Home ȘtiriProiecte secrete Planuri VW: VW T-Roc în premieră cu full hybrid, ID.2, VW Golf 9, ID.Golf

Planuri VW: VW T-Roc în premieră cu full hybrid, ID.2, VW Golf 9, ID.Golf

de Răzvan Măgureanu
VW T-Roc 2025

În acest moment, circulă multe știri negative despre VW: zvonuri despre închideri de uzine, calitate în scădere a mașinilor, modele nepotrivite și costuri prea mari. Dar acestea sunt doar parțial adevărate. Ce măsuri ia VW? Cum arată planul viitoarelor modele? în următorii ani, vor apărea o serie de modele atractive: a doua generație T-Roc care va primi în premieră primul sistem full hibrid de la VW, viitorul ID.2 electric, VW Golf ID.9 și Golf 9. 

Foto: Computer picture Schulte design

Anul trecut, VW a avut o marjă de profit de 4,1%, iar pentru 2026, plănuiește o țintă de 6,1%. Nu este o marjă prea mare în condițiile în care prețurile nu sunt deloc mici. Problema majoră pare a fi reprezentată de costurile ridicate din cauza producției în Germania, unde lucrează 296.000 de angajați din cei 654.000 ai Grupului VW la nivel mondial. Dar nu e doar asta. Gama electrică nu a pornit cu dreptul, vezi problemele majore de software ale diviziei Cariad, înființată sub conducerea fostului președinte Herbert Diess, care au afectat negativ startul carierei familiei de modele ID. Apoi, gama electrică s-a dezvoltat doar în sus, și VW a pierdut startul în clasa mică, unde Renault/Dacia și Kia/Hyundai au deja un avans care nu va fi ușor de recuperat.

Efectele negative cauzate de problemele de software s-au răsfrânt și asupra bestsellerului Golf, care a împrumutat aceeași arhitectură electronică ce a creat numeroase probleme celei de-a opta generații, înainte de facelift. Și nu în cele din urmă, VW nu are nici până acum un sistem de propulsie full hybrid, cu care Toyota, de exemplu, a reușit să obțină aproape un monopol pe piață și care contribuie decisiv la scăderea emisiilor.

ID.2 vine la finalul anului 2025

Aceasta a fost situația până acum. Însă aproape totul este pe cale să se schimbe. VW are capacitatea de a se reinventa și iată ce întreprinde marca în acest sens.

Operațiunea de revenire a început cu faceliftul lui VW ID.3. Măsurile de restilizare i-au conferit un interior mai atrăgător vizual și tactil. În plus, un nou facelift este prevăzut pentru 2026, cu accent pe caroserie. Cu toate astea, forma de bază rotunjită rămâne, deși conducerea actuală ar dori să se îndepărteze cât mai repede posibil de această orientare a designului. De ce? Fiindcă cumpărătorii de mașini electrice nu vor experimente de design, ci o mașină care să arate precum cele cu motor convențional. Unii producători, nu doar VW, au realizat acest lucru prea târziu, după ce au sacrificat designul pentru o aerodinamică cât mai bună.

Studiul ID. 2all, care prefigurează modelul de clasă mică ID.2, ce va apărea la finalul anului 2025, indică noua direcție a designului.

Thomas Schäfer, noul șef al mărcii VW, este foarte optimist și vorbește despre opt modele electrice până în 2027, inclusiv facelifturi. „Noile modele vor arăta foarte bine și vor avea potențialul tehnologic de a impresiona piața. Dar, pentru a realiza acest lucru într-un mediu concurențial extrem de dur, trebuie ca noile modele să fie profitabile și să le oferim la prețuri accesibile“, spune el.

În plus, acestea trebuie să fie disponibile pe piață cât mai rapid posibil. ID.2 este primul model al mărcii care a fost dezvoltat în 36 de luni, în loc de 50. De asemenea, există ținta de a reduce costurile pe oră de om în procesul de proiectare cu circa 40%, dar și numărul de ingineri care lucrează la un proiect. În prezent, 12.000 de ingineri lucrează la sediul central.

