Home Teste Test comparativ electrice: Mazda MX-30, Mini Cooper SE, Peugeot e-2008, Renault Zoe, Honda e

Test comparativ electrice: Mazda MX-30, Mini Cooper SE, Peugeot e-2008, Renault Zoe, Honda e

de Răzvan Măgureanu
test comparativ Honda e, mazda MX-30, Renault Zoe, Peugeot e-2008, Mini Cooper SE

Poate că mai sunt câteva obstacole în calea electromobilității, dar acum Honda și-a făcut apariția în hainele de serie, așa că haideți să clarificăm dacă a meritat să o așteptăm cu atâta nerăbdare. În test comparativ cu Mazda MX-30, Mini Cooper SE, Peugeot e-2008 și Renault Zoe.

Nimic nu poate fi mai surprinzător decât apariția evenimentelor anunțate. De ani de zile se vorbește de era electrică, dar a durat ceva timp până ca piața de electrice să explodeze cu adevărat. Acum se întâmplă. Pentru că, până anul trecut, era imposibil să poți realiza un comparativ cu cinci mașini compacte electrice, deoarece nu existau fizic atâtea. Dar acum, Honda e este aici. Vom ajunge și la MX-30, Cooper SE, e-2008 și Zoe într-o clipă.

Dar întâi, să ne bucurăm de noua Honda. Fiindcă nu credeam cu adevărat că ar putea fi lansată. Chiar și Honda spunea într-un advertorial: „Această mașină nu este un prototip“. Pentru că Honda intrase într-un con de umbră în Europa, în ultimii ani, dacă nu ar fi derivat senzaționalul Type R din Civic ne-am fi întrebat dacă mai este prezentă pe continentul european. Dar acum, Honda e este aici și ne grăbim să luăm primul contact cu ea. Avem o senzație pe care Honda Jazz, de exemplu, nu a reușit să ne-o declanșeze în aceeași măsură. Dar să nu-l lăsăm pe Watt să ne țină în loc.

 

Honda e

Așadar, să ne instalăm în pădure. Să luăm loc, ca să fim mai preciși. Pentru că – ce frumos! – atunci când pui contactul, monitorul foarte lat al sistemului multimedia, care se întinde de la cel al indicatoarelor de bord până la micul monitor al oglinzii retrovizoare din dreapta, arată imaginea pădurii din Kyoto în culori de toamnă. O, Doamne, ce mesaj cu subînțeles – știți, sugerează protocolul climatic! Nici măcar pentru producătorii premium nu va fi ușor să contracareze acest lucru, deoarece pădurea orașului Böblingen nu are o faimă mondială similară, pentru a ajuta la promovarea imaginii gamei Mercedes EQ.

test comparativ Honda e, mazda MX-30, Renault Zoe, Peugeot e-2008, Mini Cooper SE

 

Pe de altă parte, acest lucru demonstrează cu câtă atenție pentru detalii a fost dezvoltată Honda e.
Acest fapt este dovedit și de stilul interiorului, care combină un pic de stil retro – folie de lemn, volan cu două spițe, comandă rotativă, huse pentru scaune – cu simplitatea modernă. La extremitățile planșei de bord se află monitoarele pe care camerele externe care au înlocuit oglinzile retrovizoare își proiectează imaginile.

Și Audi e-tron are camere de acest gen, dar sistemul funcționează mai bine la Honda, deoarece camerele reacționează rapid la diferențele de luminozitate, iar ecranele sunt mult mai bine poziționate pe bord, și nu pe fețele de uși, ca la e-tron. Cu toate acestea, observăm din nou că oglinda exterioară convențională a atins un nivel atât de ridicat de dezvoltare în cei 111 ani de la inventarea sa de către Dorothy Levitt, încât considerăm că urgența digitalizării sale are o importanță secundară.

test comparativ Honda e, mazda MX-30, Renault Zoe, Peugeot e-2008, Mini Cooper SE

Mai ales că Honda oferă o vizibilitate foarte bună datorită montanților față înguști, capotei plate a motorului și liniilor stilistice drepte ale caroseriei. Datorită acestora, la interior se creează un spațiu uimitor de generos, la o lungime totală de numai 3,89 metri. Doar portbagajul este mic, în timp ce zona din spate e mobilată cu o confortabilă canapea cu două locuri. Pilotul și copilotul călătoresc pe scaune comode, confortul fiind prioritar în fața unui suport lateral mai sportiv, beneficiază de mult spațiu, iar ergonomia permite schimbarea afișajelor după dorință. Astfel, șoferul poate controla sistemul audio, în timp ce pasagerul poate introduce o destinație de navigație pe ecranul său ori să navigheze în meniul distractiv al ecranului tactil.

