Familia SEAT s-a întregit cu o nouă versiune de echipare cu tracțiune integrală pentru ST. León X-Perience, primul allroader al mărcii, este însă ceva mai mult decât un simplu aperitiv al intrării SEAT în segmentele crossover și SUV veritabile.
Text: Adrian Drăgan. Foto: SEAT
Se spune că orice călătorie începe cu primul pas. Dar asta presupune să ai deja stabilit un scop sau cel puțin o destinație. Ce faci însă când nu știi încotro s-o apuci? Sfatul meu este să te lași condus de instinct. Testul de lansare al noului León X-Perience, derulat undeva în Austria, în jurul Salzburgului, o regiune dominată de stațiuni turistice alpine, mi-a dovedit că poți încerca lucruri noi atunci când ești echipat corespunzător.
Cu sistem de tracțiune integrală permanentă, gardă la sol mai mare și protecții pentru partea inferioară a caroseriei, León X-Perience m-a tentat să mă abat de la traseul de test – deși extrem de variat, cu porțiuni autostradă, drumuri de asfalt virajate și înguste, macadam, zăpadă și cam toată paleta de aderențe întâlnită în mod obișnuit în stațiunile alpine pe timpul iernii – pentru a vedea ce poate cu adevărat. Ideea e că, atunci când ai un 4×4, vrei tot timpul mai mult. Fiindcă esența unui astfel de automobil nu este doar de a te transporta zilnic din punctul A în punctul B, cu oprire în punctul C și un ocol pe la D. Nu! León X-Perience te invită să ieși din confortul cotidian, să încerci să vezi și să experimentezi lucruri noi, limite noi. X-Perience, care reprezintă de fapt o versiune de echipare a gamei ST, primul allroader al mărcii spaniole, respectă în principiu rețeta Grupului VW aplicată la Audi Allroad, Škoda Scout și VW Alltrack. Asta înseamnă că pur și simplu te poți bucura de avantajele unui break în orice condiții de drum, exceptându-le pe cele extreme.

