Home MagazinReportaje Ford și GM știau încă de acum 50 de ani că automobilele accentuează încălzirea globală

Ford și GM știau încă de acum 50 de ani că automobilele accentuează încălzirea globală

de Alin Ionescu

Astăzi este cunoscut faptul că marile companii au ascuns multe informații sensibile de-a lungul timpului chiar trișând pentru a trece anumite teste (Dieselgate este cel mai recent exemplu în acest sens). Totul pentru a-și maximiza profitul în detrimentul sănătății și siguranței oamenilor.

Un raport publicat de site-ul american E&E News arată că oamenii de știință angajați de giganții americani Ford și General Motors studiau cum automobilele puteau influența încălzirea globală încă din anii ’60. Asta în condițiile în care în prezent, companiile auto fac lobby pentru a îmblânzi măsurile stricte luate de guverne și de Consiliul European pentru diminuarea poluării sau măcar amânarea acestora.

Așadar, de unde această discrepanță? De ce ar face General Motors, un producător de automobile, studii privind impactul poluării asupra mediului înconjurător?

După cum explică studiul făcut de E&E News, GM a finanțat aceste cercetări sperând că astfel vor demonstra că automobilele contribuie, de fapt, la protejarea mediului înconjurător – și nicidecum la afectarea lui.

 

În 1965, o tânără fiziciană, pe nume Ruth Annette Gabriel Reck, a fost printre primele femei angajate de laboratoarele de cercetare ale General Motors din Warren, Michigan. Acolo, Ruth a bus bazele unui studiu care urmărea analizarea în termeni științifici a efectului de seră și a modului în care acesta influențează direct încălzire globală.

Însă, în prima sa săptămână de cercetări pentru acest proiect, tânăra l-a întâlnit pe Marvin Leonard Goldberger, un fizician de la Universitatea din Princeton, care ulterior avea să devină președintele Institutului de Tehnologie din California. Goldberger a convins-o e Ruth să studieze toate schimbările climatice, în loc să se concentreze doar pe efectul de seră.

Spre sfârșitul anilor `60, după ce a primit aprobările necesare de la superiorii săi, Ruth Annette Gabriel Reck a încept să studieze încălzirea globală. Unul din primele subiecte pe care s-a concentrat au fost aerosolii, acele mici particule din aer generate de automobile, centrale termice și fabrici.

Șefii de la General Motors erau optimiști legat de aceste studii, crezând că astfel se va demonstra că aerosolii au, de fapt, un efect de răcire asupra atmosferei, contracarând astfel efectul de seră accelerat de emisiile de dioxid de carbon. Aceștia credeau că aceste particule „chiar ar putea anula efectele dioxidului de carbon, făcând automobilele neutre din punct de vedere al emisiilor”, a declarat Reck ulterior.

Însă rezultatele studiilor au arătat contrariul.

Reck a finalizat studiul în 1975, prezentând concluziile mai multor oficiali GM. Printre aceștia se aflau Roger Smith (ajuns președinte GM în anii `80), Roger Bonham Smith (devenit CEO al GM în 1981) și Robert Stempel (care l-a precedat pe Smith în poziția de CEO începând cu 1990). „Ne-am așezat cu toții la o masă mare și i-am lăsat să răsfoiască toate rapoartele, în timp ce le explicam punctual ce au în față”, a declarat ea ulterior. „Niciunul dintre ei nu poate spune că nu a știut ce se întâmpla în atmosferă și în mediul înconjurător”.

În cazul mărcii Ford, povestea este la fel de îngrijorătoare. Gigantul american a angajat un om de știință care a făcut studii în domeniul schimbărilor climatice încă de pe la jumătatea anilor `50, continuând să lucreze și ulterior în cadrul companiei americane. Iar Ford, la fel ca GM, nu doar că nu a luat măsuri, dar a și întreprins numeroase acțiuni pentru a sabota măsurile guvernamentale pentru reducerea poluării.

Raportul studiului finanțat de Ford conținea numeroase informații prețioase, care însă au fost ignorate. Așa cum și un anume specialist din industria petrolului i-a vizitat pe toți cei trei mari producători americani de automobile în 1973, înainte de instituirea embargoului care a dus la criza petrolului, pentru a-i atenționa legat de faptul că prețul țițeiului va exploda, iar cu toții ar face bine să producă mașini care să consume mai puțin. Chrysler și Ford l-au privit neîncrezători și abia dacă i-au răsfoit rapoartele, în timp ce GM nici nu s-a sinchisit să-l mai asculte. Ce a urmat, știm cu toții.

Sursa: E&E News

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?