
Trei automobile sport cu motor central și trei concepte aparte ale propulsiei: Bugatti cu motor turbo pe benzină, Porsche cu sistem plug-in hybrid și Ferrari cu propulsie de tip hibrid în paralel cu un singur motor electric.
Bugatti Veyron Super Sport, Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder. Diferențele de concept tehnic între cele trei supersportive reunite pentru un summit excepțional pe Hockenheim sunt semnificative. Oare Ferrari și Porsche, mizând pe noile tehnologii hibride, vor putea să-l detroneze pe Bugatti Veyron?
Text: Bernd Ostmann. Traducere și adaptare: Alex Șincan. Foto: Wolfgang Wilhelm
De dimineață, norii pluteau amenințători peste circuitul Hockenheim. Chiar aveam nevoie de o zi fără ploaie și speram ca plafonul cenușiu să fie doar un capriciu al orelor matinale. Dieter Glemser, campion în European Touring Car Cup, și-a invitat câțiva prieteni la prezenta sesiune de test, iar vreo alte 60 de mașini se află prin boxe. Detlef Hübner ne-a pus la dispoziție la fața locului coupé-urile LaFerrari și Bugatti Veyron Super Sport. Pentru ca totul să fie în regulă, mai trebuia să apară și Porsche 918 Spyder, reprezentantul avangardei, parcat la câteva boxe distanță. După venirea acestuia, celebrul circuit urma să găzduiască o confruntare eterogenă. În total, avem de-a face cu 3050 CP, din care 1200 sunt puși la bătaie de motorizarea W16 a lui Bugatti Veyron. Forța brută a acestui propulsor de mare cilindree domină ambianța. Concurentul italian mizează pe un agregat V12 de 6,3 litri, căruia i se alătură un motor electric situat la puntea din spate. Motorul cu benzină oferă 800 CP, iar puterea sistemului hibrid ajunge la 963 CP.

În Ferrari, pilotul se va folosi de celebrul „manettino“ pentru selectarea programului de conducere dorit.
Tracțiune spate contra integrală
Motorul electric nu contribuie doar cu propulsie adițională (mai ales în timpul accelerațiilor de la viteze reduse), ci este implicat prin control direct și în intervențiile sistemelor electronice ESP, ASR și ABS. Faze episodice în susținerea tracțiunii apar și în momentele schimbărilor treptelor de viteză, când apar modificări în caracteristica de cuplu a motorului termic, în funcție de turație.

Motorul V12 împreună cu arsenalul electric și electronic din jurul său oferă un potențial de propulsie impresionant pentru Ferrari.
Ferrari exploatează întreaga sa forță motrice numai prin roțile din spate, în vreme ce Porsche 918 Spyder, asemenea lui Bugatti Veyron, are transmisie integrală. Propulsorul termic al lui Porsche este un V8 de 4,6 litri, care furnizează 608 CP. Există motoare electrice atât la puntea din față, cât și la cea din spate, întregul sistem ajungând la 887 CP. Bateriile litiu-ion se pot încărca la priză. În comparație cu cele două „tinere speranțe“, Bugatti Veyron are aerul unei fabuloase mașinării din altă eră. Expresia sa de severitate nu trece neobservată, iar masa proprie are o valoare considerabilă, de 1838 kg.
Bugatti degajă „jet-feeling“.
Nu rămâne loc de replică: 1200 CP trecuți printr-o cutie de viteze cu dublu ambreiaj și șapte trepte garantează accelerații imbatabile. Pornirea nu e violentă, dar apoi cele patru turbocompresoare adună suficient aer pentru a schimba situația în camerele de ardere. Urmează uraganul. Capul ți se lipește de tetiera îmbrăcată în piele fină, iar ambianța luxoasă contribuie la impresia că te afli într-un business-jet extraordinar. Singurele detalii discrepante rămân agresivitatea și intensitatea sunetului. Veyron Super Sport este capabil de porniri și accelerații năucitoare. Datorită programului Launch Control, viteza de 100 km/h este atinsă în 2.5 secunde după plecarea din loc.
Orgia continuă: după 6.7 secunde e lăsat în urmă pragul celor 200 km/h, iar cel de 300 este atins după doar 14.6. În timpul frânării, Veyron pare că adulmecă drumul asemenea unui animal sălbatic, după care vine virajul, pe care îl parcurge nonșalant. Apoi, din nou, accelerație irezistibilă. În oglinda interioară se vede doar imensa aripă deportantă, ce asigură eficiența „trimiterii“ celor 1200 CP către asfalt.
