În general, șoferii SUV-urilor au cerințe mai mari în ceea ce privește tracțiunea mașinii lor decât cei de berline, breakuri și sportive. Cerințe care pot fi îndeplinite cu adevărat doar de pneuri de iarnă în sezonul rece. Aici puteți citi care sunt cele mai bune cu dimensiunea 235/55 R18.
Pentru noi, cei care testăm pneuri, iarna se întinde până la sfârșitul verii. Când soarele de afară ne face să transpirăm prin toți porii, testul anvelopelor de iarnă pentru sezonul următor intră în faza finală pe monitoarele noastre. Rezultatele măsurătorilor-cheie și impresiile de conducere pe drumuri de iarnă au fost deja colectate în Scandinavia, în februarie. Testele pe drumuri ude și uscate au avut loc la scurt timp după aceea, în Germania, ale cărei șosele aproape că nu au înghețat iarna trecută. Apoi au mai fost testele complexe de pe bancul de teste, privind rezistența la rulare și rularea la viteze mari, de obicei susținute de măsurători în două laboratoare independente. În plus, verificăm dacă anvelopele testate sunt disponibile la comercianți la o calitate comparabilă și în cantități relevante, fapt asigurat prin studii de piață, achiziții aleatorii și teste de conducere. Toate acestea necesită timp, dar sunt necesare pentru a ne asigura că voi, în calitate de cumpărători de pneuri, puteți înțelege experiențele și rezultatele noastre.
Anvelopele de iarnă pentru SUV-urile dinamice sunt subiectul testului din acest an. Acestea sunt ceva mai mari și au o capacitate de încărcare mai mare decât cele ale berlinelor și breakurilor de dimensiuni similare. Cu toate acestea, în niciun caz nu ar trebui să fie mai puțin fiabile. La urma urmei, ca șofer de SUV, nu doriți să faceți compromisuri în ceea ce privește aderența și siguranța, mai ales iarna, nu-i așa?
Doar din acest motiv, atunci când am selectat candidații pentru test, ne-am concentrat în primul rând asupra produselor noi de la mărci consacrate, care au fost optimizate pentru acest tip de vehicul. Am inclus și Bridgestone Blizzak 6, proaspăt venit de pe linia de producție. Nou dezvoltat, acest pneu este succesorul câștigătorului Blizzak LM 005 și sunt așteptări mari de la el. Potrivit producătorului, ar trebui să-și depășească predecesorul la toate capitolele relevante și, de asemenea, e fabricat într-un mod mai sustenabil.
Continental oferă TS 870 P, care nu are alternativă în această dimensiune și și-a dovedit deja eficiența, Falken concurează cu Eurowinter HS 02 Pro, care a fost introdus anul trecut, iar GT Radial trimite în cursă WinterPro2 Sport. Goodyear recomandă UltraGrip Performance + SUV, Hankook, i*cept evo3 x, la fel de specializat, iar Michelin, Pilot Alpin 5 SUV. Acesta din urmă va fi înlocuit în dimensiunea de testare de către noul Michelin Alpin 7. Cu toate acestea, această informație nu era cunoscută la momentul testului, la începutul anului, și nici pneul nu era disponibil. În plus, stocurile de anvelope Alpin 5 sunt, cu siguranță, consistente chiar și în acest moment. Așa că îl putem numi pneu „vechi“ în acest test nou.
Pe de altă parte, Snowproof 2 SUV, de la Nokian, este destul de nou pe piață. Lansat abia anul trecut, locul său de producție planificat inițial a trebuit să fie schimbat. La fel ca multe întreprinderi industriale europene, Nokian a fost afectat de incapacitatea bruscă de a mai produce în cea mai modernă uzină a sa, din Rusia, care nu e departe de sediul central al companiei din Nokia (Finlanda).
Și Pirelli? Este aici cu Scorpion Winter 2, care a fost lansat acum 2 ani. Ultimul, dar nu cel din urmă e Vredestein Wintrac Pro. Probabil, va fi încă în ofertă pentru iarna viitoare, dar, așa cum a fost anunțat deja, va fi înlocuit de noul Wintrac Pro+, cu dimensiuni relevante. Și era și timpul pentru această schimbare, fiindcă încă evaluăm Vredestein ca fiind „bun“ în ceea ce privește performanțele pe zăpadă și pe carosabil ud și mai ales ca siguranță în viraje pe asfalt uscat. Cu toate acestea, după cum arată ceilalți candidați, se poate mai mult.
Marca Nokian, care de altfel este în mod tradițional preferată pentru pneurile de iarnă, depășește Vredestein în clasamentul general, însă doar cu puțin sub o zecime. Slăbiciunile decisive în ceea ce privește comportamentul la frânare pe zăpadă și pe carosabil ud se explică probabil prin condițiile de producție dificile pentru marcă, anul trecut. Pe de altă parte, acordăm un „bine“ meritat pentru Falken Eurowinter HS 02 Pro. Pe zăpadă, are o tracțiune bună, dar, când vine vorba de viraje dinamice și frânare, are puncte slabe. Face o treabă excelentă în special pe drumuri uscate.
