Noi pneuri de iarnă. Vă spunem care sunt anvelopele care răspund cel mai bine cerințelor ridicate ale sedanurilor, coupé-urilor sau SUV-urilor mai mari și mai ales celor ale șoferilor acestora.
Chiar dacă, în prezent, anvelopele all-season sunt la modă și, desigur, au avantaje, nu există nicio cale de a ocoli pneurile de iarnă. Mai ales pentru cei care iau iarna în serios și vor să ajungă în siguranță și la timp în toate condițiile meteo.
„Da, dar…“ parcă îi auzim deja pe critici spunând. Știm, e adevărat, zilele cu ninsoare sunt în scădere în toată Europa, probabilitatea de apariție a drumurilor acoperite de zăpadă este mai redusă din cauza climatului mai cald și a deszăpezirii mai intense a șoselelor. Cu toate acestea, inginerii și strategii de produs ai marilor producători de anvelope studiază de mult timp schimbarea cerințelor. Pneurile de iarnă moderne pentru piața central-europeană s-au adaptat din ce în ce mai mult la cerințele noului climat și la vitezele mari, în condițiile apariției a tot mai multe segmente de autostradă.
Aderență dinamică
În total acord cu cerințele iernilor în schimbare și în total contrast cu anvelopele anterioare, orientate către aderență pe zăpadă, înguste și, prin urmare, spongioase, actuala generație de pneuri de iarnă este adaptată optim la realitățile de astăzi. Aderența bună pe suprafețe reci și umede, rezistența ridicată la acvaplanare și noroi, precum și manevrabilitatea stabilă chiar și la viteze mai mari sau în situații critice de evitare au câștigat în importanță și din ce în ce mai mult lasă în plan secund proprietățile specifice iernii, cum ar fi tracțiunea pe zăpadă și gheață. De asemenea, pentru a răspunde cerințelor șoferilor din țările nordice sunt disponibile așa-numitele anvelope de iarnă nordice speciale, extra flexibile la frig, adaptate drumurilor cu permafrost din aceste regiuni.
Schimbarea vremii în timpul iernii și adaptarea în consecință a pneurilor au influențat și criteriile noastre de testare. Dacă înainte rezultatele pe zăpadă reprezentau aproape o treime (30%) din rating, în acest test vom reduce pentru prima dată importanța acestui criteriu, cu zece procente. Calitățile pe asfalt ud ale anvelopelor de iarnă contează acum cu cinci procente mai mult. Proprietățile lor legate de mediu, cum ar fi rezistența la rulare, care este deosebit de relevantă astăzi, și zgomotul la rulare sunt acum incluse în evaluarea generală cu o pondere cu cinci procente mai mare.
Dar să revenim la test. Concurează opt modele: Bridgestone Blizzak LM 005, Conti WinterContact TS 870 P, Discoverer Winter, de la producătorul britanic Cooper, Falken Eurowinter HS 01, Firestone Winterhawk 4, Michelin Pilot Alpin 5, Winter Expert, de la Uniroyal, și nu în ultimul rând Vredestein Wintrac Pro.
Cerințele sunt mari
Pneurile sunt testate pe două modele Audi A6/A7 quattro. Sunt mașini al căror concept oferă deja cel mai bun pachet tehnic pentru iarnă și o dinamică ridicată, dar puterile de până la 340 CP impun anumite pretenții: stabilitate impecabilă în linie dreaptă, siguranță ridicată în viraje, distanțe scurte de frânare și cea mai bună tracțiune pe toate suprafețele, totul combinat cu un nivel ridicat de confort la rulare. În plus, la interior, pe cât posibil lucrul anvelopelor ar trebui să rămână neobservat din punct de vedere acustic.
Era de așteptat ca nu toate pneurile să poată atinge nivelul de vârf, dar nici cele mai bune nu au putut convinge complet, din toate punctele de vedere. Chiar și în cazul acestora, piloții de test au avut ce să critice, chiar și dacă numai lucruri minore. Nici una dintre anvelopele testate nu a obținut calificativul de top, „excepțional“.
