Home Teste Test Mini Aceman: Mickey Mouse

Test Mini Aceman: Mickey Mouse

de Răzvan Măgureanu
test Mini Aceman

Dacă regretați Mini Clubman, vi se pare că noul Countryman e mult prea mare pentru un Mini și că versiunea cu cinci uși a lui Mini Cooper e prea urâtă, puteți alege noul Mini Aceman, un fel de break-crossover al lui Mini Cooper.

În mai puțin de un an, Mini și-a reînnoit întreaga gamă și au apărut modele care nu au avut predecesori. Noul Mini Countryman a urcat o clasă în segmentul compact, alături de BMW X1, iar între noul Mini Cooper cu trei uși și Countryman se oferă acum breakul înălțat Aceman, doar cu propulsie electrică, și Mini cu cinci uși doar cu propulsie termică. Și, bineînțeles, nu lipsește nici Mini Cabrio, aflat acum la o nouă generație.

Dar de ce Aceman este doar electric și de ce a păstrat Mini în gamă versiunea Cooper cu cinci uși, care are un design forțat și neatrăgător? Greu de înțeles, deoarece Aceman e chiar simpatic și ne aduce aminte de primul Mini Clubman, chiar dacă este mai înalt cu 9 cm decât acesta. Și, pur subiectiv, am fi preferat farurile rotunde de la Mini Cooper, în locul celor colțuroase inspirate de ale lui Countryman.

test Mini Aceman

Mai mult spațiu

Dar să revenim la Aceman. Acesta se produce la uzina din Zhangjiagang, China, împreună cu Mini Cooper electric și cu modelele Ora de la Great Wall Motors. Mai lung cu 24 cm decât simpaticul său frățior cu două uși, Aceman oferă spațiu sensibil mai mare la genunchi, și pasagerii stau foarte bine pe bancheta cu spătar bine profilat și confortabil, acesta fiind mai înclinat spre spate. În plus, portbagajul de 300 de litri este cu 90 mai mare decât al lui Cooper, și podeaua e mobilă, astfel că prin rabatarea fracționată a spătarului banchetei se obține o suprafață de încărcare plană cu podeaua în poziția cea mai înaltă și un volum de 1005 litri, cu 205 mai mult decât la Cooper. De asemenea, sarcina utilă de 450 kg este lăudabilă pentru o mașină electrică puțin mai lungă de 4 metri.

test Mini Aceman

Aceman atrage atenția printr-o planșă de bord cu formă ușor diferită, dar totuși familiară, cu un factor de divertisment ridicat, de care poți fi mulțumit. În funcție dacă se comandă MINI Intelligent Personal Assistant sau nu, parte a pachetului cel mai extins XL, sistemul multimedia te întâmpină cu fața lui Mini sau cu simpaticul cățeluș Spike atunci când activezi comanda vocală  „Hey, Mini“.

Calitatea afișajului „farfuriei“ rotunde OLED de diametru mare este de primă clasă, dar reacția sistemului e, subiectiv, relativ lentă în unele momente. Dar marea problemă este navigarea complicată prin meniurile și submeniurile foarte complexe. Intri în meniul „tren de rulare“, de exemplu, și submeniul cu gradele de recuperare nu e printre primele trei opțiuni, așadar mai apeși încă o dată și abia atunci poți să alegi între Adaptive, Low, Moderate și High. De asemenea, head-up displayul cu proiecție pe un mic ecran de plastic nu este un punct de referință. Dar așa e și la Seria 2 Active Tourer, de la BMW, doar X1 având head-up cu proiecție laser pe parbriz.

test Mini Aceman

Viteză de încărcare relativ mică

Așa cum era de așteptat, Aceman preia motoarele și bateriile de la Mini Cooper. Așadar, versiunea de bază, E, are baterie cu o capacitate netă de 38,5 kWh (brută 42,5) și motor de 184 CP, iar versiunea de top vine cu baterie de 49,2 kWh capacitate netă (54,2 brută) și motor de 218 CP, în ambele cazuri puntea din față fiind cea motoare. Așadar, autonomie WLTP de 309, respectiv 405 km, dar viteză de încărcare dezamăgitor de mică, de 75 kW la modelul de bază și de 95 la cel de top. Cu o baterie de 60 kWh și o viteză de încărcare de 120–130 kW, Aceman ar fi putut fi și prima mașină în familie, pentru că oferă spațiu decent pentru o familie tânără, dar așa rămâne doar o mașină de oraș ca a doua în familie, mai ales din cauza vitezei de încărcare mici. Păcat, pentru că, dacă activezi sistemul de navigație, Aceman știe să preîncălzească bateria înainte să ajungi la stația de încărcare. La stații AC, se încarcă cu până la 11 kW, indiferent de versiune.

