Home Teste Test Audi Q4 50 e-tron Quattro: Fratele premium

Test Audi Q4 50 e-tron Quattro: Fratele premium

de Răzvan Măgureanu
test Audi Q4 e-tron 50 Quattro

Împarte platforma MEB cu SUV-urile Škoda Enyaq și VW ID.4, dar vine cu pretențiile premium ale mărcii Audi. Noul Q4 e-tron este disponibil încă de la start în versiunea de top, cu două motoare și tracțiune integrală electrică. Test cu Audi Q4 50 e-tron Quattro.

Standardizarea joacă un rol important la Grupul VW, iar cu platforma MEB, concernul german încearcă să repete povestea de succes a lui MQB, dar o utilizează și dincolo de clasa compactă. Dacă, în cazul propulsiei convenționale, cel mai mare model construit pe platforma MQB era SUV-ul compact Q3, acum VW îi donează lui Audi platforma electrică și pentru SUV-ul Q4 e-tron, care are un interior cel puțin la fel de spațios ca al lui Q5.

L-am văzut prima oară la Geneva, în martie 2019, sub formă de concept foarte similar cu mașina de serie, când Audi a dat și prima informație de preț, sub 45.000 de euro. Încă de atunci, am fost impresionat că, la o lungime cu circa 10 cm mai mică decât a lui Q5, spațiul din spate la genunchi era cel puțin comparabil și nu exista un tunel central, așa că al cincilea pasager putea sta mai confortabil. Q4 e-tron va fi și bucuria copiilor, deoarece bancheta (fracționabilă 40/20/40%, pentru 284 de euro) este poziționată cu 7 cm mai sus decât scaunele din față, astfel încât aceștia vor avea o vizibilitate mai bună spre exterior.

test Audi Q4 e-tron 50 Quattro

Podeaua dublă a portbagajului are un două roluri – permite obținerea unei suprafețe plane când se rabatează spătarul banchetei și sub ea există un spațiu ideal pentru cablurile de încărcare. Iar la 520 de litri, portbagajul este mai mult decât suficient pentru vacanțe.

Noi am avut pentru test versiunea de top, Q4 50 e-tron quattro, cu două motoare electrice care dezvoltă în total 299 CP și 460 Nm. Dar stați puțin! În configurator mai apare o surpriză: Audi oferă încă o versiune quattro cu două motoare, Q4 45 e-tron quattro, de 265 CP și 425 Nm. De curând, VW și Škoda au lansat și ei versiunile de top, cu aceeași baterie ca a lui Audi, de 77 kWh capacitate netă și având tracțiune integrală cu două motoare care pun la bătaie 299, respectiv 265 CP. Adică, VW ID.4 GTX și Eniaq iV 80x. Și acum, întrebările de baraj: Își menține Audi blazonul premium și în segmentul electric? Merită să plătești pentru Q4 50 e-tron quattro 5300 de euro în plus față de ID.4 GTX sau pentru Q4 45 e-tron quattro 7800 în plus față de Enyaq iV80x?

Combinație de high-tech cu clasic

Nu e o diferență chiar mare, dar totuși. Oricum, Audi Q4 50 e-tron quattro vă va impresiona amicii dacă veți comanda pachetul Cheie Confort (535 de euro), care vine cu sistemul antifurt (alți 545 de euro). Cu cheia în buzunar, mașina se deschide automat, te urci la volan, cuplezi cutia de viteze în D și pleci fără să mai trebuiască să apeși butonul de start, care este totuși de modă veche. Cum funcționează? Senzorii de ocupare a scaunului comandă punerea contactului imediat ce o persoană cu cheia în buzunar se așază pe locul șoferului.

test Audi Q4 e-tron 50 Quattro

Apoi, dacă cheltuiți o sumă importantă și luați sistemul multimedia MMI Navigation pro (3475 de euro), primiți și head-up display cu realitate augmentată. Aceasta afișează o săgeată albastră translucidă mobilă, care te ajută cu informații suplimentare de­spre pe unde să o iei în intersecția următoare. Dacă head-up display-ul este foarte util, realitatea augmentată a lui Audi nu e la fel de clară precum cea de la Mercedes Clasa S. Sigur, vorbim despre altă clasă și cu totul alte prețuri. Totuși, la Audi nu plătești extra doar pentru realitatea augmentată, deoarece aceasta vine la pachet cu sistemul multimedia și cu head-up display-ul.

