Home TesteContact Test – Noul Maserati MC20. Pe repede înainte

Test – Noul Maserati MC20. Pe repede înainte

de Dan Damian
Test Maserati MC20

Noul star din imperiul tridentului se numește Maserati MC20. Cu al său complet nou motor V6 Nettuno, inspirat din Formula 1 și plasat într-o caroserie monococă de fibră de carbon, supercarul cu propulsor central de 630 CP aduce aminte de vremurile de glorie ale constructorului italian.

Serios, cine ar fi crezut că se va ridica din nou amenințător tridentul de la Maserati? Nici vorbă de compromisuri corporatiste sau de false plăcuțe aplicate tehnologiei. În loc de acestea, Nettuno. Zeul mărilor. Proiectat la Innovation Lab pe Via Emilia Ovest și la atelierele de pe Via Delle Nazioni (sediul istoric al Maserati Corse) și dezvoltat la Engine Hub situat pe faimoasa Viale Ciro Menotti, sediul istoric al firmei, unde se și produce.  Produs 100% Maserati, V6-ele de 3 litri cu tehnologie din Formula 1 merită un titlu special. Până la urmă, cei de la Maserati sunt primii care reușesc să treacă un motor pe benzină cu antecameră de ardere prin filtrele omologării și apoi să-l aducă în producția de serie. Început în 2015, aprobat în 2017, gata pentru teste în Viale Ciro Menotti în 2019. Sună excelent, ca un proiect la turație maximă, la fel precum obiectul principal al acestuia, motorul, care produce 630 CP și 730 Nm și este destinat și altor viitori membri ai familiei. Printre care unei decapotabile și unei versiuni de curse a lui MC20 (M240), ce va fi disponibilă și într-o variantă electrică cu două motoare.

Test Maserati MC20La noul V6 Nettuno, benzina Super Plus se aprinde într-un mod diferit de cel de la orice altă mașină de serie, datorită sistemului MTC (Maserati Twin Combustion). Ce înseamnă MTC? Înseamnă că pe fiecare cilindru sunt două camere de ardere: o antecameră și camera principală de ardere. Bujia principală este instalată în antecameră și amestecul aer-combustibil este comprimat în antecameră în timpul fazei de compresie. Aproape de punctul final al cursei pistonului, bujia principală aprinde amestecul în antecameră declanșând arderea inițială iar acesta se propagă prin niște orificii în camera principală de ardere. Procesul generează o ardere cu fronturi de flacără multiple și este caracterizat prin turbulențe mari și deci printr-o eficiență îmbunătățită. În felul acesta fenomenul de detonație este aproape eliminat și se reduc și emisiile NOx.

Test Maserati MC20Acestea sunt caracteristici care se potrivesc perfect lui Maserati MC20 Coupé, model ce combină spiritul competițional al lui MC12, din 2004, cu silueta modernă a unei mașini cu motor central. Nimic retro și nimic extravagant. Tot kitul aerodinamic este ascuns pe dedesubt, ceea ce a permis menținerea unor linii exterioare curate. Spre deosebire de MC12, model domesticit pentru uzul pe șosea dintr-o variantă de curse, noul Maserati MC20 ar trebui să fie un atlet perfect pentru drumurile publice, cu toate echipamentele de confort pe care ți le-ai putea dori.

Gata de drum

Simplu. Deschizi portierele stil aripi de fluture, intri înăuntru și ești deja cucerit. Pe scurt, italienii s-au descurcat extraordinar. Inclusiv cu accesul simplu în habitaclu, facilitat de portierele pivotante, fără elemente de obstrucție. Ajungi în scaun fără vreun contorsionism jenant, care contează mai ales când faci asta în public. Simplu. Natural.

Dacă tot vorbim de lucruri bine făcute, interiorul este surprinzător în ceea ce privește nivelul de calitate. Redus la esențial, sportiv, totuși asigurând o atmosferă armonioasă, cu piele, Alcantara, covorașe și fibră de carbon. Chiar și sistemul de infotainment online funcționează impecabil, telefonul se împerechează imediat, sistemul de navigație își face treaba, sistemul de sunet Sonus Faber, opțional, se ocupă de muzică, iar display-ul de 10,25 de inchi vine cu informațiile. Ergonomia? Bună. Te simți cam înghesuit cu o cască de curse, dar ceilalți se strecoară confortabil în scaunele sport (opțional, scaune scoică).

Test Maserati MC20 - interiorNu sunt multe chestii la care trebuie să te adaptezi, că Maserati le-a aranjat intuitiv și clasic – vezi deschiderea portierelor la apăsarea unui buton și reglajul simplu pentru duritatea amortizoarelor, cunoscut de la Alfa Romeo Giulia QV, printre altele. În loc de meniuri complicate pentru modurile de rulare, tot ce trebuie să faci este să cuplezi Wet, GT, Sport, Corsa sau ESC off. Fiecare mod adaptează reacțiile, de la răspunsul motorului la cel al evacuării, viteza schimbării treptelor, controlul tracțiunii și fermitatea amortizoarelor. Sistemul ESC se retrage pas cu pas, de la 100% în Wet, la 90, 60 și 30, până la dispariție în ESC off.

