Home Teste Test comparativ Mazda CX-60 vs Hyundai Santa Fe: Exuberanță vs echilibru

Test comparativ Mazda CX-60 vs Hyundai Santa Fe: Exuberanță vs echilibru

de Răzvan Măgureanu
test comparativ Mazda CX-60 vs Hyundai Santa Fe 2023

Mazda rămâne neconvențională și instalează un diesel cu șase cilindri în linie în compartimentul-motor al lui Mazda CX-60. În cadrul unui test comparativ cu Hyundai Santa Fe, aflăm dacă merită efortul.

Timp de mulți ani, ne-a plăcut să păstrăm tradiția de a privi mai întâi sub capota unui vehicul de test. În zilele noastre însă, curiozitatea este foarte limitată. De cele mai multe ori, tot ce vezi e un mic bloc-motor ascuns sub o încâlceală de furtunuri, conducte de alimentare și cabluri. Capacul elegant al motorului, care acoperea toate acestea, și, la unele modele, chiar și joja de ulei, au dispărut.

Însă la Mazda CX-60, merită să ridicăm capota și să privim înăuntru înainte de a apăsa butonul de start – la urma urmei, nu întâlnești în fiecare zi un motor cu șase cilindri în linie complet nou. Iar priveliștea merită! În fond, 3,3 litri sunt 3,3 litri, iar propulsorul de această de cilindree umple o mare parte din compartimentul-motor.

Admisia de aer voluminoasă pentru turbocompresorul cu geometrie variabilă pare, de asemenea, promițătoare, iar cuplul de 550 Nm menționat în fișa tehnică este absolut credibil. Nu se văd, dar la fel de relevante sunt tracțiunea integrală cu distribuție a cuplului preponderent spre puntea din spate, cutia automată cu opt trepte și motorul electric de 12,4 kW plasat pe arborele de intrare al transmisiei, care sprijină cu 153 Nm propulsorul termic la pornire sau alimentează cu câțiva wați-oră sistemul electric de 48 V. Bateria amplasată sub podeaua vehiculului are o capacitate de 0,33 kWh. Așadar, nava-amiral de 4,75 metri lungime, care adoptă filosofia de design Kodo, este un diesel mild hybrid.

test comparativ Mazda CX-60 2023

În schimb, Santa Fe, mai lungă cu 4 cm, cu motorul său diesel de 2,2 litri, pare relativ simplă. 194 CP obținuți dintr-un diesel clasic, cu patru cilindri și bloc de aluminiu, trebuie să fie suficienți. Nu s-a apelat la tehnologia hibridă modernă, dar sunt folosite o cutie cu două ambreiaje în baie de ulei și opt trepte și un sistem variabil de tracțiune integrală. În funcție de modul de rulare, SUV-ul își distribuie cuplul de la 100% spre roțile din față până la 50/50% față/spate.

În consecință, Hyundai nu are nicio șansă în ceea ce privește dinamica longitudinală. Cu o putere și un cuplu mai mari cu 60 CP, respectiv 110 Nm, Mazda CX-60 pornește rapid de pe loc după o acalmie clară sub 1500 rpm în ciuda boostului de la motorul electric (0–100 km/h în 7,7, comparativ cu 9,1 secunde la Hyundai) și se detașează mai clar la viteze mai mari. 160 km/h sunt atinși după ceva mai puțin de 19 secunde, în timp ce Hyundai este mult mai lent, având nevoie de 25,5.

test comparativ Mazda CX-60 2023

Faptul că Mazda CX-60 este mai eficientă pe șosea, cu un consum de 7,0 l/100 km în test (Hyundai: 7,5), face ca propulsorul cu șase cilindri în linie, care se turează mai plăcut, cu un sunet de bas profund, să fie și mai atractiv. În proba eco, motorul de mare cilindree de la Mazda a obținut un consum extrem de redus, de numai 5,8 l/100 km, ceea ce confirmă încă o dată că o cilindree mare nu duce neapărat la un consum ridicat.

Păcat doar că zgomotul necizelat în staționare și smuciturile sesizabile de îndată ce managementul motorului activează modul coasting strică plăcerea conducerii, altminteri plină de caracter. Motivul este că Mazda renunță la convertizorul de cuplu hidraulic și se bazează pe un ambreiaj cu mai multe discuri, care funcționează în baie de ulei. Sacadările în special pot fi enervante în ambuteiajele din trafic și îi fac pe pasagerii neștiutori să se întrebe ce se întâmplă.

