Home Teste Test Alfa Romeo Tonale: în sfârșit o nouă Alfa

Test Alfa Romeo Tonale: în sfârșit o nouă Alfa

de Răzvan Măgureanu
contact Alfa Romeo Tonale

Ultima serie de modele lansată de Alfa a fost Stelvio, în 2017, iar compactul Alfa Romeo Tonale completează acum gama de SUV-uri a italienilor. Clarificăm ce oferă modelul de top, Veloce, de 160 CP.

Din 2020, când Alfa Romeo a renunțat la 4C, sportivul cu motor central, și la Giulietta, rivala lui A3 și a Seriei 1, gama s-a limitat la Giulia și Stelvio, mașini de clasă medie, SUV-ul fiind cel mai actual model, dar având totuși mai bine de 5 ani. Așa că era timpul pentru o nouă gamă, pe care Alfa a livrat-o acum sub forma SUV-ului compact Tonale.
Acesta este o rudă apropiată a lui Jeep Compass, care, de asemenea, folosește ca motorizare de bază propulsorul pe benzină de 130 CP, cu o cilindree de 1,5 litri și sistem mild hybrid la 48 V cu un mic motoraș electric de 22 CP și 55 Nm, integrat în carcasa cutiei automate cu ambreiaj dublu și șapte trepte.

Pe de altă parte, turbodieselul de 1,6 litri la fel de puternic al grupului va fi disponibil doar la Alfa, deoarece Jeep îl va retrage curând din gamă. În toamnă va urma o versiune plug-in hybrid a lui Tonale, cu 275 CP și o baterie de 15,5 kWh (Jeep: 245 CP, 11,4 kWh). Primul nostru test e cu versiunea mai puternică a motorului de 1,5 litri, care furnizează 160 CP și funcționează, ca și cel de bază, în ciclul Miller și este echipat cu o turbină cu geometrie variabilă.

contact Alfa Romeo Tonale

Propulsie letargică
Se spune că Tonale atinge 210 km/h și accelerează până la 100 km/h în 8,8 secunde, valori tipice pentru vehiculele de 1,5 tone cu această putere. În ciuda sprijinului oferit de motorul electric de 22 CP, Alfa nu pornește vioi de pe loc, dar în viața de zi cu zi se conduce fără probleme notabile. Nu contează dacă accelerezi ușor sau puternic, oricum motorul răspunde extrem de greu. Cea mai problematică este funcționarea sistemului stop/start – după ce se oprește, pornește din nou fără probleme atunci când apeși accelerația, dar mai întâi cei patru cilindri își ridică ușor vocea, numeri „douăzeci și unu, douăzeci și doi“, și abia apoi motorul trage. În plus, ocazional apar două sacadări scurte când transmisia retrogradează în sarcină ușoară.

Aceste lucruri nu numai că reduc confortul la condus, ci sunt și o piedică în calea distracției. Chiar și de la o turație de 4000 rpm este nevoie de cel puțin o secundă și jumătate pentru a reacționa când se apasă accelerația la maximum. Cu alte cuvinte, când accelerezi în mijlocul virajului, motorul reacționează adesea doar aproape de ieșirea din viraj. În plus, înainte de viraje, trebuie să ții cont de apariția întârziată a frânei de motor – când apeși accelerația după ce ai retrogradat, mașina continuă să accelereze la același nivel, timp de două sau trei zecimi de secundă.

Totuși, potrivit inginerilor de la Alfa, acest comportament este intenționat, în caz că șoferul se răzgândește și decide că vrea să accelereze mai mult. Pe de altă parte, controlul frânei brake-by-wire funcționează bine și nu este nevoie de obișnuință pentru a opri fără probleme. Iar în față, versiunea de top, Veloce, are chiar și etriere fixe cu patru pistonașe de la Brembo în spatele jantelor de 20 de inchi, cu care Alfa decelerează puternic.

contact Alfa Romeo Tonale

În privința dinamicii transversale, Alfa Romeo Tonale pare destul de sportiv, cu un ruliu redus și reacții prompte la comenzile direcției, inclusiv datorită raportului mic al demultiplicării direcției. Singurul lucru care nu se potrivește este forța în volan, deoarece chiar și în modul Sport asistarea direcției rămâne mult prea mare. În volan nu se simt deloc forțele de ghidare laterală aplicate, doar denivelările drumului fiind comunicate în mod corespunzător, prin zdruncinături de intensitate medie.

Folosiți padelele
În ciuda roților mari, suspensia adaptivă a lui Tonale asigură o amortizare confortabilă. Cu toate acestea, pe drumurile mai deteriorate se aude uneori un ușor zgomot. Calitatea rulării este decentă în principiu, iar forma padelelor pentru schimbarea treptelor de viteză reprezintă un adevărat punct de atracție.

