A opta generație VW Passat deschide cutia Pandorei în privința unor sisteme de asistare a condusului, noi sau integrate, a conectării și siguranței, pentru segmentul său.
Text: Adrian Drăgan. Foto: Radu Chindriș
Trebuie să recunosc că am așteptat cu nerăbdare premiera a noului Passat, genul de model capabil să dea tonul unei noi generații de mașini și o clasă în sine. Un model cu o istorie bogată și cu vânzări demne de Cartea recordurilor: doar în 2013, 1,1 milioane de unități au fost livrate. Passat e genul de mașină potrivită pentru a-ți etala statutul, ca mașină de serviciu sau de familie. Este un model căruia, aproape indiferent de generație, cu greu i se pot găsi cusururi. Și, ca să parafrazez un neamț de pe la noi, o expresie concretă a „lucrului bine făcut“.

În lipsa cockpitului virtual oferit opțional, șoferul are toate informațiile utile grupate pe display-ul central cu touchscreen și funcționare intuitivă. Foarte utilă și eficientă este conectarea telefonului prin MirrorLink.
Noul Passat mi-a stârnit așadar curiozitatea, mai ales după premiera internațională (vezi ams 11/2014) prin tornada de noutăți tehnice și de echipare pe care le introduce în acest segment și care propulsează practic mașina peste modelele premium consacrate, precum Audi A4, care se schimbă și el anul viitor, la fel ca și BMW Seria 3 sau chiar noul C-Class. Din păcate, nu vă pot vorbi mai mult acum despre cum funcționează revoluționarul cockpit virtual, practic un tablou de instrumente digital (Active Info Display), oferit opțional ca alternativă la tabloul de instrumente analogic, sau sistemul head-up display cu funcții extinse, ce proiectează informațiile pe un ecran escamotabil. Sper să putem testa însă aceste noutăți, precum și multe altele care țin de confort și conveniență, într-un viitor cât mai apropiat. Până atunci, să ne ancorăm mai bine în realitatea imediată și să ne concentrăm asupra a ceea ce oferă modelul din test.

Lamelele orizontale prezente în designul măștii radiatorului și preluate la interior de zona gurilor de ventilație amplifică elegant senzația de spațiu a cockpitului. Precizia finisării este impresionantă.
Astfel, pentru aproximativ 30.000 de euro, poți beneficia de serviciile complete ale noului Passat Comfortline echipat cu motorul turbodiesel 2.0 TDI de 150 CP și transmisie automată DSG. În echiparea standard, versiunea Comfortline include tot ce oferă Trendline, respectiv auto stop/start, sistem de detectare a oboselii șoferului (Driver Alert System), sistem de frânare post-coliziune (Automatic Post-Colision Braking System), funcție auto-hold și coasting (pentru cutia DSG), la care se adaugă senzor de ploaie, ParkPilot și asistare frontală cu funcție de oprire (Front Assist cu City Emergency Braking). Printre noutăți, remarcăm sistemul opțional de asistare pentru remorcă (Trailer Assist), sistemul de monitorizare 360 de grade (Area View) cu funcție de detectare a obstacolelor, Park Assist, asistare la trafic din lateral și din spate cu sistem de contravirare, dacă se încalcă neintenționat banda de demarcație. De asemenea, noul Passat poate fi echipat cu sistem de asistare la trafic aglomerat, care funcționează împreună cu Lane Assist și Adaptive Cruise Control pentru a porni și opri mașina sau pentru a o menține pe centrul benzii de rulare. Nou este Emergency Assist, care, tot pe baza ACC, inițializează manevre evazive, frânează și accelerează automat dacă detectează că șoferul nu întreprinde nicio acțiune, cu scopul de a-l avertiza pe acesta și „informându-i“ totodată ceilalți participanți la trafic. Luminile de avarie sunt aprinse automat, sistemul putând preveni o coliziune frontală. O adevărată premieră. Din lista de opționale de pe modelul de test, am regăsit sistemul de aer condiționat automat (Climatronic, 532 de euro) cu reglare pe trei zone și comandă separată pentru locurile din spate, MirrorLink (142 de euro), pachetul Business Plus (874 de euro) ce include faruri LED, sistemul de infotainment Composition Media, camera video pentru marșarier, navigația Discover Media, precum și alte sisteme de confort – toate crescând prețul mașinii cu aproximativ 5700 de euro.
Echipat cu versiunea de 150 CP a motorului 2.0 TDI – care, deși nu reprezintă o noutate absolută, a fost revizuit, devenind mai economic și mai silențios – combinat cu transmisia automată DSG, noul Passat, ce a scăzut semnificativ în greutate față de generația precedentă, pare mai suplu și mai dinamic. O completare perfectă a designului mașinii marcat de o precizie chirurgicală și care, cu toate că rămâne tributar trecutului, reușește cumva, printr-o obsesivă grijă pentru linii, muchii și suprafețe drepte, să fie extrem de actual. Impresionant stă la capitolul spațiu interior, deși nu este mai lung decât precedenta generație și nici mai înalt. Noul Passat oferă mai mult confort datorită lățimii mai mari, dar și majorării ampatamentului și „mutării“ roților spre față, respectiv spate. Fapt ce a generat mai mult loc pentru pasageri și un volum mai mare al portbagajului. Silueta a devenit mai dinamică și totodată mai impozantă, ceea ce îi conferă un anume aer de sportivitate elevată.

