Mai modulabil decât un break, VW Golf Sportsvan se adresează familiilor cu nevoi extinse de spațiu. Totuși, sportivitatea nu iese din discuție, după cum bine sugerează și numele.
Text: Cristian Sterea. Foto: Radu Chindriș
Urmărind creșterea popularității – nu că până acum ar fi dus lipsă de așa ceva, modelul precedent înregistrând vânzări de peste 500.000 de exemplare doar în Germania –, MPV-ul compact al gamei VW a fost rebotezat Golf Sportsvan. Un nume cu impact la public mult mai puternic decât banalul Golf Plus, dar și ușor derutant, fiind compus din doi termeni antagonici ai lumii auto, care nu prea au ce căuta nici măcar în același context, darămite în același cuvânt. Oricum, noi nu putem decât să apreciem curajul celor de la VW de a încerca să realizeze imposibilul. Pe de altă parte, alegerea acestui nume ar putea fi o subtilă strategie de marketing prin care se urmărește convingerea familiilor ai căror membri au viziuni mult prea diferite legate de necesitățile automobilistice.
După cum bine sugerează nu doar numele, ci și designul, Golf Sportsvan nu este altceva decât un Golf ce folosește mai multe ingrediente practice. Un „MasterChef“ ar putea adăuga că a fost ținut mai mult timp la cuptor și a crescut mai bine. Astfel, față de hatchback, constatăm diferențe destul de importante atât în lungime, cât și în înălțime, acestea fiind de 83, respectiv 126 mm. Lățimea, în schimb, variază cu doar 8 mm, iar ampatamentul se aliniază și el la trend, câștigând 48. În rest, rețeta pare neschimbată, adică pe dedesubt găsim aceeași platformă tehnică modulară MQB, un numitor comun al multor modele ale grupului VW, de la Audi până la Škoda. Și în acest caz, utilizarea la construcția caroseriei a unor oțeluri înalt aliate și optimizarea mai multor soluții tehnice a condus la o scădere apreciabilă a greutății totale, comparativ cu generația precedentă fiind salvate aproximativ 90 kg.

Pe lângă spațiul vast, locurile din spate oferă și o variabilitate excelentă: bancheta culisează pe o lungime apreciabilă, iar spătarul este reglabil. Nu lipsesc nici celebrele măsuțe integrate în spătarele scaunelor din față.
Forma de prezentare respectă întru totul specificul VW. Designul pune accentul pe suprafețe simple și drepte, iar detaliile se integrează discret în ansamblu. Liniile pronunțate care brăzdează caroseria sunt cele care aduc sarea și piperul, însă acestea nu reușesc să deturneze atenția de la specificul mașinii, consfințit de suprafața vitrată mare și înălțimea peste medie. Una peste alta, antagonismul din nume este regăsit într-o formă ceva mai diluată și în aspect.
La prima vedere, interiorul pare aproape identic cu cel de la hatchback, dar senzația e total diferită. Scaunele oferă o poziție de ședere simțitor mai înaltă, vizibilitatea este mai bună, în special spre spate, iar de jur împrejur, găsești spații de depozitare în care îți poți „parca“ toate nimicurile. Avem compartimente de diverse dimensiuni amplasate în stânga volanului, pe bord, la baza consolei centrale și pe tunelul median, buzunare încăpătoare în uși, integrate în spătarul scaunelor din față și altele, mici, pe lateralele banchetei, sertare sub scaune, nelipsitul torpedou, suport de ochelari lângă oglinda retrovizoare și loc pentru pahare destinat celor de pe banchetă, integrat în cotieră. Cred că această înșiruire este arhisuficientă pentru a-i conferi lui Sportsvan statutul de MPV familial practic, dar argumentele decisive vin din altă parte. Portbagajul are un volum standard de 500 de litri și poate fi extins până la 1520, iar prin plierea spătarului banchetei se obține negreșit o suprafață de încărcare plană. Mai mult, dacă pliem inclusiv spătarul scaunului dreapta-față (dotare opțională), se pot încărca obiecte lungi de până la 2,4 metri. Acum, lucrurile cred că sunt cât se poate de clare și înțelegem și de ce breakurile mai puțin modulabile sunt invidioase pe Sportsvan.

