Primul Volvo electric pe o platformă dedicată este cel mai compact și mai rapid model al mărcii construit vreodată. De asemenea, Volvo rescrie ergonomia interiorului, bazându-se pe funcționalitatea tradițională scandinavă. În test, versiunea de top, Volvo EX30, cu două motoare și 428 CP.
Industria auto se confruntă cu cele mai profunde schimbări din istoria de peste 150 ani. Și este evident că producătorii care nu își regândesc complet modul de proiectare și de producție al unui automobil nu vor supraviețui. În proprietate chineză din 2010, sub umbrela lui Geely, și cu un nou șef, Jim Rowan, fost CEO al firmei de aparate electrocasnice inteligente Dyson, Volvo s-a adaptat rapid noilor cerințe ale pieței.
Noul EX30, construit pe platforma SEA2, a lui Geely, utilizată și la smart #1 și Zeekr X, e primul Volvo pe o platformă electrică dedicată, utilizează o proporție însemnată de materiale reciclabile și vine cu un mod de operare foarte intuitiv, deși a renunțat la majoritatea butoanelor fizice.
Interior mare, portbagaj mai mic
Cu 4,23 metri, SUV-ul de clasă mică este cel mai compact Volvo dintotdeauna, fiind cu 2–3 cm mai scurt decât C30 și 480, două modele compacte reprezentative din istoria mărcii. De asemenea, fiind cu 19 cm mai scurt și cu 10 mai scund decât pătrățosul XC 40, se diferențiază clar de acesta, în timp ce ampatamentul de 2,65 m e cu doar 5 cm mai scurt decât al SUV-ului de clasă compactă XC40.
Cu o consolă frontală scurtă și cu roțile mari amplasate în colțurile caroseriei (20 de inchi la modelul de test), spațiul interior este extrem de generos pentru acest segment. În față, poți să îți întinzi picioarele ca în S90, iar în spate e loc decent la genunchi, mai mare decât în Jeep Avenger, și stai pe o banchetă confortabilă, cu spătar suficient de profilat, dar cu un șezut poziționat prea jos.
Din cauza bateriei montate în podea și pentru a păstra o înălțime interioară decentă, Volvo a montat bancheta foarte jos și practic stai cu genunchii în aer. Nici volumul portbagajului nu este foarte mare, doar 318 litri, și mai există un mic frunk de 7 litri în față, în care, cu atenție, se poate depozita un cablu de încărcare. În schimb, forma portbagajului e practică și, prin rabatarea spătarului banchetei, se obține o suprafață de încărcare plană.
Ergonomie ideală, în stil scandinav
Dar gata cu criticile, pentru că la toate celelalte capitole de evaluare Volvo EX30 ne-a impresionat. Stilul tradițional scandinav se îmbină perfect cu materialele sustenabile de la interior și cu noua ergonomie. Paradoxal, este primul model care renunță la majoritatea butoanelor fizice, dar ergonomia nu a avut de suferit și nici nu trebuie să citești un manual online stufos, ca să înveți comenzile. Ai nevoie de fix 5 minute pentru a înțelege noua filosofie Volvo.
Din meniul Vehicle, ai acces direct la comenzile principale, car status și setări. În comenzile principale sunt incluse cele pentru reglajul oglinzilor, farurilor, luminilor ambientale, torpedoului și hayonului acționate electric. De exemplu, activarea reglajului oglinzilor se face de pe display și reglajul propriu-zis se realizează de la butoanele de pe brațul drept al volanului. Tot de aici, poți regla nuanța luminilor ambientale în cinci culori inspirate din peisaje tradiționale suedeze, cum ar fi un răsărit de soare pe coasta suedeză, faimoasa lumină nordică sau razele calde de soare care pătrund într-o pădure scandinavă.