Agilitate moștenită

Aceman moștenește agilitatea remarcabilă a versiunii cu trei uși, care s-a păstrat chiar și la versiunea electrică, sensibil mai grea. Micul crossover e decent de rapid în linie dreaptă și dezvoltă puterea liniar (0–100 km/h în 7,1 secunde), dar este mai mult decât atât. Cu un centru de greutate coborât, Aceman se simte ca peștele în apă când atacă primul viraj. Direcția incisivă și trenul de rulare rigid îi conferă o agilitate similară cu a modelului cu trei uși, în ciuda înălțimii mai mari. Virează rapid și nu e afectat de schimbările de sarcină.

Dar cu ce preț? Suspensia foarte rigidă împreună cu jantele opționale de 19 inchi afectează confortul și nu mai există nici opțiunea suspensiei adaptive de la fosta generație Mini. E adevărat că modelul de test avea pachetul John Cooper Works, dar acesta este doar un pachet de design, care nu modifică tăria trenului de rulare. Modurile disponibile sunt cele de la Mini Cooper, Balance, Personal, Timeless, Vivid, Green, Core, Go-Kart, plus Trail. Dar toate acestea sunt mai mult moduri de ambianță decât de rulare.

test Mini Aceman

Doar în Go-Kart, răspunsul motorului e mai rapid, direcția devine mai tăioasă, iar ESP-ul poate fi dezactivat, însă trebuie avut grijă, pentru că, la accelerații mai bruște chiar pe asfalt uscat, roțile din față tind să piardă aderența. De aceea, ar fi indicat ca mașinuța cu tracțiune față să nu aibă mai mult de cei 218 CP pe puntea frontală. Totuși, Mini forțează nota și a anunțat deja o versiune adevărată John Cooper Works, de 258 CP, cu o suspensie și mai fermă și un sistem de frânare mai puternic.

Prețul? De la 33.737 de euro pentru modelul de bază cu bateria mică și 184 CP. Versiunea de top, SE, cu bateria mare și motorul de 218 CP începe la 37.664 de euro, și de aici se pot combina patru echipări, de la Essential, de bază, la Classic, Favoured și John Cooper, cu cinci pachete, XS, S, M, L și XL. Climatizarea automată, displayul OLED, sistemul de navigație și unele sisteme de asistență sunt standard la toată gama.

Modelul nostru de test avea echiparea John Cooper Works (45.186 de euro), care vine standard cu pachetul M (plafon panoramic, scaune încălzite, faruri LED, head-up display, moduri de rulare) combinat cu pachet XL (încă 3232 de euro), ce adaugă scaune reglabile electric, cu memorie al șoferului, sistem audio Harman Kardon, realitate augmentată și pachet complet de sisteme de asistență.

Verdict

Aceman este un model agil și plin de viață, distractiv la condus și elegant la interior. Spațiul interior decent îl recomandă pentru o familie tânără, dar nu și suspensia prea rigidă. Din păcate, viteza de încărcare scăzută nu îl face prea vrednic pentru aceste vremuri, iar prețul nu e chiar mic când se bifează pachetele opționale. 

DATE TEHNICE 
Caroserie
SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4079 × 1754 × 1514 mm. Ampatament: 2606 mm. Portbagaj: 300–1005 l. Masă proprie: 1785 kg
Tren de rulare
Suspensie față braț transversal/MacPherson,
spate multilink/arcuri elicoidale, frâne față/spate cu discuri ventilate, pneuri 225/40 R19 93V
Transmisie
Tracțiune față, raport de transmisie fix
Propulsie
Motor electric, putere maximă 160 kW (218 CP), cuplu maxim 330 Nm. Baterie litiu-ion, capacitate brută/netă 54,2/49,2 kWh
Performanțe
0–100 km/h 7,1 s
Viteză maximă 170 km/h
Consum mediu WLTP 14 kWh/100 km
Autonomie WLTP 405 km
Preț de bază
Mini Aceman SE John Cooper Works Trim 45.186 euroâ

test Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Acemantest Mini Aceman

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.