Pilot Alpin 5, de la Michelin, este aproape de maxim și a fost evaluat „foarte bun“ datorită performanței sale impresionante pe zăpadă. La acest model există deficit de aderență pe ud, care împiedică obținerea calificativului maxim. Cu o distanță de peste 2 metri în plus față de cea mai bună frânare pe asfalt ud, pur și simplu nu poate primi punctaj maxim. Același lucru este valabil și pentru Conti, care e deosebit de bun pe uscat, WinterContact TS 870 P, care este puțin mai vechi, dar constant îmbunătățit, fiind la fel de neconvingător atunci când frânează pe ud, astfel că s-a clasat pe locul 2, în spatele lui Michelin, la o diferență de puncte de doar câteva sutimi. Cu cel mai bun control pe zăpadă și performanțe foarte bune pe asfalt uscat, a demonstrat că este departe de a fi un pneu vechi.
Vredestein, foarte bun pe ud
Pe locul 3, de departe cea mai bună anvelopă pe drumurile umede de iarnă, Vredestein Wintrac Pro. Aici este vorba în primul rând despre distanțele de frânare puțin mai mari pe drumuri uscate și de stabilitatea în virajele rapide, pe care piloții ar dori să le vadă îmbunătățite. Asta e suportabil. Datorită prețului său relativ scăzut, Vredestein este și recomandarea noastră la nivelul raportului preț/performanță, pentru acest an.
Cu puțin sub opt puncte în clasamentul general, și Bridgestone Blizzak LM 005 se află în liga anvelopelor de iarnă „foarte bune“. În condițiile unei performanțe constant bună pe zăpadă și pe drumuri ude, distanțele de frânare mai lungi pe asfalt uscat dezamăgesc puțin.
Există un „bun“ pentru Winterhawk 4, de la a doua marcă a Bridgestone, Firestone. Pe zăpadă, este foarte bun, cu aderență excelentă în viraje, tracțiune puternică și toleranță mare la pierderea aderenței. Un avans pe care însă nu-l poate păstra pe drumuri ude și uscate.
Vezi care sunt cele mai bune pneuri de vară în 2022!
Și Cooper, Uniroyal și Falcon? La primele două, problemele țin de distanțele de frânare pe ud sau distanțele de oprire pe zăpadă, vădit prea mari. Prin urmare, toate trei trebuie depunctate cu un punct. Până la urmă, singurul rezultat este „suficient“. Aceste anvelope pot funcționa, cu limitări, pe mașinile mai puțin solicitante, dar pentru A6 și alte modele premium de clasă medie ar trebui să aibă cel puțin calificativul „bun“.
Text: Thiemo Fleck/Traducere și adaptare: Dan Damian/Foto: Ingolf Pompe
Cum am testat
Pentru a obține cea mai bună acuratețe a rezultatelor, toate probele individuale din acest test comparativ au fost repetate de mai multe ori, pe cât a fost posibil. Am folosit o schemă de evaluare progresivă, care ia în calcul atât o evaluare obiectivă, determinată de dispozitivele de măsurare, cât și o evaluare subiectivă a experimentaților piloți de teste. Când manevrabilitatea pe carosabil uscat și ud este echilibrată, iar comportamentul rutier sigur se ridică la înălțimea așteptărilor grupului-țintă estimat, pneul testat primește un calificativ pozitiv.
Rezistența la rulare, care influențează consumul de combustibil, este determinată pe standuri dinamometrice. Această evaluare e bazată pe legislația europeană care determină indicii înscriși pe anvelope. Pentru a ne asigura de acuratețea pe termen lung a acestor rezultate, în mod normal produsele testate sunt comparate cu alte anvelope selectate aleatoriu pentru teste ulterioare.
La testele din acest an au fost inițial anomalii la pneurile Vredestein. În timp ce anvelopele din acest test au fost produse în ianuarie 2022 și testate în februarie/martie, am folosit anvelope fabricate în luna iulie a acestui an (DOT 2822) pentru verificările noastre aleatorii ulterioare.
În vreme ce testarea durității Shore a compusului de cauciuc și a altor proprietăți fizice au rămas în mare parte aceleași, rezultatele determinate în testul propriu-zis, în principal pe asfalt umed, au deviat considerabil de la performanța anvelopei produse în ianuarie. Pentru a valida rezultatul, am achiziționat în mod independent anvelope suplimentare cu data de producție de iunie 2022 (DOT 2222) și le-am comparat cu pneurile de test din primăvară, în ceea ce privește proprietățile lor fizice și în proba pe asfalt. Ce am obținut? Rezultatele bune ale anvelopei testate au putut fi confirmate în toate privințele, în limitele toleranțelor normale. Un alt test cu anvelope mai noi (DOT 3122) este în pregătire.

Test pneuri de iarnă 245/45 R19Test pneuri de iarnă 245/45 R19