezervată paradei piloților. Mergem cu microbuzul în centrul orașului Le Mans și, din fericire pentru grupul nostru, avem locuri în lounge-ul Cadillac. Altfel era greu să vedem ceva. Este foarte multă lume, gălăgie, și mulți oameni de securitate, pe motociclete. Practic, aici defilează piloții în mașini de serie, aproape toate cabriolete. În uralele publicului, grupați pe echipe, piloții salută asistența și aruncă în mulțime tot felul de chestii promoționale: steaguri, brățări, șepci etc. Motoare turate, mașini de epocă, echipe de dansatoare, totul emană voie bună. Timp de două ore a fost o atmosferă de carnaval.

Race days

Sâmbătă, la circuit nu mai este chiar așa de multă relaxare. Sunt în lounge-ul Porsche, puțin mai sus de linia de start. Construcția este pe două niveluri, ambele deasupra pistei. Una închisă, cu vedere la circuit, izolată fonic, unde avem mese, mâncare și un monitor uriaș cu proiecția cursei, dar și o terasă de unde poți vedea perfect pista și unde auzi excelent sunetul motoarelor. Startul se dă la ora locală 16.00, e lansat și este o experiență în sine, singurul moment în care vezi mașinile atât de grupate. Zinedine Zidane flutură steagul de start, cam în același timp în care avioanele trasează cu fum culorile drapelului francez, chiar deasupra noastră. La clasa Hypercar, din pole position pleacă Porsche-ul #6 al echipei Porsche Penske Motorsport, datorită celui mai bun timp obținut în Hyperpole-ul desfășurat joi (3.24,634), urmat de Cadillacul V-Series.R #3 și de Ferrariul AF Corse #51. La categoria LMP2 (care nu punctează) și care utilizează același model (Oreca 07-Gibson), din pole-position pleacă echipa AO by TF (PRO/AM), iar la LMGT3, prima poziție le-a revenit celor de la Inception Racing, cu McLarenul 720S LMGT3 Evo #70.

Le Mans 24h - Mobil 1 Racing; FIA WEC 24 Hours of Le Mans

Anul acesta au luat startul 62 de mașini din cele trei clase, pe un circuit de 13,626 km, cu 33 de viraje. După startul fulminant, lucrurile se calmează cumva, pentru că echipele încep să adapteze la cursă strategiile concepute anterior.

După vreo 30 de minute, am alt program. O vizită în boxele echipei Toyota Gazoo Racing, unde aflu că n-am voie să pozez/filmez nimic. Dar aflu chestii interesante, cum ar fi faptul că au piese de rezervă pentru a construi șase mașini și că au câte trei motoare disponibile pentru fiecare mașină (motorul se schimbă după calificări). Văd și standul cu pneuri (slick și wet) și mi se spune că unul cântărește 22 kg cu tot cu jantă. Vor folosi cam 13–14 seturi în această cursă. Mai de departe, văd și camera plină cu monitoare. Sunt 40 de oameni acolo, care analizează datele de telemetrie și fac/adaptează strategia de cursă.

Le Mans 24h - Mobil 1 Racing; FIA WEC 24 Hours of Le Mans

Între timp, pe pistă, la doar 43 de minute de la debut, Ferrari este pe primele două poziții. Pentru echipe, vremea e înnebunitoare la Le Mans. Eu m-am bucurat că am lăsat canicula din București pentru cele 19 grade de aici, dar vin ploi care îi pun pe șefii de echipe și pe piloți în situații imposibile. În doar câteva ore, Porsche pierde primul loc, pentru că a trecut la pneuri de ploaie, în timp ce Ferrari a rămas pe slickuri, în condițiile în care ploaia începută hotărât s-a oprit rapid. La conducere se succed Toyota, dar și Cadillac, însă sunt poziții de conjunctură, legate de strategia intrării la boxe. BMW M Team WRT, la debutul în Le Mans, ajunge la un moment dat pe locul 7, dar Art Carul lor se lovește violent de zid, la fel ca și cealaltă mașină a constructorului bavarez. Au încercat să revină, au stat mult la boxe, au intrat pe circuit, dar n-au mai reușit să facă ceva. Între timp, cele două modele Alpine abandonează la scurt timp unul după altul, din cauza unei probleme la motor.

