Știri Teste

Test: Opel Grandland X Hybrid4 – Pe două fronturi

Test Opel Grandland X Hybrid4
Test Opel Grandland X Hybrid4

Opel nu este deloc străin de fenomenul electrificării, doar că până în urmă cu câțiva ani se baza pe americani pentru acest lucru. Acum, tehnologia franceză sună și mai bine.

PSA, grupul francez care a achiziționat Opel acum trei ani, abordează treptat electrificarea, în special din cauza CEO-ului Carlos Tavares, care susține de mai mulți ani că nu clienții își doresc în primul rând mașini electrice, ci politicienii. Mai mult, Tavares a apărat mereu motoarele diesel, despre care spune că au un viitor și că vor fi oferite de PSA atâta timp cât vor exista clienți pentru ele. Totuși, tăvălugul electrificării nu mai poate fi oprit și nicidecum ignorat, așa că toate mărcile din cadrul PSA au trebuit să se adapteze. Și n-au făcut-o deloc rău, distribuind o tehnologie promițătoare către toate cele patru mărci principale.

Opel Grandland X Hybrid4 este singurul Grandland X cu tracțiune integrală și asta pentru că unul dintre cele două motoare electrice este amplasat pe puntea spate, așadar avem rulare în regim electric cu tracțiune spate. Mai mult, modul 4WD poate fi cuplat oricând pentru că bateria păstrează mereu resurse pentru a antrena și puntea spate. Motorul convențional este un 1,6 litri, turbo, care livrează 200 CP, iar aportul celor două motoare electrice duce ansamblul la un total de 300 CP.

În testul nostru am vrut să răspundem la cele mai frecvente întrebări legate de hibridele plug-in. Cât rulează electric și ce se întâmplă când ai terminat energia din baterie?

Am preluat mașina cu bateria încărcată la maxim, moment în care afișa o autonomie electrică de 44 km, valoare influențată și de stilul de condus anterior. Opel spune că mașina este omologată pentru 59 de kilometri de autonomie electrică, în regim WLTP, autonomie dată de o baterie de 13,2 kWh, care poate fi încărcată complet în aproape două ore la un wallbox de 7,4 kW. Printr-un București relativ lejer am reușit să parcurgem fix 40 km, fără ca motorul termic să pornească vreodată, în condițiile în care am folosit permanent aerul condiționat. Cum? Cu un stil de condus normal, nu eco, dar fără excese, exact în ritmul traficului. Apropo, autonomia afișată de computerul de bord scade din doi în doi, n-am văzut niciodată o cifră impară. Partea bună este că mașina suportă și accelerații mai susținute în regim electric, de fapt, dacă bateria are suficientă energie, trebuie kick-down ca să pornești motorul pe benzină. Tot cu suficientă energie poți rula cu maxim 130 km cu motorul electric, dar acest ritm descarcă rapid bateria.

După ce indicatorul autonomiei ne-a anunțat că autonomia electrică este zero, am resetat computerul de bord și am parcurs încă 103 km în afara orașului, traseu care a venit la pachet cu un consum de 6,3 litri/100 km, la o viteză medie de 52 km/h. În oraș, tot fără baterie încărcată, am avut un consum de benzină de 7,5 litri/100 km. Totuși, ca să obții aceste valori, trebuie să înveți niște tehnici, cea mai importantă fiind anticiparea. Este benefică în cazul oricărui sistem de propulsie, dar și mai mult în cazul modelelor hibrid, pentru că ridicarea piciorului de pe accelerație nu taie doar alimentarea, ci încarcă și bateria, suficient ca să poți pleca electric de pe loc și să ajungi chiar și la 50 km/h până să pornească motorul ICE. Mai mult, Grandland X Hybrid4 oferă funcția coasting, adică poți menține o viteză oarecare, doar cu motorul electric, pe o distanță de până la 300 metri, în cazul testului nostru.

Dincolo de calcule, Opel Grandland X Hybrid4 se simte solid la drum, dar își arată masa de aproape 1,9 tone în viraje. Nu este o mașină sport, chiar dacă are 300 CP atunci când bateria este complet încărcată. Are însă explozia necesară pentru depășiri care să-ți facă plăcere și poate menține fără efort viteze mari, cu ajutorul cutiei automate cu 8 trepte.

Interiorul este unul dintre cele mai analogice pe care le-am văzut la un hibrid modern. Până și indicatorul de încărcare a bateriei este un ceas normal. Face parte din strategia PSA de a oferi mașini electrificate care să difere cât mai puțin de cele cu motorizări clasice, dar reversul este că ai senzația unei mașini cu mai mulți ani decât are de fapt. O mențiune specială pentru funcția eSave, care îți permite să optezi pentru păstrarea energiei din baterie (10, 20 km sau mai mult) pentru atunci când ai nevoie de ea, de exemplu în centrul orașului. Grandland X Hybrid4 este acea mașină de familie care poate asigura trecerea către full electric pentru cei mai reticenți dintre clienți.

Evaluare:

+ Performanțe dinamice bune, autonomie electrică suficientă, spațiu interior asemănător cu modelele ICE

– Masă consistentă, interior analog comparativ cu concurența, preț ridicat

DATE TEHNICE

Caroserie: SUV cu 5 uși și 5 locuri. L xl x h: 4477 x 1856 x 1609 mm. Ampatament: 2675 mm.

Portbagaj: 390–1528 l. Masă proprie: 1875 kg.

Volum rezervor: 43 l. Capacitate baterie: 13,2 kWh.

Tren de rulare: Suspensii independente, față de tip McPherson, spate de tip paralelogram deformabil. Arcuri elicoidale, direcție asistată electric. Frâne cu discuri ventilate față/pline spate. Pneuri față/spate: 205/55 R19.

Transmisie: Tracțiune integrală nepermanentă, automată 8 trepte.

Motor: Benzină, L4, injecție directă. Cilindree: 1598 cm3. Putere max.: 147 kW (200 CP)/6000 rpm. Cuplu maxim: 300 Nm/3000 rpm.

Motor electric 1: 81,2 kW (110 CP) și 320 Nm.

Motor electric 2: 83 kW (113 CP) și 166 Nm.

Putere sistem: 300 CP și 520 Nm.

Performanțe: 0–100 km/h 6,1 secunde, viteză maximă 235 km/h, consum mediu 1,3 l/100 km.

Preț de bază: de la 37.268 euro (cu Rabla și Rabla Plus)