Mazda a prezentat oficial al doilea său model plug-in hybrid. Mazda MX-30 R-EV vine cu motor Wankel care nu antrenează roțile.
Anunțat de mai mult timp, noua versiune a modelului MX-30 a debutat la Salonul Auto de la Bruxelles. Și avem acum toate caracteristicile tehnice ale acestui nou PHEV, conceput după o rețetă proprie Mazda. Numit MX-30 e-Skyactiv R-EV, modelul japonez aduce în gamă primul motor Wankel de la Mazda după o pauză de 10 ani.
Mazda MX-30 R-EV vrea să ofere o alternativă la propriul model, MX-30 BEV, criticat până acum pentru autonomia sa redusă, de doar 200 km. Așa că japonezii au conceput un alt pachet tehnic sub capota lui MX-30. Un nou motor Wankel cu un singur rotor și capacitatea de 830 cm³, care dezvoltă 74 CP/4.700 rpm este folosit doar ca generator pentru a alimenta cu energie bateria pe care se bazează motorul electric de propulsie, a cărui putere este de 170 CP (260 Nm).
Motorul Wankel nu are legătură mecanică cu roțile, astfel că propulsia este – întotdeauna – asigurată de motorul electric.
Cei 170 CP pe care îi oferă Mazda MX-30 R-EV reprezintă o creștere de 25 CP față de versiunea strict electrică, dar cuplul este cu 11 Nm mai mic. Performanțele dinamice au crescut destul de puțin, accelerația 0 – 100 km/h se face în 9,1 secunde (față de 9,7 secunde în cazul modelului electric), dar din motive de eficiență, viteza maximă este aceeași (140 km/h).
Bateria mașinii, care cântărește 188,2 kg, are jumătate din capacitatea modelului fără generator (17,8 kWh față de 35,5 kWh). Valoarea este suficientă pentru ca Mazda MX-30 R-EV să ofere autonomie electrică de 85 km (în regim mixt, WLTP) sau 110 km în regim urban. Consumul oficial de energie este de 17,5 kWh, iar cel de benzină este de 1 litru/100 km. Mazda a vrut să ofere și o autonomie generală generoasă, așa că a echipat această versiune cu un rezervor de 50 litri.
Practic, Mazda aplică rețeta folosită de Nissan (e-Power), cu diferența că japonezii au creat un hibrid plug-in, adică poți încărca bateria la priză. Și noua Mazda MX-30 R-EV se poate încărca la AC cu maxim 11 kW și la DC cu maxim 36 kW (20 – 80% în aproximativ 20 de minute). MX-30 R-EV suportă mai puțin decât MX-30 BEV, care ajunge la un maxim de 50 kW la curent continuu.
Mașina oferă trei programe de gestionare a propulsiei: Normal, EV și Charge. Ultimul permite încărcarea bateriei prin energia livrată de motorul Wankel și menținerea ia la un anumit nivel, astfel încât să poată fi folosită ulterior pentru propulsie strict electric (în oraș, de exemplu).
Aspectele practice ne arată câteva diferențe. MX-30 R-EV are masa de 1.778 kg, ceea ce înseamnă un plus de 58 kg față de versiunea strict electrică. De asemenea, portbagajul PHEV-ului este de 350 litri, cu 16 litri mai puțin decât versiunea BEV.