A cincea generație Opel Corsa se inspiră estetic de la mezinul gamei, Adam, dar păstrează linia generală a caroseriei modelului precedent. Totuși, elementele tehnice sunt amplu revizuite, au apărut propulsoare noi, iar în materie de sisteme moderne de asistență există noutăți spectaculoase.
Text: Ctistian Sterea. Foto: Opel
Alături de Astra, Corsa este unul dintre pilonii principali ai mărcii Opel, reprezentând anual peste un sfert din vânzările companiei. În cei 32 de ani de existență – prima generație Corsa fiind lansată în 1982 – au fost comercializate peste 12,4 milioane de exemplare, iar cea de-a doua generație a marcat două premiere importante pentru clasa mică: introducerea în segment a sistemului ABS și a airbagului. Cea de-a cincea generație își propune să ducă mai departe acest succes, însă competiția pentru câștigarea unui loc în inima clienților pare mai dificilă decât niciodată. Două dintre cel mai bine văzute propuneri ale segmentului, Ford Fiesta și VW Polo, au trecut de curând printr-un facelift, în timp ce Škoda Fabia, Mazda2 și Hyundai i20 au schimbat complet generația. De asemenea, Renault Clio și Peugeot 208, deși ceva mai vechi pe piață, au în continuare acea abilitate specifică francezilor prin care știu să se facă foarte plăcute. În aceste condiții, noul Opel Corsa plusează pe design și adoptarea unor tehnologii de ultimă oră.
Test comparativ: Fiat Panda, Kia Picanto, Renault Twingo vs Škoda Citigo
Fără a schimba mult proporțiile caroseriei față de ale modelului precedent, cea de-a cincea generație Opel Corsa apelează la farmecul micului Adam și împrumută detaliile de design de la acesta. Per total, rezultatul este pozitiv, deși există și voci care critică faptul că nu s-a intervenit mai mult asupra formei generale a mașinii. De cealaltă parte, reprezentanții Opel afirmă că acesta e gabaritul ideal al unui model de clasă mică și păstrează practic neschimbate dimensiunile fostei generații, diferențele fiind neglijabile. Mai mult, chiar și volumul util al portbagajului a rămas același, acesta punând la bătaie 285 de litri în versiunea cu cinci uși. Marele câștig îl regăsim la nivelul scaunelor din față, care sunt mai bine configurate, oferind inclusiv o poziție la volan mai bună. Spațiul pentru pasagerii care călătoresc în spate se înscrie în limitele clasei, chiar și persoanele ceva mai înalte putând sta relativ confortabil aici. Ca dotări atipice pentru această clasă merită amintite volanul încălzit, sistemul de parcare complet automat, care identifică locurile disponibile și manevrează singur mașina, precum și sistemul Opel Eye, capabil să recunoască semnele de circulație și potențialele situații periculoase din trafic. Interesant este faptul că s-au păstrat cele două versiune de caroserie, cu trei și cinci uși, deosebirile dintre acestea incluzând și pavilionul ce copiază linia unui coupé în cazul variantei cu trei uși, nu doar dispariția celor două portiere din spate.
Interiorul este o combinație între designul simpatic și dezinvolt al citadinului Adam și dotările mature ale hatchbackului Astra. Elementele lucioase de finisare a bordului aflate în prim-plan și posibilitățile de personalizare cromatică a anumitor detalii dau o notă veselă habitaclului, evitând acea monotonie specifică mașinilor nemțești. În general, materialele lasă o impresie bună, însă calitatea nu este uniformă, în zonele mai puțin vizibile, pe panourile ușilor și în partea inferioară a bordului atenția acordată finisajelor fiind ceva mai mică. În schimb, volanul preluat de la modelele din clasele superioare este bine-venit, chiar dacă dimensiunea un pic prea mare a acestuia pare ușor ieșită din context. Propus opțional, la un preț competitiv, sistemul de infotainment, IntelliLink, dispune de un ecran tactil cu dimensiunea de 7 inchi și are oportunități extinse de conectare atât cu dispozitive Apple, cât și Android. Marele lui păcate sunt însă poziționarea cam joasă și, în cazul utilizării navigației, necesitatea utilizării unui smartphone conectat în permanență la internet, ceea ce ar putea crea inconveniente în străinătate sau în zonele fără semnal GSM. Probabil că mai inspirată ar fi comandarea dispozitivului special care permite fixarea telefonului în partea superioară a bordului și folosirea soluțiilor de navigație ale acestuia.
