Cu silueta sa de coupe cu patru uși, Mercedes CLA Concept prefigurează a treia generație Mercedes CLA, care va avea propulsie electrică, sau viitorul Mercedes EQC, adică o Clasa C electrică.
Mercedes a prezentat la salonul de la Munchen primul model bazat pe noua platforma MMA (Mercedes Modular Architecture) destinată modelelor electrice compacte și de clasă medie. Mercedes CLA electric va debuta în 2024, fiind primul model al celei de-a treia generații “Entry Luxury”. Ulterior, pe aceeași bază se vor lansa un shooting brake (CLA Shooting Brake) și două SUV-uri (urmașii lui EQA și EQB).
Este însă o mare dilemă în ceea ce privește numele. Propulsia electrică anulează diferențele dintre platforma cu tracțiune față MFA II de la actuala generație CLA și platforma cu tracțiune spate MRA II de la Clasa C. De aceea, Mercedes CLA Concept ar putea prefigura atât a treia generație CLA în versiune electrică dar și un viitor Clasa C electric. Din unele surse interne neoficiale, se pare că CLA Concept se va numi Mercedes EQC, în timp ce actualul SUV Mercedes EQC construit pe platforma EVA I va primi denumirea de EQC SUV. dar este evident că Mercedes are o problemă de logistică privind denumirea modelului dar nu numai.
Design
Mercedes declară că noul Mercedes CLA Concept are o caroserie realizată oțel care a fost obținut fără emisii de CO2 și aluminiu obținut cu un consum redus de CO2. Principalul element de atracție sunt farurile și stopurile LED care simbolizează logo-ul Mercedes. În zona superioară, farurile sunt flancate de o bandă LED care se extinde pe aripi și se continuă apoi cu linia de centură a caroseriei. Farurile oferă diferite configurații de lumini în timpul zilei și noaptea ca și diverse coregrafii la accesul în mașină și la părăsirea ei. Logoul Mercedes apare de asemenea iluminat în centrul noii grile hexagonale care are o textură formată din mici steluțe iluminate.
Din profil, conceptul are linia unui coupe și proportiile tipice lui CLA cu o suprafață vitrată îngustă și un acoperiș care coboară lin spre spate într-un spate scurt. Ampatamentul este ceva mai mare decât la fosta generație și consolele sunt mai scurte, dar Mercedes a precizat că pe anumite piețe va exista un motor termic în față pe post de range extender
În spate o bandă luminoasă LED similară cu cea din față se întinde pe toata lățimea mașinii, deasupra stopurilor, iar spatele se termină cu un mic eleron modelat din capacul portbagajului.
Cu un ampatament mai mare, Mercedes CLA Concept ar trebui să ofere mai mult loc decât actualul CLA. Cele patru scaune scoică cu tetiere reglabile sunt îmbrăcate în piele nappa obținută din surse sustenabile de culoare crystal white. Elementele decorative constau din hârtie obținută din celuloză reciclată în proporție de 50%, iar covorașele sunt din fibre de bambus.
Planșa de bord este dominată de noul ecran MBUX Superscreen. La fel ca și Hyperscreen de la EQS, displayul se întinde pe toată lățimea planșei de bord dar nu și pe consola centrală. Este un display lat și îngust și la fel ca și la Hyperscreen, sunt practic trei ecrane individuale care se pot configura individual grupate sub același geam de sticlă înconjurat de o ramă îngustă de aluminiu și de aceea apar ca și cum ar fi un singur display. În extremități sunt amplasate două inele circulare care sunt utilizate pentru reglarea temperaturii. Gurile de ventilatie sunt ascunse în spatele displayurilor.
Sistemul multimedia utilizează sistemul de operare MB OS cu procesor Nvidia răcit cu apă care este plasat la vedere ca un element iluminat pe tunelul median.
Baterie cu chimie nouă
În versiunea de bază, modelul de serie va utiliza o baterie cu litium-fosfat de fier, care este mai ieftină decât una cu Litiu-ion, în timp ce versiunea de top va avea o baterie cu oxid de siliciu. Mercedes nu a anuntat capacitatea bateriei dar spune ca va oferi o autonomie de peste 750 km la un consum de energie de 12 kWh/100 km. Făcând un calcul simplu, rezultă o baterie cu o capacitate de circa 90 kWh.
Cu tehnologie pe 800V, Mercedes promite că mașina de serie se va putea încărca la stații DC cu până la 250 kW și că în 15 minute se încarcă energie pentru o autonomie de 400 km. De asemenea, Mercedes va oferi în premieră pentru marca germană încărcare bidirecțională care există deja la Kia și Hyundai.
Mercedes CLA Concept este echipat cu un motor electric sincron cu magnet permanent care dezvoltă 175 kW (238 CP) și antrenează puntea spate. Acesta este cuplat la o transmisie cu două trepte, o premieră la Mercedes, deoarece în cazul familiei EQS/EQE, cutia de viteze este cu o singura treaptă.
Platforma MMA permite și adoptarea unui al doilea motor pe puntea față și utilizarea unor motoare de putere diferită.
Viitorul Mercedes CLA electric se va produce la uzinele din Rastatt (Germania), Kecsemet (Ungaria) și Beijing (China). La uzina din Rastatt, viitorul Mercedes CLA electric se va produce alături de A-Class, B-Class, GLA si EQA. Ulterior va fi oferită si o versiune AMG care va prelua mai multe elemente aerodinamice de la concetul EQXX.
Este paradoxal că platforma MMA dedicată pentru modelele Mercedes compacte si de clasă medie este mai sofisticată și mai tehnologizată decat EVA II dedicată modelelor mult mai scumpe EQE/EQE SUV/EQS/ EQS SUV. Platforma MMA vine cu tehnologie pe 800V, cutie de viteze cu două trepte si baterii cu o chimie nouă. De aceea, ne așteptăm ca noul Mercedes CLA electric sau Clasa C electrică să fie mult mai scump decât actualul CLA.
Pe de altă parte este iarăși paradoxal că un model mai ieftin precum viitorul CLA electric va avea o autonomie mai mare decât modelele mai scumpe EQE/EQS.