Cei din Hyundai nu trebuie să se confrunte cu asemenea neplăceri. Dieselul său rafinat rămâne întotdeauna liniștit, cutia de viteze cu două ambreiaje schimbă rapid, dar fără șocuri, iar întreaga putere se desfășoară foarte omogen. Un motor plăcut de discret, doar că nu la fel de economic și de antrenant.

test comparativ Mazda CX-60 2023test comparativ Mazda CX-60 2023test comparativ Mazda CX-60 2023test comparativ Mazda CX-60 2023test comparativ Mazda CX-60 2023

 

Călătorie la clasa întâi

În orice caz, Santa Fe pune mare accent pe confort. În timp ce Mazda CX-60, care are o suspensie reglată ferm și un interior nu la fel de aerisit, tinde să își zgâlțâie ocupanții, Hyundai amortizează mai lin denivelările. Chiar și rosturile sau denivelările scurte se transmit rareori la interior.

De asemenea, Santa Fe are un spațiu mai generos în spate, deși nu este decât cu 4 cm mai lungă. Mazda CX-60 plătește aici tribut motorului cu șase cilindri în linie montat longitudinal, care afectează spațiul interior. Cu un ampatament mai mare cu 105 mm, Hyundai are un spațiu standard în spate (distanța medie dintre spătarul banchetei și spătarele scaunelor din față) de 740 mm, față de 690 la Mazda, deci în spate sunt 5 cm în plus la genunchi.

Pe unele piețe, Hyundai oferă și o configurație cu șase locuri individuale pe trei rânduri, dar cele de pe ultimul rând sunt doar pentru copii. În schimb, cele două fotolii generoase cu cotiere de pe al doilea rând, încălzite și reglabile în mai multe moduri, garantează un confort ridicat.

test comparativ Hyundai Santa Fe 2023

CX-60 este configurat la fel ca modelul Santa Fe standard, cu banchetă fracționabilă 40/60%, dar cu un șezut ceva mai scurt. Volumele standard ale portbagajelor sunt comparabile, dar Mazda are un volum maxim de încărcare mai mare, de 1726, față de 1649 de litri. În schimb, Santa Fe are o sarcină utilă de 631 kg, cu aproape 100 mai mare decât a Mazdei.

Până aici, totul este clar: Santa Fe e mai confortabilă, mai armonioasă și obține multe puncte la capitolul confort. Dar Mazda? Provoacă cu motorul său puternic și stârnește dorințe sportive, pe care nu le poate îndeplini în ciuda suspensiei ferme. De ce? În principal, din cauza direcției. Direcția lui CX-60 este imprecisă și nu te lasă să conduci sportiv pe drumurile virajate, iar forțele prea mari din direcție obosesc încheieturile. În plus, Mazda se înclină în virajele alternante mai mult decât Hyundai, care surprinde prin direcția precisă și lină și care, în cele din urmă, este mai rapid și se conduce mai relaxat.

În același timp, Mazda suferă din cauza unui ESP care intervine rigid și frânează mașina foarte tare, fapt care se reflectă și în probele de slalom. Santa Fe, presupusă mai puțin sportivă decât CX-60, absolvă proba de schimbare dublă a benzii de rulare cu 128,6 km/h, cu 11 km/h mai rapid decât Mazda. Și la proba de slalom printre jaloane dispuse la 18 m unul de altul, Santa Fe este mai rapidă. Of!

test comparativ Hyundai Santa Fe 2023

Pentru toți cei interesați de CX-60, ar putea fi o consolare faptul că, datorită distribuției cuplului preponderent spre puntea din spate, nu prea există nimic care să prevină micile balansări ale spatelui, lucru care contribuie la dinamica condusului. Pe de altă parte, frânele de la Mazda nu stârnesc prea mult entuziasm.

Deși distanțele de frânare sunt impresionante (33,7 metri de la 100 km/h), fiind mai scurte decât la Hyundai, răspunsul sistemului de frânare brake-by-wire necesită o apăsare fermă a pedalei în condusul de zi cu zi. Hyundai nu frânează la fel de vehement, dar răspunde cu mai multă sensibilitate, astfel întărind încrederea în mașină.

