Toți folosim Apple CarPlay, dar acest sistem pregătește o revoluție, care va însemna mult mai mult decât ceea ce este acum.
Ascultați muzică, efectuați apeluri telefonice, navigați: Apple CarPlay a fost lansat inițial ca interfață multimedia pentru afișajul central al mașinilor, una pe care o poți accesa cu ajutorul iPhone-ului. Cu toate acestea, se va extinde în curând la alte instrumente și afișaje din habitaclu pentru a prelua, cel puțin parțial, funcțiile digitale ale mașinii. CarPlay, care a fost lansat în urmă cu zece ani, a venit cu diverse funcții noi și tehnologii de integrare începând cu sistemul de operare iOS 17. Iar CarPlay 2.0 promite să fie o revoluție. Cu aceste îmbunătățiri, compania americană de tehnologie dorește să ajungă din urmă Android Auto – și, eventual, să depășească Google.
Cât de populare au devenit Apple CarPlay și principalul său concurent, platforma Android Auto dezvoltată de Google, în rândul șoferilor, reiese dintr-un studiu publicat în septembrie 2023 de consultanții în management McKinsey & Company pe tema conectivității și a serviciilor digitale de la bordul automobilelor. În cadrul studiului, 30% dintre cumpărătorii de automobile electrice și 35% dintre cumpărătorii de mașini cu motoare cu ardere internă au declarat că lipsa suportului pentru astfel de sisteme reprezintă pentru ei un criteriu de excludere la achiziționarea unui vehicul. Au fost intervievate aproximativ 30.000 de persoane din 15 țări. În SUA, în mod ușor diferit, un sfert dintre cumpărătorii de mașini electrice și 38% dintre cumpărătorii de mașini cu motoare clasice au declarat că aceste echipamente reprezintă un “must-have” pentru ei.
Popularitatea acestor platforme este ridicată, ceea ce nu este chiar surprinzător: conform studiului McKinsey, 45% dintre proprietarii de mașini care au Apple CarPlay sau Android Auto le accesează în mod regulat, iar alți 40% le folosesc ocazional. Și 85% dintre proprietarii de mașini care utilizează Apple CarPlay (sau o platformă similară) preferă aceste servicii în locul sistemului integrat oferit de producător.
În timp ce unii producători auto au fost inițial destul de reticenți, pentru alții soluția CarPlay se dovedește a fi o situație avantajoasă pentru ambele părți. Sajjad Khan, membru al Comitetului Executiv pentru IT Auto de la Porsche, de exemplu, este unul dintre cei care optează pentru aceste sisteme – a declarat recent acest lucruascultătorilor podcastului auto motor und sport: “Prin integrarea Apple CarPlay în mașinile noastre, le permitem clienților noștri să utilizeze fără probleme ecosistemul lor digital familiar.”
Funcții noi
CarPlay 2.0, care va fi profund integrat în panoul de instrumente digitale al vehiculului, va avea diverse funcții noi și modificări: Acesta nu va prelua doar sistemul de infotainment, ci și vitezometrul și alte afișaje ale vehiculului. De exemplu, acesta va putea accesa date precum viteza, consumul de combustibil, temperatura/sistemul de aer condiționat, nivelul uleiului, presiunea în pneuri sau nivelul de încărcare a bateriei pentru mașinile electrice. Din punct de vedere vizual, CarPlay se întinde ca o caracatiță (de date) în interiorul vehiculului și poate fi utilizat simultan pe mai multe ecrane. De exemplu, dacă display-ul principal este destinat navigației, funcțiile media pot fi controlate pe un alt display.
În viitor, Siri (șoferul nu ar trebui să fie obligat să tasteze) poate fi utilizat pentru a căuta melodiile preferate din Apple Music sau alte aplicații audio prin comandă vocală – iar cu SharePlay, toți ocupanții vehiculului pot contribui cu melodiile lor la playlist. Fanii muzicii vor fi deosebit de încântați de acest lucru, deoarece propria lor mașină este adesea ultimul loc de refugiu și spațiu sonor în care își pot asculta listele cu melodii fără a fi deranjați, fără căști, fără a enerva alte persoane.