Ca să scape de criticile legate de propulsoarele cu o longevitate prea mare pentru epoca în care trăim, Opel propune pentru Corsa două unități turbo noi, alimentate cu benzină. Lansat cu puțin timp în urmă, pe Adam Rocks, motorul 1.0 Ecotec cu trei cilindri și injecție directă de benzină este oferit în două versiuni, de 90 și 115 CP. Pe lângă performanțele bune afișate, marele său avantaj constă în construcția integrală din aluminiu și cu arbore de echilibrare, o caracteristică unică în acest segment, care reduce eficient vibrațiile specifice propulsoarelor cu trei cilindri. În mers, acesta este atât de silențios și de elastic, încât tinzi să nu mai acorzi atenție treptei de viteză în care rulezi, turându-l câteodată nejustificat. Grație cuplului de 170 Nm disponibil încă de la 1800 rpm, în cazul ambelor versiuni de putere, mașina prinde repede viteză și are reprize bune, accelerația de la 80 la 120 km/h durând doar 10.4 secunde. La fel ca la mai toate propulsoarele supraalimentate, consumul de combustibil nu prea respectă valoarea înaintată de constructor, dar nici nu sare rău calul, media înregistrată fiind mai mare cu circa 2 l față de cei 4,9 l/100 km anunțați. Nouă e și transmisia manuală cu șase rapoarte la care este cuplat motorul 1.0 Ecotec, aceasta având o timonerie precisă și o etajare corectă. Propus tot ca noutate, propulsorul turbo de 1,4 litri, ce dezvoltă doar 100 CP nu mai e la fel de inspirat, având o funcționare clar mai zgomotoasă. Mai mult, nici cuplul de 200 Nm nu constituie un avantaj, motorul 1.0 Ecotec de 115 CP având prestații dinamice mai convingătoare. Complementar, mai sunt propuse propulsoare aspirate cu cilindreea de 1,2 și 1,4 litri, iar iubitorii dieselurilor au în continuare la dispoziție aceleași două versiuni, de 75 și 95 CP, ale unității 1.3 CDTI.
Încercând să înlăture ideea că între generația actuală și cea precedentă există legături la nivelul platformei tehnice, Michael Ableson, vicepreședinte însărcinat cu atribuții de ordin tehnic, a declarat: „Trenul de rulare al noii generații nu moștenește nici măcar o componentă de la modelul anterior. Am analizat fiecare șurub posibil pentru a obține o experiență de condus mai bună. În același timp, ne-am concentrat pe găsirea unui echilibru optim între o dinamică plăcută și o manevrabilitate previzibilă, la cel mai înalt nivel de siguranță“. În legătură cu modificările strict tehnice, îmi este greu să mă pronunț, în schimb pot confirma că noua Corsa chiar e mai dinamică fără a pierde din confort. Mai mult, articulațiile sunt evident mai silențioase la trecerea peste denivelări, deși tot se fac auzite discret în habitaclu. Una peste alta, trenul de rulare este mai bine pus la punct, fără a pune totuși în pericol reprezentanții-etalon ai acestei clase, fie în materie de sportivitate, fie de confort. În cazul anumitor motorizări, direcția, al cărei feedback este mulțumitor, propune aceeași funcție City întâlnită inclusiv la modelul precedent, care face manevrarea volanului o joacă, iar celelalte au avantajul unei precizii ceva mai bune. În plus, noua Corsa le dă posibilitatea clienților interesați de o dinamică superioară pe viraje să opteze pentru setarea Sport a trenului de rulare, pe lângă cea standard, Confort. Din păcate, noua generație nu a scăpat de meteahna greutății mari, cea mai ușoară versiune cu cinci uși oprind cântarul la peste 1150 kg.
Test: VW Polo Fresh 1.2 TSI 90 CP
Chiar dacă e mai mult o evoluție, nu o revoluție, noua Corsa reprezintă un pas clar înainte și se poate bate acum de la egal la egal cu cei mai redutabili concurenți din segment. Noul model este așteptat în România la începutul anului 2015.
ams 12/2014
Comentarii închise.