Cu două zile înaintea debutului de la Salonul Auto de la München, bavarezii au prezentat oficial BMW Vision Neue Klasse, care prefigurează viitorul electric al mărcii.
Conceptul prezentat astăzi era anunțat și așteptat, fiind cel mai important concept din ultimii ani al mărcii germane. Și asta pentru că ne arată viitoarea generație de modele integral electrice BMW, concepute pe platformă dedicată. Așa cum știți, BMW a debutat în segmentul electric acum 10 ani cu BMW i3, construit folosind intensiv fibra de carbon, care a fost proiectat pentru propulsie electrică (chiar dacă, pentru a scurtă perioadă a avut și versiune cu range-extender). A venit cumva la pachet cu BMW i8 (PHEV), tot cu caroserie din CFRP. Apoi BMW a trecut la electrificare pe scară largă, dar fără a mai concepte platforme dedicate, ci prin proiectarea de versiuni electrice ale unor modele dezvoltate pentru toate tipurile principale de propulsie (mai puțin full-hybrid).
Acum, urmează perioada care marchează debutul modelelor electrice cu platformă dedicată, mai eficiente și mai sustenabile, iar cel care prefigurează acest lucru este BMW Vision Neue Klasse. Da, ceea ce vedem astăzi este un concept, dar el va evolua într-un model de serie care va debuta în 2025. Va fi un model electric se clasă medie (în segmentul Seriei 3), iar apoi vor urma și altele (6 modele pe parcursul a 2 ani). Neue Klasse nu se referă la un singur model, ci la o familie de modele, exact cum a fost Neue Klasse din anii ’60, care a salvat atunci compania și dat startul evoluției ulterioare a mărcii germane.
Vision Neue Klasse aduce o abordare radicală a designului, atât exterior, cât și interior. Dacă vi se pare oarecum familiară forma este pentru că Vision Neue Klasse este o evoluție a conceptului i Vision Dee, prezentat anul acesta la CES, în Las Vegas. Celebra Kidney Grille este uriașă, dar pe orizontală, și acoperă aproape toată lățimea părții frontale. Ba chiar integrează și farurile, dar și noua semnătură LED a luminilor de zi, cu câte două “gheare” oblice. Observați efectul 3D al acestei noi grile, care reușește să aducă aminte și de farurile lui BMW 2000 (parte a Neue Klasse din anii ’60) În partea inferioară este o simplă… bară, să-i spunem așa, realizată din materiale reciclate.
Spectacolul designului continuă și pe laterale, unde celebrul Hofmeister kink este reinterpretat în linia originală a geamurilor spate. Oglinzile exterioare sunt înlocuite de camere video montate pe două mici brațe stilizate, iar mânerele portierelor lipsesc de pe linia laterală – portierele se deschid automat la apropierea de mașină. Tot aici, jantele aerodinamice de 21 inchi amintesc de designul celor clasice din motorsport. Stopurile masive, desenate din linii ascutite, folosesc elemente printate 3D și lumini pe mai multe niveluri, tot pentru un efect 3D. În partea inferioară același material ecologic integrează un altfel de difuzor, dar și un stop de ceață triunghiular, în stilul celor de la monoposturi.
Noua generație iDrive
Interiorul lui BMW Vision Neue Klasse este tipic unui concept, dar ne dă o ideea despre modul în care vom interacționa cu acest model atunci când se va transforma într-unul de serie. Volanul este aplatizat atât în partea inferioară, cât și în cea superioară, iar cele două rinderi nu sunt pe laterale, ci sus și jos. Aici găsim butoane multifuncționale, dar, în rest, BMW a vrut să elimine cam tot ce înseamnă buton fizic. Noua generație iDrive presupune interacțiunea om mașină cu ajutorul a trei elemente principale: volanul, BMW Panoramic Vision, și display-ul central. BMW Panoramic Vision este un display aflat la baza parbrizului, care se întinde pe toată lățimea acestuia și înlocuiește, practic, tabloul de bord. Poate fi folosit atât de șofer, cât și de pasager. Evident, nu poate fi accesat prin touch, dar conținutul său poate fi modificat printr-o simplă atingere a display-ului central cu formă de paralelogram (stil drag & drop). Panoramic Vision nu înlocuiește însă Head-up Display-ul, care va fi oferit într-o nouă versiune. Vorbim aici despre un concept, cu multe elemente de concept, dar acest BMW Panoramic Vision va fi oferit, în premieră, pe modelul de serie care va debuta peste doi ani. Interacțiunea cu mașina va fi completată și de BMW Intelligent Personal Assistant, într-o versiune evoluată.
Scaunele sunt oarecum stilizate, observați faptul că nu există o linie despărțitoare între șezut și spătar, iar aprinderile centurilor de siguranță sunt integrate în scaun. Mai mult, scaunele față au o singură prindere de podea, pentru a oferi ami mult loc la picioare pasagerilor din spate. Doi la număr, conceptul fiind configurat cu patru locuri. Totul foarte luminos, pentru că suprafața vitrată este generoasă, datorită plafonului complet transparent, cu margini subțiri.
Un alt aspect foarte important: interiorul lui Neue Klasse nu va avea deloc inserții de crom și piele, tocmai în ideea reducerii substanțiale a amprentei de carbon.
A șasea generație eDrive, platformă pe 800V
Electrificare, digitalizare și sustenabilitate, acesta este conceptul de bază al Neue Klasse. Platformele electrice dedicate nu vor avea mai nimic în comun cu cele folosite astăzi la EV-urile BMW. În primul rând acestea vor fi pe arhitectură de 800V, astfel că bateriile se vor putea încărca foarte rapid la stațiile de mare putere. Este posibil ca primul model de serie să poate oferi deja autonomie în jurul a 750 km, iar puterea de încărcare să permită autonomie de 300 km în doar 10 minute. La aceste caracteristici vor contribui atât motoarele electrice mai eficiente, cât și noua generație de bateriile, cu celule rotunde și densitate energetică cu 20% mai mare decât cele cu celule prismatice folosite în prezent. BMW afirmă că a șasea generație eDrive va îmbunătăți viteza de încărcare a Neue Klasse cu până la 30%, iar autonomia va crește tot cu până la 30%. Ca urmare, eficiența generală a mașinii va crește cu 25%.
Primul model Neue Klasse va fi produs la noua uzină din Debrecen (Ungaria) începând cu 2025, fără a utiliza deloc combustibili fosili în procesul de fabricație.