Totul este, de asemenea, personalizat: Widgeturile (previzualizări ale unor aplicații) de pe ecranul de pornire vă permit să verificați vremea, agenda sau informațiile despre trafic fără a fi nevoie să deblocați iPhone-ul. De asemenea, este posibil să personalizați interfața CarPlay și să definiți teme (elemente grafice) și layout-uri. În viitor, această selecție ar trebui să se adapteze automat la diferitele formate ale display-urilor fiecărui producător auto.
Dacă doriți să știți ce producători sunt implicați în noul sistem de integrare, veți găsi o lungă listă pe site-ul Apple, la rubrica “CarPlay”, secțiunea “Modele”: Lista include mai mult de 800 de mașini de la diferite mărci. Unele modele noi, cum ar fi Genesis GV60, Hyundai Ioniq 6, Kia Telluride sau Mercedes Clasa E, suportă, de asemenea, funcția de cheie auto digitală CarPlay, ceea ce înseamnă că pot fi blocate și deblocate cu iPhone-ul. Porsche, de exemplu, așa cum am menționat mai sus, lucrează la integrarea noii generații CarPlay. Potrivit unui purtător de cuvânt, momentul exact al implementării depinde de progresul ulterior al proiectului.
Astfel, Apple își însușește treptat zone mari ale vehiculului, dacă dezvoltarea propriei sale mașini a eșuat. Mai devreme sau mai târziu, noua lume a mașinilor va deveni probabil o altă parte a universului Apple.
Caracteristici avansate
Ce poate face următoarea generație de CarPlay? Cele mai importante inovații:
Când următoarea generație de Apple CarPlay, versiunea CarPlay 2.0, va ajunge pe piață la sfârșitul anului 2024, așa cum s-a anunțat, sistemul va prelua software-ul de infotainment al vehiculului respectiv. Toate ecranele din mașină pot fi apoi controlate – inclusiv ecranul central și afișajele de pe tabloul de bord.
Noua versiune CarPlay nu este doar o proiectare în oglindă a funcțiilor telefonului mobil în mașină, ci este integrată mult mai profund în hardware-ul vehiculului și chiar intervine la acest nivel.
O gamă largă de date poate fi colectată prin intermediul CarPlay 2.0. – date privind viteza, nivelul combustibilului/bateriei, presiunea și temperatura anvelopelor, precum și trasee de navigație, preferințe muzicale și contacte.
CarPlay: alternative și concurenți
Android & Co.
Ca și în cazul smartphone-urilor cu sisteme de operare Android și iOS, părerile cu privire la CarPlay și Android Auto sunt împărțite. Dar cine mai participă la această competiție?
Lumea digitală este împărțită în fani (și hateri) iOS și Android. Această preferință sau respingere este evident vizibilă și atunci când vine vorba de utilizarea acestor sisteme în vehicule. Apple CarPlay și Android Auto pot varia la nivelul detaliilor tehnice și fiecare are punctele sale forte și slabe. Cu toate acestea, la fel ca în cazul smartphone-urilor, mulți utilizatori sunt mai puțin preocupați de caracteristicile distinctive obiective și de “mai bine” sau “mai rău” decât de o decizie mai emoțională în favoarea sau împotriva acestora.
Similar cu CarPlay, concurentul său direct, Android Auto, permite controlul apelurilor telefonice, mesajelor, muzicii și navigației prin intermediul afișajului vehiculului. Sistemul are o integrare puternică a serviciilor Google. Platforma MirrorLink nu mai joacă nici un rol aici.
Există mărci, precum BMW, care și-au dezvoltat propriul sistem de afișare și operare (iDrive), dar care permit și utilizarea CarPlay. Potrivit revistei online “Teslamag”, este puțin probabil ca Tesla să integreze vreodată CarPlay. Cu toate acestea, sunt disponibile diverse adaptoare și soluții pentru a permite utilizarea sistemului într-o mașină Tesla.
Text: Andrea Weller/Traducere și adaptare: Dan Damian/Foto: Apple, Rossen Gargolov, Porsche AG, Hersteller