Le Mans 24h - Mobil 1 Racing; FIA WEC 24 Hours of Le Mans

Merg să văd standul Hertz Team Jota. Cu totul altă atmosferă, avem voie să orice. Ba chiar filmăm live o realimentare. În WEC, mecanicii nu au voie să schimbe pneurile în timpul alimentării, din motive de siguranță. Un schimb de pneuri durează cam 12 secunde, pentru că sunt doar doi oameni pentru fiecare punte și doar două pistoale pneumatice permise. Apropo, mașinile sunt alimentate cu biocombustibil, sub boxe fiind un rezervor din care toți alimentează cu exact același combustibil. Mașina pleacă hotărât, dar în liniște – până la 65 km/h poate rula electric, apoi se aude bubuitul motorului termic. Aici, am văzut mecanici moțăind, lucru de înțeles, fiindcă unii au avut 7 ore de somn în 3 zile, pentru că au reconstruit mașina cu numărul 12.

Timpul trece, la conducere ajunge chiar și Ferrariul 499P, condus de Robert Kubica, al echipei semioficiale AF Corse. Apropo, Kubica a trimis în bariere BMW-ul M Team WRT, l-a scos din cursă, dar soarta s-a răzbunat ulterior, și Kubica a abandonat.

Le Mans 24h - Mobil 1 Racing; FIA WEC 24 Hours of Le Mans

În noaptea cursei de 24h de la Le Mans, mai avem două momente. Prima dată, mergem în Hunaudieres, un punct de mare interes, dar aici vedem doar câteva minute de cursă, două scurtcircuitări ale șicanei și apoi… safety carul. Ne mutăm la Indianapolis, unde frustrarea este maximă. Stăm cam o oră, cursa e total sub safety car. Noaptea aduce și momente de ploaie torențială, la pachet cu neutralizare de câteva ore în total. Ziua deja creionează câștigătorul, dar scurtele clipe de ploaie păstrează incertitudinea. Așteptăm ora 16.00. Vine încet, dar momentul finișului nu este cum te-ai aștepta. E o cursă de anduranță, nu se trece o linie de sosire în modul clasic. Când cronometrul se oprește, câștigă cel care a parcurs cea mai mare distanță în cele 24 de ore. Iar anul acesta a fost, ca și anul trecut, după 50 de ani, Ferrari. Mașina #50, Ferrari AF Corse, cu echipajul Fuoco/Molina/Nielsen, urmată de Toyota #7 (Lopez/Kobayashi/De Vries) și de celălalt Ferrari oficial, #51 (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi).

Le Mans 24h - Mobil 1 Racing; FIA WEC 24 Hours of Le Mans

La clasa LMP2, victoria a revenit echipei United Autosports, iar la LMGT3 s-a impus Manthey EMA (Porsche), în fața celor de la Team WRT (BMW M4 GT3), care au condus o parte din cursă. Și… era să uit. M-am uitat doar ocazional la Moto GP de când s-a retras Valentino Rossi. M-am bucurat să-l văd aici, pe primul loc, timp de câteva ore, la volanul unui M4 GT3. Din păcate, Ahmad Al Harthy, colegul lui, a scăpat mașina, care nu a mai reușit să revină în cursă, în ciuda eforturilor mecanicilor.

Le Mans 24h - Mobil 1 Racing; FIA WEC 24 Hours of Le Mans

Cam aceasta a fost experiența mea, live, la Cursa de 24 h de la Le Mans. Este genul de eveniment pe care nu doar că n-ai cum să-l uiți, ci care te face să vrei să revii la fiecare ediție. Și, ghici ce, pregătirile pentru 2025 au început deja.

Text: Dan Damian/Foto: Mobil 1

Jumătate de secol

Mobil 1

Mobil 1 este partener tehnic pentru patru echipe din cele 12 angrenate în sezonul actual al Campionatului Mondial de Anduranță. Și cum brandul american, deținut acum de ExoonMobil, aniversează 50 de ani de existență, din poziția de lider în domeniul lubrifianților sintetici are programate o serie de evenimente speciale pe parcursul acestui an, ne-a invitat să vedem cursa de la Le Mans, alături de partenerii săi din World Endurance Championship.

