Home Teste Test: Audi R8 5.2 FSI

Test: Audi R8 5.2 FSI

de

Audi-R8_DSC_2611

După cum evoluează tehnologia, vin vremuri în care mașinile supersport cu mari motoare aspirate vor dispărea din peisaj. În acest context, un rendez-vous cu Audi R8 5.2 V10 devine cu atât mai fascinant. Coupé-ul mărcii din Ingolstadt reprezintă apogeul unei ere.

Text: Alex Șincan. Foto: Audi

 

Din istoria de peste 100 de ani a mărcii Audi nu lipsesc nici victoriile magistrale în motorsport, nici atrăgătoarele coupé-uri sportive de stradă. Totuși, abia în 2006 oferta a fost completată cu un coupé supersport de stradă având motor central. Intrarea în acest segment constituie un reper major pentru evoluția oricărui producător de automobile. A nu se uita: Lamborghini, marcă de vârf cu profil supersport, a devenit în 1998 parte a grupului Audi. Iar pentru ca lumea să nu rămână cumva cu o idee greșită, cum că nemții ar fi intrat astfel pe ușa din spate în exclusivistul club al producătorilor de coupé-uri GT cu motor central, ce argument putea fi mai convingător decât lansarea sub numele Audi a unei serii de asemenea automobile? Așa a ajuns să capete formă Audi R8, cu motorizări V8 de 4,2 litri (430 CP) sau V10 (525 sau 550 CP). Dacă ar fi intrat în producția de serie, prototipul Audi R8 V12 TDI din 2008 ar fi spart tiparele clasei, atât prin natura combustibilului folosit, cât și prin caracteristica de cuplu, care atingea 1000 Nm. Cine a urmărit pe termen lung faptele legate de Audi a văzut în demersul creării seriei de modele R8 o înnodare cu tradiția a proiectelor de înaltă performanță cu care Auto Union a uimit lumea (de pildă, Typ A din 1934 avea motorizare V16 de 4,3 litri). În zilele noastre, Audi R8 V10 impresionează printr-o abordare superlativă comparabilă: mulți cilindri, multă putere, înalte performanțe și un design care îmbină într-un mod aparte fluiditatea cu expresia forței.

Ceva ce nu vom mai vedea în viitor: un propulsor V10 de 5,2 litri aspirat.

Ceva ce nu vom mai vedea în viitor: un propulsor V10 de 5,2 litri aspirat.

Fără îndoială,  mediul de exprimare cel mai propice pentru un coupé de 525 CP care poate să accelereze de la 0 la 100 km/h în 3.6 s și să ruleze cu viteza maximă de 314 km/h este circuitul. Cel de la Bilster Berg oferă tot ce-ți poți dori, de la viraje rapide și până la „ace de păr“ (nu cele mai strânse posibile, dar destul de strânse). Prezentarea echipei de instructori care urma să supervizeze evoluția pe circuit a invitaților la Audi Driving Experience a inclus patru nume cunoscute din sferele curselor de anduranță și raliurilor europene: Harald Büttner, Marco Werner, Frank Schmickler și Jochi Kleint.

Teoria n-a durat mult, scopul acesteia fiind, mai degrabă, actualizarea interactivă a noțiunilor esențiale de conducere sportivă decât o predare pedantă, venită de la un nivel astral. Apoi au avut loc sesiuni parțiale pentru acomodarea cu abordarea câtorva tipuri de viraje și cu configurația circuitului. De-a lungul acestora, în timp ce te aflai singur la volanul unui R8 V10, a avut loc o expunere de instrucțiuni „live“, prin radio, a ceea ce era preferabil de făcut în fiecare situație actuală de mers. Confruntarea la fața locului, din mers, între cum ți se recomanda să manevrezi și ce-ți „ieșea“ a dat rapid roade. Controlul asupra mașinii (nu în fiecare zi ne „suim“ pe 525 CP) și, pentru participanți, asimilarea porțiunilor de circuit cu detalii speciale au trecut relativ curând de la senzația de tatonare la cea de perfecționare pe baze înțelese. La final, două lucruri au rămas clare în mintea fiecăruia: calibrarea simțurilor e mai importantă decât uitatul la instrumentele de bord, iar fermitatea gesturilor ajută întotdeauna, fie că faci o manevră reușită, fie că ai de corectat o greșeală.

Identitatea sobră a interioarelor Audi și-a găsit o expresie marcantă la bordul lui R8.

Identitatea sobră a interioarelor Audi și-a găsit o expresie marcantă la bordul lui R8.

