A doua generație a SUV-ului compact MG ZS, lansată în august 2024, este disponibilă la start doar în versiune full hybrid și atacă frontal noua Dacie Duster Hybrid. Este un rival pe măsură al SUV-ului românesc?
Prima generație MZ ZS a debutat în 2017 și a ajuns în România la finalul anului 2023, odată cu debutul mărcii pe piața noastră. Însă cariera sa a fost scurtă, fiindcă, după numai 8 luni, a fost înlocuită cu noua generație. Aceasta este disponibilă în premieră în versiune full hybrid, iar curând va urma și varianta cu motor pe benzină, dar un MG ZS electric nu va mai exista, deoarece chinezii au dezvoltat un model complet nou, ES5, plasat între MG ZS și MG HS și construit pe platforma MSP, de la MG4. Dar să revenim la noul MG ZS.
Design rafinat, materiale de calitate
A doua generație a crescut cu 11 cm în lungime, este cu 1 cm mai lată și cu aproape 2 cm mai scundă, având o alură mai zveltă și un design mai rafinat, cu faruri mai subțiri și o grilă mai expresivă. Și ampatamentul a crescut, cu 3 cm, la 2,61 metri, în timp ce volumul portbagajului e în regres, având 358 de litri.
Reducerea volumului portbagajului se explică prin faptul că vechiul model nu avea o versiune hibridă, la care bateria să ocupe loc sub podea, și de aceea comparația nu este relevantă. Totuși, prin rabatarea fracționată a spătarului banchetei nu se creează un prag, dar suprafața de încărcare nu este perfect plană. În spate nu există cotieră centrală, însă pasagerii stau confortabil pe bancheta cu șezut mare și un spătar mai înclinat spre spate, beneficiind și de guri de ventilație începând cu al doilea nivel de echipare, Excite. Subiectiv, spațiul din spate pare mai aerisit decât în Duster, care, pe hârtie, are un ampatament mai mare cu aproape 5 cm, dar numai măsurătorile exacte cu ruleta vor putea da un verdict clar.
În schimb, nu avem nevoie de ruletă pentru a evalua calitatea materialelor. Bordul este îmbrăcat în plastic moale, în zona centrală a bordului e o inserție de piele ecologică cu cusături contrastante, tapițeria de piele ecologică regăsindu-se și pe scaune, și pe zona centrală a fețelor de uși din față la versiunea de top testată, Exclusive. Gurile de ventilație au o ramă cromată elegantă, schimbătorul ne aduce aminte de Audi și de cele de la iahturi, iar butonul de start argintiu completează ambianța de calitate. Prin comparație, Duster, cu plasticele tari, pare un low cost. Dar nu doar din această cauză avem impresia asta. Displayurile lui MG ZS sunt mai luminoase, au culori mai vii și mai diversificate și o rezoluție mai bună, dar și o diagonală mai mare și un format mai modern.
Instrumentele de bord digitale sunt afișate pe un display de 12,3 inchi, zice MG. În realitate nu este chiar așa, de fapt fiind vorba de un display de 7 inchi flancat de două zone care afișează viteza și turația, pictogramele de sub viteza și turația afișate digital fiind frumos culorate, dar fixe.
Sistemul multimedia utilizează un display extralat, de 12,3 inchi, mai mare decât cel de 10,1 de la Dacia, cu meniuri bine structurate și o operare simplă. Două inovații ajută la operarea simplă: de la două butoane fizice de pe volan se pot memora două funcții utilizate mai des și de la micul joystick de pe brațul drept al volanului se poate naviga prin meniul instrumentelor de bord sau prin cele ale sistemului multimedia.
Dar sunt totuși câteva lucruri de criticat: pentru a trece de la meniul instrumentelor de bord la cel multimedia și invers trebuie acționat un alt buton de pe volan, și nu știi niciodată în care meniu ești decât dacă ai ochi foarte buni și vezi indicația foarte mică de pe bord, încălzirea scaunelor și volanului se pot activa doar din meniul de aer condiționat și nu ai buton fizic direct de acces la climatizare, ca în MG3, ci trebuie să intri în structura de meniuri. Apoi, volanul se reglează doar pe înălțime, nu și în profunzime, ceea ce poate fi o problemă pentru cei mai înalți. În schimb, scaunele sunt bine configurate și de calitate pentru acest segment.
Un salt peste generații
După primii kilometri, senzația este că trenul de rulare a sărit peste două generații, progresul fiind imens. Trecerea peste denivelări scurte e filtrată mult mai elegant în condițiile în care trenul de rulare nu e foarte moale, fiind reglat optim. Direcția este liniară și destul de precisă, dar nu are un feedback prea pronunțat. Nu e agil precum o Škoda Kamiq, spre exemplu, dar se conduce plăcut și conferă o mare senzație de siguranță în virajele luate rapid. Însă ce impresionează cel mai mult este noul sistem hibrid. Acesta nu e doar foarte rapid, ci și foarte rafinat și economic. Cifrele nu mint, MG ZS Hybrid accelerează de la 0 la 100 km/h în 8,7 secunde, față de 10,1 în cazul lui Duster. Dar remarcabile cu adevărat sunt rafinamentul și eficiența.
