Home TesteContact Test drive: Kia EV3 – Democratizare electrică

Test drive: Kia EV3 – Democratizare electrică

de Dan Damian
test drive Kia EV3

Am mers până în Portugalia ca să conduc noua Kia EV3, cel mai accesibil EV al producătorului coreean, dar și cel mai eficient.

După ce a trecut febra modelelor electrice de mari dimensiuni, care integrează mai ușor costurile mari de dezvoltare a EV-urilor, producătorii coboară încet către baza gamei. Așa face și Kia, cu al treilea model al lor dezvoltat pe o platformă dedicată: după EV6 și EV9, a venit vremea modelului EV3, care devine și cel mai accesibil model electric al mărcii coreene.

Aș începe prin a spune că EV3 arată foarte interesant, este clar un model care va atrage atenția în trafic. Preia limbajul de design al modelului EV9, care arată și mai bine pe aceste dimensiuni mai mici. Numai unghiuri, linii drepte, fără rotunjimi, cu niște modele de jante despre care ai putea spune că sunt preluate direct de la un concept. Imaginați-vă un EV3 construit din Lego, s-ar potrivi perfect cu astfel de forme. EV3 este un SUV compact, cu lungimea de 4,3 metri. Doar că pare un SUV ceva mai plat, pentru că înălțimea de 1,56 metri este destul de mică pentru un SUV. Chiar și așa, accesul la interior este foarte bun, iar aici descoperi destul de mult spațiu pentru un SUV din acest segment.

test drive Kia EV3

Dar voi reveni la acest aspect, acum trebuie să vorbim despre acest display uriaș, care integrează, de fapt, trei display-uri. Este același care a debutat pe EV9 și pe care l-a adoptat ulterior și EV6, la facelift.

Cele două display-uri mari au ambele 12,3 inchi, iar între ele este unul mai mic, de 5 inchi, pe care ai doar comenzile climatizării. Aici este o problemă, pentru că nu vezi acest display de volan, ba chiar este poziționat acolo unde (ar trebui să) ții mâna dreaptă. Pur și simplu nu vezi valorile temperaturii pe acest display, trebuie să te apleci și asta nu prea se face în timp ce conduci. Pe de o parte, de pe acest display poți seta distribuția fluxului de aer, dar nu și temperatura: pentru asta ai taste fizice aliniate mai jos pe planșa de bord. Este adevărat că, pentru a face ajustările necesare, poți să apeși pe “+”-ul din colțul superior-dreapta și toate comenzile climatizării se afișează pe display-ul mare al sistemului multimedia.

test drive Kia EV3

Tabloul de bord este foarte plăcut, în sensul că nu este aglomerat cu informații, nu este foarte colorat și nu are prea mari posibilități de personalizare. Cam multe “nu”-uri pentru un aspect pozitiv, dar așa este. La fel și cel central, cu homepage-uri bine structurate, afișare complexă a modului în care lucrează propulsia, cromatică plăcută și bună viteză de reacție. Sub acest display, pe o bandă dedicată, sunt 6 butoane cu touch, pentru comenzi rapide, iar imediat dedesubt ai un buton fizic pentru controlul volumului. Volanul arată bine, cu liniile sale orizontale, doar că este puțin prea mare pentru gabaritul mașinii. Mi-au plăcut și scaunele, ai un model de tetieră integrată care asigură suport doar printr-o pânză întinsă pe un cadru. Foarte comod, pentru că se mulează cumva pe forma capului, la fel ca pernele foarte moi de pe tetierele scaunelor din spate ale mașinilor din clasa de lux.

test drive Kia EV3

Între scaunele din față, în partea de jos, este desenată o tavă de depozitare, plus padul de încărcare wireless pentru telefon – cam jos pus, dar măcar vezi display-ul acestuia. Cotiera este sub forma unei măsuțe care culisează în afară și pe care poți sprijini un laptop, dacă vrei. Este făcut în cadrul ideii de a te relaxa în timp ce aștepți încărcarea bateriei: tot pentru asta ai și o poziție specială a scaunului.

