Home Teste Test Audi e-tron GT quattro – Performanță matură

Test Audi e-tron GT quattro – Performanță matură

de Dan Damian
Audi e-tron GT

Scump, foarte rapid și cu o bună autonomie, Audi e-tron GT face cu ochiul celor care apreciază un stil mai apropiat de vremurile actuale ale segmentului mașinilor electrice.

Sunt deja trei ani de când Audi e-tron a fost lansat ca primul EV al mărcii germane și a tot câștigat în popularitate, în ciuda perioadei complicate de anul trecut, când a înregistrat peste 47.000 de unități vândute la nivel global. Astfel, constructorul german continuă să-l dezvolte, între timp primind și o versiune Sportback.

Acum, Audi aduce în prim-plan un model tot din vârful gamei de electrice, dar nu SUV, ci la polul opus: un sedan sport de dimensiuni mari, pe care-l cunoaștem cumva. De unde? De la fratele de grup, Porsche, pentru că Audi e-tron GT rulează pe platforma J1, modificată, a modelului Taycan. Designul este însă cu totul diferit, chiar dacă conceptul este, în mare parte, același. e-tron GT, cu lungimea de 4,99 metri și înălțime de doar 1,4 metri arată spectaculos. Este masiv, dar cu o masivitate „așezată” cumva pe asfalt, tocmai de aceea inspiră performanță prin toți porii. Pe care o și livrează, pentru că Audi, deși a setat diferit platforma, nu a făcut acest lucru afectând dinamica.

Audi e-tron GTMașina noastră de test este e-tron GT 60 quattro, cea mai performantă versiune a gamei, un corespondent tehnic al lui Taycan 4S. Aceasta înseamnă că are aceeași baterie de 85 kWh (capacitate utilă) și tracțiune integrală.

Audi e-tron GT arată spectaculos nu doar prin prisma dimensiunilor. Dacă partea frontală afișează o agresivitate reținută, cu prize mari de aer și radarul și senzorii plasați voit la vedere în partea inferioară, spatele este și mai atrăgător, cu stopurile unite printr-o linie LED, care dansează propriul joc de lumini la pornirea mașinii. Apropo, linia plonjată a spatelui, inclusiv luneta, este aceeași de la Taycan, dar apoi detaliile încep să difere mult.

Altfel de atmosferă

Interiorul este mai degrabă conservator, dacă îl comparăm cu cel al lui Taycan, cu care nu are vreo legătură. Nici vorbă de display pentru pasagerul din dreapta. e-tron GT are tabloul de bord digital, de 12,3 inchi și display central de 10,1 inchi, cu același efect haptic cunoscut de la alte modele Audi. Surprinzător, comenzile climatizării sunt cu modul separat și butoane fizice, plasate sub display-ul central. Așa cum am mai spus și în cazul altor electrice, butonul de comandă al transmisiei, pentru că selector nu-i prea mai putem spune, este o chestie mică, absolut banală, un element nesemnificativ vizual pe consola centrală. Se pare că acesta este trendul, deși se pierde din eleganța unei console premium. În micul spațiu din cotiera centrală este un încărcător wireless pentru smartphone. Greu accesibil, este și atât de mic, încât n-am reușit să înțeleg care-i utilitatea lui, atâta vreme cât nu poate acomoda telefoanele actuale.

Audi e-tron GTScaunele cu tetiere integrate, ornate cu alcantara, sunt o plăcere. Ferme, cu susținere laterală exact cât trebuie sunt și destul de comode. În plus, poziția joasă este de vis. Nu chiar aceeași plăcere este în spate, unde avem cinci locuri, dar cel central nu poate fi folosit decât pe distanțe mici, în primul rând pentru că nu este profilat și în al doilea rând pentru că trebuie să încaleci masivul tunel median plin cu baterii. Cum spuneam, plafonul puternic plonjat le va pune probleme de spațiu la cap celor de peste 1,8 metri, iar dacă ești mai mic linia inferioară ascendentă a geamurilor spate îți cam răpește din peisajul de afară. În rest, spațiul pentru genunchi este surprinzător de bun.

