Home Teste Test: Audi TT

Test: Audi TT

de

_TSP0006

Audi îi redă mașina șoferului. Construit în jurul postului de pilotaj, compactul sportiv vine cu un design ce evocă originalul Audi TT, dar resetează standardele de performanță și tehnologie.

Text: Adrian Drăgan

 

Noul Audi TT, respectiv versiunea sportivă TTS, reprezintă o interpretare modernă a liniilor inconfundabile ale originalului TT, ce a debutat pe piață în 1998. Noul coupé, care a crescut în dimensiuni, ajunge acum la 4,18 m și are un ampatament de 2,51. Consolele sunt însă foarte scurte, ceea ce ajută la maximizarea spațiului interior, la o mai bună distribuție a greutății pe punți și la o ținută de drum și o manevrabilitate superioare. Audi oferă faruri cu leduri sau Matrix LED, semnalele dinamice fiind la rândul lor inovatoare atunci când este aprinsă lumina „aleargă“ în direcția indicată, furnizând astfel informații suplimentare pentru ceilalți participanți la trafic. Designul interior al lămpilor spate cu LED, standard, ce evocă motivul farurilor și care se aprind odată cu luminile de zi, reprezintă o altă inovație Audi. Al treilea stop de frână e o bandă subțire, de-a lungul marginii capacului portbagajului și unește cele două lămpi de poziție.

Construcția compozită reprezintă o nouă evoluție a Audi Space Frame (ASF). Subansamblul față și podeaua celulei pasagerilor includ numeroase componente din oțel format la cald, iar suprastructura celulei pasagerilor, plus panourile exterioare și toate piesele prinse cu șuruburi sunt din aluminiu. Echipat cu un 2.0 TFSI și transmisie manuală, coupé-ul are o greutate proprie de doar 1230 kg, fiind cu până la 50 mai ușor decât înainte.

Test comparativ: Porsche Boxster, Jaguar F-Type, Audi TT RS, BMW Z4

Inițial, noul TT va fi disponibil cu motoare TDI sau TFSI. Versiunea mai sportivă, TTS, iese de pe linia de asamblare cu vârful de gamă, TFSI. Cele trei motoare turbo cu injecție directă și cu patru cilindri produc între 184 și 310 CP, dar consumă mult mai puțin carburant decât cele anterioare. Un sistem stop/start este acum oferit standard. Iar pentru o plăcere mai mare, un actuator de sunet funcționează împreună cu unitatea Audi Drive Select (opțională la TT și standard la TTS), atunci când e selectat modul de conducere dinamic, pentru a avea un sunet sonor mai profund în habitaclu. Pentru amatorii de dieseluri, versiunea TT 2.0 TDI Ultra cu transmisie manuală și tracțiune față dezvoltă 184 CP și 380 Nm. Aceasta consumă în medie doar 4,2 l/100 km, ceea ce echivalează cu 110 g CO2/km, un record în segmentul său. Motorul 2.0 TFSI produce 230 CP și 370 Nm la TT, dar 310 CP și 380 Nm la TTS. Modelul de top sprintează 0 la 100 km/h în 4.6 secunde.

Audi TT: o reinterpretare modernă a originalului TT, dar mult mai sportiv și mai sigur pe pistă.

Audi TT: o reinterpretare modernă a originalului TT, dar mult mai sportiv și mai sigur pe pistă.

În configurație standard, 2.0 TFSI este cuplat la o transmisie manuală cu șase trepte atât la Audi TT, cât și la TTS, iar transmisia S tronic cu șase trepte e disponibilă ca opțiune. Transmisia cu dublu ambreiaj schimbă însă vitezele extrem de rapid, fără nicio întrerupere sesizabilă în tracțiune și poate fi controlată și în modul manual, prin padelele de pe volan, dacă se dorește. În modul eficient, transmisia S tronic se decuplează atunci când șoferul ia piciorul din gaz, reducându-se astfel pierderile de energie rezultate din frecări inutile.