Opțional, se oferă scaun dreapta-față care are posibilitatea plierii spătarului. Astfel pot fi încărcate obiecte lungi de 2,4 m.
În ceea ce privește sistemele de confort și siguranță, Sportsvan merge pe mâna fratelui Golf și plusează cu o nouă funcție a sistemului Blind Spot Monitor (supravegherea unghiului mort): Rear Traffic Alert. Aceasta, la ieșirea cu spatele dintr-un loc de parcare, îl alertează pe șofer în cazul în care identifică mașini ce vin din lateral, iar în lipsa unei reacții, poate activa automat frânele. Desigur, de pe lista de dotări nu lipsesc tempomatul adaptiv, sistemul de monitorizare a traficului din față, Front Assist (cu funcție de frânare de urgență la viteză mică), asistenții Light Assist (pentru faza lungă), Park Assist (la parcare) și Lane Assist (de menținere a benzii de rulare), precum și PreCrash (pentru protecția ocupanților). În plus, se oferă standard Multi-Collision Brake, care, în cazul unei coliziuni multiple, activează frânele după primul impact.
Test comparativ: breakuri diesel puternice
Dotat cu suspensie sport, oferită opțional contra sumei de aproximativ 200 de euro, Golf Sportsvan nu mai seamănă deloc cu un MPV cuminte și confortabil. Denivelările mici sunt depășite lejer și silențios, însă cele mari nu mai pot fi trecute așa ușor cu vederea. Reversul medaliei se vede însă pe viraje, unde mașina se arată plină de avânt și se înclină doar discret. Chiar dacă această configurație ar putea să transforme Sportsvanul într-unul dintre cele mai dinamice MPV-uri, ea nu prea se asortează cu specificul mașinii. Probabil, mai indicată ar fi investiția în sistemul de amortizoare adaptive care ar putea împăca mai bine ambele laturi ale mașinii. În spiritul oricărui Golf, direcția este destul de ușoară, însă feedbackul nu lipsește.
În cazul de față, caracterul sportiv a fost susținut inclusiv de motorizare, sub capotă găsindu-se dieselul de 2 litri și 150 CP cuplat la o cutie de viteze automată cu dublu ambreiaj și șase trepte. De data aceasta, caracterul dinamic apreciabil, susținut de cuplul motor de 340 Nm, disponibil între 1750 și 3000 rpm, nu a avut și o față mai puțin apreciată, consumul mediu înregistrat fiind de 6,5 l/100 km. În schimb, nu ar fi stricat ceva mai mult rafinament din partea motorului sau a transmisiei, care uneori se grăbește să schimbe treptele și mai uită de confort. În oraș, am apreciat funcția Hold a cutiei de viteze automate DSG, ce înlătură necesitatea menținerii pedalei de frână apăsate în momentele de staționare, precum și sistemul auto stop/start, care calmează atmosfera interioară prin oprirea motorului în aceleași momente de staționare. Toată gama de propulsoare a lui Golf este disponibilă și pentru Sportsvan, unele versiuni fiind ușor îmbunătățite. Astfel, dieselul 1.6 TDI dezvoltă în versiunea sa superioară de putere 110 CP atât în cazul transmisiei manuale, cât și a celei automate, iar motorul alimentat cu benzină 1.4 TSI a ajuns la 125 (+3) și 150 (+10) CP. Propulsoarele de bază au rămas însă neschimbate: 1.2 TSI are 85 sau 105 CP, în timp ce 1.6 TDI de bază produce tot 90 CP.
Comparație: Ford Kuga vs VW Tiguan
Ca nivel de preț, Sportsvan depășește versiunea hatchback cu 1200 de euro, iar pe cea break cu aproape 600. Dar din aceste valori mai trebuie scăzută taxa de poluare, care, în funcție de versiune, variază între 60 și 100 de euro, MPV-ul fiind singurul care respectă normele antipoluare Euro 6.
Astea fiind spuse, Golf Sportsvan are suficiente argumente de ordin practic pentru a justifica diferența de preț și a se impune în fața celorlalte variante ale gamei, totul este ca genul MPV să nu-i descurajeze pe clienți, știut fiind faptul că aceste modele nu prea sunt îndrăgite pe plaiurile mioritice. Cât despre antagonismul din nume, nu s-a reușit imposibilul, dar multe dintre caracteristicile importante ale ambelor genuri au fost preluate.
ams 8/2014

















Comentarii închise.