Home Teste Test comparativ Cupra Formentor vs Alfa Romeo Tonale: Frumusețe italiană sau latină?

Test comparativ Cupra Formentor vs Alfa Romeo Tonale: Frumusețe italiană sau latină?

de Răzvan Măgureanu
test comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGT

Când concurează două modele cu origini sudice, lucrurile devin de obicei interesante. Aici, Alfa Romeo Tonale vrea să se măsoare cu Cupra Formentor. Întrebarea este care dintre cele două SUV-uri compacte reprezintă cea mai bună alegere.

Vă mai amintiți? Din cadrul Grupului Volkswagen, SEAT ar fi trebuit să devină un concurent puternic pentru Alfa Romeo. S-a întâmplat doar parțial, asta deși mașinile erau mult mai bune decât imaginea mărcii spaniole. Dar faptul că nu există un echivalent al denumirii „alfiști“ pentru fanii mărcii SEAT spune multe despre nivelul pasiunii acestora. Așadar, o nouă încercare sub un nou nume, Cupra, care, din versiunea sportivă a unor modele SEAT, a devenit un brand de sine stătător și pare să atragă cu adevărat entuziasmul cumpărătorilor. Să fie debutul curentului „cupriști“? Este doar o întrebare generală. În mod specific, întrebarea care se pune aici este cum se comportă crossoverul Formentor în raport cu SUV-ul compact Alfa Romeo Tonale.

De fapt, ar trebui să o spunem invers. Pentru că Formentor a fost primul lansat, la finalul anului 2020, ca prim model propriu al mărcii Cupra, după cum anunță cu mândrie. Deci, primul cu caroserie proprie, nu o preluare de la SEAT. Iar Tonale? Este un nou-venit pe piață, chiar dacă se bazează pe o platformă care nu mai e proaspătă ca roua, genealogii din redacție găsindu-i originile pe vremea lui Jeep Compass din 2006.

Portbagaj sau spațiu de ședere
În general, Alfa Romeo tinde să se refere la noile modele în primul rând în termeni de sportivitate. Bineînțeles, acest lucru nu este întotdeauna valabil. La urma urmei, în special în clasa SUV-urilor, încă în plină expansiune, e vorba mai degrabă despre îndeplinirea sarcinilor zilnice. Spre deosebire de Formentor și cu un ampatament similar, Tonale pune mai mult accent pe un portbagaj mare decât pe mult spațiu în spate pentru picioare. De asemenea, rezervele de spațiu pentru cap se epuizează rapid dacă în spate se urcă persoane înalte, asta și din cauza și poziției foarte ridicate a banchetei.

test comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGT

Diferențele de funcționalitate sunt mai mult sau mai puțin egalate: capota modelului Alfa este ghidată de amortizoare cu gaz, practicul sistem Easy Fuel e amplasat sub capacul rezervorului de combustibil, fără o încuietoare suplimentară, iar SUV-ul compact oferă confortul foarte important al centurilor de siguranță din față reglabile pe înălțime. Cupra nu are nimic din toate acestea, dar dispune de o priză de 230 de volți în portbagaj și de rabatarea de la distanță a spătarelor scaunelor din spate. Iar capacul portbagajului său se potrivește și sub podeaua de încărcare detașabilă, fără a fi strivit.

De asemenea, accesul se face diferit în Cupra Formentor, care este mai scund. Scaunele din față și din spate sunt montate mai jos, te scufunzi în ele și găsești un sprijin mai consistent. Acest lucru oferă deja o indicație clară în ceea ce privește diferențele conceptuale dintre cele două tipuri constructive: joasă sau înaltă. Tonale este un SUV compact tipic, în timp ce Formentor e un crossover. Iar caroserie mai înaltă înseamnă și o masă mai mare, mai exact 1618, în loc de 1429 kg.

test comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGT

Ei bine, v-ați putea gândi că ingredientele sistemului mild hybrid sunt grele, dar, pe de altă parte, ar trebui să asigure un consum mai mic de combustibil și, în același timp, o accelerație mai rapidă. Un motor electric de 15 kW, alimentat de o baterie de 0,8 kWh, are rolul de a susține propulsorul de 1,5 litri, cu patru cilindri, iar un turbocompresor VTG cu geometrie variabilă continuă să îi dea o mână de ajutor. Propulsorul cu combustie funcționează conform ciclului Miller, adică cu supape de admisie care se închid mai repede și compresie crescută. Prin urmare, Departamentul motoare de la Alfa Romeo a făcut serioase eforturi tehnice.