VW ID.2 GTIVW ID.2 GTIVW ID.2VW ID.2VW ID.2 SUV

A doua generație T-Roc

Un alt model important care va fi înlocuit în 2025 este SUV-ul compact T-Roc. Plasat în gamă sub Tiguan, concurentul direct al lui Nissan Qashqai s-a impus rapid în segmentul său pe mai multe continente, în 2019 înregistrând un vârf al vânzărilor de 207.976 de unități în Europa și de 126.859 în China. După o scădere la 158.638 în Europa în 2020, anul pandemiei, T-Roc a revenit puternic în 2021, când a înregistrat 181.577 de exemplare vândute pe Bătrânul Continent.

Din păcate, succesul lui T-Roc s-a clădit pe decăderea bestsellerului VW Golf, ale cărui vânzări în Europa au scăzut de la 410.779 de unități în 2019 (ultimul an al lui Golf VII) la 176.388 în 2022. Scăderea înregistrată de Golf s-a produs nu doar din cauza modei SUV-urilor, ci și faptului că T-Roc are un software mai fiabil și o operarea mai ușoară, fiind construit pe baza lui Golf VII, în timp ce Golf VIII, lansat în decembrie 2019, a avut numeroase probleme de soft și a primit multe critici legate de operare.

Noua generație VW T-Roc se va baza pe Golf VIII, dar pe versiunea de după facelift, cu o operare și un soft mult îmbunătățite. „VW și-a învățat lecția legată de software! Ne-am depășit chiar concurența în multe privințe, de exemplu cu planificatorul nostru de rute pentru mașini electrice, HMI-ul superrapid și operarea optimizată și simplă“, explică cu convingere șeful de dezvoltare Kai Grünitz. Experiențele noastre cu cele mai recente serii de modele, cum ar fi Passat, Tiguan, ID.7 și faceliftul lui Golf, confirmă acest lucru.

Full hybrid în premieră la VW

Cu toate acestea, VW – la fel ca toți producătorii de automobile – se confruntă cu provocarea că, începând de anul viitor, UE va impune o limită de emisii pe flotă de 93,6 g/km, în loc de 116 până acum. În plus, unele metropole europene planifică restricții pentru mașinile care nu au propulsia electrificată. Madridul, de pildă, este deja în frunte privind aceste măsuri.
Acesta e unul dintre motivele pentru care VW vine cu o nouă abordare: pe lângă cunoscutul motor cu tehnologie mild hybrid de 1,5 litri pe benzină și hibrizii plug-in a căror autonomie electrică WLTP variază de la 100 la peste 130 km, în funcție de model, VW va lansa în premieră un full hybrid similar celor de la Toyota, Kia și Renault/Dacia.

Din primele informații pe care le-am aflat în exclusivitate, sistemul hibrid va combina un motor pe benzină 1.5 TSI, care funcționează după ciclul Miller, și unul electric mai puternic, care vor fi cuplate cu o transmisie cu două ambreiaje și șase trepte. Bateria Li-Ion va conferi o autonomie electrică de câțiva kilometri, iar puterea sistemului va fi în jur de 180 CP, plasându-se între mild hybridul de 150 CP și cel mai slab PHEV, de 204 CP. Probabil că același lucru va fi valabil și în ceea ce privește prețul.

Dacă, până acum, T-Roc a fost disponibil doar cu motoare neelectrificate, viitoarea generație va prelua versiunile MHEV și PHEV de la Golf facelift și va fi primul model de la VW care va avea o versiune full hybrid.

VW Golf 9 și ID.Golf

Și pentru că am vorbit de Golf, acesta va fi din nou disponibil în versiune electrică. Din păcate, asta se va întâmpla abia peste câțiva ani, deoarece viitorul Golf electric se va baza pe noua arhitectură SSP (Scalable Systems Platform) și va fi produs la uzina din Wolfsburg abia din 2029, când va fi lansat Golf IX.

