Home Teste Top test: BMW 320d GT

Top test: BMW 320d GT

de

_RBC3066

Apariția modelelor BMW Seria 3 GT ne demonstrează concret că bavarezii s-au hotărât să insiste în direcția ideii definite prin deja cunoscuta Seria 5 GT. Avem de-a face cu o altă formă a filosofiei BMW, însă bazată pe aceleași valori de esență.

Text: Alex Șincan. Foto: Radu Chindriș

 

La primul contact vizual, BMW Seria 3 GT generează acea senzație cu totul aparte aparte și greu de descris dată de lucrurile care nu sunt cum te gândeai că ar trebui să fie. Confortul convențiilor este lăsat deoparte și ți se oferă posibilitatea de a încerca un concept nou. Unii vor spune „de ce nu?“, alții vor prefera să nu se abată de la orientarea spre modelele sedan tipice Seriei 3. Oricum, pentru toți cei care vor fi dispuși să încerce, concluzia va fi că experiența unei astfel de explorări a meritat să fie făcută. Efectul surprizei e cu atât mai pregnant cu cât termenul „Seria 3“ din denumirea mașinii te face să crezi că vei avea în fața ochilor o variantă de caroserie cu o parte considerabilă a componentelor preluate de la Seria 3 sedan. Complet greșit. Caroseria, proporțiile și cotele modelelor Seria 3 GT diferă 100% de cele specifice Seriei 3 sedan. Spre deosebire de politica structurării modelelor întâlnită la mulți alți producători generaliști (conform căreia s-au văzut platforme și chiar caroserii preluate cu mo­­dificări minime pentru mai multe clase sau mărci ale grupului), sub numele „Seria 3“ la BMW sunt disponibile caroserii având design și ampatamente diferite!

Foarte sobru, dar clar: tabloul de bord îl informează pe șofer într-o manieră cât se poate de intuitivă. Echiparea de bază include și volan îmbrăcat în piele. Nu lipsesc nici comenzile pentru sistemul audio, nici tempomatul.

Foarte sobru, dar clar: tabloul de bord îl informează pe șofer într-o manieră cât se poate de intuitivă. Echiparea de bază include și volan îmbrăcat în piele. Nu lipsesc nici comenzile pentru sistemul audio, nici tempomatul.

Ce se mai poate comenta ca fiind oarecum straniu ține de translația semnificației inițialelor GT, aplicate acum la un vehicul precum Seria 3 GT. În principiu, acestea înseamnă „Gran Turismo“ și fac referire la clasa coupé-u­rilor stilate și rapide, adesea având tentă de lux. Cu câteva decenii în urmă, acesta era genul de automobil pe care cunoscătorii europeni îl preferau pentru a se deplasa rapid și plăcut în călătoriile lungi. După cum putem desprinde de aici, conceptul de „turism în stil mare“ a trecut între timp prin transformări ample, iar propunerea făcută de BMW prin Seria 3 GT se potrivește foarte bine cu sensul profund al sintagmei „Gran Turismo“. Puține elemente ale modelelor Seria 3 GT sunt similare cu cele de la Seria 3 sedan. Este vorba mai ales despre detalii de genul clanțelor și al oglinzilor retrovizoare. Probabil că planșa de bord rămâne componenta cea mai mare identică pentru ambele tipuri de automobile, dar faptul este insuficient ca să diminueze diferența clară a personalității dintre Seria 3 sedan și Seria 3 GT.

