Din punct de vedere vizual, Kia EV9 îndrăznește să își facă o intrare grandioasă și va ajunge și în România la sfârșitul anului pe jante 285/45 R 21. Cum se conduce SUV-ul cu șapte locuri cu propulsie electrică? Avem o primă întâlnire în Coreea de Sud – unde benzile sunt uneori delimitate în roz.
La final, sistemul de navigație întreabă dacă ghidarea pe traseu a fost satisfăcătoare. A fost destul de bine. Și foarte online, de asemenea, pentru că aici, în țara sa de origine, Coreea de Sud, sistemul de navigație și Kia EV9 par că vor să facă totul. Indicarea corectă a drumului (în funcție de codul de culori al benzilor de circulație, care uneori sunt vopsite în albastru, alteori în roz – și asta în realitate), avertizare la apropierea de radarele fixe (limita pe autostrăzi este de 100 km/h), plata ocazională a taxei de drum (care este întotdeauna confirmată printr-un anunț corespunzător) și asistare la schimbarea benzilor de circulație și păstrarea distanței. Sună enervant? Ah, este în regulă. Vei fi destul de mulțumit de vocea sistemului de navigație dacă coreeana ta este, ei bine, puțin ruginită. Dar puteți, de asemenea, să o dezactivați. Eventual și avertizările sonore pentru plata taxelor de drum, dar e mai bine să fii în siguranță decât să-ți pară rău.
Atmosferă spațioasă
Și sistemele de asistență? Ei bine, cine știe ce sume se ascund în catalogul de amenzi al țării. De aceea, accepți cu plăcere informațiile despre radarele de viteză. Asistentul de schimbare a benzii de rulare funcționează rezonabil de bine, iar cruise control-ul adaptiv foarte bine, motiv pentru care poate rămâne activ. Acest lucru îți permite să privești mai atent EV9, mai ales că autonomia nu-ți dă vreun motiv de îngrijorare: peste 480 de kilometri cu bateria la 86% din capacitatea de încărcare. Conform WLTP, versiunea cu tracțiune integrală pe care o conducem, cu două motoare care produc 283 kW (385 CP), ar trebui să parcurgă 497 km, dar asta cu jantele de 19 inchi. Mașina de test rulează pe o configurație 285/45 R 21 la toate cele patru roți – o dimensiune considerabilă care se potrivește SUV-ului de 5,01 metri lungime.
În interiorul său spațios, un fel de sistem de intercomunicație, care se găsește de obicei la monovolumele mari, cum ar fi Mercedes Clasa V sau VW Multivan, ajută la comunicarea între rândurile unu, doi și trei. De fapt, aici este o liniște plăcută. Desigur, acest lucru se datorează în parte vitezei mici, dar chiar și atunci când ignorăm cu nesăbuință reglementările de pe autostrăzile exemplare, nici zgomotul produs de vânt, nici cel de rulare nu se ajung la un nivel prea mare. Este mai probabil să vă luptați cu poziția pe scaun, deoarece volanul îi lipsesc un centimetru sau doi de reglare pe direcție longitudinală, iar scaunul nu are suport pentru coapse. În rest, EV9 acomodează șoferul și pasagerii în mod adecvat. Ca șofer, remarci poziția armonioasă față de display-ul digital, peste care poți privi lejer, la fel ca și peste capota mașinii. Apropo, suportul pentru coapse, care lipsește în mod normal, la condus, este disponibil doar în confortabila poziție cu spătarul lăsat mai mult pe spate, prin intermediul unui suport extensibil electric de sub scaun, dar acesta poate fi folosit doar în timpul pauzelor de condus. Da, așa este, în timpul pauzelor de încărcare, de exemplu, dar nu avem nici una programată pe traseul de astăzi.