Du-te vino!
În medie, de fapt Tonale permite ca prin cele patru camere de ardere să treacă cu aproape jumătate de litru mai puțină benzină pe o distanță de 100 km. Aici intervine procesul de du-te vino, ca să-i spunem așa pornirii și opririi componentelor individuale de grupului motor-propulsor, decise de sistemul hibrid. Cu toate acestea, diferențele față de Cupra se reduc la o zecime de litru în proba eco. În primul rând.

test comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGTtest comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGTtest comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGTtest comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGTtest comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGT

În al doilea rând, aceste opriri-porniri sunt percepute ca atare. Uneori, simți mici șocuri, mai ales la accelerarea ușoară sau când rulezi liniștit, adică în momente în care nu ceri cine știe ce în materie de dinamică. Dacă însă vrei să rulezi mai alert și folosești cu încredere piciorul drept, reacția este întârziată, iar ambreiajul pare că trebuie mai întâi să se gândească până alege treapta potrivită, înainte ca motorul de 1,5 litri să se chinuie să se tureze și apoi să se stingă la un nivel de turație mai degrabă familiar motoarelor diesel.

Acum, nici TSI-ul de 1,5 litri al Grupului VW nu este vreun dulău agitat, care stă în lesă până când i se permite în cele din urmă să fugă, dar, prin comparație directă, pare mult mai impulsiv. Cutia de viteze cu două ambreiaje, reglată pragmatic, găsește mai repede raportul de transmisie potrivit la ieșirea din viraje și pare mai puțin confuză. Per total, pur și simplu există mai multă viață în Cupra.

test comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGT

Pentru toți cei care sunt acum nedumeriți de valorile de accelerație practic identice cu ale Alfei, iată o explicație: pornirea de pe loc cu accelerația la maximum pe pista de testare este o situație specială, care forțează chiar și motoarele adormite, precum al lui Tonale, la un nivel de acțiune neatins vreodată în viața de zi cu zi. În orice caz, nici vorbă de „Cuore Sportivo“ aici – nici sub capotă, nici în mâinile șoferului.

Acum, alfiștii tradiționali ar putea fi liniștiți dacă spiritul sportiv s-ar regăsi cel puțin în suspensie. De fapt, valorile dinamicii de condus pe care le-am determinat în timpul slalomului și al schimbărilor duble de bandă sugerează acest lucru, acestea situându-se la un nivel ridicat în cadrul clasei SUV-urilor compacte. Dar Cupra Formentor șerpuiește printre jaloane cu și mai multă agilitate. Apoi, demonstrează o îndemânare similară pe drumurile virajate, unde se mișcă plăcut și livrează un feedback bun.

În schimb, direcția lui Tonale, care este agitată și lipsită de viață în același timp, înăbușă orice dorință aprinsă de a lua viraje, deoarece nu face altceva decât să indice direcția. Singura formă de feedback sunt trepidațiile pe drumurile accidentate.

test comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGT

Dar suspensia, în combinație cu amortizoarele adaptive, se străduiește să nu facă același lucru ca direcția, filtrând cele mai dure asperități ale drumului, fără a ajunge, desigur, la conștiinciozitatea rivalului său. Amortizoarele acestuia din urmă oferă o plajă de reglaj deosebit de largă, pe care o recompensăm în subcapitolul „moduri de conducere“, din capitolul privind manevrabilitatea.

Nou-venitul din Italia nu produce o senzație mai puternică nici măcar în domeniul siguranței. Deși impresionează prin decelerația puternică, dezamăgește cu o pedală de frână neomogenă și nu bate vreun record în ceea ce privește bogăția sistemelor de asistență.

În consecință, și la acest capitol victoria îi revine lui Cupra Formentor. Toate cele cinci capitole din schema de testare sunt câștigate de Cupra, ceea ce se traduce printr-un avantaj clar de puncte, care crește și mai mult după capitolele referitoare la „protecția mediului“ și „costuri“. Cupra Formentor câștigă și la capitolul „protecția mediului“, deoarece are nevoie de semnificativ mai puțină putere la viteza constantă de 130 km/h, datorită caroseriei mai joase și masei mai mici, și acest lucru este compensat de emisiile puțin mai mari.

test comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGTtest comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGTtest comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGTtest comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGTtest comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGT

Diferența nu se oprește nici măcar la capitolul costuri, Alfa Romeo oferind o garanție standard de 2 ani (150.000 km), iar Formentor, de 4 ani (120.000 km). Este drept că Alfa oferă Tonale în versiunea Veloce, testată aici, cu o echipare standard de calitate superioară. Dar asta costă bani. Și, prin urmare, puncte.

Ce nu evaluăm niciodată
Tonale pierde clar, fiindcă punctele sale slabe traversează ca un fir roșu evaluarea și culminează mai ales la acele capitole care sunt de cea mai mare importanță pentru un alfist: conducere și manevrabilitate. Totuși, există un motiv deosebit de relevant în favoarea noului model italian, despre care discutăm rar și pe care nu îl evaluăm niciodată, dar care este un factor decisiv pentru potențialii cumpărători ai unei mașini: designul său.