Din fericire, Audi R8 este un „trainer“ excelent pentru cine nu e familiarizat cu conducerea la viteze mari. Direcția este foarte precisă și are un sistem de asistare capabil să dea un feedback realist. Pe circuit devine clară și necesitatea frânelor cu discuri ceramice, prezente la mașinile implicate în Audi Driving Experience. Motorul longitudinal-central și tracțiunea quattro conferă coupé-ului un comportament echilibrat și lesne de intuit în cele mai solicitante situații. Ampatamentul lung favorizează stabilitatea longitudinală un pic în defavoarea agilității, dar să fim serioși, după o zi de ture de circuit, nu-mi vine a spune că am ajuns să folosesc tot ce putea să dea Audi R8 5.2 V10. În privința răspunsului la accelerație, cilindreea mare e un avantaj imbatabil: indiferent de regimul de turație, dispui de suficient cuplu pentru a obține o accelerație rapidă. Iar plaja de turație în sine este largă – pragul regimului maxim se găsește la 8000 rpm. Urcarea în ture decurge mereu progresiv, fără nicio reacție surprinzătoare de agresivitate, ca la motoarele turbo. Explorările conducerii rapide demonstrează că intervalul dintre 5000 și 7500 rpm e preferabil. Reprizele din această plajă sunt fenomenale și, iarăși insist, fără a apărea vreo clipă senzația că ai fost lovit din spate de un jet-fighter – cum se întâmplă la destule motoare turbo. Lipsa bruscărilor – de orice fel, nu doar a celor venite dinspre grupul motopropulsor – este bună pentru exploatarea la maximum a motricității. Iar de această sarcină, tracțiunea quattro se achită exemplar. Eventualele modulări ale accelerației în viraje sunt cu ușurință preluate și transpuse pe asfalt, fără a apărea tendințe evidente de modificare a atitudinii mașinii pe traiectorie. Neutralitatea curată din timpul parcurgerii la limită a virajelor convinge în manieră categorică. Cutia S tronic cu șapte trepte operează eficient în programul automat, dar sunt sigur că un pilot care cunoaște bine mașina și schimbă treptele manual va specula mai eficient efectul frânei de motor pentru încetinirea la intrarea în viraje și va avea mai din timp pregătită treapta de viteză potrivită unei reaccelerări irezistibile la ieșire (computerul care gestionează comportamentul dinamic și funcționarea transmisiei nu vede – la propriu – cum arată exact forma și, mai ales, a doua parte a unui viraj, dar omul aflat la volan are ochi pentru asta).

Hightech vs cult: Lamborghini Gallardo și Countach

Pe scurt, Audi Driving Experience este un pachet cursuri de conducere sportivă și pilotaj pe circuit destinat clienților Audi și tuturor celor interesați. Detaliile pot fi aflate pe www.audi.de/de/brand/de/audi-driving-experience-en.html. Cât de mult poate fiecare să parcurgă din ceea ce are de oferit Audi Driving Experience depinde de motivația personală, de condiția fizică (am văzut figuri pălind după primele treceri de cunoaștere a circuitului) și, inevitabil, de bugetul alocat.

 

Bonus: Audi RS4 și RS6

Nu se putea imagina un prilej mai bun pentru a arăta ce înseamnă puteri de nivel supersport (500 CP, plus/minus) și accelerații de la 0 la 100 km/h de ordinul a 4 secunde pe două genuri de mașini complet diferite constructiv. Pe de-o parte, R8, cu caroserie din aluminiu, motor central și centru de greutate la joasă altitudine; pe de alta, perechea de breakuri RS4 (450 CP, 4.7 s) și RS6 (560 CP, 3.9 s) având motoare amplasate în față, caroserii din oțel și centrul de greutate situat la înălțimea tipică mașinilor de stradă. Audi RS4 și Audi RS6 au fost prezente în cadrul evenimentului pentru cunoașterea porțiunilor de circuit și teste de frânare/evitare. În spectrul de viteze rutiere, aceste două vehicule constituie referințe în materie de performanță, acuratețe a comportamentului dinamic și rigoare în răspunsul la comenzi. Pe circuit, se face simțită o inerție mai mare față de R8 în comportamentul dinamic, iar înclinările caroseriei în viraje sau la frânare sunt clar mai mari. Audi RS4 și RS6 sunt adevărați rechini ai asfaltului pe drumul public și – asta trebuie s-o recunosc – nici pe circuit nu sunt plictisitoare. Dar ce-i al supersportivelor al lor rămâne…

box Audi-RS4_si RS6_ 02

Audi RS4

box Audi-RS4_si RS6_ 01

Audi RS6

Bilster Berg Drive Resort

Aflat în apropiere de Paderborn, Bilster Berg Drive Resort ar putea fi considerat un fel de Nürburgring în miniatură. Strict referitor la configurația circuitului, virajele variate și diferențele de nivel considerabile îl fac să semene oarecum cu un montagne russe pe care mergi cu mașina. În dezvoltarea proiectului au fost implicați Hermann Tilke, inginer de construcții civile specializat în circuite și pilot, alături de Walter Röhrl, legendă vie a pilotajului în motorsport. Pista are o lungime de 4,2 km, iar diferența de nivel pe întreaga buclă este de 72 m. Construcția facilităților de la Bilster Berg a fost încheiată în iunie 2013, ca urmare a unei investiții de aproximativ 34 milioane de euro.

????????????????????????

ams 11/2014

Ceva ce nu vom mai vedea în viitor: un propulsor V10 de 5,2 litri aspirat.
Identitatea sobră a interioarelor Audi și-a găsit o expresie marcantă la bordul lui R8.

Date tehnice

Articole similare