În setări, ai reglajele principalele pentru pilotaj. De exemplu, pilotul automat adaptiv este totdeauna cuplat și devine activ când reglezi viteza de pe cele două butoane aflate pe brațul stâng al volanului. Moduri de condus în accepțiunea clasică nu mai există, dar din același meniu poți regla tăria direcției în trei trepte, activa modul Performance All-Wheel Drive, când sunt puși la treabă toți cei 428 CP, sau modul One Pedal, cu recuperare maximă de energie.
Nu în cele din urmă, comenzile climatizării sunt și ele grupate la baza displayului, iar Volvo a venit și aici cu o inovație. Nu mai ai un buton „climă“, ci butoane directe pentru temperatură/încălzire volan și scaune și pentru viteza/direcția curentului de aer, astfel că nu mai trebuie să treci prin mai multe submeniuri.
Butoane fizice nu mai sunt decât două, pe cotiera centrală, dar nici nu le-am simțit lipsa. Cele două butoane acționează geamurile din față, dar, apăsând butonul tactil „rear“ de lângă ele, de la aceleași două butoane se acționează și geamurile din spate.
Sistemul de navigație funcționează pe bază de Google Maps și este adaptat pentru utilizare în mașină. Astfel, când programezi o destinație, îți spune cu ce procent din baterie ajungi acolo, dar și cu ce procent te întorci la punctul de plecare. Iar dacă ruta planificată e mai lungă decât autonomia, îți indică automat unde să te oprești pe drum ca să încarci bateria. Google Maps este cea mai bună soluție și sistemul nu dă greș nici chiar atunci când nu există semnal, pentru că hărțile sunt memorate, și ajungi la destinație chiar și în aceste condiții.
Interiorul e simplu și funcțional, potrivindu-se perfect cu stilul minimalist scandinav, pe care îl știm de la Ikea. Sigur, aici este o discuție despre ce mai înseamnă premium în ziua de astăzi, pentru că vremea tapițeriei de piele naturală și a inserțiilor din mahon a trecut. În zona superioară a fețelor de uși și în zona centrală a bordului e un plastic reciclat gri, în care se văd puncte albe de la PET-urile reciclate, material similar cu cel utilizat la barele de protecție de la BMW Neue Klasse și viitoarea Dacia Bigster. Fără niciun buton, fețele de uși au o construcție simplă și practică. Scaunele sunt îmbrăcate într-o combinație de piele artificială și material textil de foarte bună calitate, fiind extrem de confortabile, ca la orice alt Volvo de clasă mai mare. Sunt disponibile patru tipuri de combinații cromatice pentru bord și tapițerii.
Ca un kart
Și acum, să pornim! O putem face în stilul Tesla, cu un card care trebuie apropiat de montantul central, sau cu o cheie digitală pe care o ținem în buzunar, și mașina se deschide când te apropii, întâmpinându-te și cu un joc de lumini ale farurilor și stopurilor. Volvo nu a fost atât de radical precum Tesla, ci a păstrat manetele pentru faruri/semnalizare și pentru schimbătorul de viteze.
Apăsăm frâna, cuplăm schimbătorul în Drive și am plecat. Instrumente de bord nu există, dar viteza, poziția schimbătorului și semnalizarea sunt afișate în partea de sus a displayului de tip portret al sistemului multimedia.
Cu un centru de greutate coborât, roți mari și o direcție scurtă, cu numai 2,5 tururi de volan de la un capăt la altul, și a cărei tărie se poate regla în trei trepte, EX30 se conduce aproape ca un kart. Schimbările de direcție sunt spontane și agilitatea este la cote maxime. Se conduce foarte plăcut pe drumuri de munte, se simte ca peștele în apă pe cele virajate și doar masa mare de 1943 kg temperează întrucâtva avântul șoferului.
Deși versiunea de top, Ultra, avea jantele opționale de 20 de inchi (670 de euro), suspensia MacPherson din față și multilink din spate oferă un compromis ideal. EX30 amortizează mai mult decât decent denivelările scurte și se înclină foarte puțin în viraje, în ciuda masei importante cauzate de bateria mare, cu o capacitate brută de 69 kWh (netă 64). Cel mai mic SUV suedez rulează lin, confortabil și extrem de silențios.
