Home Teste Test Peugeot 308: un francez fancy

Test Peugeot 308: un francez fancy

de Răzvan Măgureanu
test Peugeot 308

A treia generație Peugeot 308 păstrează platforma EMP2 dar vine cu un design nou, un concept ergonomic îmbunătățit, o calitate superioară și mai mult spațiu interior. Test cu motorizarea de 130 CP și cutie automată cu 8 trepte în echiparea de top GT Pack.

Faptul că 308 a câștigat titlul de Women’s World Car of the Year spune totul despre frumusețea designului acestei mașini. Pentru că femeile sunt cele mai îndreptățite să judece frumusețea unor forme. Iar faptul că 308 a câștigat titlul de mașina anului în Germania la clasa compactă spune totul  despre creșterea de calitate înregistrată de modelul francez. Nu în cele din urmă, Peugeot 308 a fost singura mașină non electrică calificată în finala Car of the Year 2022.

 Linii seducătoare

Cu 4,36 metri lungime și 1,44 metri înălțime, noul 308 este cu 11 cm mai lung și cu 2 cm mai scund decât fosta generație. Cu grila masivă poziționată foarte jos, capota frumos profilată, farurile mai subtiri cu LED standard pentru toate echipările (LED Matrix la GT/GT Pack) și pragurile aerodinamice, 308 are o siluetă sportivă, seducătoare care se potrivește perfect cu culoarea mașinii de test – roșu Elixir.

test Peugeot 308

La interior, 308 păstrează conceptul i-Cockpit dar ergonomia a suferit îmbunătățiri majore și iată de ce. A apărut un buton de Home care îți permite să te întorci rapid la meniul central, ecranul sistemului multimedia de 10 inchi este complet configurabil și indiferent de meniurile prezentate pe ecran poți avea tot timpul un afișaj pentru climatizare în stânga și în dreapta pe ecran, comenzile principale ale climatizării au fost păstrate sub forma unor clapete practice și au apărut și comenzi tactile foarte bine poziționate pentru submeniurile principale – clima, radio, navigație, telefon.
În plus, ecranul de 10 inchi al instrumentelor de bord (standard la toate versiunile) este în format 3D la echipările de top GT/GT pack și are cinci afișaje diferite.

Tunelul median este foarte bine organizat și include două suporturi de doze de băuturi, butonul de start, frâna de parcare electrică (standard la toate versiunile) și noul schimbător de viteze ca un joystick, similar cu cel de la VW/Audi/Porsche plus două prize USB.

plansa de bord Peugeot 308

Există și un încărcător wireless pentru telefon, comandă vocală  și Peugeot mai spune că funcția mirroring este wireless și este posibil să se conecteze două telefoane simultan prin Bluetooth. Nu în cele din urmă am remarcat excelentul sistem audio Focal, standard la GT Pack, cu 10 difuzoare care oferă un sunet clar și profund, fiind la nivelul sistemelor audio de la mărcile premium.

Totul perfect? Nu chiar. La conexiunea cu Apple CarPlay, nu au mai funcționat modurile de condus și s-a blocat afișajul computerului de bord. Cum deconectezi Apple CarPlay totul revine la normal.
La echiparea GT Pack șoferul este răsfățat cu scaunul reglabil electric, cu memorie, certificat AGR, cu încălzire și masaj (inclusiv pentru pasager). Îmbrăcate într-o combinație de piele, stofă și alcantara și cu cusături contrastante, scaunele sunt de cea mai bună calitate și sunt și excelent configurate.

plansa de bord peugeot 308plansa de bord peugeot 308plansa de bord peugeot 308plansa de bord peugeot 308plansa de bord peugeot 308plansa de bord peugeot 308plansa de bord peugeot 308

Șoferul stă într-o poziție joasă însă conceptul i-Cockpit nu este la fel de potrivit ca în SUV-urile Peugeot. În SUV-urile Peugeot, șoferul stă mai sus și de aceea nu este nevoie ca volanul să fie coborât prea mult pentru că șoferul are un unghi suficient de bun pentru a putea privi indicatoarele pe deasupra volanului cu diametru mic. În 308, șoferul stă destul de jos și de aceea, volanul este poziționat de asemenea destul de jos pentru ca indicatoarele de bord să fie vizibile pe deasupra volanului. Dar în cazul persoanelor mai înalte, volanul este poziționat prea jos chiar în cazul în care este reglat la maxim în sus. Cu alte cuvinte, șoferul stă cu volanul în poală, ceea ce nu este prea ergonomic. Însă Peugeot nu vrea să renunțe la acest concept.

