Mercedes a dezvăluit secretele tehnice ale celei de-a treia generații Mercedes CLA care va fi oferită în versiuni electrice și mild hybrid care se va putea deplasa electric pe distanțe scurte. Motoarele din familia FAME provin din noul parteneriat cu Geely și sunt produse în China, iar bateria de bază este cu fosfat de fier.
Mercedes anunță cu surle și trâmbițe noua platformă MMA (Mercedes Modular Architecture), o platformă dezvoltată după principiul “Electric First” dar nu “Electric Only” Această platformă a fost proiectată cu prioritate pentru propulsie electrică, având o arhitectură skateboard și o podea plată dar poate acomoda și propulsie clasică cu sistem mild hibrid.
Astfel, cea de-a treia generație Mercedes CLA va fi oferită în premieră în versiune electrică dar și în versiune cu motor convențional și sistem mild hybrid pe 48V, care va fi mai outernic și va putea propulsa mașina electric pe distanțe scurte.
Mercedes CLA electric
Mercedes CLA electric va fi alimentat de o nouă generație de sisteme de propulsie electrică numite EDU 2.0. Versiunile de bază au un motor sincron cu excitație permanentă (PSM) pe puntea spate de 200 kW (272 CP) dezvoltat în întregime de Mercedes-Benz. Motorul este cuplat la o transmisie cu două trepte care asigură nu numai o eficiență foarte bună, ci și o dinamică de condus pe măsură. Prima treaptă de viteză are un raport scurt de 11:1, iar a doua 5:1. A doua treaptă de viteză permite o viteză maximă de 210 km/h. Punctele de schimbare a treptelor depind de modul de conducere ales.
Versiunile 4Matic au un al doilea motor sincron cu excitație permanentă (PSM) de 80 kW (109 CP) la puntea față, care acționează ca un „boost”. Astfel, acest motor intră în funcțiune doar atunci când este nevoie de mai multă tracțiune sau putere și este controlat de o unitate de deconectare (DCU) pe care Mercedes-Benz o folosește pentru prima dată în segmentul entry-level. Ambele motoare sunt cuplate cu un invertor cu carbură de siliciu (SiC) care este extrem de eficient și asigură pierderi reduse la comutarea DC/AC.
Platforma MMA folosește tehnologia 800V și promite o viteză rapidă de încărcare de până la 320 kW. Aceasta înseamnă că cei 36 kWh de energie necesari pentru o autonomie de 300 km pot fi încărcați în doar 10 minute (consum WLTP 12 kWh/100 km).
Într-un test pe circuitul Nardo din sudul Italiei, Mercedes CLA a parcurs 3.717 km în 24 de ore datorită în special vitezei mari de încărcare. În cele 24 de ore a avut nevoie de doar de 40 de opriri de 10 minute fiecare pentru a încărca bateria.
Dacă ăn sistemul de navigație este activat modul Electric Intelligence, bateria este preîncălzită în timpul călătoriei, dacă este necesar. Această precondiționare îi permite să atingă temperatura optimă pentru o viitoare încărcare la priză.
În viitor, modelele entry-level vor fi disponibile și cu încărcare bidirecțională și pot servi ca furnizor de energie electrică, fie de la vehicul la casă (V2H) fie de la vehicul la rețea (V2G). Pompa de căldură aer-aer va fi, de asemenea, standard, și poate utiliza, de asemenea, trei surse de energie în paralel: căldura reziduală EDU 2.0, căldura reziduală de la baterie și aerul ambiental.
Ca și în cazul altor modele electrice Mercedes, vor exista patru grade de recuperare utilizând selectorul din spatele volanului: D Car (recuperare inteligentă), D+ (fără recuperare, mod coasting), D (recuperare standard până la 1 m/s2), și D- (recuperare puternică până la 3 m/s2)
Mercedes CLA electric va fi disponibil cu două baterii:
– Fosfat de fier litiu (LFP) cu o capacitate neta de 58 kWh (densitate energetică 450 Wh/l).
– Litiu-ion cu o capacitate netă de 85 kWh cu anozi în care se adaugă oxid de siliciu la grafit. În comparație cu bateria cu anozi convenționali din grafit, densitatea de energie volumetrică este de 680 Wh/l.
Bateriile sunt produse la uzina Mercedes din Kamenz, în timp ce motoarele sunt dezvoltate in-house de Mercedes.
Mercedes CLA hibrid
Versiunea mild hybrid pe 48 V are un motor electric de 20 KW (27 CP) integrat în noua cutie de viteze electrificată cu dublu ambreiaj cu opt trepte (8F-eDCT) împreună cu un invertor. Sistemul mild hybrid beneficiază de o baterie Li-ion de 1,3 kWh.
Motorul termic de 1,5 litri cu patru cilindri având numele de cod M252 este din noua familie FAME (Familia de motoare modulare) produsă în China de Mercedes și Geely, care va fi disponibil inițial în trei niveluri de putere: 100 (136 CP), 120 (163 CP). PS) și 140 kW (190 PS). Motoarele funcționează după ciclul Miller și au un raport de compresie ridicat de 12:1.
Mercedes CLA mild hybrid poate rula în mod coasting la viteze de până la 100 km/h, iar motorul poate recupera energie în toate cele opt trepte ale cutiei de viteze, recuperând până la 25 kW. Ca și în cazul versiunii electrice, cumpărătorii vor putea alege între versiunile 4Matic cu tracțiune față sau cu tracțiune integrală.
La prezentarea noului Mercedes CLA, Mercedes a confirmat că noua gamă compactă va avea doar patru modele: coupe-ul cu patru uși (CLA), shooting brake-ul CLA Shooting brake și două SUV-uri – GLA și GLB. Mercedes A-Class și B-Class nu vor mai avea succesor. După 27 de ani, Mercedes renunță la A-Class, în timp ce BMW tocmai a lansat o nouă generație Seria 1 iar Audi nu renunță la A3 care a primit un facelift.