Merită să îți cumperi un PHEV? Cât de eficient este după ce bateria s-a descărcat? Am aflat acest lucru după un tur de 2000 km cu BMW 225e xDrive. Citiți în cele ce urmează cât a consumat.
După ce în unele țări europene au fost eliminate bonusurile pentru modele PHEV, BMW continuă să ofere această formă de propulsie și pe modelele de la baza gamei, nu doar pe cele de top, dovedind eficiența acestui sistem de propulsie și după ce bateria s-a descărcat.
Astfel, sistemul PHEV este disponibil pe noile BMW X1 și Seria 2 Active Tourer în două versiuni. Noi am avut ocazia să conducem pe distanța a 2000 km noul BMW Seria 2 Active Tourer în versiunea 225e xDrive într-un tur pe la mănăstirile de lemn din Maramureș.
Minivanurile de genul lui BMW Seria 2 Active Tourer sunt pe cale de dispariție însă BMW a regândit acest concept, care are în continuare modularitatea și spațiul unui minivan dar un design mai atrăgător, fiind o mașină ideală pentru familii.
Și pentru a-i conferi și mai multă atractivitate, BMW oferă pe lângă motorizările clasice cu sistem mild hybrid pe 48V două versiuni PHEV, 225e xDrive și 230e xDrive.
De asemenea, la fel ca și în cazul lui X1, BMW a dezvoltat noua gamă compactă cu scopul ca membrii săi să fie mai mult decât modele entry-level. Astfel, oferă materiale mai bune, dar și aproape toate tehnologiile disponibile la frații mai mari.

BMW 225e xDrive la cimitirul vesel Săpânța
Un altfel de PHEV
În timp ce majoritatea modelelor PHEV utilizează un motor termic și un motor electric amplasat între motorul clasic și cutia de viteze, BMW 225e xDrive combină un motor termic de 1,5 litri cu trei cilindri și 136 CP, care antrenează puntea din față, cu un motor electric de 109 CP, aflat la puntea din spate, generând o tracțiune integrală hibridă. Sunt în total 245 CP, cu 25 mai mulți decât ai singurei versiuni de la generația precedentă.
Complet nouă este cutia automată cu ambreiaj dublu și șapte trepte, care marchează un progres semnificativ. Nu se poticnește în modul Eco la pornirea de pe loc, cum se întâmplă cu alte cutii similare, schimbă lin și fără șocuri în modul Comfort și foarte rapid în Sport, astfel contribuind substanțial la plăcerea în conducere.
Amplasare inteligentă a componentelor
Sistemul de propulsie cu motorul electric în spate și cel termic în față a impus mutarea bateriei de sub podeaua portbagajului, ca la alte modele PHEV, în podea sub banchetă deoarece locul de deasupra punții din spate este ocupat de motorul electric. Astfel, volumul portbagajului nu e afectat aproape deloc față de versiunile convenționale, fiind de 406 litri față de 415 la mild hybrid. Și bateria nu este chiar mică deoarece BMW a mărit capacitatea ei la 14,3 kWh (16,2 kWh brut) promițând o autonomie electrică mărită la 92 km. Puterea de încărcare s-a dublat de la 3,7 la 7,4 kW și ai posibilitatea să conservi energia din baterie pentru o utilizare ulterioară în oraș. În mod normal, mașina pleacă de pe loc în mod electric, indiferent de nivelul de încărcare al bateriei, dar, dacă temperatura exterioară este sub zero grade, modul EV se cuplează doar după câțiva kilometri, timp în care bateria a ajuns la temperatura optimă de funcționare.

BMW 225e xDrive la mănăstirea Botiza
La drum
Am pornit la drum pe ruta București-Pitești-Vâlcea-Horezu-Transalpina-Hunedoara-Peștera Urșilor în Apuseni. Aproape 600 km într-o zi cu urcări pe Dealul Negru și pe Transalpina, cu trei persoane și bagajele lor. Trei cilindri? 1,5 litri? Doar 136 CP puterea motorului termic? Este acesta un BMW adevărat? Am încercat să dăm răspunsul urcând pe Transalpina. Și rezultatul este neașteptat de bun pentru că managementul sistemului PHEV asigură tot timpul o rezervă în baterie, astfel că există totdeauna suficientă energie, în caz că e nevoie de motorul electric.
Și la o urcare precum este cea pe Transalpina dinspre Horezu ai totdeauna nevoie și de sprijinul motorului electric. Și ai nevoie destul de mult timp, nu doar în 2-3 viraje. Astfel, cei 136 CP ai motorului termic sunt sprijiniți de cei 109 CP ai motorului electric și mai ales de cuplul instantaneu de 247 Nm al acestuia. Iar pe urcare, când apăsarea pe puntea spate este mai mare, motorul electric care antrenează puntea spate asigură o tracțiune mai bună decât dacă ar fi fost amplasat în față între motor și cutie și ar fi transmis puterea tot la roțile față.
Tracțiunea integrală hibridă asigură atât o dinamică mai bună dar conferă și o ținută de drum mai sigură. 225e xDrive subvirează puțin și puntea spate se simte foarte dinamică datorită faptului că motorul electric amplasat în spate are un cuplu mai mare, de 247 Nm, decât cei 230 Nm ai motorului termic în 3 cilindri.