După Ibiza, familia León reprezintă noul motor al succesului având un model cu cinci uși, un sport-coupé cu trei uși, o versiune Cupra și, bineînțeles, breakul ST – acum, și în varianta cu tracțiune integrală 4Drive, denumită X-perience.
Ca estetică, X-Perience se deosebește de restul gamei prin protecțiile pentru partea inferioară a caroseriei, pe care eu le consider foarte utile iarna. Gândiți-vă doar cât de dăunătoare pentru caroserie sunt criblura și toate clorurile sau materialele antiderapante împrăștiate iarna pe carosabil. Acestea sunt preluate de cauciucuri și proiectate pe partea interioară a aripilor, pe praguri și lateralul mașinii, atunci când se virează. Fenomenul se cheamă sablare și are ca principal efect deteriorarea protecției anticoroziune și a vopselei, care duce în final la apariția ruginii. León X-Perience nu mai are însă această problemă.
Test: Seat León ST 1.2 TSI DSG
Garda la sol mai mare cu 28 mm îi permite mașinii să treacă mai ușor și fără avarii pentru partea inferioară peste obstacole obișnuite, precum creste de zăpadă, borduri, bălți etc. Nu în ultimul rând, tracțiunea integrală permanentă 4Drive oferă nu doar un confort mai bun la rulare – agilitate și stabilitate –, dar și mai multă siguranță, și o libertate mai mare de mișcare pe drumuri cu diferențe mai mari de nivel. Acest sistem se bazează pe cea mai nouă evoluție, a cincea, a diferențialului Haldex. Practic, automobilul rulează în mod obișnuit ca unul cu tracțiune față, iar dacă sistemul sesizează o diferență de rotație între roțile punții față și spate transferă treptat puterea spre spate, până la 50%. Și, cum una dintre cele mai importante trăsături ale confortului unei mașini este încrederea pe care aceasta i-o dă șoferului, sistemul de tracțiune integrală 4Drive este completat de o serie de sisteme electronice active care recunosc și identifică situațiile cu probleme, anticipând și reacționând corespunzător pentru o călătorie sigură. X-Perience beneficiază de sistemul Front Assist, care monitorizează tot ce se află în fața automobilului, contribuind la evitarea coliziunilor, de sistemul de asistare pentru faza lungă, de sistemul de menținere a benzii (Lane Assist), precum și de cel de recunoaștere a oboselii, recomandându-i șoferului o pauză.
De surprize plăcute am avut parte și la interior, unde echiparea exclusivistă beneficiază de piele Alcantara și elegante cusături de culoare portocalie. Habitaclul te întâmpină însă cu aerul practic al unui automobil de familie, deși numeroase detalii te trimit cu gândul la tradiția sportivă a mărcii. Cabina este spațioasă atât pentru picioare, cât și la nivelul capului, iar portbagajul cu podea ajustabilă pe înălțime e de-a dreptul cavernos și practic. Chiar am apreciat clapetele pentru plierea spătarului și alte mici detalii ce fac viața mai confortabilă.
Construit pe platforma flexibilă și inteligentă MQB a Grupului VW, beneficiază la lansare de două motoare diesel de 2,0 litri și 148 CP cu cutie manuală cu șase trepte, respectiv 182 CP cu cutie DSG, precum și unul pe benzină, de 180 CP, tot cu DSG cu șase trepte, urmând ca, pe parcursul anului viitor, să se prezinte și versiuni de motorizare mai mici. Desigur, din punctul de vedere al performanțelor, propulsoarele sunt similare cu cele din restul grupului, dar, după cum aveam să descopăr, comportamentul mașinilor nu este…identic. X-Perience e un bun exemplu că VW permite fiecărei mărci să-și tuneze singură produsele pentru un stil propriu, fiind sensibil mai sportiv decât celelalte modele ale grupului, precum Golf Alltrack sau Octavia Scout. Noul sistem de tracțiune integrală – cu Haldex de generația a cincea, diferențiale autoblocante electronic (EDS) pe ambele axe, plus sistem de blocare a diferențialului central (XDS) – este mai rapid și intervine extrem de discret, oferind mai multă tracțiune decât are nevoie un utilizator obișnuit aflat cu familia în drum spre vacanța de iarnă. De asemenea, suspensiile sunt ferme și oferă direcției electromecanice suportul de care aceasta are nevoie pentru mai multă precizie, reușind să compenseze înălțimea mai mare a caroseriei față de sol și anulând ruliul specific. De altfel, suspensia este atât de bine tunată, că inclusiv cu anvelopele de iarnă sport 225/45 R18 reușește să absoarbă denivelările fără șocuri și zgomote deranjante.

Cutia DSG cu șase trepte oferă posibilitatea schimbării manuale, prin joystick sau padelele de pe volan.
Pentru o experiență și mai plăcută, răspunsul acestor sisteme poate fi modificat prin intermediul sistemului SEAT Drive Profile, prin care șoferul poate alege între modurile Eco, Normal, Sport sau Individual, care modifică răspunsul și sunetul motorului, al cutiei DSG și al direcției, precum și funcționarea diverselor sisteme auxiliare. De asemenea, padelele pentru schimbarea treptelor amplifică senzația de sportivitate, în timp ce pantele sau rampele abrupte sunt mai ușor de parcurs cu sistemul Hill Hold Function care completează celelalte sisteme de asistență. Iar ca echipare, X-Perience vine cu un pachet complet de noi tehnologii menite să ofere experiențe și mai plăcute: sistem de navigație cu ecran tactil color de 6,5 inchi, CD, mp3 și USB, card SD și conexiune bluetooth împreună cu sistemul de sunet SEAT și faruri cu tehnologie LED.
În concluzie León X-Perience este, așa cum îi spune și numele, o experiență în sine, o mașină interesantă și care își merită banii, fiind o alternativă mai ieftină la breakuri precum Audi A4 Allroad sau altesimilare.
ams 1/2015















Comentarii închise.