Spațiul interior mai bun se remarcă nu doar pentru locurile din spate, dar și la portbagajul mai mare.
„Deșteaptă“ mi s-a părut și suspensia. Passat utilizează în față o generație nouă a sistemului McPherson, respectiv o punte spate multilink. În ambele cazuri, cinematica a primit o atenție suplimentară, în mers mașina părând că „citește“ și „interpretează“ drumul. Se simte o ușoară rigiditate pe spate, dar aceasta este o concesie făcută confortului atunci când mașina e încărcată sau când se rulează cu viteză mai mare pe autostradă. Caz în care, în echiparea cu cutie DSG, intră în scenă funcția coasting, care decuplează transmisia minimizând frecările și micșorând consumul. Oricum, dacă în privința caroseriei și interiorului Passatul pare a fi ieșit de pe mâna unor chirurgi esteticieni de primă clasă, reglajul suspensiei pare să fi fost făcut de filateliști, atât de fin și de precis este răspunsul amortizării – fără glumă. Denivelările mai mari sunt absorbite eficient, cu un sunet înfundat, semn că antifonarea a fost o altă temă urmărită atent de ingineri. Manevrabilitatea e ajutată de o rigiditate îmbunătățită la înclinările laterale, fapt care contribuie și la obținerea unui feedback mai precis din partea direcției electromecanice. Am apreciat posibilitatea de a selecta modul de conducere, ce permite configurarea de către șofer a răspunsului direcției, accelerației, sistemului de climatizare și a Adaptive Cruise Controlului sau suspensiei cu reglare activă. Acesta oferă patru configurații prestabilite, Eco, Sport, Normal și Individual, prin intermediul cărora „se rezolvă“ eficient conflictul dintre sportivitate și confort.
Mi-a plăcut noul Passat, deși nu am avut la dispoziție cea mai complet echipată versiune. OK, ar fi apărut câteva diferențe semnificative la capitolul confort și aspect datorită materialelor mai exclusiviste de pe Highline și a unor echipamente. Dar nu să privesc un ecran mi se pare cel mai important lucru atunci când testez o mașină – deși astăzi navigația activă, conectivitatea și aplicațiile par să fi câștigat lupta cu performanțele „obișnuite“ –, ci să urmăresc progresul care s-a făcut în materie de confort. Iar la acest capitol, un mare plus e dat de siguranța activă, răspunsul suspensiilor și al direcției, care au rolul de a-ți oferi încredere. Iar încrederea înseamnă confort. Este ca și în cazul oamenilor… oare încep mașinile să se umanizeze sau noi devenim niște mașini?
ams 1/2015

