plansa de bord Honda e

Special pentru modelul e, Honda a dezvoltat o platformă cu motorul amplasat în spate. Disponibil în România doar cu pachetul Advance (puterea motorului este de 113, în loc de 100 kW), motorul electric împinge înainte agila și echilibrata mașinuță (distribuția pe punți este de 758–775 kg față/spate). Deși acest layout e deosebit de avantajos în oraș (diametru de bracaj de 9,2 m), Honda e se conduce plăcut și în afara sa. De la direcția variabilă, oarecum indirectă, dar precisă, Honda e negociază cu abilitate virajele, rămâne neutră și subvirează târziu. Totul este atât de atent coordonat, încât sistemul ESP are cu greu ocazia să se facă remarcat. În plus, Honda e frânează vehement și ușor de dozat. Trecerea de la recuperare la frânarea mecanică este fin combinată cu sistemul electronic de servo. În modul One pedal, decelerarea e aproape întotdeauna suficientă.

portbagaj Honda eoglinzi Honda epriza Honda e

În ciuda reglajului relativ ferm al trenului de rulare, Honda amortizează corect denivelările, plus că este foarte bine izolată și silențioasă. De asemenea, deoarece armata completă de sisteme de asistență oferite standard funcționează discret și fiabil, Honda e ar fi cu siguranță o mașină potrivită și pentru drumuri lungi. Bateria sa de 35,5 kWh se descarcă cel târziu după 185 km (în proba eco), dar în test a fost suficientă doar pentru 142 km. Bateria litiu-ion amplasată în podea poate fi încărcată la prizele de-acasă, de 220 V, cu un cablu tip 2, sau la curent continuu, cu până la 50 kW. Datorită sistemului inteligent de răcire a bateriei, Honda consideră că încărcarea rapidă (0 până la 80% în 30 de minute) nu este o problemă nici în cazul unor operațiuni succesive.

În orice caz, Honda e este un talent excepțional, precum Tesla și Taycan. Deci, indiferent de câștigă sau nu acest test comparativ, Honda e este o învingătoare.

 

Mazda MX-30

Oriunde apare, MX-30 întoarce capete. La fel ca Honda, Mazda și-a dezvoltat propriul concept, dar unul complet diferit. MX-30 folosește aceeași platformă precum CX-30, cu mențiunea că în podea se află acum bateria. Cu 35 kWh, capacitatea sa este mai mică decât cea a celor de la alte mașini de această dimensiune. Dar Mazda vede altfel acest lucru – o baterie mai mare, mai grea și mai scumpă de produs strică întregul echilibru de mediu al unei mașini electrice. De aceea, Mazda spune că bateria este „right sizing“.

test comparativ Honda e, mazda MX-30, Renault Zoe, Peugeot e-2008, Mini Cooper SE

Cui nu-i ajunge o rază de acțiune limitată (191 km în proba eco, 147 în test) ar trebui să aștepte puțin, fiindcă anul acesta va apărea varianta range extender cu motor Wankel, sau să cumpărere altceva. MX-30 este mașina electrică pentru cei care se pot descurca fără o autonomie mare, dar nu oferă nici spațiul dintr-o mașină mai mare. Din cauza lunetei înclinate, în portbagajul său nu încap la fel de mult bagaje ca în e-2008. Dar e suficient aproape întotdeauna, la fel ca și spațiul de pe bancheta plată.

test comparativ Honda e, mazda MX-30, Renault Zoe, Peugeot e-2008, Mini Cooper SE

Pasagerii beneficiază de un acces facil datorită lipsei montantului central și ușilor spate care se deschid în sens invers, un exercițiu care, dacă este practicat în mod regulat, poate avea efecte pozitive asupra dexterității fizice.
În față, se stă pe fotolii confortabile, într-o ambianță elegantă și te poți bucura de o perspectivă impresionantă. Totul este de înaltă calitate, solid și ușor de utilizat chiar și de către începători. Puterea de recuperare poate fi reglată de la padelele solidare cu volanul, ce permit alegerea a cinci grade de recuperare.

