Mercedes se ține de promisiuni și devine liderul segmentului premium în ceea ce privește electromobilitatea, cu o gamă de cinci modele: EQC, EQV, EQB, EQS și EQA. Fratele electric al lui GLA a debutat în versiunea de 140 kW (190 CP) cu tracțiune față.
Mercedes are o strategie electrică pentru fiecare segment. Pentru clasa de lux, constructorul din Stuttgart a ales o soluție radicală și a dezvoltat platforma electrică dedicată, EVA, care stă la baza noului sedan de lux EQS, echivalentul electric al Clasei S, dar și a viitoarelor modele EQE, EQE SUV și EQS SUV.
Pentru a oferi însă cât mai rapid o gamă completă de modele electrice, Mercedes a adaptat și platforme existente la propulsia electrică, cum este cazul celor de la EQC, EQV și, mai nou, EQB și EQA. Acestea din urmă se bazează pe platforma convențională MFA II, utilizată și la GLA și GLB, și sunt modele de tranziție în așteptarea platformei dedicate, MMA, pentru modelele compacte și de clasă medie, care se va lansa în 2025.
Mercedes EQA pe platforma lui GLA
Așadar, EQA este echivalentul electric al lui GLA, cu care împarte punțile, caroseria, interiorul și sistemul multimedia. EQA debutează cu tracțiune față și motor electric asincron de 140 kW (190 CP). Însă de acum se pot comanda și versiunile cu tracțiune integrală electrică EQA 300 4Matic (228 CP) și EQA 350 4Matic (292 CP), care vor beneficia de funcția Torque Shifting, introdusă împreună cu EQS. Schimbarea cuplului permite distribuirea acestuia în timp real între motorul electric din față și cel din spate. La capătul celălalt al gamei va exista și un model Long Range, cu o autonomie WLTP de peste 500 km. Până atunci, ne mulțumim cu autonomia WLTP promisă, de 426 km, pentru EQA 250.
EQA preia trenul de rulare de la GLA, cu punte MacPherson pe față și punte multilink cu patru brațe în spate, și, spre deosebire de EQC, la EQA se poate comanda opțional suspensie adaptivă, pentru 1178,10 euro. Interiorul este identic cu cel de la GLA, însă echiparea standard e superioară, pentru că EQA 250 vine standard cu linia Progressive (tapițerie de piele Artico cu stofă, volan multifuncțional îmbrăcat în piele, jante aliaj de 18 inchi, față de 17 inchi la GLA 200, bare de plafon din aluminiu polișat), faruri LED High Performance, hayon electric și sistem multimedia MBUX cu navigație pe hard disc.
Astfel, cu bonusul Rabla Plus, EQA 250 costă 40.020 de euro, față de 37.530 pentru GLA 200 cu tracțiune față și 163 CP. Iar dacă luăm în calcul și echipamentele suplimentare oferite standard la EQA, care costă 2819 euro la GLA, un GLA 200 echipat similar costă 40.349 de euro, cu circa 350 mai mult decât EQA 250. Așadar, EQA 250 este excelent poziționat ca preț.
Un singur lucru nu se poate comanda extra la EQA, comparativ cu GLA, și anume bancheta culisantă (428,40 de euro la GLA). Iar prin rabatarea spătarului fracționabil al banchetei apare un mic prag de încărcare. Spațiul din spate e identic la ambele modele, deoarece ampatamentul este identic. Dar la modelul electric volumul portbagajului e mai mic cu aproape 100 de litri – doar 340, față de 425 de litri la GLA cu tracțiune integrală și 435 la GLA cu tracțiune față.
La toate modelele electrice, sarcina utilă este destul de redusă, dar EQA promite una de 430 kg, cu doar 90 mai mică decât a lui GLA 200. Și spre deosebire de multe alte vehicule electrice, EQA 250 poate trage o sarcină de 750 kg, ceea ce înseamnă că poate tracta o rulotă.
Mercedes EQA 250: calitate similară cu GLA
Poziția de conducere este aproape la fel de înaltă ca în GLA, deoarece EQA e cu doar 9 mm mai înalt decât GLA. Levierul cutiei de viteze este tot în partea dreaptă a coloanei de direcție și nu lipsesc nici padelele de pe volan. Dar acestea nu mai sunt utilizate pentru schimbarea treptelor de viteză, ci pentru selectarea gradelor de recuperare. La pornire se cuplează implicit D Auto, caz în care funcționează modul Eco Assist.
Șoferul poate alege modurile D+ (coasting), D (recuperare redusă), D- (recuperare medie) și D- – (recuperare ridicată). În D- -, recuperarea este atât de puternică, încât mașina frânează până când aproape că se oprește. De aceea, în oraș, în D- -, EQA poate fi condus aproape în modul One Pedal, fără a utiliza deloc pedala de frână dacă se anticipează puțin traficul.
