Home TesteContact Contact: Cupra Terramar – Familist sportiv

Contact: Cupra Terramar – Familist sportiv

de Dan Damian
Cupra Terramar

Cupra continuă să-și mărească gama de modele cu gene sportive, iar acum am testat noul Terramar, chiar în locul lui de origine, lângă Barcelona.

Este puțin ciudat, nu? Cupra, devenit brand de sine stătător în 2018, după ce a petrecut 22 de ani ca sub-brand de performanță al mărcii Seat este în plină evoluție și are deja o gamă bine conturată de modele proprii: Formentor, Born, Tavascan și, acum, Terramar. Asta în timp ce Seat pare complet în derivă, fără modele noi de mai mulți ani și cu un viitor destul de incert, pentru că – la acest moment – merge din inerție.

Cupra Terramar

SUV-ul spaniol vine ca o completare logică pentru Formentor, în ideea de a oferi mai mult spațiu și o adresabilitate mai mare. Dacă n-ai percepe volumele, la o privire rapidă ai putea să confunzi Terramar cu Formentor, pentru că partea frontală este foarte asemănătoare, cu faruri la fel, o grilă frontală mare, complicată, cu doar câteva elemente diferire și – aici e o diferență – proiectoare desenate mai agresiv la Formentor. Pe laterale, desenul este altul, Terramar fiind mai cuminte, fără liniile sculptate și plafonul plonjat al lui Formentor, asta pe lângă forma diferită a celui de-al treilea geam. Spatele diferă și mai mult, fiind mai masiv la Terramar, iar în partea inferioară având două blocuri care au aripile unui deflector de aer, doar că sunt dispuse aproape vertical.

Design omogen

Ceea ce face bine Cupra este că își creează o imagine de marcă. Atât la Terramar, cât și la Formentor, dar și la Tavascan și la faceliftul lui Leon, farurile au aceeași semnătură luminoasă, cu câte trei grupuri triunghiulare de leduri pe fiecare far. Mai mult, aceeași semnătură e aplicată și stopurilor, care sunt unite printr-o bandă LED ce încadrează sigla Cupra.

Cupra Terramar

La interior, atmosferă familiară, dar diferită la nivelul detaliilor. Culmea, designul planșei de bord mi se pare mai sportiv decât cel de la Formentor, stratificat, cu grile de aerisire stilizate și cu controllerele manuale de culoarea cuprului, care se pare că le place foarte mult celor de la Cupra. Tabloul de bord (care provine din Grupul VW) are structură și fonturi proprii, care arată mai pasional decât cele de la Tiguan, să zicem. În plus, tipic mărcii Cupra, ai meniu în care poți vedea forțele G, dar și un cronometru pe care-l pornești de la un buton rotativ de pe volan. Iar displayul central, de 12,9 inchi, este personalizat, cu culori și grafică diferite, dar păstrează posibilitatea de a pune pe barele de sus și jos widgeturile preferate. Formentor (facelift) are comanda transmisiei sub forma unei taste plasate între scaune. Din păcate, Terramar a primit noua comandă de pe coloana de direcție pe care am testat-o la noile Škoda Superb și Kodiaq, dar și la noul Passat. Își face treaba, dar este inconfortabil de acționat până nu te obișnuiești foarte bine cu ea.

Cupra Terramar

Scaunele sunt foarte bune ca susținere laterală, dar și arată într-un mare fel. De la modelul imprimat al tapițeriei până la tetierele integrate, sugerează sportivitate prin toți porii. Așa cum vă imaginați, în spate este mult loc. Chiar și mai mult atunci când bancheta glisează, făcând ca volumul portbagajului să varieze între 508 și 602 litri.