Cunoscute de la alte modele Alfa și Maserati, uriașele manete din aluminiu montate pe coloana de direcție sunt atât de distractiv de utilizat datorită cursei lor lungi și senzației de clic bine definite, încât ești tentat să folosești mai des modul manual în traficul urban, chiar dacă modul automat selectează treptele foarte sensibil.

contact Alfa Romeo Tonale

Selecția manuală funcționează deosebit de bine, deoarece padelele de schimbare a vitezelor nu se rotesc odată cu volanul, fiind solidare cu coloana de direcție. De asemenea foarte bune sunt brațele ergonomice încastrate în spatele spițelor volanului îmbrăcat în piele, care este oarecum aplatizat în partea inferioară.

Butonul de comandă vocală poate fi utilizat pentru a apela sistemul dedicat Alfa sau, printr-o apăsare lungă, asistența smartphone-ului asociat (Siri, Google Assistant). Alternativ, Alexa de la Amazon, care se activează de la un mic buton grafic de pe ecranul tactil și care, de asemenea, caută lucruri pe Wikipedia și vorbește cu tine. Sistemul de infotainment funcționează cu o viteză medie, suportă Apple CarPlay și Android Auto fără fir și utilizează software-ul TomTom pentru a afișa ghidarea pe traseu, care este ușor de înțeles.

În afară de controllerul rotativ al volumului și de butoanele multimedia de pe volan, sistemul e operat exclusiv tactil. Acest lucru este valabil și pentru încălzirea volanului și a scaunelor, precum și pentru ventilația acestora, în timp ce pentru controlul climatizării pe două zone există un rând de butoane sub display, cu toate funcțiile importante. În partea din spate, aerul condiționat e asigurat de gurile de aerisire de pe tunelul central, care găzduiește și două porturi USB (ca și în față, câte o priză USB A și C). În spate există spațiu doar suficient deasupra capului, dar cel pentru picioare este foarte decent.

contact Alfa Romeo Tonalecontact Alfa Romeo Tonalecontact Alfa Romeo Tonalecontact Alfa Romeo Tonalecontact Alfa Romeo Tonale

Portbagajul are 500 de litri, dar ruloul portbagajului nu se potrivește sub podeaua de încărcare reglabilă. Funcționalitatea este demonstrată de trapa de încărcare pentru obiecte lungi, care poate fi acționată din ambele părți, de priza de 12 V din compartimentul pentru bagaje și de camerele care afișează pe display imagini clare și o vedere la 360°.

În plus, Tonale oferă asistență avansată ca un plus de confort și siguranță, inclusiv sistemul de menținere a benzii (cu buton de control pe maneta indicatoarelor) cu ghidare activă din direcție, recunoașterea semnelor de circulație și pilot automat adaptiv.

Nu există o versiune cu trifoi
Dar la asta te aștepți de la Veloce, care costă 44.400 de euro. 2500 de euro mai puțin costă Tonale TI cu motorul de 160 CP, în timp ce modelul cel mai ieftin în echiparea de bază, Super, pornește de la 34.900 euro atât cu dieselul de 1,6 l/130 CP cât și cu benzina de 1,5 l/130 CP. De altfel, Alfa nu plănuiește în prezent o versiune sportivă, Quadrifoglio, care să concureze cu Mercedes-AMG GLA 45, Audi RS Q3 și Cupra Formentor VZ5.

Platforma nu permite dezvoltarea unei versiuni pur electrice, așadar va trebui să așteptăm pentru a vedea cum vor adapta italienii, ulterior, propulsia plug-in hybrid.

Concluzie

Lipsa pronunțată de reacție a sistemului de propulsie mild hybrid scade atât confortul, cât și distracția. În rest, destul de spațios și echipat modern, Alfa Romeo Tonale este sportiv, dar și confortabil în același timp.

DATE TEHNICE 
Caroserie
SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4528 × 1841 × 1601 mm. Ampatament: 2636 mm. Portbagaj: 500–1550 l. Masă proprie/sarcină utilă: 1525 kg/nc.
Tren de rulare
Suspensie față de tip MacPherson, suspensie spate multilink, frâne cu discuri față și spate, pneuri 235/40 R 20
Transmisie
Tracțiune față, cutie cu ambreiaj dublu și 7 trepte
Propulsie
Motor turbo cu 4 cilindri în linie, cilindree 1469 cm3, putere 118 kW (160 CP)/5750 rpm, cuplu maxim 240 Nm/1500 rpm
Performanțe
0–100 km/h     8,8 s
Viteză maximă     210 km/h
Consum mediu (WLTP) 6,3 l/100 km
Preț de bază 
Alfa Romeo Tonale Veloce  44.400 euro

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?