Dacă realitatea augmentată nu prea își merită banii, în schimb sunt de apreciat navigația cu Google online și mai ales excelentul route planner. De exemplu, dacă vrei să mergi de la București la Cluj, după ce programezi destinația navigația îți spune că nu îți ajunge bateria până la destinație și îți indică unde poți să încarci pe drum.

Însă merită din plin banii volanul multifuncțional cu padele (113 euro) pentru recuperarea energiei în trei trepte. În treapta a treia, recuperarea este mai energică, dar nu la fel mare ca la un mod one pedal. Iar pentru confortul vostru, e bine să mai bifați camera de marșarier (477 de euro) și pompa de căldură (1125).

test Audi Q4 e-tron 50 Quattro

Ergonomie și calitate mai bune decât la ID.4

Aceeași platformă, dar o filosofie diferită. Audi Q4 50 e-tron Quattro își justifică prețul și datorită indicatoarelor de bord virtuale afișate pe ecranul de 10,25 de inchi standard, în locul meschinului ecran de numai 5 inchi de la Enyaq și ID.4. Tipic pentru Audi, indicatoarele de bord au două moduri de afișaj combinate acum cu trei grafici – classic, sport și e-tron. Sistemul multimedia de top vine cu ecranul de 10,1 inchi (la finalul anului va fi disponibil și cel de 11,6 inchi) și, față de ID.4, blocul climatizării este complet separat, și e mai bine așa din punctul de vedere al operării. Prefer întotdeauna un bloc de climatizare cu butoane fizice și afișaj dedicat, în locul unuia tactil și cu afișaj pe ecranul multimedia.

Foarte practice sunt și buzunarele din uși, dar și compartimentele din zona centrală, aflate sub consola
centrală aeriană. Calitate? Clar peste a lui ID.4, în toate locurile vizibile. În zona buzunarelor din uși și sub linia mediană a bordului apare și plastic tare, dar în rest este plastic moale și de foarte bună calitate. Iar calitatea de top se simte peste tot, la inserțiile din bord ce imită aluminiul, la ecranul multimedia, dar și la gurile de ventilație montate asimetric, dar foarte eficient.

test Audi Q4 e-tron 50 Quattrotest Audi Q4 e-tron 50 Quattrotest Audi Q4 e-tron 50 Quattrotest Audi Q4 e-tron 50 Quattrotest Audi Q4 e-tron 50 Quattrotest Audi Q4 e-tron 50 Quattro

Și încă ceva, iarna te vei bucura de cele două mici guri de ventilație laterale care trimit aerul spre geamurile de la șofer și pasagerul față și evită aburirea lor. Comanda vocală funcționează perfect pentru numerele de telefon, dar, spre deosebire de Mercedes, Audi recunoaște că nu funcționează pentru numele de străzi în limba română. Respect pentru corectitudine!

E quattro adevărat?

Nu este, pentru că nu există o legătură mecanică între punți, dar, dacă accelerezi mai tare, vei simți că și motorul din față, mai mic, contribuie la tracțiune. Q4 50 e-tron quattro trage cu motorul din spate, de 150 kW și 310 Nm (același de la ID.3, ID.4 și Enyaq), și cu cel din față, de 80 kW și 162 Nm. În total, 220 kW și 460 Nm, pentru că există și mici pierderi, iar puterile nu se însumează pur aritmetic. Spre deosebire de alți producători, Audi comunică și puterea continuă, de 77 kW, care permite tractarea unei remorci de până la 1200 kg (1000 la cele cu tracțiune spate).

Aproape 300 CP electrici sunt arhisuficienți. În 6,1 secunde, ajunge la 100 km/h, iar reprizele clasice 60–100/80–120 km/h sunt realizate în 3, respectiv 4 secunde. Pentru un SUV compact de familie, asta înseamnă că este foarte rapid, deși e foarte greu, cântărind 2208 kg la gol.

Bateria montată central asigură însă o distribuție a maselor aproape perfectă, 49,3/50,7% față/spate. Și asta te îmbie la un condus sportiv. Nu prea subvirează și poți intra mai tare în viraj, dar, în mijlocul acestuia, vei simți inerția destul de mare pricinuită de masa ridicată, însă aderența este foarte bună, pentru că ESP-ul e grijuliu, dar nu exagerat.

test Audi Q4 e-tron 50 Quattro

Și ai tendința să îți forțezi limitele, pentru că nici ruliu nu prea are. Mașina de test era echipată și cu pachetul Dinamic Plus (1560 de euro), care include suspensie adaptivă, drive select și direcție progresivă. Nu aș bifa totuși această opțiune și nici pe cea a jantelor de 20 de inchi încălțate cu pneuri mixte, care arată superb, dar care produc zgomot la rulare și afectează confortul. Jantele standard, de 19 inchi, sunt ideale în combinație cu suspensia standard. În schimb, față de ID.4, la viteze mari, de 150–160 km/h, zgomotul vântului este ceva mai redus.