Audi e-tron GTe-tron GT are, cum altfel, două portbagaje. Cam mult spus portbagaj pentru cel din față, unde găsim, de fapt, un spațiu destul de mic (80 litri), ocupat însă de cablurile necesare încărcării. Portbagajul din spate are un volum decent, 405 litri, dar deschiderea este destul de îngustă.

Dinamică în forță

Pe scurt, e-tron GT 60 quattro, are două motoare electrice, cel din față cu 238 CP, iar cel de pe puntea spate de 435 CP. Totalul sistemului este de 476 CP și 640 Nm, dar, uneori, pentru 2,5 secunde, puterea maximă poate ajunge la 530 CP. În aceste condiții, dinamica este la ea acasă în e-tron GT. Și este explozivă, pe alocuri, mai ales în modul Sport, când ai toate șansele să-ți simți plămânii goliți forțat de aer într-un sprint fulminant, care nu prea are legătură cu ceea ce simți într-o sportivă cu motor termic. În primul rând pentru că lipsesc micile șocuri de la schimbarea treptelor și apoi pentru că… este prea liniște. Și dacă tot a venit vorba despre trepte, transmisia lui e-tron GT are două, dar prima este pentru accelerații maxime și a doua doar pentru eficiență.

Audi e-tron GTCând rulezi relaxat, în modul Comfort, totul este lin și previzibil, mașina se strecoară ușor prin trafic, fără șocuri în fluxul de putere. Ușor, dar cu atenție, pentru că vorbim despre un sedan de aproape 5 metri lungime și aproape 2 metri lățime. Este însă mai ușor decât pare, chiar și în spații mici, pentru că e-tron GT are direcție integrală și o simți. Tot în modul Comfort, dacă accelerezi brusc, poți fi luat prin surprindere, pentru că, după un moment de ezitare, se dezlănțuie urgia, adică o accelerație brutală, care nu vine gradual într-o primă fază. Trebuie să te obișnuiești. În mod normal, n-ar trebui să fie surprinzător faptul că mașina stă foarte bine în viraje și amortizează la fel de bine denivelările, cu excepția celor dese. Dar este surprinzător, dacă te gândești la masa de 2,35 tone! Aici, vina pentru această valoare este a celor 34 de module de baterii, amplasate în podea și între scaunele față, care cântăresc 630 kg. Este clar că ținuta de drum foarte echilibrată în aceste condiții se datorează și suspensiilor pneumatice (da, poți ridica mașina și manual, de pe display-ul central).

Audi e-tron GTPe autostradă, e-tron GT este în elementul lui și te delectează cu accelerații puternice și o stabilitate exemplară. Plus reprize fantastice, cum numai electricele știu să ofere! Dar, în ciuda masei și a masivității, sedanul german te face să te simți foarte bine și pe drumurile virajate, cu încrederea dată de frânele cu discuri ventilate față/spate.

Audi avansează un consum de 18.8 kWh pentru e-tron GT 60 quattro. Mi s-a părut puțin posibil de atins în condiții reale și aceasta pentru că într-un București destul de aglomerat am mers cu 30 kWh/100 km, este adevărat, fără a adopta un stil chiar eco. Cam la fel este și afară, dacă nu exagerezi cu viteza, dar mai ales cu accelerațiile. Autonomia oficială a acestei versiuni este de 487 km și, la cum a scăzut pe parcursul testului nostru, este aproape de cea reală, asta dacă mergi mai mult în Eco și nu exagerezi în nici un fel. În privința încărcării, e-tron GT suportă maxim 270 kW, caz în care ai nevoie de 23 de minute pentru a ajunge de la zero la 80%. Practic, chiar mai puțin, pentru că șansele să descarci complet bateria sunt foarte mici.

O adevărată sportivă premium cu un preț pe măsură: 101.453 euro, preț de bază. Exemplarul condus costă însă cu 40% mai mult pentru că are câteva opționale, unele foarte piperate la preț, cum ar fi: jantele de 21 inchi (3.125 euro), interior din piele și Alcantara (1.903 euro), discuri de frână wolfram, cu etriere roșii (3.863 euro), faruri Matrix LED, cu laser (3.273 euro). Adică te poți apropia de mai sus amintitul frate de platformă de la Porsche.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.