plansa de bord Mzada MX-30

Apoi, n-ai decât să decuplezi cablul de încărcare, să pui maneta schimbătorului în D și s-o iei din loc. Dar nu e cazul să ne grăbim prea tare. Spre deosebire de Mini sau Honda, Mazda nu preferă viteza, ci armonia. Puterea se desfășoară mai lin, ceea ce conferă ușurință accelerației. Acest lucru e completat de suspensia asiduă, care răspunde cu blândețe, dar nu e foarte fermă, așa că există un ruliu moderat în viraje. Feedbackul direcției fine și precise se estompează puțin. MX-30 nu-i prea ambițios pe drumurile virajate, dar rulează mereu sigur, frânează bine și are un echipament de asistență complet și solid oferit standard.

locuri spate mazda MX-30portbagaj mazda MX-30priza mazda MX-30

Și asta, la aproape cel mai mic preț. Dacă se scade bonusul Rabla Plus, de 45.000 de lei (echivalentul a 9278 de euro), costă 24.712 de euro, astfel că la echipare comparată este cu peste 5000 de euro mai ieftin decât Mini. Iar după numai trei viraje, începe totuși să-ți placă de el.

Mini Cooper SE

Dintre toate miniurile senzaționale din 1959 încoace, Cooper SE poate fi considerat cel mai senzațional. El reunește tot ceea ce definește ideea de Mini. Deci, nu zăbovim asupra spațiului înghesuit, a suspensiei ferme sau a stilului de amenajare complicat. Să pornim la drum, pentru că bateria tocmai și-a făcut plinul de 32,6 kWh. Și îi folosește cu entuziasm debordant.

test comparativ Honda e, mazda MX-30, Renault Zoe, Peugeot e-2008, Mini Cooper SE

Cu 135 kW, motorul sincron împinge Miniul înainte cu rapiditate, de parcă ar fi întotdeauna necesar să te fugărești pe Col de Turini cu o haită de 911-uri. Deși este cel mai ușor din acest comparativ, Mini a poziționat bateria cât mai aproape de sol, ceea ce reduce puțin ușurința manevrării, dar îi conferă un aplomb mai mare în testele dinamice.

test comparativ Honda e, mazda MX-30, Renault Zoe, Peugeot e-2008, Mini Cooper SE

În ciuda controlului tracțiunii preluat de la BMW i3 și Seria 1, care reacționează de 50 ori mai repede, procesul de control fiind calculat direct în motor, și nu într-o unitate exterioară, care necesită o cale mai lungă de transmisie a datelor, Mini se luptă pentru aderență în viraje strânse. În conformitate cu accelerațiile rapide, și recuperarea energiei este la fel de energică în treapta a doua de recuperare, fiind aproape similară cu cea de la sistemele one-pedal.

plansa de bord Mini Cooper SE

Cu recuperarea mai energică și cu pompa de căldură standard pentru climatizare, Cooper SE își mărește eficiența. Cu o medie de 19,5 kWh/100 km, capacitatea bateriei este suficientă pentru 166 km, iar în proba eco, autonomia a ajuns la 213 km. La fel ca și celelalte, se poate încărca rapid la stații rapide CCS. Toți cei cinci producători oferă wallboxuri pentru acasă, fiecare mașină câștigând patru puncte pentru opțiunile de încărcare. Dar să fie Mini învingător în acest test?
Există această posibilitate?

portbagaj Mini Cooper SEpriza Mini Cooper SElocuri fata Mini Cooper SE

Peugeot e-2008

Pe de altă parte, e-2008 are câteva argumente raționale. La urma urmei, oferă cel mai mare portbagaj și cel mai generos spațiu pentru pasageri. Niciun model din acest test nu are mai multe talente din acest punct de vedere, e-2008 fiind potrivit pentru cazurile când este singura mașină în familie. De asemenea, e o mașină electrică aproape fără complicații, necesitând doar un pic de obișnuință cu gestionarea treptei B de la cutia automată, care reglează recuperarea energiei la frânare. Dar funcționează rapid.

test comparativ Honda e, mazda MX-30, Renault Zoe, Peugeot e-2008, Mini Cooper SE

Deși n-ar trebui să fie, ergonomia planșei de bord este o provocare. Prin urmare, ești obligat să scotocești prin meniurile complicate ale sistemului multimedia, pentru că acolo se ascunde și controlul climatizării. Că numai de-acolo, poți regla temperatura, fiindcă taste de acces direct nu există. Însă are pe volan butoane care, chiar și după o lungă perioadă de timp cu 2008, te pot surprinde cu ceea ce se întâmplă atunci când le apeși.

test comparativ Honda e, mazda MX-30, Renault Zoe, Peugeot e-2008, Mini Cooper SE

