De mulți ani, Kia Sportage și Ford Kuga au fost considerate unele dintre cele mai sportive modele din segmentul SUV-urilor compacte. Acum însă există tot mai multe voci care spun că generațiile actuale sunt prea banale la condus. Să fie oare adevărat? A venit timpul să aflăm și comparăm puternicele versiuni full hybrid.
Indiferent că vorbim de Ford Kuga sau Kia Sportage, predecesorii acestor două modele erau alegerea noastră atunci când venea vorba despre drumuri virajate de munte. Nu confortul suspensiei era prioritatea de top, ci agilitatea pe șosea. Generațiile actuale, testate în versiunile plug-in hybrid, care vin la pachet cu o masă apreciabilă, s-au dovedit relativ lente în ultimele teste. Dar mai există speranță, pentru că, pe lângă PHEV, ambele modele au și puternice versiuni cu propulsie hibridă. Așa că a venit timpul să le testăm în paralel.
Să începem cu candidatul mai matur, Ford Kuga 2.5 FHEV, care este disponibil de 2 ani. Cilindreea de 2,5 litri vă spune ceva? Poate chiar vă alarmează puțin? Ford folosește un motor mare, pe benzină, din SUA, care lucrează în ciclu Atkinson, susținut fiind de o transmisie cu variație continuă. Așadar, propulsor fără supraalimentare, dar cu un cuplu bun de la turații destul de mici (152 CP, 200 Nm) și destul de gălăgios în sarcini mari.
Pentru a-l liniști, Ford se bazează pe ajutorul suplimentar al unui motor electric cu puterea de 92 kW. Sună promițător, dar în realitate funcționează doar pe jumătate. În trafic urban, este destul de liniștit, din moment ce propulsia este majoritar electrică, dar își dă în petec la viteze mari. Motorul pe benzină trebuie să lucreze constant, în timp ce cutia CVT schimbă frenetic raporturile de transmisie chiar și la sarcini reduse, iar propulsorul termic răspunde cu un sunet puternic. Raporturile simulate în cutie, care nu pot fi controlate de șofer prin padele, aduc fluctuații notabile în tracțiune, și asta nu îmbunătățește deloc situația.
În ciuda tuturor eforturilor, nici dinamica nu este tocmai strălucită, SUV-ul de 1,6 tone atingând 100 km/h în doar 9,2 secunde. După 14,6 secunde, instrumentele digitale plictisitoare arată 130 km/h. Chiar dacă Kuga recuperează puțin la benzinărie, cu un consum în test mai mic, de puțin sub 7 l/100 km, unitatea de propulsie nu este convingătoare, dar în schimb ne face să vrem să testăm motorul 1.5 EcoBoost (150 CP) cu transmisie manuală.
Pe de altă parte, putem merge fără probleme pe mâna modelului Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid cu tracțiune față în această variantă. Unitatea de bază este propulsorul turbo pe benzină, de 1,6 litri, care furnizează deja 180 CP și un cuplu maxim de 265 Nm încă de la 1800 rpm. În plus, acest hibrid are un motor electric cu magnet permanent, de 44 kW și 264 Nm, combinat cu o cutie automată cu convertizor de cuplu și șase trepte. Energia e stocată într-o baterie litiu-ion de 37,5 kg, plasată sub banchetă. Puterea totală este de 230 CP.
La fel ca în cazul modelului Ford, sistemul de la Kia favorizează net propulsia electrică. Doar la accelerații puternice și în jur de 4000 rpm, motorul termic începe să fie mai vocal. Pentru că transmisia cu convertizor selectează rapid și lin treapta potrivită, iar întregul sistem dezvoltă uniform puterea consistentă, nu prea ai ce să critici la acest capitol. Până și trecerea de la frânarea regenerativă la cea hidraulică este mai naturală la Sportage decât la Kuga.
Oricum, confortul rulării e mai important pentru Kia decât agilitatea extremă. Doar puțin zgomot al rulării pătrunde prin pasajele roților, scaunele (încălzite și ventilate) tapițate cu imitație de piele și piele naturală sunt confortabile, dar nu prea moi, iar calitatea materialelor este semnificativ mai bună decât ceea ce oferă Kuga la acest capitol.
Există și amortizoare adaptive controlate electronic, însă doar la versiunea de echipare de top, GT-Line, lucru regretabil pentru clienții versiunilor mai accesibile ale modelului Sportage. Deși setarea tinde să fie fermă, mașina de test (în ciuda jantelor de 18 inchi) se descurcă bine pe drumurile cariate sau rosturile transversale de la poduri atunci când treci cu viteză. Nici măcar denivelările scurte nu afectează confortul. Și direcția? Corect de precisă, discretă, îl ajută pe șofer în virajele luate brusc, dar nu trezește nicio senzație de sportivitate.
