Clasa mică de automobile este un segment extrem de disputat în Europa, legea fiind făcută ani la rând de modele precum Polo, Corsa, Fiesta, 206-208, Clio sau (Grande)Punto. Constructorii extrem orientali și-au reclamat și ei cota aferentă de piață prin modele precum Micra, Rio, i20, Jazz, Mazda2, sau Yaris. Într-o asemenea aglomerație, un nou model vine să facă valuri!
Specialistul nipon în construcția de automobile mici este Suzuki și, deși are o fabrică în Ungaria unde construiește un popular model – Swift, a luat decizia să-l construiască pe Baleno în India: pe lângă mâna de lucru mai ieftină, potențialul pieței este mult mai mare acolo decât aici.
Decizia de a-l construi și a-l comercializa în India a condus la un aspect mai atipic pentru piața europeană, unde design-ul are un rol important în alegerea unei mașini. Aspectul lui Baleno, prezentat în premieră la Salonul Auto de la Geneva, este rodul noului limbaj de design „Liquid Flow”: toate detaliile stilistice se îngemănează fluid, în linii șerpuite, fapt pentru care automobilul pare mai masiv decât este în realitate. Pentru că „gusturile nu se discută!”, am să mă leg mai puțn de aspectul exterior (aici vor decide clienții dacă le place), dar merită totuși să menționez felul inspirat în care benzile cu LED-uri ce generază lumina de poziție sunt „împerecheate” cu ornamentul cromat care susține partea inferioară a calandrului. Aceeași tehnologie LED se regăsește și la lămpile spate, cu rezultat mai degrabă practic decât stilistic.
Interiorul este neașteptat de spațios pentru un automobil de sub 4 metri lungime, în special în zona picioarelor (atât în față, cât și în spate). Materialele folosite la finisare sunt rezistente la uzură și, deși nu putem vorbi de rafinament exacerbat, aspectul plasticelor nu dă senzația de ieftin! Bordul este dominat de o consolă centrală masivă, pe care am apreciat pozitiv butoane de mari dimensiuni, amplasate ergonomic. Având în vedere faptul că am testat modelul de vârf, am avut plăcerea să descoperim printre dotări: cruise-control adaptativ, aer condiționat automat (unul extrem de eficient – „băga” rece la doar un minut de la plecarea de pe loc), cameră video pentru marșarier sau display tactil de 7 inch. Pe ecranul color LCD de mari dimensiuni, high-definition, integrat în planşa de bord, sunt afişate informaţii legate de performanţele maşinii, precum şi date generale despre starea acesteia, prin grafice sintetice. Printre informaţiile afişate se numără forţa G, puterea şi cuplul oferite de motor, date privind accelerarea / frânarea, fluxul de energie.
De departe, cele mai mari laude pe care le merită acest Baleno trebuie aduse grupului motopropulsor. Cutia de viteze manuală are treptele judicios demultiplicate: 1 și 2 scurte pentru a favoriza demarajul, 3-5 mai lungi pentru elasticitate sporită și consum mai redus. Motorul de 1 litru, în trei cilindri, cu turbocompresor, este o bijuterie! Consumă decent și imprimă reprize și accelerații neașteptat de bune, făcând-ul pe Baleno chiar foarte plăcut la condus. Turat la peste 4500 rpm, deși are o cilindree mică, propulsorul nu sună ca o motocoasă chinuită ci scoate un sunet grav cu ceva note sportive. Chiar dacă motorul și cutia oferă suficiente rezerve, Baleno nu este un automobil cu tentă sportivă: direcția moale nu oferă suficient feedback, iar suspensia are o setare îndreptată mai mult către filtrarea eficientă a gropilor din carosabil, așa că mașina se înclină destul de mult în virajele atacate intempestiv.
Suzuki oferă prin Baleno un automobil mic la exterior, mare la interior, bine dotat și cu un motor excelent. Desigur, unele dotări opționale vor fi alese rar de clienți, dar este de lăudat că sunt în ofertă. La 16.000 de Euro, cât costă acest model, sunt și alte alternative, dar Baleno 1.0 BOOSTERJET GLX M este o mașină demnă de luat în serios în calcul!