Mini se află într-un continuu proces de expansiune! Acum, îi urăm bun venit primului hatchback cu cinci uși, Cooper SD.
Text: Cristian Sterea. Foto: Radu Chindriș
În prima parte a vieții, adică până să fie preluat de BMW, Mini a avut o existență destul de austeră. Filosofia mașinii presupunea costuri mici, nu au existat prea multe versiuni, iar dimensiunile chiar se potriveau cu numele de scenă. În anul 2000, prin lansarea primei generații sub aripa constructorului bavarez, optica a fost schimbată la 180 de grade. Doar îndrăgitul aspect exterior a rămas similar, în rest abundența a luat locul caracterului cumpătat. Așa s-a ajuns ca publicul vizat să fie total diferit, principalele atuuri ale mașinii fiind acum imaginea elevată, dotările simandicoase și caracterul sportiv evident. Totodată, dimensiunile exterioare au crescut simțitor, iar gama a cunoscut o diversificare fără precedent, pe lângă versiunea de bază fiind propuse o serie întreagă modele suplimentare: Cabrio, Clubman, Coupé, Roadster, Countryman și Paceman.
Cel mai nou membru al familiei Mini, hatchbackul cu cinci uși, acordă o atenție mai mare caracterului practic și vine cu dimensiuni exterioare considerabil mai mari decât ale versiunii cu trei uși, nici aceasta prea mică. Lungimea a ajuns la 4005 mm, fiind mai mare cu 155, iar ampatamentul a crescut și el cu 72 mm, până la 2567. Pe de altă parte, lățimea a rămas neschimbată, iar înălțimea a variat foarte puțin. Noile dimensiuni îl pun pe Mini cu cinci uși în competiție directă cu Audi A1 Sportback, model care, încă de la lansare, a jucat în clasa mică.
Principalii beneficiari ai creșterii dimensiunilor exterioare sunt pasagerii din spate, care dispun de o banchetă cu trei locuri și spațiu decent atât la nivelul capului, cât și al picioarelor. Bineînțeles, și accesul este mai bun, grație celor două uși suplimentare, însă decupajul destul de restrictiv al acestora te cam determină să-ți pui la încercare mobilitatea. La nivelul portbagajului, asistăm la o mărire a volumului util cu 67 de litri, până la 278, valoare situată în limitele clasei mici. De asemenea, inclusiv modularitatea este mulțumitoare, fundul dublu al portbagajului permițând obținerea unei suprafețe de încărcare plane prin plierea spătarului banchetei.
Bordul păstrează aceeași configurație, cu ceasuri atașate coloanei de direcție și consolă centrală elaborată, ce integrează butoane inspirate din aviație și un sistem multimedia cu ecran de 8,8 inchi. Practic, acesta e o versiune simplificată a centralei de comandă iDrive de la BMW, având chiar și un sistem de control similar, cu buton rotativ și touchpad poziționate pe tunelul median.
În cazul motorizării SD, sub capotă găsim o versiune îmbunătățită a dieselului de 2,0 litri. În afara faptului că este puțin cam guraliv la turații ridicate, acesta se potrivește de minune cu Mini, fiind puternic și destul de economic. Consumul mediu declarat, de doar 4,1 l/100 km, poate părea doar un vis frumos în cazul în care te lași dus de val și profiți din plin de întreg potențialul propulsorului, 170 CP și 360 Nm, dar, în general, valoarea înaintată de constructor nu e depășită cu mai mult de 1–1,5 l/100 km. Mai mult, transmisia automată se înțelege bine cu propulsorul și reușește să schimbe elegant rapoartele, fără șocuri sau întârzieri deranjante. Suplimentar, pe modul Eco aceasta poate decupla chiar motorul de la roți, lăsând mașina să ruleze mai mult timp din inerție și economisind suplimentar carburant.
Test: Mini Paceman John Cooper Works
În ciuda faptului că vorbim despre o versiune de caroserie care se vrea mai practică, trenul de rulare nu renunță absolut deloc la sportivitatea sa proverbială. Suspensiile pot părea ușor cam dure pe denivelările mari, însă sunt un real deliciu pe viraje. Ca dinamică, este aproape imposibil să faci diferența între versiunile cu trei și cinci uși, iar direcția cu asistare electrică oferă un feedback excelent.
Fără a-și pierde din charismă, Mini cu cinci uși propune un caracter practic mai dezvoltat, iar acest lucru nu costă decât aproximativ 1000 de euro în plus. Totuși, nu putem spune că e un chilipir, pentru că prețul de bază al versiunii testate este de 29.689 euro.
ams 12/2014
Comentarii închise.