Cea mai recentă evoluție a sistemului quattro de tracțiune integrală permanentă este disponibilă ca opțiune pentru noul Audi TT 2.0 TFSI și vine standard la TTS. Ambreiajul multidisc electrohidraulic transmite puterea către roțile din față în timpul conducerii normale, dar poate distribui puterea către cele din spate practic instantaneu, dacă e necesar. Lucru de care m-am bucurat la maximum pe pista Ascari, unde a fost permisă decuplarea parțială a sistemelor de stabilitate, sistemul transmițând rapid puterea către puntea spate ori de câte ori TTS era aruncat în viraje. Pe suprafețe cu aderență redusă, sistemul quattro permite chiar drifturi ușoare și controlabile. De asemenea, managementul sistemului a fost acum integrat în sistemul Audi Drive Select, care oferă modurile de lucru confort, auto, dinamic, eficient și individual și care controlează răspunsul pedalei de accelerație, asistarea direcției, și integrează mai multe module opționale, inclusiv sistemul de control adaptiv de amortizare Magnetic Ride Audi (standard la TTS).

Motoare Audi TDI

Audi TT și TTS dispun de o suspensie față McPherson, iar componentele din aluminiu reduc greutatea maselor nesuspendate. Direcția progresivă oferită standard este concepută așa încât raportul devine mai direct odată cu creșterea vitezei de rotire a volanului. În spate, o suspensie multilink cu patru brațe poate procesa separat efectul forțelor longitudinale și transversale. Astfel, noul Audi TT oferă o manevrabilitate dinamică extrem de precisă, iar în cazul versiunii TTS, a pachetului sport S line sau a suspensiei Magnetic Ride, caroseria este mai coborâtă cu 10 mm. TT 2.0 TFSI și 2.0 TDI vin cu jante de 17 inchi și anvelope 225/50. TTS are jante de 18 inchi și anvelope 245/40. Roți cu dimensiuni de până la 20 inchi sunt însă disponibile ca opțiuni.

Noutate: etriere de frână fixe, din aluminiu și jante cu un design special pentru TT, respectiv TTS

Noutate: etriere de frână fixe, din aluminiu și jante cu un design special pentru TT, respectiv TTS

Discurile de frână față ventilate măsoară între 312 și 338 mm în diametru, în funcție de versiunea de motorizare. Noua frână de parcare electromecanică acționează pe roțile din spate. TTS este echipat în față cu un nou sistem de frânare special dezvoltat, cu etrier fix din aluminiu. O încoronare a condusului sportiv o reprezintă modul de funcționare al sistemului de control electronic de stabilizare, ESC, care poate fi parțial sau total dezactivat. Acesta funcționează și ca diferențial autoblocant electronic, folosind frânarea roții de pe interiorul virajului pentru a transfera puterea la roata din exterior. Cu tracțiunea quattro, aceeași funcție e completată de diferențialul spate controlat electronic.

Conceptul constructiv al interiorului este centrat pe conducătorul auto, toate elementele de control fiind grupate în jurul său. Panoul de instrumente subțire seamănă cu aripa unei aeronave, iar orificiile de ventilație rotunde – o caracteristică clasică TT – amintesc de motoarele cu reacție. Aerisirile joacă un rol important în conceptul de operare al sistemului de climatizare, gurile de ventilație găzduind comenzile pentru sistemul de aer condiționat sau sistemul opțional de climatizare automată. Montate foarte jos, scaunele sport – o altă noutate – cântăresc împreună cu 5 kg mai puțin decât ale modelului precedent. Opțional, Audi oferă scaunele sport S tip scoică având tetiere integrate și perne laterale reglabile pneumatic (standard, în TTS).

Cu o configurație cu 2+2 locuri, TT este o mașină sport cu un grad practic mai ridicat pentru utilizarea cotidiană, deși pe cele două locuri din spate cu greu pot călători comod persoane adulte sau mai înalte. Portbagajul e însă foarte util, având o capacitate de 305 l, cu 13 mai mult decât înainte.