Cum se simte? Să pornim! Apăsăm butonul de start de pe volan și ieșim pe șosea, pentru încălzire. Motorul Nettuno și noi. Nu trece prea mult timp, ca șofer ești mai rapid decât uleiul din sistemul de ungere cu carter sec (soluție clasică pentru mașinile supersport), dar totul se încălzește rapid. Virare de câteva ori, apoi accelerații mai serioase, dar poți vorbi cu cel de lângă tine.

În modul GT și chiar și în Sport, Maserati MC20 este prietenul calm care își ține evacuarea silențioasă, schimbă devreme treptele cutiei cu ambreiaj dublu și opt trepte furnizată de Tremec și ține turele jos. Civilizat când rulează prin satele liniștite, V6-ele Nettuno rămâne discret la nivel acustic. Asta, spre deosebire de trecut, când evacuările modelelor cu sigla Tridentului urlau de îi speriau pe toți localnicii. Alte vremuri. Remarcabil este și trenul de rulare, ale cărui suspensii citesc perfect suprafața de rulare.

Un test special? Desigur!

Greu e fascinant? Da, dar mai demult. Acum, roțile trebuie să fie pe asfalt, iar șoferul, să fie liniștit. Nicio problemă în acest sens pentru Maserati MC20, căruia îi place să fie un companion relaxat. Bine, dinamic în această relaxare. Și chiar mai agil decât o sugerează masa de 1,5 tone (elementele caroseriei monococă din carbon sunt vizibile peste tot în habitaclu). Aspect care devine vizibil când drumul o ia la stânga. În urcare. Brusc. Solicitant. Cum spunea fostul pilot de raliuri Alex Fiorio: „Prima parte este plictisitoare, apoi urmează virajele și te distrezi“. Avea dreptate. Modul Corsa activat, amortizoarele în poziție intermediară și pleci. Cele două moduri ale tăriei amortizoarelor, selectabile manual, variază duritatea suspensiei, dar o pot și adapta activ condițiilor suprafeței de rulare.

Test Maserati MC20 Acum, drum ondulat, parțial neîngrijit. Nicio problemă pentru MC20 și a sa direcție sensibilă, cu mult feedback atunci când nu există interferențe mari din partea suprafeței de rulare. Sigur, când drumul este puternic denivelat, cu setarea dură a amortizoarelor mașina se scutură, dar în setarea mai relaxată rulează cu precizie bună. În combinație cu reacția neutră a direcției și cu multă aderență a punții spate, datorată în special pneurilor Bridgestone Potenza, cu lățimea de 305 mm, rezultatul e un cocktail foarte dinamic, care se potrivește perfect drumurilor virajate.

Subvirare? Glumești? Agilă ca un hot hatch și cu potențialul fizic al unui atlet cu motor central, MC20 își înfige ghearele în asfalt, se repede peste denivelări, îți amintește de forța solicitantă a G-urilor și te catapultează la ieșirea din viraje. Doar spoilerul frontal, care uneori atinge imperfecțiunile drumului când frânezi puternic, te invită la moderație. Sistemul de frânare cu discuri ceramice (opțional) și șase pistonașe pe etrierele din față nu te duce deloc cu gândul la moderație, are o reacție fermă la apăsarea pedalei și oferă o senzație sportivă, de încredere, chiar și atunci când pilotul se lasă dus de val o perioadă mai mare.

Test Maserati MC20 Șuieratul turbinelor nu poate fi uitat prea repede. În mod logic, V6-le este dependent de acestea. Încă amorțit la turații mici, se trezește începând cu 3000 rpm. De la 4000, e la presiune maximă, cu un sunet întărâtat până la limita de 8000 rpm. Între aceste extreme, propulsorul Nettuno poate fi ușor dozat în timp ce cântă la presiune mare și gestionează totul, de la șuieratul turbocompresoarelor până la reacțiile schimbărilor de sarcină. Un sportiv veritabil. Ca de altfel întreaga mașină.

DATE TEHNICE:

Caroserie: Coupé cu două locuri. L × l × h: 4669 x 1965 x 1224 mm. Ampatament: 2700 mm. Portbagaj: 148 l. Masă la gol: 1500 kg. Rezervor: 56 l

Tren de rulare: Suspensie față cu brațe duble, spate tip multilink. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri față 245/35 R 20, spate 305/30 R 20

Transmisie: Tracțiune spate, cutie DCT cu 8 trepte

Motor: Benzină, V6, 2.991 cm3. Putere maximă: 463 kW (630 CP)/7500 rpm. Cuplu maxim: 730 Nm/3000 rpm

Performanțe: 0–100 km/h    2,9 s, 0–200 km/h    8,8 s, Viteză maximă 325 km/h

Consum mediu (NEDC): 12,4 l/100 km

Preț de bază (Germania): Maserati MC20           210.000 euro

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?