Senior printre SUV-uri
Santa Fe nu mai este la zi în ceea ce privește siguranța. De exemplu, detectarea limitei de viteză a pilotului automat adaptiv se bazează doar pe date GPS, în ciuda recunoașterii semnelor de circulație, iar farurile cu LED nu au funcție adaptivă. Mazda are radar modern pentru sistemele de asistență și faruri LED adaptive, dar acestea împreună cu pilotul automat adaptiv sunt extra, în pachetul Driver Assistance.

Pe de altă parte, vârsta are și ea avantajele sale. Spre deosebire de modelele mai noi, Santa Fe este operată aproape exclusiv prin butoane clasice, răspândite pe o consolă centrală înclinată, ca la avioane. De asemenea, aici sunt prezente comanda transmisiei cu butoane, clar dispusă, și un comutator rotativ pentru numeroasele moduri de condus, inclusiv pe nisip sau pe zăpadă. Și sub consolă? Un compartiment imens. Numeroasele butoane pot crea confuzie, dar te orientezi rapid.

test comparativ Hyundai Santa Fe 2023test comparativ Hyundai Santa Fe 2023test comparativ Hyundai Santa Fe 2023test comparativ Hyundai Santa Fe 2023test comparativ Hyundai Santa Fe 2023

Noua Mazda este mai minimalistă, se bazează pe operarea pe ecranul tactil, dar rămâne fidelă cunoscutului buton rotativ și unei unități de comandă clasice pentru climatizarea automată. Spre deosebire de Hyundai însă, îi lipsesc compartimentele pentru depozitare mai mari și un buton pentru dezactivarea asistentului de bandă, iar gestionarea treptelor de viteză nu este la fel de facilă, în ciuda selectorului simpatic. Ambele SUV-uri favorizează conectivitatea wireless pentru telefoanele mobile, sunt pricepute la internet, dar nu prea conving cu un control vocal competent.

Prezentați-vă la casierie
Nu există diferențe când se evaluează tapițeria de piele, cusăturile, asamblările și calitatea plasticelor. Ambele mașini au un stil propriu, sunt echipate cu materiale fine, care se regăsesc și în zonele inferioare ale bordului. Asta e bine, pentru că, din punctul de vedere al prețului, SUV-urile cu tracțiune integrală sunt la un nivel ridicat, dar totuși decent având în vedere gabaritul lor.

În singura echipare disponibilă în România, Luxury, Santa Fe are un preț de listă 57.548 de euro, dar în această perioadă este o ofertă la 52.383. În echiparea Homura, testată, Mazda costă cu 750 de euro mai puțin decât prețul de listă al modelului Santa Fe. CX-60 are un motor mai puternic, în vreme ce Santa Fe are ceva dotări standard în plus, care se regăsesc opțional și la Mazda.

test comparativ Mazda CX-60 vs Hyundai Santa Fe 2023

Hayonul electric, sistemul audio Hi-Fi și pilotul automat adaptiv sunt standard la Santa Fe și doar opționale la Mazda, în pachetele Convenience & Sound Pack și Driver Assistance. Important de știut este că Mazda a extins acum garanția la 6 ani (până la 150.000 km), iar Hyundai, pe de altă parte, oferă 5 ani fără limită de kilometri. Acest lucru împreună cu consumul redus de carburant îi aduce lui Mazda CX-60 puncte la capitolul costuri. Însă, în cele din urmă, nu este suficient. Oricât de puternică ar fi Mazda datorită excelentului și economicului șase-cilindri-în-linie, nu poate învinge mai echilibratul Hyundai.

ModelHyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4WD LuxuryMazda CX-60 e-Skyactiv D 254 AWD Homura
PROPULSIE
Tip motor/nr.cilindriL/4L/6
Antrenare vilbrochen/supraalimentareLanț/turboLanț/turbo
Amplasare motorFață-transversalFață-longitudinal
Cilindree cm321513283
Alezaj × cursă mm83,0 x 99,486,0 x 94,2
Putere maximă
kW(CP)/rpm
142 (194)/3800187 (254)/3750
Cuplu maxim Nm/rpm440/1750550/1500
Putere specifică
kW/l (CP/l)
66,0 (90,2)57,0 (77,4)
Presiune supraalimentare barinc.1,6
Capacitate baie ulei l6,15,3
TracțiuneIntegralăIntegrală
Cutie de viteze8 trepte, ambreiaj dublu8 trepte, automată
TREN DE RULARE
Suspensie fațăBraț transversal, MacPhersonBrațe duble, arcuri elicoidale
spateMultilink, arcuri elicoidaleMultilink, arcuri elicoidale
Frâne fațăDiscuri ventilateDiscuri ventilate
spateDiscuri ventilateDiscuri ventilate
Pneuri în test255/45 R 20 V235/50 R 20 W
Tip pneuriContinental PremiumContact 6Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
CAROSERIE
Lungime × lățime (cu oglinzi) × înălțime mm4785 × 1900 (2145) × 16854745 × 1890 (2134) × 1685
Ampatament mm27652870
Nr. locuri65
Sarcină plafon/cârlig remorcare kg100/10075/100
Masă remorcabilă/cu frâne kg750/2500750/2500
Volum portbagaj l571–1649570–1726
Masă totală kg25502516
Volum rezervor l6758
CONSUM/CO2
Consum mediu WLTP
l/100 km
6,65,3
Emisii CO2
 WLTP g/km
175139
PERFORMANȚE
0–100 km/h s9,47,4
Viteză maximă km/h201219
Caroserie
Lățime interioară față/spatemm1540/15351535/1525
Înălțime interioară față/spate mm1040/9601015/955
Lungime șezut față/spate mm510/520500/480
Spațiu standard pentru picioare mm740690
Înălțime șezut față de carosabil mm680680
Înălțime prag de încărcare mm775740
Dimensiuni portbagaj L x l x h mic/mare mm730 × 890 × 730
1620 × 890 × 730
460 × 850 × 730
1350 × 850 × 730
Masă proprie/sarcină utilă kg1919/6311984/532
Distribuție mase față/spate %57,2/42,853,8/46,2
Diametru de bracaj stânga/dreapta m11,3/11,411,9/11,7
consum/autonomie/CO2
Consum în test l/100 km7,57,0
ams–eco/cotidian/sportiv (15/70/15%)6,4/7,2/9,95,8/6,6/9,8
Emisii CO2 în test g/km198184
Emisii CO2 în proba eco g/km170154
Autonomie km893828
Performanțe
Accelerații s
0– 30 km/h1,61,7
0– 50 km/h3,02,9
0– 80 km/h6,25,4
0–100 km/h9,17,7
0–120 km/h13,010,5
0–130 km/h15,312,1
0–140 km/h18,214,2
0–160 km/h25,518,7
0–180 km/h38,825,6
0–400 m16,615,6
Reprize s
60–100 km/h5,13,9
80–120 km/h6,85,1
Rezistență la înaintare
Putere consumată la 130 km/h kW (CP)43 (58)37 (50)
Distanță de frânare
100–0 km/h, rece m35,533,7
100–0 km/h, cald m35,233,1
zgomot interior
La 80 km/h dB(A)6564
La 100 km/h dB(A)6667
La 130 km/h dB(A)7171
La 160 km/h dB(A)7472
La 180 km/h dB(A)7574
teste dinamice
Slalom 18 m km/h62,960,3
Dublă schimbare de bandă km/h 128,6117,9
PREȚ
Preț de bază euro57.548 (52.348 cu ofertă)56.790

Clasament final 
1. Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4WD Luxury   571 puncte
Are o suspensie mai confortabilă, este mai relaxantă la condus și surprinzător, trece mai rapid prin viraje deși are o suspensie mai moale. Oferă mai mult loc în spate și are condiții de garanție bune. Motorul cu 4 cilindri este mai slab și consumă ceva mai mult mai ales pe ruta eco.

2. Mazda CX-60 e-Skyactiv D 254 Homura 563 puncte
Mazda are accelerații și reprize net superioare, un pachet de sisteme de asistență mai modern și convinge printr-o ergonomie și o calșitate foarte bună a materialelor. De asemenea, deși are un motor mai mare, acesta este mai economic, mai ales pe ruta eco. Are condiții de garanție și mai buine decât Hyundai în condițiile în care și coreeanul stă foarte bine la acest capitol. Nu e la fel de confortabilă și este mai zgomotoasă, iar direcția are feedback mai redus decât la Hyundai.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.