Funcția Eco Assist ține cont de înclinarea drumului și de apropierea unei intersecții. De exemplu, când se coboară o pantă și mașina este în D Auto, șoferul primește un mesaj pentru a lua piciorul de pe accelerație. Același mesaj apare dacă intervine o limită de viteză. În acest caz, EQA încetinește ușor, în timp ce recuperează energie la frânare.
Există, desigur, Drive Select, selectorul pentru modurile de rulare, care sunt identice cu cele de la GLA: Eco, Confort, Sport și Individual. Acestea permit reglarea răspunsului motorului, a direcției și a suspensiei adaptive opționale, dacă se comandă.
Mercedes EQA 250 accelerează decent și, ca orice mașină electrică, ajunge foarte repede la 60 km/h, iar în 8,9 secunde, atinge 100 km/h. Acest lucru se datorează cuplului generos, de 375 Nm, disponibil de la zero. Astfel, EQA 250 este aproape la fel de rapid ca GLA 200 7-DCT propulsat de motorul turbo de 1,33 litri cu 163 CP și 250 Nm. În schimb, viteza maximă e limitată la 160 km/h (210 km/h la GLA 200).
Mercedes EQA 250: se simte aproape la fel ca un GLA
Spre deosebire de alte modele electrice, Mercedes EQA 250 se simte aproape ca un GLA cu propulsie convențională. Deși este cu 555 kg mai greu decât GLA 200, confortul suspensiei e la fel de bun. EQA rulează lin și confortabil ca un Mercedes autentic. În ciuda greutății mari și a gărzii la sol de peste 200 mm, Mercedes EQA are un ruliu redus, se conduce ușor și plăcut și impresionează prin rafinament. Singura diferență este că simți ceva mai multă inerție în virajele rapide, din cauza masei suplimentare. De asemenea, EQA 250 e la fel de rafinat și silențios ca orice GLA și există o explicație pentru asta. Punțile sunt prinse elastic de caroserie, prin intermediul unor subcadre.
Bateria cu cinci module e montată în mijlocul mașinii, într-o carcasă din aluminiu care face parte din structura de rezistență a mașinii. Are o capacitate netă de 66,5 kWh și se poate încărca la stațiile de curent continuu cu până la 100 kW sau la stațiile de curent alternativ cu până la 11 kW. Ambele opțiuni sunt incluse în echipamentul standard.
Mercedes promite o autonomie WLTP de 426 km, ceea ce este un pic optimist, dar nu foarte departe de realitate. Am reușit să parcurgem 352 km, iar bateria încă avea o autonomie de 10%. Asta înseamnă o autonomie reală de circa 380–390 km.
Consumul oficial de energie este de 17,7 kWh/100 km, dar în viața reală e undeva pe la 20–21 kWh/100 km. Pentru cei care încarcă acasă, la AC, 100 km costă aproximativ 13 lei la un preț de 0,63 lei/kWh. Încărcarea la stațiile de curent continuu de 100 kW durează aproximativ 30 de minute de la 10 la 80%, în timp ce o încărcare completă la un wallbox de 11 kW durează 5 ore și 45 de minute. Consumul de energie relativ economic se datorează și CX-ului foarte bun pentru un SUV cu gardă la sol de 20 cm, fiind de 0,28.
Verdict
Și utilizarea unei platforme convenționale la un model electric poate fi avantajoasă uneori, pentru că EQA este un Mercedes adevărat – rafinat, silențios, superconfortabil și cu un sistem multimedia de top. Iar autonomia reală se apropie de 400 km, ceea ce-i decent. Mai mult, cu bonusul Rabla Plus e la fel de ieftin ca un GLA 200 cu tracțiune față.
Date tehnice
Caroserie
SUV cu 5 locuri. Lungime × lățime × înălțime: 4463 × 1834 × 1620 mm. Ampatament: 2729 mm. Masă proprie: 2040 kg. Sarcină utilă: 430 kg
Tren de rulare
Suspensie independentă, în față de tip MacPherson, în spate multilink cu 4 brațe, arcuri elicoidale, amortizoare, bare stabilizatoare față și spate, frâne cu disc ventilate intern în față, discuri spate, pneuri 235/55 R18 104T
Transmisie
Tracțiune față, cutie cu raport fix
Propulsie
Motor electric asincron cu magnet permanent, putere 140 kW (190 CP), cuplu maxim 375 Nm
Performanțe
0–100 km/h8,9 s
Viteză maximă160 km/h
Consum mixt (WLTP)17,7 kWh/100 km
Preț de bază
Mercedes EQA 250 49.170 euro