În schimb, calitatea interiorului este excepțională. Inserții cromate, piele de cea mai bună calitate, plastic moale elegant, guri de ventilație stilizate: 308 rivalizează din acest punct de vedere cu modele de la mărcile premium. De asemenea, buzunarele din uși și torpedoul sunt capitonate cu velur.

Cu un ampatament mai mare cu 55 mm, Peugeot 308 oferă mai mult loc în spate dar nu la fel de mult precum Golf de exemplu. În schimb, pasagerii stau foarte confortabil pe bancheta foarte bine profilată. Bancheta este fracționabilă 1/3-2/3 dar prin rabatarea acesteia se formează un prag nepractic.

locuri fata peugeot 308locuri fata peugeot 308locuri spate peugeot 308portbagaj peugeot 308

Gene sportive
Se pare că Peugeot vrea să o ia pe urmele lui Alfa Romeo și Seat deoarece 308 vine cu un comportament sportiv. Suspensia reglată mai ferm și cu o cursă scurtă îi conferă o ținută de drum sigură și cu un ruliu foarte redus. Cu jantele de 18 inchi standard de la echiparea GT Pack, 308 rulează confortabil pe denivelări mai lungi dar pe denivelări scurte și la viteze mici se simte tăria suspensiei. Există trei moduri de rulare – Eco, Normal și Sport – care schimbă și culoarea indicatoarelor de bord din albastru în verde și roșu – și care modifică răspunsul motorului și al cutiei dar nu și al suspensiei. O suspensie adaptivă în genul celei DCC de la VW Golf nu ar fi stricat pentru că ar fi oferit mai mult confort.

Pe drumurile denivelate, în viraje, suspensia spate seminidependentă, caracteristică platformei EMP2, își arată limitele și spatele țopăie la limită. Însă asta se întâmplă doar pe drumuri denivelate și în conducere sportivă. Cutia automată cu 8 trepte oferă maximum de confort dar are tendința să schimbe repede o treaptă în sus. De aceea, în conducere sportivă merită să utilizați padelele din spatele volanului.

test Peugeot 308

Noi am avut pentru test motorizarea convențională pe benzină de 1,2 litri în trei cilindri cu 130 CP și sistem start&stop, care este cea mai puternică în prezent în afară de versiunile PHEV. Micul trei cilindri are un cuplu mare de 230 Nm încă de la 1750 rpm și se descurcă mai mult decât onorabil cu masa mașinii de 1363 kg, care nu este foarte mare. Accelerațiile sunt liniare și rapide pentru acest nivel de putere, 308 atingând 100 km/h sub 10 secunde. Consumul mediu înregistrat în test, de 7 l/100 km ;i 8,8 l/100 km ]n conducere sportivă,  este acceptabil pentru un motor fără tehnologie hibridă. Nivelul de zgomot este redus, fiind la nivelul unui motor cu 4 cilindri însă la accelerații se aude rârâitul specific al unui motor în 3 cilindri.
Excelente sunt și frânele care mușcă hotărât și asigură decelerații foarte bune.

În echiparea GT Pack 308 este foarte scump. 30.055 euro pentru o mașină compactă de 130 CP este foarte mult. Totuși, există circumstanțe atenuante pentru că un nivel de echipare standard comparabil cu GT Pack nu oferă nici un alt producător în acest segment.

Verdict

Noul 308 oferă multă calitate, un design seducător, o ergonomie îmbunătățită și spectaculoasă și o ținută de drum sportivă. Echiparea standard de mare lux justifică întrucâtva prețul ridicat. Conceptul i-Cockpit nu este la fel de potrivit ca în cazul SUV-urilor Peugeot, iar  suspensia fermă limitează confortul pe drumuri proaste.

DATE TEHNICE
Caroserie
Hatchback cu 4 uși și 5 locuri. L x l x h 4367 x 1852 x 1444 mm, ampatament 2675 mm. Masă la gol 1364 kg.  Volum portbagaj 412-1323 litri. Rezervor 52 l.
Tren de rulare
Suspensie față tip MacPherson, spate seminindependentă cu bară de torsiune, frâne cu discuri ventilate față și discuri spate. Pneuri față/spate 225/40 R18 Y.
Transmisie
Tracțiune față, cutie automată cu 8 trepte.
Motor
Motor turbo cu 3 cilindri în linie. Cilindree: 1199 cm3. Putere maximă: 96 kW (131 CP)/5500 rpm. Cuplu maxim: 230 Nm/1700 rpm.
Performanțe
Viteză maximă …………………210 km/h
Accelerație 0-100 km/h   ………….9,7 s
Consum mediu WLTP …………..  5,8 l/100 km
Emisii CO2……. ……………………..131 g/km
Preț de bază
Peugeot 308 Puretech 130 EAT8 GT Pack … 30.055 euro



Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.