La începutul textului, filosofam că modelele SEAT sunt mai bune decât imaginea mărcii. La finalul testului comparativ, suntem nevoiți să concluzionăm contrariul pentru Alfa Romeo și Tonale. Cel puțin în acest cuplu, Cupra nu numai că și-a ajuns din urmă reperul, dar l-a și depășit.

test comparativ Cupra Formentor 1.5 TSI vs Alfa Romeo Tonale 1.5 VGT

Clasament final 
Cupra Formentor 1.5 TSI  576 puncte 
Cupora Formentor oferă un spațiu interior mai generos, o poziție de copndus mai bine integrată în față și o banchetă spate mai confortabilă cu sprijin lateral mai bun. De asemenea, Formetor este mai confortabil, are o direcție mai precisă, este mult mai ieftin și are condiții de garanție mai bune. Nu este la fel de bine echipat standard și motorul fără mild hybrid consumă puțin mai mult.

Alfa Romeo Tonale 1.5 VGT  505 puncte
Ca și Formetor, are un design atrăgător, frâne foarte bune și un consum mediu în test puțin mai redus. Însă direcția este prea agitată iar sistemul mild hybrid funcționează sacadat și motorul reacționează apatic la solicitări mai intense. Este mai bine echipată standard dar echiparea mai bună nu justifică prețul foarte mare al versiunii Veloce testate.

ModelAlfa Romeo Tonale 1.5 VGT VeloceCupra Formentor 1.5 TSI
PROPULSIE
Tip motor/nr.cilindriL/4L/4
Antrenare vilbrochen/supraalimentarelanț/turbocurea/turbo
Amplasare motortransversal-fațătransversal-față
Cilindree
cm3
14691498
Alezaj × cursă mm71,2 × 92,274,5 × 85,9
Putere maximă
kW(CP)/rpm
118 (160)/5750110 (150)/5000
Cuplu maxim Nm/rpm240/1500250/1500
Putere specifică kW/l (CP/l)80,3 (108,9)73,4 (100,1)
Presiune supraalimentare barin.c0,9
Capacitate baie ulei l4,34,3
Putere/cuplu motor electric kW/Nm15/55
Tracțiunefațăfață
Cutie de vitezeautomată, TCT, 7 trepteautomată, DSG, 7 trepte
TREN DE RULARE
Suspensie fațăMacPhersonMacPherson
Suspensie spateMacPhersonparalelogram deformabil
Frâne fațădiscuri ventilatediscuri ventilate
Frâne spatediscuridiscuri
Dimensiuni pneuri235/40 R 20 V245/40 R 19 W
Marcă pneuriPirelliGoodyear
P ZeroEagle F1 Asymmetric 5
CAROSERIE
Lungime × lățime x înălțime mm4528 × 1835 x 16144450 × 1839 x 1520
Ampatament mm26362679
Număr locuri55
Sarcină plafon/cârlig de remorcare kg50/7575/80
Masă remorcabilă/cu frâne kg700/1500730/1500
Volum portbagaj l500–1550450–1505
Masă totală kg21351980
Capacitate rezervor l5550
CONSUM/CO2
Consum mediu WLTP l/100 km6,1 6,8
Emisii CO2 WLTPg/km140154
PERFORMANȚE
0–100 km/h s8,88,9
Viteză maximă km/h212203
CAROSERIE
Lățime interioară față/spate mm1490/14501465/1430
Înălțime interioară față/spate mm1020/9301080/985
Lungime șezut față/spate mm500/500500/490
Spațiu standard pentru picioare mm710750
Înălțime șezut față de carosabil mm640510
Înălțime prag de încărcare mm770730
Dimensiuni portbagaj L x l x h mic mm400 × 870 × 660310 × 865 × 660
Dimensiuni portbagaj L × l × h mare mm1240 × 870 × 6601235 × 865 × 660
Masă proprie/sarcină utilă kg1618/5171429/551
Distribuție mase față/spate%59,5/40,558,9/41,1
Diametru de bracaj stânga/dreapta m12,3/12,211,2/11,1
CONSUM/AUTONOMiE /CO2
Consum în test l/100 km7,78,1
ams – eco/cotidian/sportiv (15/70/15%)6,1/7,6/9,66,2/8,1/10,1
Emisii COîn test g/km179188
Emisii COîn proba eco g/km142145
Autonomie după consum în test km714617
PERFORMANȚE
Accelerații s
0– 30 km/h2,01,6
0– 50 km/h3,53,2
0– 80 km/h6,76,4
0–100 km/h9,39,2
0–120 km/h13,212,8
0–130 km/h15,415,1
0–140 km/h18,117,8
0–160 km/h25,825,0
0–180 km/h37,537,2
0–400 m16,816,6
Reprize s
60–100 km/h5,05,1
80–120 km/h6,56,4
REZISTENȚĂ LA ÎNAINTARE
Putere consumată la 130 km/h kW (CP)35 (48)30 (41)
DISTANȚĂ DE FRÂNARE
100–0 km/h rece m35,035,5
100–0 km/h cald m34,935,2
ZGOMOT INTERIOR
La 80 km/h dB(A)6867
La 100 km/h dB(A)7068
La 130 km/h dB(A)7272
La 160 km/h dB(A)7574
La 180 km/h dB(A)7775
TESTE DINAMICE
Slalom 18 m km/h65,166,4
Dublă schimbare de bandă km/h133,3135,6
PREȚURI
Preț de bază euro44.40033.268

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.