Cele patru discuri de frână ceramice încinse pot duce cu gândul la niște pizze XXL. Și puterea maximă de care e capabil sistemul de frânare este remarcabilă: 2800 CP. Când dispozitivul ABS intervine pentru optimizarea frânării, brutalitatea și fermitatea controlului asupra masei de aproape două tone trezește fiori. Repetarea de câteva ori a manevrelor accelerație-frânare asigură buna încălzire a frânelor și anvelopelor. Urmează un start cu adevărat exploziv. La sfârșit, Hübner preferă să facă un tur de răcire, înainte de a parca mașina.
Ceilalți doi atleți nu au maniere atât de complexe, iar cântarul indică valori de numai 1675 (Porsche) și 1365 kg (Ferrari). Porsche 918 e un adevărat talent ale expresiei sonore, motorul său V8 producând la ralanti un sunet grav, tensionat, de frecvență joasă. Există un mod manual de folosire a transmisiei, dar directorul de marketing, Andreas Henke, îl recomandă de la bun început pe cel automat, pe motiv că: „Sigur, altfel nu poți merge mai repede“.
Porsche, avantajat de tracțiunea integrală
Propulsorul V8 lucrează și la regimuri de peste 9000 rpm, în completarea forței sale venind și contribuția celor două motoare electrice. Ferrari poartă inspirația unei agresivități rafinate și puternice, însă aceasta nu este susținută consecvent de o tracțiune și de un comportament dinamic comparabile cu ale lui Porsche. Un adevărat arsenal de elemente aerodinamice, unele aflate dedesubtul mașinii (inclusiv în difuzorul posterior), altele la loc vizibil, intervin în funcție de unghiul de viraj, de poziția pedalei de accelerație și de sarcina laterală pentru a optimiza echilibrul mașinii pe traiectorie.
Aerodinamica lui Porsche e bine pusă la punct, dar nu la un nivel atât de sofisticat. În schimb, poți scoate cele două părți ale pavilionului dacă vrei să rulezi într-o mașină descoperită. Pe lângă plăcerea atmosferei deschise, apare și un plus pe latura acustică, dat de sunetul amplu al motorului V8. În Ferrari, poți asculta direct ce are de spus tonalitatea înaltă a motorului V12 numai dacă deschizi portierele și astfel degajezi spațiul dintre prizele de aer și habitaclu. Este ca și cum ai sta acasă, într-un fotoliu cu suport din fibre de carbon pus în living între două boxe. Poți asculta diverse turații, dar nu poți face asta la peste 350 km/h. Fiind mașină de stradă, Porsche 918 e limitat constructiv la 345 km/h. Bugatti pune problema altfel. Puterea sa ieșită din comun este încătușată sub o a doua cheie, momentul eliberării sale incluzând și responsabilizarea celui de la volan. Oricum, la 415 km/h intervine o limitare electronică. Cât despre depășirea pragului de 400 km/h – la modul serios vorbind, aceasta presupune un mare act de curaj și luciditate. Cine o face e premiat cu o geacă Bugatti…
Detlef Hübner nu numai că a pus mâna pe o geacă din asta, dar numele său este trecut în capul listei „șoferilor de 400 km/h“, expusă chiar la sediul din Molsheim al mărcii. În timp ce trioul select al mașinilor supersport, acum parcat, se răcorește și se relaxează cu trosnete discrete, Detlef Hübner a avut de răspuns la câteva întrebări. Cum ar fi: Care este mașina ta preferată? „Pentru oraș, iau de la nevastă-mea un Mini Cabrio.“ Dar în vacanță? „Am un Bentley.“ Și cum stă treaba cu Bugatti? „Nu este doar o mașină rapidă, e o capodoperă în sine. O mașină pe care o păstrez numai pentru momentele speciale ale vieții.“
Simpatie pentru mașinile electrice
Cei mai frecvent, Hübner conduce un Opel Diplomat V8. Când simte nevoia strunirii unei mașini cu tehnologie fină, scoate din garaj un Ferrari. „Este o mașină rapidă și oferă ambianță de curse“, precizează el. Mai puțin se știe că Hübner e și fan al mărcii Tesla. În permanență, mașina sa electrică este gata de drum, iar în prezent, a acumulat deja 16.500 km la bord. Foarte probabil, în colecția sa va ateriza curând și un Porsche 918 Spyder. Asta nu numai pentru că respectivul automobil e rapid, ci și fiindcă poate rula în regim exclusiv electric cel puțin 35 km.
În concluzie, forța imbatabilă a lui Bugatti, prezentată cu un stil exclusivist, nu a lăsat loc de replică. Ferrari impresionează prin accelerații și sunetul său unic, cu ton înalt. Porsche este marele talent al manevrabilității și are cea mai mare autonomie în regim electric – clar, rămâne preferatul.
ams 11/2014

