Patru „bun“, cinci „foarte bun“
GT Radial, mai accesibil, a câștigat un „bine“ clar. Deși performanțele sale pe zăpadă sunt doar moderate, nu există aproape nici o plângere în ceea ce privește performanțele pe carosabil ud și uscat, primind laude chiar și pentru rezistența redusă la înaintare și zgomotul redus de rulare. Sunt o recomandare bună pentru cei care pot evita drumurile acoperite cu zăpadă în timpul iernii.
Primele două (din cinci!) calificative „foarte bun“ merg la Goodyear și Hankook. Ambele sunt foarte apropiate nu numai în ceea ce privește rezultatul general, ci și ca proprietăți. Hankook frânează ceva mai bine pe zăpadă și este excelent în privința protecției la acvaplanare. În schimb, Goodyear oferă mai multă aderență în virajele pe asfalt ud. Ambele anvelope au în comun distanțe de frânare puțin mai mari pe carosabil ud.
Pirelli Scorpion Winter 2 se situează în fața lor, fiind un pneu excelent pentru condiții de iarnă, care prezintă doar slăbiciuni minore la manevrele dinamice de evitare pe drumuri uscate și o rezistență la rulare ușor mai mare.
Acum devine interesant, că n-am pomenit nimic (încă) de Conti, Bridgestone și Michelin. Va reuși noul Blizzak 6 să continue seria de victorii a predecesorului său? Zăpadă: 9,4 din 10 puncte. Ud: 9,7 puncte din 10! De asemenea, a obținut cele mai scurte distanțe de frânare din test pe ambele suprafețe. Datorită relevanței ridicate în materie de siguranță și a ponderii acestor rezultate, iese bine în față. Cu toate acestea, testele pe drumuri uscate au fost dezamăgitoare, obținând doar 7,4 puncte din 10. Distanțele de frânare sunt în mod clar prea lungi, iar comportamentul la manevrele de evitare sau în viraje este prea moale, prea leneș. Nu e suficient pentru a câștiga testul, așa că îl încheie pe locul 3, la egalitate de puncte cu Pirelli.
Pe locul 2 s-a clasat Conti TS 870 P, care este recomandat în special pentru automobilele electrice și cele de la care se vrea un consum cât mai mic, datorită proprietăților sale foarte echilibrate și rezistenței foarte scăzute la rulare, fără slăbiciuni semnificative.
Câștigătorul testului și al calificativului „cel mai bun din test“? Încă o dată, Michelin Pilot Alpin 5 SUV primește onorurile cu performanțe aproape ireproșabile pe zăpadă și rezultate foarte bune în condiții de carosabil ud și uscat. Până anul viitor, nu vom ști cât de clar se diferențiază succesorul său, Alpin 7.
Text: Thiemo Fleck/Traducere și adaptare: Dan Damian/Foto: Ingolf Pompe
Kumho iese din nou în evidență
Ca și în anul precedent, anvelopa de iarnă Kumho WinterCraft WP 52 a fost inclusă în acest test al dimensiunilor 235/55 R 18. În 2023, acest pneu, dar cu dimensiuni diferite, a fost descalificat din cauza unor deficiențe semnificative ale proprietăților în comparație cu ale celor disponibile pe piață, folosite la retestarea obligatorie. Nu a fost posibilă o retestare independentă.
————–
Pneul testat în primăvară, la nivelul de calitate de atunci, nu a fost disponibil pe piață până la ultima dată posibilă pentru un nou test, la sfârșitul lunii august 2024. Prin urmare, nu a fost posibilă compararea independentă a pneurilor furnizate de producător în timpul iernii cu unele având aceeași dată de fabricație sau o dată de fabricație mai recentă, care sunt disponibile în prezent pe piață. Se presupune că rezultatele testelor și evaluarea pneului ar fi foarte diferite de ale produselor mai vechi aflate încă în stoc.
Kumho spune că anvelopele cu nivelul de calitate de acum, compatibil cu data de fabricație 2624 (DOT), ar fi trebuit să ajungă la distribuitori la mijlocul lunii septembrie. Aceasta este o dată neobișnuit de târzie, deoarece, de obicei, pneurile de iarnă sunt livrate dealerilor de anvelope în timpul verii. Din acest motiv, este posibil ca potențialii cumpărători să primească un produs mai vechi care nu corespunde rezultatelor testului. Prin urmare, după consultarea cu producătorul, echipa editorială a decis să nu publice rezultatele obținute de anvelopele testate. Ne rezervăm dreptul de a lua măsuri suplimentare.
Verdicte/Punctaj general
Michelin – 9 puncte/Calificativ: excelent
Cu cele mai bune performanțe în aproape toate condițiile, Michelin e câștigătorul testului.
+ Performanțe remarcabile pe zăpadă, manevrabilitate foarte dinamică, cu o gamă sigură și largă de rezerve. Caracteristici de conducere sigure și echilibrate pe carosabil atât ud, cât și uscat. Zgomot foarte redus al rulării.
– Mai puțin rezistent la acvaplanare în viraje pe ud, zgomot al rulării ceva mai puternic în interior. Rezistență crescută la rulare.
