Divizia sportivă Fiat se ocupă cu transformarea micilor mașini ale constructorului italian în bestii pe roți, care îți incită simțurile și atrag privirile celor din jur. Un model cu adevărat special este decapotabila Abarth 500C.
Text: Alexandru Gugoașă. Foto: Radu Chindriș
Dacă tot a venit vara, să conducem o sportivă cabrio este tot ce ne putem dori. Pe străzile aglomerate și încinse ale orașului, un Fiat 500C se strecoară cu lejeritate, dar un Abarth 500C o face mult mai rapid și atrage privirile tuturor.
Abarth 500C poate fi încadrat direct în categoria hot hatchurilor, deși are dimensiuni liliputane. Aici, mergem cumva împotriva convențiilor care spun că un hot hatch adevărat este unul de clasă mică (Renault Clio RS, Ford Fiesta ST) sau de clasă compactă (VW Golf GTI și frații săi). Cel mai bun argument în favoarea afirmației noastre este motorizarea care îl animă pe Abarth 500C.

Factorul fun este disponibil din plin la acest mic model cabrio, acoperișul textil retractabil electric contribuind în bună măsură la acest aspect.
Pentru o mașină ce cântărește puțin peste 1100 kg, existența unui propulsor de 140 CP se traduce prin performanțe uimitoare și senzații tari pentru cel de la volan. Cifrelele de pe hârtie, 0–100 km/h în 8.1 s și viteza maximă de 205 km/h, par chiar și mai bune de pe scaunul șoferului. Propulsorul supraalimentat asigură reprize fulminante în treptele intermediare când turbina funcționează în sarcină maximă. Nici nu mai contează consumul de carburant în astfel de condiții, chiar dacă se apropie de 13 l/100 km în oraș. Să fim serioși, un Abarth este o mașină pentru pasionați care nu se uită la astfel de detalii. Însă aceștia s-ar putea să fie dezamăgiți de cutia manuală robotizată. Aceasta are darul de a-ți tăia elanul atunci când ți-e lumea mai dragă, din cauza felului în care schimbă treptele. În modul auto, se comportă precum o cutie automată în mare parte, doar că, la orice schimbare a treptelor, se simte lipsa puterii. Practic, mașina „dă în nas“ când ți-ai dori să continue să accelereze cu aceeași furie. În modul manual, trebuie utilizate padelele din spatele volanului și, dacă turația este optimă, acea pierdere de putere nu se mai simte la fel de brutal.
Prezența emblemei cu scorpion promite o precizie a comportamentului rutier străină unui model Fiat normal. Și promisiunile sunt respectate în cazul acestui Abarth, cel mai bun exemplu fiind direcția care, mai ales în modul Sport, este precisă, perfect cântărită și oferă feedback. Suspensiile foarte ferme sunt normale în meniul unei minisportive, iar setarea lor asigură o stabilitate de invidiat pe viraje. Jantele de 18 inchi nu sunt doar foarte atractive, ci au rolul lor când vine vorba de aderență și stabilitate. Confortul este, evident, pe locul secund, în cel mai bun caz, că doar nu-ți cumperi mașina asta ca să mergi confortabil la cumpărături. Însă există un dezavantaj serios al echipării cu jante atât de mari – diametrul de bracaj crește foarte mult, ceea ce îngreunează parcarea.
Test: Mini Coupé Cooper S
Abarth 500C e la fel de spectaculos la interior pe cât este Ia exterior. Scaunele sport cu excelent suport lateral sunt finisate impecabil, în piele maro. Planșa de bord e acoperită cu un material lucios, ce amintește de porțelan, totul pentru un aspect premium. Fiindcă e vorba de un cabrio, deși unul atipic, în care doar partea de deasupra capetelor pasagerilor este textilă, deci retractabilă, Abarth câștigă și mai mult la capitolul farmec.
A45 AMG, cel mai puternic hot hatch
Totul are însă un preț, și încă unul piperat. Abarth 500C costă 22.568 de euro, mult dincolo de granița clasei mini din care face parte, dar în linie cu ceea ce oferă concurența, și aici ne gândim la Mini. Pe de altă parte, nimeni nu a spus că oricine ar trebui să-și permită un astfel de model, iar responsabilii mărcii chiar se mândresc cu exclusivismul mașinilor pe care le produc.
ams 07/2013
Comentarii închise.