Și mai există și o bară cu butoane care ar trebui să se activeze când le atingi cu degetele. Ei bine, ar trebui. Și în cele din urmă, este volanul mic și aplatizat, care reușește să îngreuneze simultan trei lucruri: vederea asupra instrumentelor (mai ales în cazul persoanele mai scunde), poziția de condus și manevrabilitatea.

plansa bord Peugeot e-2008

În sine, e-2008 se conduce sigur prin viraje. Dar, cu volanul mic și răspunsul incisiv al direcției, nu ai niciodată impresia că îl ții sub control. Oricum, nu poate concura cu Mini și Honda din punctul de vedere al agilității, așa că un pic mai multă suveranitate nu ar fi stricat. Peugeot arată așa ceva la suspensie, care răspunde ferm, dar amortizează cu atenție denivelările scurte și nu se leagănă pe cele lungi. Împreună cu nivelul redus de zgomot și scaunele confortabile și cu o bună susținere laterală, acest lucru are ca rezultat un nivel matur de confort la drum lung, unde autonomia în proba eco a ajuns la 322 km, datorită bateriei de 50 kWh (autonomia medie, 239 km).

priza Peugeot e-2008locuri spate peugeot e-2008portbagaj peugeot e-2008

Filosofia sistemului de propulsie sugerează oricum reținere, pentru că puterea de 100 kW (136 CP) este disponibilă doar în modul Sport. În modurile Normal și Eco, puterea se reduce cu câte 20 kW. Așadar, nu va fi prea vehement, dar e-2008 frânează superb, oferă un pachet decent de sisteme de asistență și de confort la un preț accesibil, fiind o mașină electrică pentru toți cei care apreciază bunul-simț.

Renault ZOE R135 50

Ai crede că timpul nu trece mai repede dacă te oprești. Dar exact asta s-a întâmplat cu Zoe. Acum un an, era un star al mașinilor electrice, dar acum pare îmbătrânită în comparație cu cei patru tineri rivali. Bătrânețea este evidențiată de materialele simple, sistemul multimedia lent și greoi, scaunele amplasate prea sus și cam simpliste și bancheta plată – pe care parcă stai ca la mezanin, pentru ca dedesubt să încapă bateria mare, de 52 kWh.

test comparativ Honda e, mazda MX-30, Renault Zoe, Peugeot e-2008, Mini Cooper SE

De altfel, noua baterie de mare capacitate este punctul forte al lui Zoe, deoarece cu aceasta poate parcurge maximum 362 km în proba eco. Chiar și cu un consum în test de 19,9 kWh/100 km, autonomia medie a fost de 281 km, astfel că Zoe ajunge mai departe decât toți rivalii săi. Cu toate acestea, reîncărcarea durează mult mai mult dacă nu comanzi cablul CCS, care este opțional și costă 750 de euro.

test comparativ Honda e, mazda MX-30, Renault Zoe, Peugeot e-2008, Mini Cooper SE

Nu strică dacă trece puțin timp între călătorii, pentru a romanța amintirea manevrării palide. Cu direcția indirectă, lipsită de feedback, Zoe virează neinspirat, dar, datorită ESP-ului strict, parcurge curbele în siguranță, însă niciodată distractiv. Păcat, pentru că propulsia este capabilă. În cea mai puternică versiune, singurul motor cu excitație permanentă (spre deosebire de motoarele cu magnet permanent, puterea reactivă nedorită poate fi reglată aici, dar excitatorul extern consumă la rândul său energie) este atât de puternic, încât Zoe atinge brusc limita maximă de 140 km/h.

plansa bord Renault Zoe

Alte lucruri, cum ar fi suspensia rigidă și pachetul de sisteme de asistență și de confort mai sărac îi limitează talentele. Datorită încărcătorului de curent continuu oferit doar opțional, autonomia mare nu mai are aceeași valoare, pentru că, dacă nu îl comanzi, încărcarea durează mult. Astfel, la drum lung, fără încărcătorul CCS opțional, autonomia lungă nu mai aduce avantajele scontate.

priza Renault ZOElocuri spate renault ZOEportbagaj Renault Zoe

Concluzii
1. Mazda MX-30    438 puncte 
Cu dotări standard foarte bogate, cel mai bun confort, mult spațiu și cea mai intuitivă ergonomie, MX-30 câștigă. Da, autonomia este relativ mică, dar face și ea parte din filosofia mașinii.

2. Honda e   429 puncte
Honda e face mult mai mult decât spectacol. Are un interior spațios, se conduce pe atât de distractiv, pe cât este de confortabilă, plus că e și sigură. Ergonomia este parțial greoaie și autonomia e mică.

