Am vizitat uzina Nissan din Sunderland și vă spunem cum funcționează aceasta, dar și planurile celei mai mari facilități Nissan din Europa.
Era 1986 când Nissan a deschis în UK ceea ce urma să fie cea mai mare uzină auto din Marea Britanie. A fost aleasă o zonă de lângă Sunderland, oraș cu acces la port, ceea ce ușura mult exporturile. Și Nissan miza (și mizează) mult pe exporturi. Aici sunt produse trei modele: vedeta – Qashqai, Juke și Leaf. De fapt, producția lui Leaf s-a oprit de ceva timp, iar acum linia lui de producție este în faza de tehnologizare pentru demararea producției noii generații Leaf, care, așa cum știm deja, va fi un crossover – evident, electric.
Uzina asta arată ca un mini-oraș. Intri, după o serie de verificări și vezi o mulțime de clădiri, dar și o rețea de drumuri între ele, clar, o rețea unde se circulă… pe partea greșită a drumului, cum ar zice toți europenii, mai puțin cei din Marea Britanie.
Decizia de construire a uzinei a fost luată în 1984 (finalizată doi ani mai târziu) și ideea de avea o fabrică cu o mare capacitate de producție, care să alimenteze toată Europa, a fost susținută cu multe beneficii de către guvern, în condițiile în care britanicii aveau nevoie de o uzină de volum mare.
Acum, uzina Nissan din Sunderland are 6.000 de angajați doar la nivelul uzinei, dar circa 30.000 de oameni sunt angrenați în lanțul local de distribuție. Aici s-a produs primul model Nissan din Europa, celebrul Qashqai, care a ajuns între timp la 4,4 milioane de unități produse. Totalul uzinei este de peste 11 milioane de exemplare.
13 tone
Ne-am echipat (căști, ochelari) și am intrat în prima secție, cea de presare. Aici iau formă panourile de caroserie, din foi de tablă, dar mai mult aluminiu. Fiecare rolă care desfășoară foile sub presele gigantice are 13 tone. Practic, acesta este începutul unei mașini. Cele 8 prese taie extrem de precis (0,1 mm toleranță maximă) diversele repere (portiere, capote, aripi, etc.), iar resturile sunt colectate automat și trimise într-un fel de turbină, care le expulzează în containere speciale pentru a fi apoi reciclate.
Nivelul de zgomot este mare și mulți angajați își protejează auzul cu căști speciale. Toate acestea sunt apoi îmbinate de roboți și se trece la partea de sudură. Până acum câțiva ani, mai existau oameni care sudau anumite repede, acum totul se face de către roboți. Mai puțin montarea ușilor și a capotei, care se face manual. În cazul în care vă întrebați, un Nissan Qashqai are nevoie de 3.500 de punte de sudură.
84 de minute
După ce ies de pe linia de producție sub forma unui schelet de metal, caroseriile merg la vopsitorie. Aici nu intri decât cu halat special și doar după ce treci printr-o cabină care încearcă să îndepărteze de pe tine orice scamă, cu ajutorul unor fluxuri puternice de aer. Oricum, nu este multă lume în această secție, pentru că vopsirea se face de către roboți, în cabine închise. Se aplică un strat general, adică toate mașinile plecă de culoarea gri șsi apoi se vine cu mai multe straturi de vopsea în culoarea finală a mașinii. Roboții colectează singuri rezervele de vopsea, astfel încât cantitatea este aceeași pentru fiecare mașină (4 – 5 litri). În cazul în care plafonul este în altă culoare decât cea a caroseriei, se izolează manual caroseria pentru a fi aplicată vopseaua pe plafon. De la intrarea mașinii în vopsitorie până la ieșirea ei cu vopseaua uscată trec 84 de minute, incluzând aici și expunea timp de 40 de minute la 140 de grade, în partea finală a procesului.
Și, în cazul în care vă întrebați: vopsirea este exact aceeași pentru toate mașinile, indiferent că ajung în țări cu climă foarte rece sau foarte caldă, ploioasă sau uscată.