Istoria Mobil 1 începe în 1974, odată cu lansarea primului ulei de motor sintetic. Acesta, un 5W20, a fost rapid adoptat de pasionații de mașini, mai ales de proprietarii de supercaruri. Cu o creștere rapidă de imagine, a durat doar 4 ani până când Mobil 1 a devenit sponsor al echipei Williams în Formula 1. Un an mai târziu, Mobil 1 era deja partener tehnic al acestei echipe. A urmat o aventură de zeci de ani în F1, ca partener tehnic pentru Benetton, Lotus, McLaren, Toyota, Brawn GP, Force India, ultima aventură fiind cu Red Bull Racing și Scuderia Toro Rosso, în 2017.

Treptat, oferta s-a diversificat, și Mobil 1 a devenit cunoscut nu doar pentru uleiurile de motor, ci și pentru cele de transmisie, plus diferite tipuri de vaselină. Toate sintetice.

Mobil 1 - Le Mans 24H

Compania americană a avut unele dintre cele mai spectaculoase programe de testare a produselor sale. Cel mai bun exemplu: în 1989, a cumpărat un BMW 325i, pe care l-a rulat continuu pe stand, vreme de 4 ani. În tot acest timp, a schimbat uleiul la intervalul recomandat de producător și a înlocuit anumite furtunuri și alte lichide. După cei 4 ani, modelul german parcursese echivalentul a un milion de mile (1,6 milioane de kilometri), rulând pe stand cu viteze variabile. Inginerii de la Mobil 1 au desfăcut complet propulsorul cu șase cilindri în linie și spun că prezenta semne minore de uzură, în toleranțele specificate de BMW.

Din 2012, lista producătorilor care foloseau Mobil 1 ca ulei de primă echipare (recomandat și clienților) a crescut, de la Mercedes, Aston Martin, Corvette, Ford (Mustang), Bentley (Continental) și Cadillac ajungându-se la Porsche, Mercedes-AMG, Nissant (GT-R) și Lexus (LFA). Acum 7 ani, Mobil 1 a lansat uleiul Mobil 1 Annual Protection, cu interval de schimbare recomandat de 30.000 km.

Nu chiar la fel

Mobil 1Pentru cele patru echipe din WEC, trei oficiale (Porsche Penske Motorsport, Toyota Gazoo Racing și Cadillac Racing) și una de client (Hertz Team Jota), Mobil 1 furnizează uleiul de motor și pe cel de transmisie. Evident, uleiurile sunt adaptate propulsoarelor mașinilor fiecărei echipe, rolul lor fiind însă similar: să asigure nu doar lubrifiere optimă în condiții de cursă (cele mai grele condiții sunt la Le Mans), dar și să favorizeze maximum de performanță/putere, răcire și, în cazul transmisiilor, să permită mii de schimburi (ultrarapide) de trepte fără niciun fel de probleme.

Sună foarte bine, dar apare întrebarea dacă aceste uleiuri au vreo legătură cu uleiul Mobil 1 pe care-l punem în mașinile noastre de stradă. Răspunsul e simplu. Nu. Ele sunt dezvoltate special pentru competiții, au formule speciale și sunt foarte scumpe. Însă echipe speciale de ingineri au rolul de a transfera tehnologia testată în curse în compoziția uleiurilor de serie. Nu imediat, nu tot, ci treptat, de-a lungul anilor, ceea ce a funcționat la motoarele și transmisiile de competiție este adaptat la uleiurile „civile“. Ca și în alte domenii, cursele sunt un laborator de teste pentru uleiuri.

Le Mans 24h 2024, în cifre

  • Număr spectatori: 329.000
  • Lungime circuit: 13.626 metri
  • Număr viraje: 33
  • Timp pole-position: 3.24,634 (Ferrari AF Corse, #50)
  • Număr tururi câștigător: 311
  • Distanță câștigător: 4237, 07 km
  • Număr schimbări lider, Hypercar: 41
  • Viteză maximă (Hypercar): 344,5 km/h (Felipe Nasr, Porsche Penske Motorsport

Urmărește Auto Motor și Sport pe Instagram!

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.