La aproape un an de la lansare, noul Nissan X-Trail ajunge în România. Nu puteam rata momentul unui test, mai ales că aveam la dispoziție versiunea cu tracțiune integrală și motor Renault de 1,6 l.
Text: Alexandru Gugoașă
Până acum aproape un an, Nissan X-Trail era unul dintre ultimii mohicani din segmentul SUV-urilor compacte la care era vizibilă legătura cu strămoșii reprezentați de modelele pentru off-road adevărate. X-Trail era, pentru cei care își doreau, o alternativă mai robustă, ceva mai puțin cizelată la SUV-urile de oraș. Nissan a schimbat însă complet optica odată cu Salonul auto de la Frankfurt din 2013. Acolo, am putut vedea pentru prima oară și un nou limbaj de design, preluat mai târziu și de Qashqai. De altfel, înrudirea dintre cele două SUV-uri este acum mult mai clară. A dispărut din program Qashqai+2, locul său fiind luat de versiunea cu șapte locuri a lui X-Trail. În plus, motorul de 1,6 l diesel, de origine Renault se regăsește în oferta ambelor modele, acesta fiind și cel mai atractiv propulsor ca performanțe și al consum de carburant. În cazul lui X-Trail, poate fi echipat fie cu tracțiune integrală All Mode 4×4-i, fie cu transmisia automată Xtronic de tip CVT. Din păcate, nu se pot combina cele două dotări, așa că va trebui să alegeți între confort și versatilitate.
La prima vedere, cea mai importantă schimbare e designul. Noul X-Trail pare mult mai modern, pregătit să se lupte cu noile generații de SUV-uri. În al doilea rând, această generație se vinde, cu unele modificări, cum ar fi motorizările, și pe piața din SUA, una avidă de SUV-uri. Acolo, poartă numele de Rogue. Cu alte cuvinte, X-Trail este o mașină globală, menită să atragă o clientelă cât mai diversă. Pe de altă parte, tracțiunea integrală foarte bună a fost păstrată. Controlată printr-un buton amplasat pe consola centrala, aceasta îi oferă șoferului posibilitatea de a alege între cele trei moduri : tracțiune față, Auto și Lock, care blochează diferențialul central și transferă în mod egal cuplul între cele două punți. În modul Auto, sistemul monitorizează constant accelerația, viteza și cuplul, anticipând aderența roților și distribuind cuplul între cele două axe până la 80 km/h. Peste această viteză, sistemul reacționează și redistribuie tracțiunea în mod corespunzător. În condiții dificile de drum și la viteze mici, modul Lock asigură tracțiunea integrală permanentă.

Noua consolă centrală are comenzile grupate logic, iar butoanele sunt de dimensiuni apreciabile, cu funcții bine definite.
Nissan oferă patru noi sisteme electronice pentru X-Trail. Două dintre acestea reprezintă totodată și premiere mondiale – Active Ride Control și Active Engine Break. Sistemul Active Ride Control monitorizează suprafața drumului și detectează denivelările care ar putea destabiliza mașina, modificând setările suspensiilor pentru a compensa acest inconvenient. Active Engine Brake optimizează puterea transmisiei Xtronic și frânează suplimentar motorul în curbe sau la decelerări, până la oprirea completă. Avantajele concrete ale acestui sistem se traduc prin micșorarea distanțelor de frânare și control mai bun, fără a solicita la maximum pedalierul. Uphill Start Support și Advanced Descent Control sunt alte două sisteme suplimentare de asistență care vin în completarea gamei de echipamente avansate disponibile pe noul Nissan X-Trail.
Test comparativ: SUV-uri cu motoare diesel
În practică, pe teren accidentat, X-Trail se comportă bine, reușind să treacă peste obstacole medii fără probleme. Am ținut în permanență tracțiunea în Auto și nu a trebuit să intervenim deloc. Din păcate, suspensiile, altfel confortabile, devin foarte zgomotoase, iar direcția ușoară și fără feedback nu ajută prea mult la „citirea“ traseului. Am constatat și o creștere a consumului de carburant în cazul utilizării modului Auto față de momentul în care motorul transferă puterea exclusiv către puntea față. Mai exact, consumul mediu a crescut de la 6,3/100 km la 7,3. Cutia de viteze manuală cu șase rapoarte are o timonerie precisă și trepte scurte, potrivite pentru a exploata resursele dieselului.

Puțin noroi nu poate pune probleme mașinii, însă suspensiile, altfel confortabile pe șosea, devin zgomotoase în teren accidentat.
Foarte multe schimbări s-au produs și la interior. Materialele sunt mai bune calitativ, dar unele lucruri lasă de dorit. Unele dintre suprafețele plastice nu sunt tocmai plăcute la atingere, iar grafica sistemului de infotainment este depășită. Spațiul interior reprezintă însă un plus substanțial față de Qashqai, spre exemplu. Există și posibilitatea de a dota mașina cu două locuri suplimentare în portbagaj, potrivite însă mai mult pentru copii decât pentru adulți. Pe parcursul traseului de off-road, am constatat și apariția unor zgomote parazite ale suprafețelor de plastic, semn că aici ar mai fi lucruri de îmbunătățit.
Dotările de pe versiunea superioară, Tekna, pe care am testat-o, sunt foarte bune. X-Trail vine și cu asistent de parcare, capabil să parcheze singur mașina, sistem de infotainment cu navigație, camere video ce oferă o perspectivă de 360 de grade asupra exteriorului și un pachet care include avertizare pentru unghiul mort, sistem de detectare a obiectelor în mișcare și senzor de oboseală pentru șofer. Toate sunt echipamente preluate de la clasele superioare și bine-venite pentru un SUV compact. Cel mai ieftin X-Trail, 1.6 dCi cu tracțiune față, costă 26.990 de euro (echipare Visia), în timp ce modelul de test, cu tracțiune integrală, echipare Tekna și șapte locuri, are un preț de 36.440 de euro.
ams 10/2014





















Comentarii închise.