O știre șoc a venit pe 30 martie. Jim Rowan, Volvo CEO, care a condus Volvo din 2022 în faza de tranziție spre era electrică și în perioada complicată de definire a unor baze de software pentru marca suedeză a fost concediat cu efect imediat și înlocuit cu fostul șef Hakan Samuelsson.
Știrea este cu adevărat surprinzătoare deoarece Jim Rowan a condus Volvo cu succes spre era electrică iar în cei trei ani în care britanicul a deținut funcția de CEO Volvo, suedezii au parcurs și etapa complicată de definire a unui nou software pentru automobilele lor. Știm de exemplu câte probleme a întâmpinat VW cu divizia Cariad de software. În plus, Volvo nu avea niciun fel de probleme în a respecta noile norme stricte de poluare, deoarece are o gamă electrică solidă care este în plină dezvoltare, vezi noile EX90, ES90 și viitorul EX60.
De asemenea, vânzările Volvo erau în ascensiune, marca suedeză reușind să vândă 763.389 unități în 2024, ceea ce reprezintă o creștere de 8% față de 2023. În plus, din acestea, 175.194 unități au fost modele electrice iar 177.593 modele PHEV, ceea ce înseamnă că Volvo a vândut în 2024 46% din producția modele electrice și PHEV.
De aceea, decizia de a renunța la Jim Rowan, fostul șef al lui Dyson din perioada 2012-2020 este suprinzătoare. Probabil că ruptura dintre Rowan și consiliul de Administrație al lui Volvo a fost foarte serioasă deoarece concedierea lui Rowan este cu efect imediat, de la 1 aprilie 2025 și acesta nu va rămâne nici membru în Consiliul de Administrație.
Ca de obicei în asemenea cazuri, cauzele reale nu sunt prezentate, Li ShuFu, șeful lui Geely, care deține Volvo declarând: “Vrem să îi mulțumim lui Jim Rowan pentru contribuția sa importantă. Sub conducerea lui în ultimii trei ani, Volvo a accelerat tranziția într-o companie auto bazată pe software iar energia și implicarea lui au condus la construirea unei baze solide în capabilitățile digitale”.
La rândul său, Rowan a declarat: “A fost un privilegiu să conduc Volvo Cars și să lucrez alături de o echipă atât de excepțională. Împreună, am făcut progrese semnificative în construirea unui brand cu creștere rapidă și de încredere și am lansat unele dintre cele mai avansate și mai orientate spre siguranță produse din industrie în beneficiul clienților noștri “.
Acestea sunt declarațiile oficiale dar ce se ascunde în spatele lor? Care este realitatea?
la începutul lui martie, UE a anunțat relaxarea restricțiilor legate de emisii oferind un termen de 3 ani pentru a le îndeplini în loc să continue să aplice amenzile uriașe pentru neîndeplinirea lor.
Jim Rowan, șeful Volvo, a fost foarte nemulțumit de decizia UE și a ieșit public de mai multe ori declarând că nu este de acord cu această decizie. El a menționat că nu e normal ca cei care au investit să respecte noile norme nu vor avea niciun avantaj ci dimpotrivă. Volvo depășise cota de mașini electrice vândute în Europa în 2024 și putea să vândă certificate verzi altor producători prin asocierea cu aceștia. Astfel, Volvo ar fi primit sute de milioane de euro din aceste asocieri iar acum nu îi va mai primi.
În plus, Volvo a fost puternic afectată de decizia adminstrației Trump de a impune taxe vamale de 25% mașinilor importate din afara SUA. Volvo are o uzină în SUA unde produce EX90, dar restul modelelor – XC90, XC60, XC40, EX40 – sunt produse în Europa iar S90 în China.
Se pare că cei din conducerea Volvo nu au fost mulțumiți de faptul că Rowan nu a venit cu un plan de acțiune preferând să dea vina pe decidenții UE și pe adminstrația Trump.
Astfel, Volvo a luat decizia de a-l înlocui pe Rowan cu fostul șef Hakan Samuelsson, acum în vârstă de 74 ani.
În Germania de exemplu, cei care au o funcție executivă de înalt nivel nu pot conduce după vârsta de 65 de ani însă în Suedia nu există o astfel de lege. Samuelsson a mai condus Volvo între 2012 și 2022, timp în care Volvo a cunoscut o perioadă de înflorire în care au fost puse bazele electrificării și s-a renunțat la motoarele termice cu mai mult de 4 cilindri.
Samuelsson are o misiune grea de a optimiza producția pe trei continente pentru a evita pe cât de mult posibil taxele vamale din SUA și de asemenea de a lua decizii importante privind păstrarea gamei convenționale pe care Volvo a restrâns-o mult pentru a respecta noile norme de emisii, acum relaxate.
Este probabil un caz unic ca un șef să revină la cel mai înalt nivel la conducerea unui producător de calibru după 3 ani și la o vârstă atât de înaintată.