Škoda Fabia nu se mai sfiește să preia cu generozitate tehnologia grupului VW și pare mai competitivă decât niciodată. În ceea ce privește capacitatea portbagajului, a treia generație a subcompactei cehe a devenit chiar lideră a segmentului din care face parte. Text: Cristian Sterea. Foto: Radu Chindriș Privită în trecut ca o cenușăreasă a grupului VW, noua Škoda Fabia pare acum extrem de hotărâtă să se afirme în clasa mică. Acest lucru este vizibil încă de la nivelul designului, care renunță la aspectul drăgălaș și cam impersonal al versiunii precedente în favoarea unei imagini bine definite, moderne și chiar ușor sportive. Respectând noua filosofie de design a mărcii, caroseria e brăzdată de muchii tăioase, care delimitează preponderent suprafețe drepte, iar detaliile estetice adoptă forme destul de colțuroase. Totodată, s-a mers și în direcția extinderii posibilităților de personalizare, pavilionul, oglinzile laterale și jantele putând fi comandate într-o culoare contrastantă cu caroseria. Potrivit reprezentanților mărcii, acum există peste 100 de combinații cromatice posibile pentru exterior.
Test: Renault Clio TCe 120 EDC
Noua Fabia păstrează aceeași lungime a generației anterioare, dar este mai lată cu 90 mm și mai scundă cu 30. Majorarea ampatamentului a permis configurarea unor locuri spate ceva mai încăpătoare, chiar dacă nici acum spațiul la picioare pentru persoanele înalte nu e chiar convenabil, iar portbagajul, cu ai săi 330 de litri disponibili, cu 15 mai mulți decât în trecut, a devenit noul etalon al segmentului. Mai mult, prin plierea spătarului banchetei, care însă formează o mică treaptă cu podeaua portbagajului, volumul util de încărcare ajunge la 1195 de litri, tot cu 15 mai mulți decât în trecut. De asemenea, configurația spațiului destinat bagajelor are o formă regulată, suplimentar existând câteva compartimente utile de depozitare și cârlige de amarare. Noul model al constructorului ceh nu are la bază platforma tehnică MQB a concernului VW, dar oferă o bună parte din componentele și dotările acestuia. În paralel cu rigidizarea structurii caroseriei, inginerii de la Škoda au avut în vedere și reducerea greutății totale a mașinii, versiunea de bază oprind cântarul sub pragul de 1000 kg, cu aproximativ 45 mai puține decât în trecut.

Materiale folosite la finisare destul de dure, dar care lasă o impresie plăcută prin textură. Ergonomia și spiritul practic sunt două atuuri ale mașinii.
Complet redesenat, interiorul se bazează în principal pe elemente, instrumente și chiar dotări preluate de la celelalte modele din panoplia grupului VW, actuale sau de generație mai veche. Materialele folosite la finisare pun accentul pe rezistență, fiind în general dure la atingere, dar au o textură plăcută și nu lasă deloc impresia de ieftin, ba din contră. Bine-venite sunt și micile posibilități de personalizare cromatică, care, alături de designul tineresc, conferă habitaclului un aer primitor și modern, în ciuda caracterului poate prea serios. Bineînțeles, fiind vorba despre un model cu puternice influențe teutone, ergonomia este la loc de cinste și copiază întocmai principiile concernului adoptiv. Merită menționat faptul că sistemul de infotainment a fost mutat mai sus pe bord, destul de aproape de câmpul vizual al șoferului, ca de altfel și cel de climatizare. Astfel, la baza consolei centrale s-a eliberat spațiul pentru un compartiment de depozitare generos, care dispune și de mufe pentru conectarea dispozitivelor electronice mobile.
Deși pare preluat de la celelalte modele ale grupului VW, sistemul multimedia urmărește înlesnirea accesului la tehnologia modernă cu costuri mici și, în versiunea sa de top, propune tehnologia MirrorLink. Aceasta presupune faptul că telefonul mobil se poate conecta la mașină prin intermediul unui cablu, iar ecranul integrat în consola centrală va afișa exact aceeași imagine ca și telefonul mobil, „în oglindă“. Practic, o bună parte din aplicațiile telefonului mobil, inclusiv sistemul de navigație, vor putea fi folosite foarte ușor la volan, exact ca și cum ar fi oferite nativ de sistemul de infotainment al mașinii. Partea bună e dată de faptul că vei fi mereu la zi cu updateurile, actualizarea aplicațiilor din telefonul mobil fiind făcută foarte ușor, însă, în contrapartidă, folosirea navigației sau a altor servicii online este condiționată de existența unui abonament generos de date și de acoperirea GSM. Lista dotărilor moderne este continuată de sistemul de evitare automată a potențialelor accidente, care acționează între 5 și 30 km/h, precum și de cel de monitorizare a gradului de oboseală al șoferului.
Test: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost
Škoda Fabia este echipată cu motoare noi, preluate de la VW Polo. Incluzând versiunea GreenLine, disponibilă spre sfârșitul anului curent, clienții au la dispoziție patru propulsoare pe benzină și trei diesel, toate în conformitate cu normele antipoluare Euro 6 și având printre dotările standard sistemul stop/start și funcția de recuperare a energiei de frânare. Opțional, o parte din propulsoare sunt oferite și în compania transmisiei automate cu dublu ambreiaj, DSG. Motoarele disponibile sunt cu trei sau patru cilindri și au puteri cuprinse între 60 și 110 CP. La baza gamei, găsim o unitate cu trei cilindri, cu capacitatea cilindrică de un litru și disponibilă în două versiuni de putere: 60 sau 75 CP. O treaptă mai sus în gamă se află motorul 1.2 TSI, cu patru cilindri, injecție directă de benzină și supraalimentare turbo, și acesta în două versiuni de putere, de 90 sau 110 CP. Pe frontul diesel activează o nouă unitate cu trei cilindri și capacitatea de 1,4 litri, în două trepte de putere: 90 sau 105 CP. Ambele motoare diesel au emisii de CO2 mai mici de 90 g/km.

Deși consumă puțin și oferă reprize bune, motorul 1.4 TDI este destul de gălăgios și leneș la turații foarte joase.
Pentru primul test, ne-am îndreptat atenția către versiunea 1.4 TDI de 105 CP. Aceasta se dovedește a fi foarte economică, atât în oraș, cât și la drum lung, însă are rafinamentul unui diesel de odinioară, adică este gălăgioasă și răspunde bine la solicitări doar în zona mediană de turație. În ciuda reprizelor destul de bune oferite, o motorizare pe benzină cred că ar fi mai inspirată. În schimb, trenul de rulare este aproape o revelație. Cu o ușoară tendință de fermitate și articulații silențioase, acesta se comportă meritoriu atât viraje, cât și pe denivelări. Direcția asistată destul de evident nu sugerează o sportivitate ieșită din comun, în schimb mașina se comportă peste așteptări la limită, chiar dacă sistemul ESP pare ușor prea grijuliu. În concluzie, noua Škoda Fabia pare bine pregătită pentru a intra în lupta pentru supremația clasei mici. După cum spuneam, ca dimensiune a portbagajului deja a raportat o primă victorie de etapă. E greu de spus dacă va reuși să se impună la general, însă în clasa motorizărilor mici alimentate cu benzină este un pretendent puternic la titlu.
ams 2/2015
