3. Mini Cooper SE  420 puncte
Doar al treilea? Dar cu cea mai mare plăcere. Cooper SE este extrem de agil și uimitor de eficient. În ceea ce privește spațiul, confortul și sistemele de asistență, Mini rămâne însă în urmă. Frânează moderat.

4. Peugeot e-2008    419 puncte
Mult spațiu, autonomie, confort, plus suficiente sisteme de asistență și confort. e-2008 se pretează chiar și ca prima și singura mașină în familie. Manevrabilitatea și ergonomia nu sunt deloc distractive.

5. Renault Zoe   413 puncte
Avantaj în fața rivalilor datorită celei mai bune autonomii? Nu mai este suficient pentru Zoe. Motorul puternic și eficient nu poate compensa confortul mai slab, ergonomia complexă și agilitatea redusă.

 

ModelHonda e AdvanceMazda MX-30 Luxury ModernMini Cooper SE LPeugeot e-2008 AllureRenault ZOE R135 50 Intens
Propulsie
Tip motormotor electric cu magneți permanențimotor electric cu magneți permanențimotor electric cu magneți permanențimotor electric cu magneți permanențimotor cu excitație permanentă excitațuSynchronmotor
Putere kW (CP)113 (154)107 (145)135 (184)100 (136)100 (135)
Cuplu maxim Nm315265270260245
Transmisietracțiune spate,tracțiune față,tracțiune față,tracțiune față,tracțiune față, raport fix
raport fixraport fixraport fixraport fix
Pneuri în test205/45 R 17 Y215/55 R 18 W205/45 R 17 W215/60 R 17 H195/55 R 16 T
MichelinFalkenHankookMichelinMichelin
Pilot Sport 4Azenis FK510Ventus S1 evo3Primacy 4Primacy
Dimensiuni și mase
Masă proprie/sarcină utilă kg1533/3371668/4511389/3811577/4531539/449
Lungime × lățime (cu oglinzi) x înălțime mm 3894 × 1752 (nc.) × 15124395 × 1795 (2035) x 15553845 × 1727 (1932) x 14144300 × 1770 (1987) x 1550 4087 × 1787 (1945) x 1562
Ampatament mm25382655249526052588
Diametru de bracaj st./dr.m9,1/9,211,6/11,511,0/11,111,1/10,810,5/10,9
Volum portbagajl/VDA171/861366/1171211/731405/1467338/1225
Sarcină remorcabilă/cu frâne kg
Lățime interioară față/spate mm1405/13301460/13801370/13401410/13801385/1385
Înălțime interioară față/spate mm1000/9251020/9151020/9351050/9601010/920
Spațiu de ședere standard mm680640660710650
Consum/autonomie/CO2
Consum în test kWh/100 km22,223,219,521,119,9
ams – eco (electric)17,117,815,215,615,5
ams – cotidian/sportiv22,9/24,023,2/28,319,7/22,721,2/25,920,2/23,0
Încărcare la plin1)kWh31,634,032,350,455,9
Timp încărcare la plin2)h4,83,43,47,63,1
Emisii CO2 în test3)g/km104109919993
Consum NEDC mediukWh/100 km18,017,814,817,816,3
Clasă de eficiențăA+A+A+A+A+
Capacitate bateriekWh3635335052
Autonomie în test/ecokm142/185147/191166/213239/322281/362
Accelerații/viteză maximă
Accelerații s5,47,15,16,46,2
0–  80 km/h8,010,37,09,39,1
0–100 km/h11,514,79,613,412,9
0–120 km/h13,617,511,215,915,2
0–130 km/h16,220,913,019,018,1
0–140 km/h15,917,515,216,816,7
0–400 m
Reprize s4,55,63,45,14,9
60–100 km/h6,17,64,57,06,7
80–120 km/h
Viteză maximăkm/h145140150150140
Distanță de frânare
de la 100 km/h, rece m35,135,136,534,937,2
de la 100 km/h, cald34,435,838,435,736,5
de la 130 km/h, rece5860656062
Zgomot interior
la   80 km/h ultima treaptă dB(A)6665666365
la 100 km/h dB(A)7067686667
la 130 km/h dB(A)7470716970
Teste dinamice
Slalom 18 m TC/ESP on63,063,064,962,061,5
Dublă schimbare de bandă km/h129,8123,0133,3128,6126,1
Prețuri
Preț de bază euro39.98033.99039.26135.80733.250
Preț cu Rabla Plus4)euro30.70224.71229.98326.52923.972

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?