Pentru Škoda, Octavia este de departe cel mai important model din gamă și, având în vedere succesul fostei generații, noua mașină are o ștachetă foarte înaltă de atins și chiar depășit. Rămâne să vedem dacă totuși cehii s-au străduit suficient.
În România, Škoda Octavia este, de ani buni, un bestseller. Domină fără drept de apel toate topurile, numai anul trecut vânzându-se peste 3500 de unități în România, ceea ce reprezintă o performanță în sine pe o piață în scădere puternică. Nici nu este greu de ghicit de ce românii aleg atât de des o Octavia în detrimentul concurenței – prețurile atractive, oferta generoasă de spațiu și costurile decente de întreținere combinate cu o imagine de marcă inspirând încredere explică succesul modelului ceh. După ani de vânzări excepționale e însă greu să vii cu ceva nou care să impresioneze, mai ales dacă luăm în considerare că nici concurența nu a stat cu mâinile în sân.
Noua Octavia este acum un model cu pretenții mai mari, ce a crescut în dimensiuni și se apropie mai degrabă de VW Passat decât de Golf, iar rolul sedanului ieftin i-a fost lăsat lui Rapid. Cu toate acestea, utilizarea platformei lui Golf ca bază de pornire înseamnă că Octavia rămâne o mașină de clasă compactă. Odată cu pretențiile au crescut și prețurile care, deși nu erau disponibile la închiderea ediției, am aflat neoficial că se vor apropia mai mult de Golf, tocmai pentru a-i lăsa loc lui Rapid să se desfășoare. Pe de altă parte, și echiparea de bază este acum mai generoasă, cu ESP și șase airbaguri în standard încă de la versiunea de bază, ceea ce explică în bună măsură prețurile mai mari.
Designul exterior subliniază faptul că Octavia a intrat într-un nou ciclu de viață, fiind modern și totodată atractiv. Berlina pare să justifice pretențiile de automobil ce s-a rupt de trecutul low-cost prin liniile bine studiate.
Al doilea mare plus al mașinii, pe care am putut să-l constatăm încă din primul moment, este reprezentat de interior. Apropierea de Golf a însemnat și adoptarea materialelor utilizate la finisare și a comenzilor. Bordul e acoperit cu un material moale, plăcut la atingere, iar scaunele sunt confortabile, dar au și suficient suport lateral. Comenzile de pe volan, cele ale climatizării și ale sistemului de infotainment sunt ușor de acționat și intuitive. Spațiul interior este mai generos decât oricând, atât pentru pasageri, cât și pentru bagaje. În spate pot călători foarte confortabil trei pasageri adulți cu tot cu bagajele lor, având în vedere cei 590 l ai portbagajului, un record absolut în clasa compactă, dar și o valoare excepțională pentru clasa medie. Vizibilitatea e puțin îngrădită spre spate, din cauza posteriorului înalt, dar acesta este un preț ce merită plătit pentru a beneficia de hayonul care asigură un acces extrem de facil la portbagaj.
Platforma modulară MQB, cea mai nouă realizare a concernului VW, se anunța încă de la lansarea lui Golf ca fiind un succes în materie de comportament rutier, iar Octavia vine să întregească imaginea pozitivă făcută atunci. Confortul asigurat se află la un nivel foarte bun, imperfecțiunile drumului fiind fiind abia sesizabile de către cei din mașină. Pe viraje, Octavia se înclină destul de puțin și urmează cu strictețe „indicațiile“ celui de la volan, iar pierderea aderenței survine treptat și, la limită, mașina s-a dovedit a fi perfect controlabilă. Direcția e precisă și efortul de acționare, bine cântărit. O mențiune pentru configurația trenului de rulare – versiunile mai puțin puternice primesc suspensia spate semiindependentă, pe când celelalte au suspensie spate independentă. Diferența devine sesizabilă doar pe drumuri foarte accidentate și la limită, în cazul unui condus sportiv, dar în cea mai mare parte a timpului, cel de la volan nu va putea face deosebirea între cele două tipuri de suspensie.
Octavia vine cu nu mai puțin de cinci motorizări, trei pe benzină, 1.2 TSI (86 și 105 CP), 1.4 TSI, 1.8 TSI, și două diesel cu cilindree de 1,6 și 2,0 l. Cea de bază, dar de 105 CP, se descurcă suficient de bine în ciuda faptului că mașina a crescut simțitor în dimensiuni. Cheia acestei performanțe este masa, care a scăzut ușor în cazul noii generații. Ca și până acum, raportul extrem de favorabil dintre performanțe și preț ne așteptăm să facă din mica motorizare supraalimentată vedeta vânzărilor în România. Pe locurile următoare în ceea ce privește succesul la vânzări probabil că va fi motorizarea diesel, de 105 CP și cea pe benzină, de 1,4 l.
Dacă tragem linie și adunăm, vedem că noua Octavia iese pe plus în ceea ce privește calitățile, care umbresc și micile neajunsuri. Ca mașină de familie, Octavia este acum o ofertă chiar mai completă și mai atractivă decât vechea generație, lucru care, la început, părea foarte greu de realizat.
Comentarii închise.