În cadrul Grupului VW, arhitectura SSP este considerată un fel de sistem supermodular pentru toate mărcile, seriile de modele și sistemele de propulsie. Dezvoltarea acestei platforme a început în urmă cu aproximativ 2 ani, iar primele mașini pe această arhitectură ar fi trebuit să debuteze în 2026, dar va exista o întârziere de circa 2 ani, ceea ce înseamnă 2028. Pe termen lung, în SSP vor fi înglobate cele patru arhitecturi convenționale și cele patru electrice. Prin urmare, modelele electrice și cu motoare convenționale ar trebui să fie fabricate la costuri identice și vândute la prețuri identice, astfel generând aceeași marjă de profit.

VW ID.Golf

Revenind la ID. Golf, se pare că echipa de design condusă de Andreas Mindt a ales Golf IV ca punct de pornire, cel puțin în ceea ce privește proporțiile. Desigur, noul model este mai rafinat, dar păstrează montantul spate lat, caracteristic seriei.

Dar autonomia? Pentru a ieși în evidență semnificativ față de fosta generație e-Golf, versiunea de bază ar trebui să poată parcurge cel puțin 400 km – în viața de zi cu zi, nu conform standardului WLTP. Cu variantele mai scumpe ar trebui să fie posibili în jur de 600 km, iar un proces de încărcare de la 10 la 80% nu ar trebui să dureze mai mult de 15 minute. Cât ar trebui să coste ID. Golf? Având în vedere că ID.2 va începe de la puțin sub 25.000 de euro – „foarte aproape“, după cum spun oficialii companiei –, prețul de pornire ar trebui să fie în jur de 33.000 de euro. Prin urmare, este clar că acest model va înlocui ID.3, aflat în aceeași gamă de prețuri. Între timp, VW încearcă să facă mai atractiv ID.3 cu ajutorul versiunii GTX de 210 kW (286 CP).

VW ID.Golf

Dar unde e GTI-ul electric? Încă mai durează. Producția modelelor Golf GTI și GTI Clubsport cu facelift a început în momentul redactării acestui material, cu motoare convenționale, ca de obicei. VW a prezentat deja un studiu al unui GTI electric pe baza lui ID.2, dar păstrează secretul asupra performanțelor. Cu toate acestea, din moment ce motoare de până la 166 kW au fost deja anunțate pentru ID. 2all, un GTI electric ar trebui să aibă o putere de cel puțin 200 kW.

Prea mult pentru o mașină care are numai puțin peste 4 metri? Nu neapărat, pentru că, indiferent de dimensiuni, se poate aștepta o masă la gol de peste 1,7 tone. ID.2 este construit pe o versiune simplificată a platformei MEB, având tracțiune față și un singur motor la puntea frontală. Masa mare se explică prin faptul că VW nu va utiliza materiale exotice ușoare, prioritatea fiind un preț cât mai mic.

Fiind vorba de o tracțiune față și un motor electric care are cuplu instantaneu la pornire, GTI-ul lui ID.2 va avea un diferențial blocabil mecanic, al cărui control este integrat într-o unitate centrală împreună cu celelalte sisteme de control ale dinamicii vehiculului. VW vorbește și despre modurile „experiențelor“, care permit sunetul simulat al motorului și punctele de schimbare virtuale în stilul modelelor istorice GTI. Sursa de inspirație a fost Hyundai Ioniq 5 N, care imită caracteristicile de sunet și transmisie ale popularului model de motor cu ardere internă i30 N într-un mod surprinzător de autentic.

Totuși, un VW electric la fel de radical ca versiunea coreeană a lui Hyundai nu va apărea până la sfârșitul deceniului. Deși proiectanții fac din când în când experiențe cu componentele MEB, au ajuns întotdeauna la concluzia că un derivat electric al lui Golf R ar fi sub așteptări în ceea ce privește dinamica de conducere. Doar platforma SSP oferă condițiile potrivite pentru asta. Însă, înainte de un Golf R electric, VW pare să favorizeze un model cu look de SUV, dar fără tracțiune integrală electrică. Tehnic, ar fi posibil, însă ar ieși prea scump. Deoarece va mai trece peste un an până la lansarea lui ID.2, care va fi cel mai ieftin VW electric, producătorul are în plan reducerea prețului lui ID.3. În prezent, ID.3 începe de la 38.281 de euro, fără bonusul Rabla, de 5100 de euro, pentru versiunea cu baterie de 52 kWh și motor de 170 CP.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.