Cockpitul virtual este un panou de instrumente digitale cu o grafică extrem de detaliată și versatilă, care înlocuiește instrumentele analogice și informațiile monitorului MMI în noul TT. Șoferul poate comuta ecranul de 12,3 inchi complet digital între două moduri de vizualizare diferite. Configurația clasică dispune de vitezometru și turometru în prim-plan. În modul Infotainment, aspecte precum harta de navigare apar în față, iar cadranele de instrumente devin mai mici. Pentru TTS,  o ilustrare clară a legăturilor strânse cu pedigreeul de curse o reprezintă afișarea centrală a turometrului atunci când este selectat modul Sport.

Cockpitul virtual este un panou de instrumente digitale cu o grafică extrem de detaliată și versatilă, care înlocuiește instrumentele analogice și informațiile monitorului MMI în noul TT. Șoferul poate comuta ecranul de 12,3 inchi complet digital între două moduri de vizualizare diferite. Configurația clasică dispune de vitezometru și turometru în prim-plan. În modul Infotainment, aspecte precum harta de navigare apar în față, iar cadranele de instrumente devin mai mici. Pentru TTS, o ilustrare clară a legăturilor strânse cu pedigreeul de curse o reprezintă afișarea centrală a turometrului atunci când este selectat modul Sport.

Nu întâmplător am lăsat la final elementul cel mai important din punct de vedere stilistic, tehnologic și practic al noului TT, respectiv tabloul de bord digital, care integrează funcțiile instrumentelor de bord, dar și tot ce ține de informații despre călătorie, navigație, modul de rulare etc. Din acest motiv, Audi TT nu are un display central. Dezvoltat de la zero, conceptul de operare este axat în totalitate pe conducătorul auto. Există două variante ale volanului multifuncțional, iar elementul de control MMI, care e și el nou, are doar șase butoane fizice. În combinație cu navigația MMI plus, comutatorul include un touchpad pe partea de sus a butonului rotativ, cu care șoferul poate face zoom pe harta de navigație sau poate introduce caractere. Structura meniului a fost inspirată de smartphone și include o funcție de căutare. Toate funcțiile-cheie se pot accesa prin doar câteva clicuri, iar butoanele de pe partea laterală au rolul de a oferi acces la funcții și opțiuni inteligent conectate.

Sunetul produs de eșapament este completat de un actuator de sunet pentru habitaclu, în modul Sport+.

Sunetul produs de eșapament este completat de un actuator de sunet pentru habitaclu, în modul Sport+.

Audi va începe livrarea noului TT la dealeri încă din această toamnă, prețul, încă neconfirmat pentru România, începând în Germania de la 35.000 de euro. Lista de echipamente standard e generos completată de numeroase opțiuni pentru confort și utilitate. Gama sistemelor de asistență pentru șofer începe de la recomandarea de odihnă Audi, sistemul de asistare laterală, cel de asistare la trecerea peste liniile de demarcație și cel de recunoaștere a semnelor de circulație, mergând până la sistemul de asistare la parcare cu cameră video de 360°. Modulul complementar Audi Connect aduce în mașină serviciile de internet adaptate brandului prin conexiunea LTE de mare viteză, standard. Cutia de telefon Audi oferă o conectare ușoară pentru mobil, iar sistemul de sunet Bang & Olufsen are 12 difuzoare.

Audi TT, respectiv TTS reprezintă o evoluție semnificativă din punct de vedere conceptual nu doar pentru familia TT, ci pentru întreaga gamă de modele sportive, lansând noi standarde în privința ergonomiei și echipării, fără a renunța însă la confort și sportivitate.

ams 11/2014

Audi TT: o reinterpretare modernă a originalului TT, dar mult mai sportiv și mai sigur pe pistă.
Noutate: etriere de frână fixe, din aluminiu și jante cu un design special pentru TT, respectiv TTS

Date tehnice

Articole similare

Comentarii închise.