Un SUV dinamic

Terramar oferă patru motorizări: un mild hybrid de 150 CP, un TSI de 265 CP (VZ) și două PHEV-uri, de 204 și 272 CP. Eu am condus TSI-ul de 2 litri și 265 CP și mi-am dat seama că, la cât de sportiv este tratată platforma, nu cred că mi-ar plăcea propulsorul de 150 CP. Clar, suspensia e mai confortabilă decât la Formentor, Terramar înghite mai elegant denivelările mai pronunțate, dar depinde în ce mod de condus ești – dacă treci în modul Cupra, te zgâlțâie. Din fericire, pe drumurile de coastă de lângă Sitges am avut asfalt bun și am văzut cât de echilibrat răspunde mașina la transferul de mase. În modul Sport, are grijă să fii în siguranță, ESP-ul răspunzând prompt, dar nu fără a-ți permite o ușoară glisare, ceea ce face bine la senzații. Motorul sună răgușit, dar cumva în sensul bun, mai ales că este întotdeauna prezent, adică are reacții mai prompte decât te-ai aștepta datorită plajei largi în care dezvoltă cuplul maxim. Să conduci sportiv înseamnă să folosești și padelele din spatele volanului, care se simt bine, dar rapiditatea cu care reacționează putea fi ceva mai bună. Un plus pentru frâne, care reacționează instantaneu (nu au de jonglat între frânare mecanică și regenerativă), mai ales că discurile ambelor punți sunt ventilate.

Cupra Terramar

Un circuit altfel

O parte a testului urma să se desfășoare pe Autòdrom de Sitges-Terramar, lângă satul Rocamar. Nu-l știam, dar am aflat despre el că e printre primele din lume, inaugurat în 1923, după 300 de zile de construcție. Este un oval cu două secțiuni înclinate (foarte) pronunțat. Din păcate, după inaugurare a fost abandonat aproape complet, iar de atunci, e folosit doar pentru evenimente care nu implică curse. Asta, pentru că o mare parte a plăcilor sale de beton sunt atât de distruse, încât am testat suspensiile SUV-ului nostru pe o suprafață pe care n-am găsit-o pe drumurile publice. Are doar câteva porțiuni unde se poate rula mai tare, și le-am încercat, în dreapta, pe întuneric, cu un pilot la volan. Cei de la Cupra au vrut să simțim senzațiile date de forța centrifugă pe extremitatea celor secțiuni înclinate, pe care nu poți sta în picioare. Da, este o senzație. Ești îngropat în scaun și apreciezi și mai mult susținerea laterală din dreapta. Suspensiile bufnesc pe ridicarea de nivel, dar pilotul nostru spune că nu o poate lăsa mai moale, fiincă sub 100 km/h nu ai cum să reziști pe banda de exterior. Care, apropo, nu avea niciun fel de protecție, deci, dacă depășești limita, aterizezi deloc ușor în niște tufișuri.

Cupra Terramar

Am mai avut parte de un spectacol. La momentul testului nostru era pe final Cupa Americii, una dintre cele mai vechi competiții de navigație, care se desfășura în apropierea portului din Barcelona. Am dat o raită prin port, la bordul unei ambarcațiuni electrice, pentru a vedea nu doar niște veliere absolut impresionante, ci și… un Terramar amplasat pe o platformă plutitoare, asta pentru că brandul Cupra sponsorizează această competiție.

În România Terramar a ajuns deja și poate fi comandat la un preț de bază de 35.631 de euro pentru motorizarea de 150 CP. Modelul condus de noi se apropie de 50.000. Cu puțin sub 2000 de euro față de un Tiguan R-Line în exact aceeași configurație tehnică.

Date tehnice

Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4519 × 1863 × 1584 mm. Ampatament: 2681 mm. Portbagaj: 602 l. Masă proprie: 1750 kg

Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil, frâne cu discuri ventilate față/spate, pneuri 255/40 R20

Transmisie: Tracțiune integrală, cutie automată cu 7 trepte

Motor: Turbo cu 4 cilindri în linie, cilindree 1984 cm³. Putere maximă: 195 kW (265 CP)/5300–6500 rpm. Cuplu maxim: 400 Nm/1650–4350 rpm

Performanțe: 0–100 km/h    5,9 s, viteză maximă 243 km/h , consum mixt WLTP  8,6 l/100 km

Preț de bază: Cupra Terramar VZ 2.0 TSI      49.926 euro

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.