Al treilea facelift al lui Porsche Macan e și ultima modificare de dinaintea dispariției modelului cu propulsie convențională. În 2023 va veni Macanul electric, pe noua platformă PPE. Dar, până atunci, să ne bucurăm de Macanul cu motorul turbo de 2 litri.
Alături de Cayenne, Macan este una dintre sursele de profit principale ale lui Porsche. 600.000 de unități au fost vândute din 2014 încoace și 80% din cumpărători au fost noi pentru Porsche. Iar în China, 60% din clienți sunt femei.
Construit pe platforma lui Audi Q5, Macan intră acum în al optulea an de producție. Lansat în 2014, a fost îmbunătățit în 2016, când s-au introdus și motorul de 2 litri, și versiunea GTS, în 2019 și acum.
Dar ce e nou? Porsche oferă acum mai multe configurații pentru suspensie. Suspensia adaptivă cu arcuri de oțel PASM e standard la Macan S și opțională la Macan, iar cea pneumatică adaptivă este standard la GTS și opțională la Macan și Macan S. Noi am avut pentru test versiunea de bază Macan, echipată cu suspensia pneumatică adaptivă (2737 de euro) și roțile RS Spyder de 21 inchi (3171,35 de euro).
Din mai multe motive, probabil că e cea mai bună suspensie pneumatică adaptivă cu care am mers vreodată. În modurile Sport și Sport Plus, este extrem de fermă și reduce ruliul aproape la zero, de ai senzația că mergi cu un 911 înălțat. În Confort, suspensia amortizează denivelările scurte ca o Clasă S, dar fără a avea o amplitudine prea mare când treci peste denivelări lungi. Practic, plaja de reglaj dintre Sport și Confort este foarte largă, astfel că e de înțeles de ce femeile cumpără în procent atât de mare această mașină. Porsche spune că a îmbunătățit și software-ul direcției electrice, dar aceasta este oricum de vis, având un feedback, o liniaritate și o spontaneitate ieșite din comun.
Agilitate incredibilă
Motorul de 2 litri a fost îmbunătățit substanțial, având o turbină mai mare, o presiune de injecție mărită la 350 de bari, o distribuție mai bună și segmenți noi la pistoane. Puterea a crescut de la 245 la 265 CP, iar cuplul maxim, de la 370 la 400 Nm, fiind constant între 1500 și 4500 rpm.
Porsche spune că noul motor oferă accelerații și reprize mai rapide, ca și o viteză maximă de 232 km/h. Nu am simțit efectiv plusul de putere, însă, pe de altă parte, nici nu prea ai nevoie de mai multă. Impresionează foarte mult forța de împingere la turație mică și liniaritatea cu care urcă în ture fără vreun gol turbo, pentru că îl ajută și transmisia care retrogradează repede și fără întreruperi. Iar rapiditatea cutiei și răspunsul spontan al motorului se potrivesc foarte bine cu agilitatea ieșită din comun pe viraje. Refuz să cred că mașina asta cântărește 1920 kg, pentru că se mișcă aproape ca un 911 și rămâne un secret bine păzit cum a reușit Porsche s-o facă atât de incisivă pornind de la platforma lui Q5.
La exterior, diferențele față de modelul de dinaintea faceliftului sunt minore. S-a renunțat la proiectoarele de ceață rotunde, spoilerul are în partea inferioară o inserție suplimentară care se prelungește pe toată lățimea mașinii, ornamentele de la praguri sunt disponibile în noi nuanțe, difuzorul din spate este nou, iar farurile LED cu Porsche Dynamic Light System sunt standard, ca și stopurile cu grafică 3D. Macan vine standard cu jante de 19 inchi, ceas analogic integrat în partea superioară a planșei de bord și cu sistemul multimedia cu navigație online și ecran tactil de 10,9 inchi.
Complet nouă este suprafața tactilă din jurul schimbătorului, care comandă climatizarea, dar și reglajul suspensiei și al gărzii la sol. Dar, ca și în cazul altor suprafețe tactile, nu știi niciodată cât de tare să apeși ca să se activeze comanda respectivă. Arată mai elegant, dar nu e și mai practică. Oferite standard, scaunele sport cu reglaj electric pe opt direcții sunt excelent configurate și extrem de confortabile.
Peste 67.000 de euro pentru un SUV de clasă medie fără sistem mild sau full hybrid și care nu prea consumă sub 10 l/100 km pare mult, iar datorită posibilităților infinite de personalizare, acest preț poate urca repede la 75–80.000, în ciuda echipării standard foarte bogate. Dar niciun SUV de clasă medie nu se conduce atât de incitant ca acest Macan la care Porsche pare că a dat cu o baghetă magică peste platforma lui Audi Q5.
Verdict
Pierde jumătate de stea din maximul de cinci doar pentru că nu are un sistem hibrid. Macanul convențional ne spune la revedere cu un model care oferă plăcere maximă în conducere. Porsche și-a arătat competența în materie de propulsie electrică și să sperăm că viitorul Macan electric nu ne va face să regretăm acest super-SUV.