La drum? Kia Sportage stă mai bine
Ford este departe de a fi la fel de echilibrat. Chiar și direcția, cândva un avantaj clar al modelului Kuga, provoacă dezamăgire. Puțină precizie și feedback, dar cupluri de retur prea mari, care fac volanul să se smucească înapoi – toate acestea erau altfel în trecut. Iar dacă exagerezi în viraje, te poți aștepta ca ESP-ul să intervină devreme și foarte dur.
Ford nu pune preț nici pe confortul suspensiei. Mai degrabă, se simte nervos și se scutură pe drumuri cu asfalt moderat de bun. Asta ar fi pe jumătate în regulă dacă setarea suspensiei i-ar conferi modelului Kuga o dinamică revigorantă. Dar nu. A se vedea probele de slalom și schimbare de bandă.
La aceasta din urmă, neutrul Sportage este cu 8 km/h mai rapid, iar slalomul printre jaloanele situate la 18 metri unul de altul e absolvit cu o viteză mai mare cu 3 km/h. Oricum, niciunul dintre aceste modele nu este cu adevărat o mașină sport, dar Kia cel puțin lasă o impresie mai bună, cu o ținută de drum armonioasă și un sistem de propulsie puternic.
Un alt avantaj al coreeanului e habitaclul său. Cu un foarte bun nivel calitativ al displayurilor curbate și un control vocal excelent, îi încântă pe fanii infotainmentului modern. Însă nici cei care preferă comenzile clasice nu sunt dezamăgiți. Doar displayul multimodal pentru climatizare și comenzile rapide pentru infotainment necesită ceva obișnuință.
În habitaclul ceva mai conservator al modelului Ford, temperatura, posturile de radio și navigația pot fi operate mult mai rapid, prin intermediul butoanelor rotative. Micul touchscreen orientat mai degrabă către pasager decât către șofer nu prea încântă. Același lucru îl putem spune și despre head-up displayul (opțional) cu suprafață mică, dar și despre controlul vocal care nu te ajută mai deloc.
De asemenea, Ford nu oferă un volum remarcabil al portbagajului. Trebuie să te mulțumești cu 405 până la 1.481 l. Prea puțin pentru un SUV atât de mare. Nu există un compartiment utilizabil sub planșeul portbagajului, fiindcă tehnologia hibridă trebuia să încapă undeva. Portbagajul foarte mare al lui Sportage, care este cu 11 cm mai scurt (și oferă de la 587 l până la 1776 l), este mult peste al hibridei Kuga.
Acest lucru subliniază perfect avantajele unei platforme adaptate din start pentru electrificare față de una modificată ulterior pentru propulsie hibridă. Ca un mic avantaj, Ford poate cel puțin să se laude cu bancheta care glisează longitudinal. Cu bancheta sa fracționabilă 20:40:40, plus un sistem de reglaj al spătarului, Kia stă și ea bine la acest capitol. Ocupanților din spate ar trebui să le placă confortul vizibil mai bun al banchetei și spațiul mai generos, precum și faptul că au propria zonă de climatizare, dar și porturi USB pe lateralele scaunelor din față. În schimb, în spate la Kuga spațiul pentru picioare este mai înghesuit, iar spătarul banchetei este insuficient profilat. Deci, nicio șansă pentru Ford.
Nicio șansă pentru Ford
La casierie, cele două SUV-uri sunt cam pe același plan, dar cu un ușor avantaj pentru Kuga. Testate în variantele de top, GT-Line și Vignale, la un preț de bază de 40.941, respectiv 39.500 de euro, acestea costă mult peste sumele pe care cineva ar dori să le plătească pentru un SUV compact, dacă n-ar fi un hibrid premium. Kia Sportage strălucește cu un interior de înaltă calitate și cu o ținută de drum mai armonioasă. Garanția producătorului, de 7 ani în limita a 150.000 km, plus o conexiune on-line gratuită pe termen lung sunt avantaje clare pentru modelul coreean.
Interesant chiar și pentru cei care cunosc bine modelul Kuga este că Ford nu oferă scaune AGR potrivite pentru călătorii pe distanțe lungi la modelul de top, Vignale, dar o face pentru celelalte versiuni de echipare.
Dar nu mai contează, pentru a învinge în duelul cu acest Sportage aproape copleșitor e nevoie de mai mult decât scaune de top. Kia câștigă clar acest comparativ, cu un avans mare.