MG3 Hybrid pornește întotdeauna în mod electric, cu excepția situațiilor când este mai frig afară, cum a fost cazul testului nostru, și se deplasează electric atât timp cât capacitatea bateriei nu coboară sub 30% și nu se bruschează pedala de accelerație. Când bateria coboară sub 30% intră în funcțiune motorul termic, dar acesta nu propulsează întotdeauna mașina. În regimurile de sarcini parțiale, motorul termic nu antrenează mecanic roțile, ci funcționează doar prin intermediul generatorului, care, la rândul lui, acționează motorul electric, consumând mai puțin, și de aceea proporția de timp în care MG3 Hybrid se deplasează electric este foarte mare, chiar și de peste 70% în oraș.
Sau e posibil ca motorul termic să funcționeze prin intermediul generatorului, dar și să încarce bateria în regimurile de sarcini parțiale. Când este nevoie de mai multă putere, motorul termic acționează direct roțile, dar poate și să încarce bateria, iar în cazul cel mai defavorabil pentru economia de combustibil, motorul termic și cel electric funcționează împreună.
Șoferul nu are însă nicio implicare în managementul sistemului hibrid, acesta putând doar alege unul dintre modurile de condus, Eco, Normal și Sport, sau gradul de recuperare a energiei de la Scăzut la Moderat și Ridicat. Modul Sport însă nu e ce ne așteptam, deoarece răspunsul motorului nu se îmbunătățește semnificativ, dar acesta stă la turații mai înalte și produce mult zgomot, deși în celelalte moduri este silențios.
Când am văzut fișa tehnică, ne-am pus întrebarea dacă trei trepte sunt suficiente. Bineînțeles că sunt, datorită cuplului foarte mare al motorului electric. Nu se simte niciun moment că ai mai avea nevoie de două-trei trepte de viteză intermediare, deoarece motorul electric are un cuplu impresionant pentru acest segment, de 250 Nm, disponibil practic de la zero. Treptele nu se pot schimba manual, ci doar automat, și există și un mod Auto Hold.
Puterea se dezvoltă liniar, iar surplusul de putere față de a rivalilor este evident. MG ZS Hybrid are 194 CP în total, față de 155 Duster Hybrid. Diferența de putere nu se simte în regimurile inferioare de turații, dar, când motorul aspirat al lui MG ZS trece de 3500 rpm, plusul de dinamică este clar.
Sistemul de propulsie al lui MG ZS Hybrid impresionează nu doar prin dinamică, ci și prin rafinament. Nu simți niciodată trecerea dintr-o treaptă în alta, managementul sistemului hibrid nu presupune ca motorul să se tureze uneori de la sine pentru a încărca bateria, precum la Duster, iar când accelerezi nu se simte efectul de bandă elastică de la Yaris Cross, cauzat de cutia CVT.
Cu 27.800 de euro, versiunea Exclusive este cu numai 1150 de euro mai scumpă decât Duster Hybrid în variantele de top, Journey sau Extreme, dar MG are un pachet de sisteme de asistență mai complet, cu asistenți pentru traficul din spate și de unghi mort standard. Singura critică e că Apple CarPlay sau Android Auto funcționează doar cu fir. Dar, în rest, materialele și calitatea displayurilor sunt net superioare celor de la Duster.
Verdict
Cu noul ZS Hybrid, MG a făcut un salt de două generații. Confortul la rulare este cu ani-lumină mai bun, calitatea materialelor și a displayurilor e demnă de clase superioare, iar sistemul hibrid, pe care l-am testat și la MG3, este rafinat, economic și dinamic. Prețul e foarte competitiv, fiind cu numai 1150 de euro mai mare decât al lui Duster Hybrid, în condițiile în care ZS este mai bine echipat și superior la aproape toate capitolele.
DATE TEHNICE
Caroserie
Berlină cu 5 locuri. L × l × h: 4430 × 1818 × 1635 mm. Ampatament: 2610 mm. Portbagaj: 358 l. Rezervor: 41 l
Tren de rulare
Suspensie față MacPherson, arcuri elicoidale, spate semiindependentă, arcuri elicoidale. Frâne față cu discuri ventilate, spate discuri. Pneuri: 215/50 R18.
Transmisie
Tracțiune față, cutie automată cu 3 trepte
Propulsie
Motor termic benzină, L4, 1498 cm3, putere maximă 75 kW (102 CP)/6000 rpm, cuplu maxim 128 Nm/4500 rpm. Motor electric cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 100 kW (136 CP), cuplu max. 250 Nm. Putere max. totală: 143 kW (194 CP). Cuplu max. total: 425 Nm. Capacitate baterie, brută/netă: 1,83/0,92 kWh
Performanțe
0–100 km/h 48,7 s
Viteză maximă 168 km/h
Consum mediu 5,1 l/100 km
Emisii CO2 WLTP 115 g/km
Preț de bază
MG ZS Hybrid Exclusive 27.800 euro