Continental – 8,7 puncte/Calificativ: foarte bun
Echilibratul Conti are o foarte redusă rezistență la rulare. Potrivit pentru mașini electrice.
+ Ușor de controlat, foarte bine echilibrat, cu performanțe decente și rezerve bune pe zăpadă. Manevrabilitate sigură, ușor subviratoare, protecție bună împotriva acvaplanării pe carosabil ud. Dinamic și sigur în viraje pe carosabil uscat. Cea mai mică rezistență la rulare.
– Comportament relativ lent la schimbarea direcției. Zgomot al rulării sporit.
Bridgestone – 8,6 puncte/Calificativ: foarte bun
Iarna, noul Bridgestone e imbatabil pe asfalt ud.
+ Distanțe de frânare foarte scurte și manevrabilitate sigură, dinamică, cu rezerve pronunțate în special pe carosabil ud, dar și pe zăpadă.
– Distanțe lungi de frânare pe asfalt uscat. De asemenea, sensibil la schimbările de sarcină în viraje pe asfalt uscat. În plus, stabilitate limitată a punții din spate la schimbarea rapidă a benzii de rulare. Direcție lentă.
Pirelli – 8,6 puncte/Calificativ: foarte bun
Pirelli este foarte echilibrat, cu slăbiciuni în ceea ce privește rezistența la rulare.
+ Tracțiune bună la accelerație și aderență bună în viraje pe zăpadă. Aderență foarte echilibrată pe umed, cu distanțe scurte de frânare, rulare confortabilă. Rezerve mari în direcție în virajele pe asfalt uscat.
– Ușoară tendință de supravirare la schimbarea sarcinii în virajele rapide pe uscat. Rezistență crescută la rulare.
Hankook – 8,2 puncte/Calificativ: foarte bun
Rezultate foarte bun pentru Hankook, dar are slăbiciuni la frânarea pe carosabil ud.
+ Performanțe foarte bune pe zăpadă, dinamic și ușor de controlat. Manevrabilitate bună pe carosabil ud, cu aderență redusă. Prevenire excepțională a acvaplanării. Dinamică echilibrată, aproape sportivă pe carosabil uscat. Raport bun preț/performanțe.
– Distanțe de frânare puțin mai mari pe asfalt ud, aderență mai slabă în viraje pe carosabil ud. Zgomot puternic al rulării.
Goodyear – 8 puncte/Calificativ: foarte bun
Goodyear este bine echilibrat, dar frânarea e puțin mai slabă pe carosabil ud.
+ Nu este remarcabil pe zăpadă, dar e bine echilibrat și bine controlabil la schimbările de sarcină. Cu excepția distanțelor de frânare ușor cam mari, are în continuare performanțe decente pe carosabil ud. Rulare sigură pe drumuri uscate.
– Distanțe de frânare ușor cam mari pe asfalt ud, ușoare probleme de aderență în virajele foarte rapide pe uscat. Zgomotul rulării este destul de mare.
GT Radial – 7,7 puncte/Calificativ: bun
Accesibilul GT Radial are neajunsuri în special pe zăpadă.
+ Performanțe decente la frânare și aderență în viraje pe carosabil ud. Control bun în viraje pe uscat cu nivel redus de aderență. Rezistența la înaintare și zgomotul rulării sunt scăzute.
– Performanțe slabe, cu o tendință clară de supravirare pe zăpadă. Manevrabilitate oarecum neutră pe carosabil ud, protecție slabă la acvaplanare.
Falken – 7,7 puncte/Calificativ: bun
Altfel de încredere, Falken are ceva probleme pe drumurile înzăpezite.
+ Aderență decentă la frânare și în viraje pe drumuri ude și uscate, confort bun la rulare.
– Dinamică de condus dezechilibrată, cu direcție lentă, sensibilitate la schimbările de sarcină și tendință de supravirare pe drumuri cu zăpadă și ude.
Nokian – 7,4 puncte/Calificativ: bun
Nokian nu pare să fie complet OK din cauza slăbiciunilor semnificative la frânare.
+ Cu excepția distanțelor de frânare mai lungi, rezultate bune pe carosabil ud, cu o prevenire decentă a acvaplanării. Manevrabilitate mai puțin agilă, dar stabilă pe asfalt uscat, cu un nivel de aderență ușor redus.
– Performanțe pe zăpadă prea slabe și dezechilibrate pentru un Nokian. Distanțe de frânare mai mari pe asfalt ud.
Vredestein – 7,3 puncte/Calificativ: bun
Wintrac Pro are ușoare slăbiciuni. Succesorul „plus“ este deja pe drum.
+ Cu excepția distanțelor de frânare ușor cam lungi și a performanțelor scăzute la schimbarea direcției, are un comportament echilibrat pe zăpadă. Protecție bună la acvaplanare, distanțe scurte de frânare pe asfalt uscat.
– Distanțe de frânare cam mari pe zăpadă și pe asfalt ud. Caracteristici de manevrabilitate nu foarte clare. Rezistență crescută la rulare.