Text: Michael von Maydell/Traducere și adaptare: Dan Damian/Foto: Rossen Gargolov
Clasament final
1. Kia Sportage 1.6 T-GDI 2WD – 623 Puncte
Sportage este un hibrid echilibrat, cu multă putere, spațiu, confort și un interior plăcut și îngrijit. E superior modelului Kuga la aproape toate capitolele.
2. Ford Kuga 2.5 FHEV – 561 puncte
Păcat! Nici sportivă, nici confortabilă, Kuga nu prea convinge în acest test. Nu a mai rămas nimic din punctele forte ale fostelor generații, cel puțin nu în versiunea hibridă.
Model | Ford Kuga 2.5 FHEV Vignale | Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid 2WD GT-Line |
---|---|---|
Propulsie | ||
Tip motor/nr. cilindri | L/4 | L/4 |
Antrenare vilbrochen/supraalim. | Lanț/– | Lanț/turbo |
Cilindree cm3 | 2488 | 1598 |
Putere maximă kW (CP)/rpm | 112 (152)/5000 | 132 (180)/5500 |
Cuplu maxim Nm/rpm | 200/nc. | 265/1500 |
Putere motor electric kW | 92 | 44 |
Cuplu motor electric Nm | n.c | 264 |
Putere ansamblu kW (CP) | 140 (190) | 169 (230) |
Cuplu ansamblu Nm | nc. | 350 |
Transmisie | Tracțiune față, cutie CVT | Tracțiune față, cutie automată cu 6 trepte |
Pneuri în test | 225/55 R 19 V | 235/55 R 18 V |
Continental Premium Contact 6 | Continental EcoContact 6 | |
Mase și dimensiuni | ||
Masă proprie/sarcină utilă/nr. locuri kg | 1621/594/5 | 1695/480/5 |
Masă remorcabilă/cu frâne kg | 750/1600 | 750/1650 |
Sarcină plafon/cârlig remorcare kg | 75/100 | 100/100 |
Lungime × lățime | 4629 × 1883 | 4515 × 1865 |
(cu oglinzi) × înălțime mm | (2178) × 1680 | (2130) × 1650 |
Ampatament mm | 2710 | 2680 |
Diametru de bracaj stg./dr. m | 12,0/12,0 | 11,9/11,7 |
Volum portbagaj l/VDA | 405/1481 | 587/1776 |
Dimensiuni portbagaj mic mm | 410 × 865 × 700 | 460 × 890 × 700 |
L × l × h mare mm | 1380 × 865 × 700 | 1330 × 890 × 700 |
Înălțime prag de încărcare mm | 700 | 710 |
Lățime interioară față/spate mm | 1490/1445 | 1515/1500 |
Înălțime interioară față/spate mm | 1040/970 | 1030/990 |
Spațiu de ședere standard mm | 760 | 730 |
Înălțime poziție de condus mm | 645 | 635 |
Consum/autonomie/CO2 | ||
Consum în test l/100 km | 6.9 | 7.4 |
ams – eco/ cotidian/ sportiv | 5,6/6,6/9,7 | 6,4/6,9/10,5 |
Emisii CO2 în test g/km | 160 | 172 |
Consum WLTP | Benzină | Benzină |
mediu l/100 km | 5.7 | 6.4 |
Emisii CO2 (WLTP) g/km | 132 | 149 |
Rezervor/capacitate baterie l/kWh | 54/1,1 | 54/1,5 |
Autonomie km | 782 | 729 |
Accelerații/viteză maximă | ||
Accelerații s | 6.6 | 5.5 |
0– 80 km/h | 9.2 | 7.9 |
0–100 km/h | 12.5 | 10.7 |
0–120 km/h | 14.6 | 12.5 |
0–130 km/h | 16,9 | 14.4 |
0–140 km/h | 23.4 | 19.1 |
0–160 km/h | 35.6 | 26.1 |
0–180 km/h | 16.7 | 15.7 |
0–400 m | ||
Reprize s | ||
60–100/80–120 km/h | 4,8/5,9 | 4,2/5,2 |
Viteză maximă km/h | 196 | 193 |
Distanță de frânare | ||
de la 100 km/h rece m | 35.4 | 35.9 |
de la 130 km/h rece/cald m | 61,5/62,2 | 60,6/61,7 |
Zgomot interior | ||
la 80/100 km/h ultima treaptă dB(A) | 65/68 | 65/67 |
la 130/160 km/h dB(A) | 70/73 | 70/73 |
Teste dinamice | ||
Slalom 18 m TC/ESP on/off | 58.6 | 61.4 |
Dublă schimbare de bandă km/h | 120.7 | 128.2 |
Preț de bază euro | 39.500 | 40.941 |
Preț cu Rabla Plus euro | 37.671 | 39.112 |