În ultimele luni, rețeaua de stații Renovatio a înregistrat tot mai multe defecțiuni la stații. La începutul anului, rețeaua Renovatio a fost preluată de OMV-Petrom. Știu oare austriecii ce au cumpărat?
Rețeaua Renovatio este cea mai veche din România și numără în prezent peste 400 puncte de încărcare. La finalul lui 2023 erau aproape 54.000 utilizatori ai aplicațiie e-charge și compania se pregătea să introducă și plata direct cu cardul la stații.
Din păcate, rețeaua se confruntă în ultimul timp cu o rată de defecțiuni destul de mare pe care am constatat-o în timpul testelor cu diverse mașini electrice în ultimele luni. Nu suntem utilizatori permanenți de mașini electrice dar avem la teste toate modelele noi de mașini electrice care apar pe piață.
Exemplele sunt destul de elocvente. În februarie 2024, stația de la Decathlon Ploiești nu vroia să comunice cu utilizatorul și prin urmare nu am putut încărca folosind aplicația. La locații precum cele de la Decathlon Ploiești sunt montate atât stații mai vechi de 50 kW cât și stații noi de 160 kW, însă acestea nu sunt numerotate și dacă nu știi care este diferența de design dintre ele, nu poți să te sincronizezi cu stația din aplicație. Adică, pur și simplu, poți să te conectezi la cea de 50 kW și să selectezi din aplicație pe cea de 160 kW.
Un alt exemplu este stația de la KFC la Mall Băneasa care nu funcționa într-una din zilele din februarie 2024 pe portul CCS de 50 kW. În prezent, portul CCS pare dezafectat deoarece la stația respectivă nu funcționează decât portul CHAdeMO și priza AC de 22 kW.
Luna următoare a fost acceași problemă cu stația din fața Automobile Bavaria de 100 kW care în februarie a funcționat dar într-una din zielle lui martie 2024 nu a funcționat. Respectiva stație nu mai apare în prezent în aplicația e-charge.
O altă problemă am întâmpinat săptămâna trecută la stația Renovatio de la Rompetrol, Câmpina. Dimineața, stația apărea ca funcțională în aplicație iar după 15 minute când am ajuns la locație aceasta era blocată. Atât cei din stația Rompetrol cât și cei de la callcenter-ul Renovatio au încercat să o resteze de trei ori. Stația se reseta, pornea 5 secunde după care se oprea din nou. La ora redactării acestui material aceasta apare funcțională după două zile de blocaj.
Dincolo de aceste probleme, majoritatea stațiilor Renovatio au și alte probleme structurale.
Aproape toate nu au o copertină de protecție împotriva soarelui sau a ploii, confortul pentru utilizator fiind zero. Stațiile stau sub bătaia razelor de soare iar la temperaturi de 36-38 grade este foarte inconfortabil să stai la încărcat dacă stația nu este montată într-o benzinărie sau centru comercial. În plus, soarele âți bate în ecranul telefonului și este foarte inconfortabil să surfezi în aplicație.
Majoritatea stațiilor au încărcare doar la 50 kW, fiind puține cele cu puteri mai mari. Acum 10 ani, această putere de încărcare era top class, astăzi este complet necompetitivă mai ales dacă ești în tranzit într-o călătorie lungă și ai o mașină cu baterie mare de 100 kWh.
Aplicația e-charge presupune să încarci bani în aplicație, la toate stațiile menționate mai sus nefiind posibilă plata cu cardul. Iar acest lucru înseamnă bani blocați pentru o perioadă de timp nefiind posibilă retragerea lor.
Mai mult, după preluarea Renovatio de către OMV-Petrom prețurile au crescut și mai mult. La stațiile din incinta Kaufland și Lidl prețul la AC a crescut de la 1,99 lei/kWh la 2,39 lei/kWh iar la priza DC de la 2,49 lei/kWh la 2,78 lei/kWh.
Știe oare OMV-Petrom ce a cumpărat?
Tranzacția prin care OMV-Petrom a cumpărat rețeaua Renovatio a fost parafată la începutul lui 2024 dar prețul nu a fost comunicat. Întrebarea care se pune este că dacă managementul OMV-Petrom care a decis această achiziție știe în ce stare se afla rețeaua Renovatio și dacă avea cunoștință de ratele de defecțiuni.
Renovatio are avantajul unei rețele vaste de puncte de încărcare dar multe dintre ele au puteri de 50 kW care astăzi sunt depășite.
Metoda de plată greoaie este o altă problemă. Utilizatorii sunt obligați să își blocheze bani într-o aplicație și uneori nu îi pot folosi deoarece stațiile nu funcționează.
Percepția utilizatorului
Atunci când o stație nu funcționează trebuie să cauți alternativă. Numai că de multe ori alternativa înseamnă o altă rețea. Practic, trebuie să ai cont în 3-4 rețele pentru a fi sigur, că, dacă o stație a unui furnizor nu merge, poți încărca la altul dacă bateria este aproape descărcată.
Astfel, datorită problemelor cu rețelele de încărcare, visul electric al unor potențiali clienți de mașini electrice se năruie. Așa cum spunea Carlos Tavarez, șeful Stellantis, adresându-se Comisiei Europene: “Mașinile electrice sunt aici. Unde sunt stațiile promise?”