Test comparativ: sisteme electronice de stabilitate

Ampatamentul Seriei 3 GT are 2920 mm, fiind foarte apropiat de al limuzinei Seria 5 (2968 mm). Înălțimea Seriei 3 GT e superioară în comparație cu a Seriei 3 sedan, fiind mai mare cu 79 mm. Aceste cote explică de ce, după ce iei loc în interior, ai senzația că te afli într-o limuzină dintr-o clasă superioară. Rafinamentul ambianței și posibilitățile de echipare întăresc sugestia respectivă. Sistemul multimedia iDrive, dispunând de un display foarte generos dimensionat, opțiunile audio Harman Kardon și cele legate de serviciile online sau sistemul cruise-control adaptiv, plus scaunele cu multiple posibilități de reglare sunt doar câteva dintre elementele „high end“ perceptibile imediat și care îi vor impresiona pe pasageri. Poziția la volan este ceva mai înaltă decât la Seria 3 sedan (reglajul cel mai jos al scaunului nu coboară la fel de mult), însă detaliul acesta va trece neobservat pentru toți cei care nu sunt preocupați de sportivitatea tipică. Oricum, ergonomia postului de conducere se prezintă cât se poate de bine.

Test comparativ: BMW 335i xDrive vs Audi S4 pe circuit și pe zăpadă

Trei argumente practice notabile i-ar putea determina pe cei care oscilează între sedan și GT să se orienteze către acesta din urmă: spațiul mare pentru genunchi al locurilor din spate (plus bancheta, al cărei spătar este reglabil în înclinare), accesul bine degajat la portbagaj, prin intermediul unui hayon cu decupare largă, și posibilitățile de modulare a volumului util.

Pe Sport, toți cei 184 CP sunt repede scoși la înaintare, iar transmisia automată schimbă treptele mai sus.

Pe Sport, toți cei 184 CP sunt repede scoși la înaintare, iar transmisia automată schimbă treptele mai sus.

Versiunea de motorizare 320d (184 CP) cuplată cu transmisia automată cu opt trepte se înscrie foarte bine în cadrul noii accepțiuni a conceptului GT, după viziunea BMW. Performanțele ridicate și autonomia mare pe fondul unui remarcabil confort de utilizare reprezintă miezul greu al acesteia. În funcție de regimul de conducere dorit, se poate alege între setări Eco Pro, Comfort, Sport și Sport Plus. Primele două sunt cât se poate de potrivite pentru croazierele relaxate, cu o tușă de răspuns soft al motorului în cazul primei. Foarte probabil, Comfort va deveni, în timp, setarea preferată a majorității posesorilor de Seria 3 GT. Setarea Sport oferă mai multă vigoare la accelerații și o senzație de fermitate clară în utilizarea comenzilor, dar fără a rezulta vreun semn de disconfort. Așa ceva nu se va simți nici măcar în programul Sport Plus, care va fi apreciat pentru spontaneitatea răspunsului la accelerație și eficiența funcționării cutiei de viteze în termeni de schimbare dinamică a treptelor și frână de motor. De asemenea, fermitatea suspensiei se accentuează, însă filtrarea șocurilor ce apar la trecerea peste denivelări rămâne exemplară.

Modul Eco Pro anesteziază mașina, dar și consumul de combustibil scade în consecință.

Modul Eco Pro anesteziază mașina, dar și consumul de combustibil scade în consecință.

Deși BMW 320d GT oferă sportivitate reală și un comportament rutier de mare acuratețe, nu se poate vorbi despre dinamică de vârf, la modul nefiltrat. Știm că BMW poate face asta (există destule modele în gama mărcii bavareze care au tocmai vocația respectivă), dar este evident că nu s-a dorit conturarea niciunui fel de notă extremă în cazul mașinii din acest test.

ams 8/2013

Foarte sobru, dar clar: tabloul de bord îl informează pe șofer într-o manieră cât se poate de intuitivă. Echiparea de bază include și volan îmbrăcat în piele. Nu lipsesc nici comenzile pentru sistemul audio, nici tempomatul.
Pe Sport, toți cei 184 CP sunt repede scoși la înaintare, iar transmisia automată schimbă treptele mai sus.
Modul Eco Pro anesteziază mașina, dar și consumul de combustibil scade în consecință.
Portbagaj încăpător și cu o modularitate bună. Sub podea se ascund alte spații de depozitare.

Date tehnice

Articole similare

Comentarii închise.