test drive Kia EV3

În spate ai mai mult loc decât te-ai aștepta într-o mașină de 4,3 metri, dar este explicabil prin faptul că, la 215 mm în minus pentru lungime, EV3 are exact același ampatament ca Sportage. Și portbagajul este generos, 460 litri, și aici veți vedea că ruloul planșei care acoperă portbagajul este montat la câțiva centimetri de spătarul banchetei. De ce? Pentru că, în Coreea, EV are spătarul înclinabil. În Europa, deocamdată, nu. Și merită menționat și frunk-ul de 25 litri, numai bun pentru păstrarea cablurilor.

Un motor, două baterii 

La acest moment, Kia EV3 este disponibilă cu un singur motor, de 204 CP și 283 Nm, dar ai la dispoziție două baterii. Cea mai mică are 58,3 kWh (55 kWh, net) pentru autonomie oficială de 436 km. La testul de la Cascais, lângă Lisabona, am avut la dispoziție doar versiunea Long Range, cu baterie de 81,4 kWh (78 kWh, net), creditată cu autonomie de 605 km. Pare destul de mult, dar există o explicație, pe care trebuie să o aflați înainte de orice altceva: EV3 sta foarte bine la capitolul eficiență. Pe un traseu combinat, care a inclus și autostradă, am obținut 14,3 kWh/100 km. Ba chiar am avut și o porțiune fără autostradă, unde am înregistrat 10 kWh/100 km. Eficiența era anunțată încă de când am urcat la bord: cu abterie încărcată la 90%, mașina afișa autonomie de 470 km, cu un maxim de 655 km (am văzut de peste 700 km cu bateria full) și un minim de 279 km. Excelent din acest punct de vedere!

test drive Kia EV3

Ca idee, Kia EV3 este o mașină orientată clar către confort. Nu are amortizoare adaptive, dar are o flanșă hidraulică în capul lor și totul este setat pentru amortizare cât mai bună. Stă excelent pe drumuri mai proaste, iar peste limitatoarele de viteză de pe asfalt face un fel de dans – fără șocuri. Dacă înceăi să înșiri mai alert viraje observi imediat că, la cele 1,8 tone la gol, EV3 nu se dezechilibrează la transferul de mase. În schimb, îți arată că nu a fost proiectată pentru un stil agresiv de condus, cu manevre din scurt. Toată această setare va fi sigur schimbată pe versiunea GT, cu două motoare, care vine în 2026. Pe partea de frânare stă char bine, iar aici te poți juca cu trei niveluri de recuperare, dar și cu un mod i-Pedal, care oprește mașina, spre deosebire de nivelul 3.

test drive Kia EV3

Alte detalii despre încărcarea bateriilor. Kia EV3 este construită pe platforma e-GMP (la fel ca viitoarea EV5) și la fel ca EV6 și EV9. Doar că, spre deosebire de acestea din urmă, EV3 are arhitectura electrică de 400V, așa că nu impresionează neapărat prin vitezele de încărcare: 102 kW pentru bateria mică și 128 kW pentru cea de 81,4 kWh. În ceea ce privește încărcarea la AC (curent alternativ), ambele baterii suportă acum doar 11 kW. Oficialii Kia ne-au spus că va fi disponibilă încărcare la 22 kW începând cu 2026. De ce nu de acum, nu știu.

 SUV-ul coreean este deja disponibil în România în trei niveluri de echipare (Air, Earth 1 și Earth 2) pentru versiunea Standard Range, plus – pe lângă acestea –  GT-Line pentru Long Range. Prețurile încep de la 35.991 euro pentru modelul de bază și de la 39.866 pentru bază, dar cu bateria mare. Practic, EV3 a reușit (nu că era prea greu) să-l facă complet irelevant pe fratele Niro EV, care începe de la 56.392 euro.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.