În majoritatea timpului, puterea motorului din spate, pe care Volvo nu o comunică, este suficientă pentru o deplasare mai mult decât normală. Dacă vrei mai mult, activezi Performance All-Wheel Drive, și atunci se eliberează toți cei 428 CP și mai ales cei 543 Nm. Accelerațiile devin foarte rapide, dar fără a fi brutale, iar electronica ține eficient sub control transmiterea cuplului la asfalt. La fel de prompte sunt și frânările, discurile ventilate din față și din spate asigurând o decelerație peste media clasei.
EX30 este disponibil cu o baterie de bază litiu-fosfat de fier de 51 kWh capacitate brută (49 netă) în combinație cu un motor posterior de 272 CP sau cu o baterie litiu-ion de 69 kWh capacitat brută (64 netă) în combinație cu același motor posterior de 272 CP sau cu două motoare care dezvoltă 428 CP în total. Echiparea de bază, Core, vine doar cu motorul de 272 CP și cele două baterii, Plus este disponibilă cu toate combinațiile de motoare și baterii, iar Ultra, doar cu motorul din spate și bateria mare și cu versiunea de top, cu două motoare și bateria mare, ultima fiind și mașina testată de noi, care pornește de la 53.050 de euro.
Volvo declară o autonomie WLTP de 450 km pentru versiunea de top, la un consum oficial de 17,5 kWh/100 km. Dacă facem însă o socoteală simplă, luând în calcul capacitatea netă de 64 kWh rezultă doar vreo 366 km. Nu știm cum a calculat Volvo, dar, în realitate, consumul în modul Normal fără Performance All-Wheel Drive a fost de 18,9 kWh/100 km, apropiat de valoarea oficială de 17,5. Acest consum corespunde unei autonomii de circa 340 km, decentă pentru acest segment, dar departe de valoarea de 450 km promisă.
Vestea bună este că bateria mare se încarcă la 153 kW (cea mică la 134), astfel că ai nevoie de doar de 25 de minute ca să încarci de la 10 la 80%. Apropo de încărcare, Volvo a simplificat procesul interconectând toate rețelele de stații din România. Nu mai trebuie să îți faci cont și abonamente peste tot, ci pur și simplu înrolezi un card bancar în aplicația Volvo EX30 și plătești cu el oriunde. Este ceea ce a vrut să facă Mercedes cu Mercedes Me, dar, cel puțin în România, nu e reușit.
Prețurile încep de la 38.500 de euro pentru echiparea de bază, Core, cu bateria mică și 272 CP, iar bateria mare adaugă 5250 de euro la această echipare. Versiunea cu două motoare începe de la 49.900 în echiparea Plus și ajunge la 53.050 de euro în echiparea Ultra, care este și cea mai scumpă.
Verdict
Cu EX30, Volvo dovedește că a fost capabil de o schimbare radicală. Designul, ergonomia intuitivă, chiar și fără butoane fizice, și utilizarea materialelor reciclabile demonstrează că Volvo a trecut cu bine în noua eră a automobilului. Trenul de rulare bine reglat, frânele stabile și dinamica foarte bună confirmă valorile tradiționale ale mărcii.
DATE TEHNICE
Caroserie
SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4233 × 1837 ×
1555 mm. Ampatament: 2650 mm. Portbagaj: 318 l. Masă proprie: 1943 kg
Tren de rulare
Braț transversal/MacPherson în față, multilink/arcuri elicoidale în spate, frâne față/spate cu discuri ventilate, pneuri 245/40 R20 99V
Transmisie
Tracțiune integrală, raport de transmisie fix
Propulsie
Două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, putere maximă sistem 315 kW (428 CP), cuplu maxim sistem 543 Nm, baterie litiu-ion, capacitate brută/netă 69/64 kWh
Performanțe
0–100 km/h 3,6 s
Viteză maximă 180 km/h
Consum mediu (WLTP) 17,5 kWh/100 km
Autonomie (WLTP) 450 km
Preț de bază
Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance 53.050 euro