Home Știri Europa se scufundă: vânzările de mașini noi au scăzut din nou în 2022

Europa se scufundă: vânzările de mașini noi au scăzut din nou în 2022

de Răzvan Măgureanu
piața auto 2023

Vânzările de mașini noi au scăzut din nou în 2022 în Europa. Nu doar scăderea de 4,1% este îngrijorătoare ci și faptul că vânzările au scăzut mult sub 12 milioane unități. 

Piața de mașini noi în Europa este în scădere dramatică după epidemia COVID. Este al doilea an consecutiv când vânzările la nivelul EU, țările EFTA și Marea Britanie scad sub 12 milioane unități, comparativ cu peste 16 milioane unități în perioada imediat de după 2000.

Specialiștii de la ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile) pun această scădere pe seama crizei cipurilor din primele 6 luni ale lui 2022. Însă cauzele sunt mult mai adânci. Inflația și creșterea nejustificată a prețurilor mașinilor noi a condus la acest declin care va continua și în anii ce urmează.

Introducerea Euro 7 la 1 iulie 2025 va conduce la o nouă creștere de prețuri pentru mașinile mici și compacte care reprezintă grosul vânzărilor din cauza modificărilor impuse de noile norme, care impun obligatoriu montarea unui sistem mild hybrid de 48V pe fiecare mașină.

Vânzări pe țări

Revenind la clasamentul pe țări, Germania este singura dintre piețele mari care a reușit să înregistreze un plus la vânzări, de 1,1%. Vânzările din Marea Britanie sau scăzut cu 2%, în Italia cu 9,7%, în Franța cu 7,8%, iar în Spania cu 2,0%.

Surprinzător, România este printre puținele țări care au înregistrat o creștere a vânzărilor de mașini noi. Cu 129.328 mașini vândute în 2022, România a înregoistrat o creștere de 6,7%. Creșteri ale vânzărilor s-au mai înregistrat doar în piețe foarte mici cum sunt Bulgaria (+16,9%), Cipru (+9,4%), Letonia (+16,5%), sau în piețe cu vânzări mai mici decât România precum Grecia (+4,3%), Irlanda (+0,3%). Singura piață mai mare decât România care a avut creștere de vânzări a fost Portugalia cu 6,6%, un procent de creștere similar cu al României.

Dacă nu luăm în calcul țările EFTA și Marea Britanie care nu mai este membră UE, vânzările în UE au scăzut și mai mult, cu 4,6%, de la 9.700.095 unități la 9.255.930 unități.

Vânzări pe constructori 

Gigantul VW rămâne numărul 1 în Europa cu peste 2,3 milioane exemplare vândute deși vânzările au scăzut cu 5,2% și cota de piață s-a redus cu 0,1% de la 25,2 la 25,1%. Dintre mărcile grupului, Porsche și Audi au înregistrat plusuri.

Locul al doilea este ocupat de grupul Stellantis care a înregistrat o scădere masivă de 14,1%, vânzând sub 2 milioane unități cu toate mărcile sale. Peugeot, Fiat, Citroen, Opel și Jeep au înregistrat scăderi masive cuprinse între 12,8 și 18,5%. Mai îngrijorător este faptul că Stellantis a pierdut peste 2% din cota de piață din Europa, de la 21,9 la 19,7%.

Deși vânzările au scăzut cu 4,3%, grupul Renault și-a păstrat cota de piață în Europa, de 10,6% datorită mărcii Dacia. În timp ce Renault a scăzut cu 15,2%, Dacia a crescut cu 13,8%.

Producătorii premium nu au fost foarte afectați de criză. BMW și Mercedes și-au psătrat sau crescut ușor cotele de piață în Europa. BMW a rămas constant cu un procent de 6,8% din piață în timp ce Mercedes a crescut de la 5,7 la 5,9%.

Dintre producătorii de volum, doar Honda (+4,4%), Toyota ((=8,9%) și grupul Hyundai (+2,6%) se pot mândri cu creșteri. Este interesant de remarcat că grupul Hyundai-Kia și-a crescut cota de piață în Europa de la 8,5 la 9,2%.

În rest, Mazda, Ford, Volvo, Nissan și Jaguar Land Rover înregistrează scăderi. Puteți vedea toate datele pe țări și pe constructori mai jos.