4.000 de repere
Cam atâtea găsești pe un Nissan Qashqai. A treia secție vizitată este cea pe care ei o numesc Trim & Chassis. Adică asamblarea finală, unde se montează interiorul și șasiul mașinii. Este o linie pe care mașinile merg aproape continuu, la viteză foarte mică și primiesc echipamentele pe parcurs. Este o linie automatizată, dar aici lucrează cei mai mulți oameni. Motorul și cutia de viteze vin împreună, iar prinderea lor de șasiu durează 1 minut și 22 de secunde. În funcție de nivelul de echipare, mașinile stau în această secție cam 3 sau 4 ore, incluzând aici și verificările finale, efectuate – evident – de oameni. Acestea reiau și verificările parțiale, în diferitele stadii de producție și astfel se ajunge la 975 de verificări per mașină.
Control strict
Asta am găsit în secția de asamblare a bateriilor, atât cele mai mari, pentru versiunile E-Power, cât și cele mai mici pentru Juke Hybrid. Asamblarea se face pe bancuri individuale, de către tehnicieni antrenați special, dar supravegheați strict de electronică. Un display arată ordinea de strângere a șuruburilor (și nu este permisă alta), iar cuplul de strângere arer o valoare cu toleranțe foarte mici. Același display îți spune când acest cuplu nu este corect și nu te lasă să treci mai departe până nu se remediază problema. O baterie pentru Qashqai este asamblată în 14,5 minute, iar pentru cea a sistemului hibrid de pe Juke este nevoie de 4 minute. În total, aici de asamblează 600 de baterii în 24 de ore.
Independență energetică
Când te apropii de uzina din Sunderland vezi prima dată turbinele eoliene. S-a început montarea lor în 2005, iar acum cele nouă unități produc undeva la 7 MW. Sunt și ferme de panouri solare, astfel încât, la acest moment, 20% din energia utilizată de uzină provine din surse regenerabile. Și se merge mai departe cu acest procent, pe parcursul anilor viitor, în ritm accelerat.
La acest moment, uzina Nissan din Sunderland are aproximativ 6.000 de angajați, iar în 2023 a produs 325.226 de mașini. În fiecare zi, peste un milion de piese vin de la furnizări, mare parte locali. Recent, a trecut printr-o fază de retehnologizare masivă, ceea ce a dus investiția totală a constructorului japonez în această uzină la 6 miliarde de lire. Ca idee, de la debutul producției primei generații Qashqai, în 2006, uzina din Sunderland a contribuit anual la economia Marii Britanii cu o medie de 2,8 miliarde de lire.
Planuri de viitor
Producția facelift-ului lui Nissan Qashqai a demarat deja. Am văzut mii de mașini în parcările speciale, de unde așteptau să fie livrate către diferite piețe. Apropo, uzina din Sunderland livrează mașini pe mai mult de 100 de piețe. A fost nevoie de o investiție serioasă pe această parte, pentru că facelift-ul lui Nissan Qashqai nu este unul tipic, ci unul amplu, cu multe modificări, în special la nivelul designului. Este o nouă viață pentru această generație și are nevoie de aceste modificări ample. De ce? Pentru că, în 2006, Nissan Qashqai era singur, a inventat ideea de crossover de masă. Acum are peste 20 de competitori în clasa compactă. Dar această uzină se pregătește și pentru următoare generație Qashqai, care va avea și o versiune electrică ce va fi asamblată aici. La fel cum se pregătește și pentru producția noii generații Nissan Leaf, care, așa cum a arătat conceptul, va fi un crossover. Pentru asta, se construiește acum a doua Gigafactory de baterii la Sunderland. De asemenea, se pune accentul pe reducerea costurilor de producție pentru mașinile electrice. La acest moment, bateria reprezintă 40 – 45% din costuri. Până în 2030, s-a stabilit ca țintă o reducere de 30% de costurilor cu producția EV-urilor, ceea ce ar duce prețul unui exemplar la același nivel cu al unui model cu motorizare termică. Și un alt amănunt interesat: până în 2028 vom vedea un model Nissan cu baterie solid-state.