Încărcare? Mai târziu
Oricum, nu ar trebui să dureze mult timp, deoarece și EV9 folosește tehnologia de 800 V, cunoscută de la diverse modele ale grupului Hyundai, din care face parte și marca Kia. Iar în condiții de testare, pe alte modele, aceasta a demonstrat întotdeauna cu timpi de încărcare rezonabili. Însă, în cazul acestui SUV mare, sarcina este de a umple o baterie de 99,8 kWh. Cât timp va dura acest lucru? Nu este clar. Singura informație disponibilă în prezent de la constructor este că bateria ar trebui să permită autonomie de 239 km după numai 15 minute de încărcare la capacitatea maximă suportată. EV9 are cuplul la o valoare impresionantă, 700 Nm (cu funcția opțională Boost, altfel este de 600 Nm), iar mașina ar trebui să sprinteze de la 0 la 100 km/h în 5,3 secunde. În Germania, EV9 are voie să atingă 200 km/h. Cel mai târziu atunci îți vei dori un sistem de direcție care să ofere ceva mai mult feedback și mai puține forțe. Pe de altă parte, unghiul de virare se simte natural, iar transmisia este plăcut de directă. Dar poate că acest lucru se datorează și specificațiilor coreene ale mașinii de test.
Suspensia este, de asemenea, specifică fiecărei țări, spune Kia. Structura destul de convențională, cu MacPherson la puntea față și punte spate multilink, cu cinci brațe, fără amortizoare adaptive sau chiar suspensie pneumatică, face față cu brio majorității denivelărilor.
Asta e normal pe autostradă, nu? Poate, dar chiar și pe drumurile naționale oarecum neglijate, unde sistemul de navigație și semnalul sonor pentru taxa de drum nu prea au ce căuta, șasiul se descurcă cu încredere în cazul unor mici gropi și denivelări. Doar în craterele mari și pe asfalt vălurit scurt nu se mai potrivește răspunsul. Ceea ce se potrivește însă întotdeauna este controlul caroseriei, adică mișcările acesteia, pentru că acestea rămân întotdeauna la un nivel tolerabil. Acest lucru este valabil și atunci când vrei să utilizezi mai serios tracțiunea și puterea lui EV9 în viteze mari, în viraje. Cu toate acestea, în interiorul mașinii (ampatament: 3,1 metri!) nu simți vreo mare plăcere în a merge tare, deoarece masa mașinii, de aproximativ 2,5 tone la gol, nu livrează cele mai confortabile senzații. EV9 poate transporta până la șapte pasageri, modelul cu șase locuri dispunând de scaune individuale masive pe rândul doi (care pot fi chiar rotite la 180 de grade, aspect caracteristic mai degrabă unui monovolum decât unui SUV).
Rapid și cu remorcă
Și portbagajul? 828 de litri cu al treilea rând de scaune rabatat, încărcat până la partea de jos a geamului. Oh, da: capacitate de tractare de 2,5 tone. Versiunea cu un singur motor (150 kW/204 CP, tracțiune spate, autonomie WLTP de 541 km) trage doar 950 kg. Indiferent de dimensiuni și de masă, cu siguranță se puteau obține performanțe dinamice mai bune cu o tehnologie mai sofisticată. Dar chiar ai nevoie de așa ceva? Mai presus de toate, ar duce la creșterea prețului, ceea ce nu ar fi în concordanță cu marca. Apropo de preț: la acest moment nu este stabilit pentru piața autohtonă. În Olanda, First Edition cu tracțiune spate costă în jur de 71.500 de euro cu taxe incluse. Și pare corect pentru un SUV de aceste dimensiuni, nivelul de echipare nu este cu siguranță prea scăzut, iar calitatea pare de asemenea să fie corectă. Așadar, nu doar ghidarea pe traseu este satisfăcătoare după primul contact – ci și impresia despre EV9 în ansamblu.
Text: Jens Dralle/Traducere și adaptare: Dan Damian
Foto: Kia, Lennen Descamps
CONCLUZIE:
Primul lucru care impresionează la EV9 este dimensiunea sa și utilizarea consecventă a spațiului. Acesta este motivul pentru care potențialii cumpărători vor prefera, probabil, versiunea mai puternică, cu tracțiune integrală. Confortul la condus este plăcut, iar reglajul șasiului pare, de asemenea, reușit. Cu toate acestea, SUV-ul are câteva puncte slabe minore (direcția, scaunele). Acum, totul ține de preț.