Distanțele de frânare sunt scurte la rece, însă se observă o ușoară creștere a acestora la frânări succesive. Dar eficiența? Colegii noștri de la auto motor und sport au măsurat un consum de 16,4 kWh în proba eco și de 35,2 la condus sportiv, cu o medie de 25,2 kWh la condus normal. Asta înseamnă că, în stil eco, ai putea face 469 km cu un „plin“ de baterie, iar la un șofat normal, 321, valori absolut decente. În modul Efficiency, Q4 50 e-tron quattro merge cu maximum 130 km/h, însă, dacă bateria e pe sfârșite, ai la dispoziție și modul Range, care reduce viteza la 90 km/h și toți consumatorii la minimum, ca să poți ajunge în siguranță la stația de încărcare.

Și pentru că veni vorba de încărcare, să spunem că Porsche România a inaugurat primele două stații de 300 kW. De ce atât de multă putere? Pentru că e-tron GT, de exemplu, poate fi încărcat cu până la 270 kW. Pentru Audi Q4 50 e-tron Quattro, nu ai nevoie decât de maximum 125 kW, caz în care bateria de 77 kWh se încarcă complet în 70 de minute. La stații rapide, e bine să nu încarci până la 100%. Poți face asta acasă, la un wallbox de până la 11 kW, pe care poți să îl cumperi de la Porsche România, începând de la 662 de euro.

Și acum, concluzia. Merită oare diferența de preț față de ID.4? Da, pentru că plusurile depășesc minusurile. Calitatea și ergonomia sunt clar mai bune, zgomotul vântului e mai redus și te simți ca într-o mașină premium. Probabil, cu jantele standard, de 19 inchi, nu am mai fi criticat confortul suspensiei.

Verdict

Puternicul Q4 este economic, foarte silențios și are o autonomie bună. Însă suspensia nu e foarte talentată din cauza jantelor mari, iar rezistența frânelor scade după multe frânări.

Date tehnice
ModelAudi Q4 e-tron 50 Quattro
Motor2, electrice
Putere maximă motor față (kW)80
Cuplu maxim motor față (Nm)162
Putere maximă motor spate (kW)150
Cuplu maxim motor spate (Nm)310
Putere maximă totală (kW)220
Cuplu maxim total (Nm)460
Transmisieintegrală
Cutie de vitezeautomată, 1 treaptă
L/l/h (mm)4588/1865/1617
Ampatament (mm)2764
Volum portbagaj (l)520-1490
Capacitate baterie brut/net (kWh)82/77
Accelerație 0-100 km/h (s)6,2
Viteză maximă (km/h)180
Consum mixt (kWh/100 km)18,1
Preț (euro cu TVA)58.500,40
MĂSURĂTORI
Accelerații
0-40 km/h (s)2,0
0-50 km/h (s)2,5
0-60 km/h (s)3,1
0-80 km/h (s)4,4
0-100 km/h (s)6,1
0-120 km/h (s)8,4
0-130 km/h (s)9,7
0-140 km/h (s)11,2
0-160 km/h (s)15,1
0-180 km/h (s)23,5
400 m cu start de pe loc14,4
Viteză maximă (km/h)180
Reprize
60-100 km/h (s)3,0
80-120 km/h (s)4,0
Consum
Consum pe ruta eco (kWh/100 km)16,4
Consum condus normal (kWh/100 km)25,0
Consum condus sportiv (kWh/100 km)35,2
Consum în test (kWh/100 km)25,2
Autonomie pe ruta eco (km)493
Autonomie condus normal (km)321
Distanțe de frânare
de la 100 km/h, rece (m)36,6
de la 130 km/h, rece (m)61,0
de la 130 km/h, cald (m)63,8
Probe dinamice
Slalom 18 m ESP on/off (km/h)62,6/62,7
Dublă schimbare de bandă (km/h) ESP on/off126,9/127,7
Nivel de zgomot
la 80 km/h (dBA)63
la 100 km/h (dBA)66
la 130 km/h (dBA)69
la 160 km/h (dBA)72

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.