Unități % variație
2022202122/21
Austria215,050239,803-10.3
Belgia366,303383,123-4.4
Bulgaria28,68424,537+16.9
Croatia42,93944,915-4.4
Cipru11,62710,624+9.4
Republica Cehă192,087206,876-7.1
Danemarca148,293185,312-20.0
Estonia21,57122,336-3.4
Finlanda81,69898,484-17.0
Franța1,529,0351,659,003-7.8
Germania2,651,3572,622,132+1.1
Grecia105,283100,911+4.3
Ungaria111,524121,920-8.5
Irlanda105,253104,932+0.3
Italia1,316,7021,458,032-9.7
Letonia16,71314,348+16.5
Lituania25,54431,454-18.8
Luxemburg42,09444,372-5.1
Olanda312,129322,318-3.2
Polonia419,749446,647-6.0
Portugalia156,304146,637+6.6
Romania129,328121,208+6.7
Slovacia78,84175,700+4.1
Slovenia46,33953,988-14.2
Spania813,396859,477-5.4
Suedia288,087301,006-4.3
UNIUNEA EUROPEANĂ9,255,9309,700,095-4.6
EU1438,130,9848,525,542-4.6
EU1241,124,9461,174,553-4.2
Islanda16,68312,789+30.4
Norvegia174,329176,276-1.1
Elveția225,934238,481-5.3
EFTA416,946427,546-2.5
Marea Britanie1,614,0631,647,181-2.0
EU + EFTA + UK11,286,93911,774,822-4.1
EU14 + EFTA + UK10,161,99310,600,269-4.1
% cotă de piațăUnități% variație
202220212022202122/21
Volkswagen Group25.125.22,321,0302,447,943-5.2
Volkswagen11.011.31,019,3521,092,186-6.7
Audi5.14.7475,801451,694+5.3
Skoda5.05.2461,925504,281-8.4
Seat (2)3.23.5297,886338,437-12.0
Porsche0.70.662,21858,164+7.0
Alții (3)0.00.03,8483,181+21.0
Stellantis19.721.91,823,7252,122,729-14.1
Peugeot6.06.7556,591649,428-14.3
Fiat (4)4.04.6367,079445,248-17.6
Citroen3.74.2340,962409,006-16.6
Opel/Vauxhall3.74.0338,101387,577-12.8
Jeep1.11.298,356120,613-18.5
DS0.50.445,58239,603+15.1
Lancia/Chrysler0.40.541,07743,775-6.2
Alfa Romeo0.30.229,87023,477+27.2
Alții (5)0.10.06,1074,002+52.6
Renault Group10.610.6984,5581,028,884-4.3
Renault5.96.6541,493638,221-15.2
Dacia4.84.0440,193386,958+13.8
Alpine0.00.02,8722,144+34.0
Lada (6)0.01,561
Hyundai Group9.28.5849,580828,411+2.6
Kia4.64.1429,483400,112+7.3
Hyundai4.54.4420,097428,299-1.9
Toyota Group7.26.3662,280615,083+7.7
Toyota6.96.0635,533583,339+8.9
Lexus0.30.326,74731,744-15.7
BMW Group6.86.8624,940658,788-5.1
BMW5.45.5503,781534,136-5.7
Mini1.31.3121,159124,652-2.8
Mercedes-Benz5.95.7549,023548,965+0.01
Mercedes5.75.3529,222515,262+2.7
Smart0.20.319,80133,703-41.2
Ford4.14.0380,380389,421-2.3
Volvo2.12.2191,445212,084-9.7
Nissan1.71.8155,012172,591-10.2
Mazda1.21.3108,213121,821-11.2
Jaguar Land Rover 0.60.758,49269,692-16.1
Land Rover0.50.546,54052,178-10.8
Jaguar0.10.211,95217,514-31.8
Mitsubishi0.60.754,05763,122-14.4
Honda0.40.439,92338,248+4.4
Lada (6)0.0738
(2) inclusiv Cupra; (3) inclusiv Bentley, Lamborghini; (4) inclusiv Abarth; (5) inclusiv Dodge, Maserati, RAM; (6) din 2022 Lada nu mai este parte a Renault Group

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.