BMW 225e xDrive pe Transalpina
Este o surpriză foarte plăcută să vezi un motor cu 3 cilindri cu cilindree atât de mică, de numai 1,5 litri, că împinge cu atâta vigoare în pantă. Mai mult, pare că nu se forțează, deoarece este excelent echilibrat pentru o astfel de configurație, nu vibrează, nu are zgomnotul tipic al unui 3 cilindri și niic nu crește nivelul de zgomot în sarcină. Doar la ralanti o ureche fină și specializată poate realiza că este un trei cilindri. Îl ajută și noua cutie cu dublu ambreiaj și șapte trepte care schimbă lin, precis și intuitiv. Iar dacă vreți să descoperiți când funcționează unul sau ambele motoare nu veți reuși deoarece tranziția electric-termic este atât de lină încât se realizează pe nesimțite.
După ce bateria s-a descărcat prin oraș și după primii 40 de km pe autostradă, BMW 225e xDrive funcționează în mod hibrid. Există întotdeauna o rezervă de baterie care se completează ori prin recuperarea energiei la frânare ori în modul coasting și mașina funcționează cu eficiență maximă și cu bateria descărcată. După cele două urcări pe Dealul Negru și Transalpina, consumul a arătat un neverosimil 6,2 l/100 km.
Zilele următoare am condus încă 1400 km pe dealurile cu drumuri șerpuite din Maramureș vizitând bisericile și mănăstirile de lemn din Maramureș, de la cea mai veche biserică din lemn din zonă, de la Poienile Izei, construită în 1632 până la adevăratele opere de artă – mănăstirile din lemn de stejar masiv de la Botiza, Bârsana, Peri.
Am ajuns și la cimitirul vesel din Săpânța, la o aruncătură de băț de Ucraina. Și nu puteam rata mocănița de pe valea Vaserului, unde am făcut o mică comparație între locomotiva cu aburi și BMW 225e xDrive.
Locomotiva cu aburi consumă pe traseul de 21 km 5-6 metri steri de lemn (circa 4-5 mc de lemn), circa 300 kg de cărbune și dezvoltă numai 150 CP dar o forță de tracțiune impresionantă deoarece trage după ea patru vagoane închise care cântăresc 44 tone și trei vagoane deschise care cântăresc 24 tone. BMW 225e xDrive are un sistem hibrid care consumă numia 5,9 l/100 km în medie.
După ce am coborât Transalpina și am parcurs încă 1400 km prin Maramureș și pe drumul de întoarcere spre București prin Sighișoara, consumul a scăzut de la 6,2 la 5,9 l/100 km, o valoare foarte bună pentru 2000 km parcurși pe drumuri variate. Acest consum este chiar mai mic decât al versiunii diesel 223d xDrive.
BMW 225e xDrive dispune de patru moduri de recuperare a energiei dar cel mai bine este să mergeți pe modul Adaptive. Învață stilul de condus al șoferului, nu frânează prea energic când iei piciorul din accelerație și recuperează eficient energia la frânare.
Iar pe lânpă modurile de rulare clasice Personal (echivalentul modului Individual), Sport și Efficient, ai la dispoziție și moduri de ambianță precum Expressive, Relax sau Digital Art, fiecare cu ambianța lui sonoră și diverse reglaje prestabilite. De exemplu, în modul Relax pornește automat masajul în scaune.
De asemenea, BMW Seria 2 Active Tourer a primit excelentul sistem de operare OS8 cu display digital de 10,25 de inchi pentru indicatoarele de bord (inexistent la vechea generație) și display de 10,7 pentru sistemul multimedia, care funcționează la fel de rapid ca în modelele din clasele superioare. Doar head-up displayul cu proiecție pe un mic ecran de plastic este inferior celor cu laser de la clasele superioare și de la X1.
Cu un preț de 44.030 euro cu TVA din care se scade bonusul de 26.000 lei (peste 5000 euro) de la Rabla Plus, BMW 225e xDrive costă sub 40.000 euro. Un 223i xDrive cu 218 CP costă 42.305 euro și consumă 2l/100 km mai mult.
Verdict
2000 km cu 5,9 l/100 km înseamnă un cost de 840 lei pentru combustibil. Niciun model electric de gabarit similar care să parcurgă această distanță cu aceeași viteză medie nu este mai eficient. În plus te bucuri de spațiu interior decent și modulabil, ambianță și tehnologii la fel ca în modelele mai mari de la BMW. Seria 2 Active Tourer este un model mai matur și cu o calitate mai solidă a fabricației. Sistemul PHEV cu baterie mai mare oferă o autonomie electrică extinsă și este extrem de eficient și în mod hibrid cu bateria descărcată. În plus, portbagajul nu e afectat de prezența bateriei. Iar motorul cu trei cilindri se simte aproape la fel de rafinat ca unul cu patru cilindri și oferă performanțe neașteptat de bune secondat de motorul electric. Schema de propulsie cu motor termic în față și motor electric în spate asigură o dinamică extrem de plăcută.
DATE TEHNICE
Caroserie
Minivan cu 5 locuri. Lungime × lățime × înălțime: 4386 × 1824 × 1576 mm. Ampatament: 2670 mm. Volum portbagaj: 406–1370 l. Masă proprie: 1900 kg. Rezervor: 47 l
Tren de rulare
Suspensie față tip MacPherson, spate multilink cu 3 brațe, arcuri elicoidale, frâne cu discuri ventilate față și discuri spate, pneuri 225/45 R19
Transmisie
Tracțiune integrală, cutie automată cu 7 trepte și ambreiaj dublu
Propulsie
Motor turbo cu 3 cilindri, putere maximă 136 CP/4000–6500 rpm, cuplu maxim 230 Nm/1500–4000 rpm. Motor electric, putere maximă 109 CP, cuplu maxim 247 Nm. Putere totală ansamblu 245 CP. Capacitate netă baterie: 14,2 kWh
Performanțe
0–100 km/h 6,7 s
Viteză maximă 195 km/h
Consum în test 5,9 l/100 km
Preț de bază
BMW 225e xDrive 44.030 euro



















