Home Teste Test drive: BMW M135 – Atlet integral

Test drive: BMW M135 – Atlet integral

de Dan Damian
BMW M135 xDrive

Am testat cea mai puternică versiune a noii Serii 1, BMW, M135, un hatch cu valențe de proiectil imprimate de M.

Este o nouă generație? Nu e? BMW spune că aceasta este a patra generație a Seriei 1. A și primit un nou cod intern, F70, doar că… a treia generație a stat pe piață numai 4 ani și nu a avut un facelift, iar noul model seamănă bine cu cel anterior. De fapt, BMW a lucrat pe structura platformei modelului de până acum și a preferat să se orienteze către modificări de amploare, nu spre o reproiectare totală. Farurile, deși cu o nouă semnătură luminoasă, au cam aceeași formă ca ale modelului anterior, dar în partea din spate e ceva cu totul nou, stopuri în stilul celor de la X2, un posibil motiv pentru controverse. În realitate, BMW Seria 1 arată solid ca design și detalii. Este însă adevărat că mașina are câteva elemente care țin de pachetul M Sport: modelul grilei și a prizei de aer din față, oglinzile exterioare și spoilerul. Tot acest pachet, „imprimat“ pe cel mai puternic model din gamă.

BMW M135 xDrive

Dacă exteriorul induce ideea de facelift, interiorul te convinge că nu s-a păstrat nimic de la modelul anterior la nivelul planșei de bord. Nemții au reproiectat-o integral și au ales și o temă pentru asta, minimalismul, atât estetic, cât și în ceea ce privește comenzile cu butoane fizice. Cum era de așteptat, în spatele volanului, de fapt acoperind jumătate din planșa de bord, a apărut displayul care grupează tabloul de bord de 10,25 de inchi și ecranul sistemului multimedia, cu diagonala de 10,7. Sub acesta rulează OS 9, cel mai nou sistem de operare al constructorului german. Este realizat de către BMW, dar pe platformă Android, nu Linux, cum este cazul modelelor de la Seria 3 în sus. Faptul că se lucrează pe Android ține mai mult de deschiderea sistemului la aplicații externe și de costurile ceva mai reduse. Adică, nu confundați cu ceea ce oferă Renault, de exemplu. BMW OS 9 nu are interfață specifică Android și nu oferă aplicațiile tipice Android direct din sistem, fără a trece printr-un telefon mobil. Din păcate, viteza de reacție a acestuia nu m-a impresionat. Este mai bună decât cea testată inițial la X1, dar în continuare are o întârziere sesizabilă, în special la pornire. Odată încărcat, poți naviga destul de simplu printr-o mare de aplicații și setări, acum acest sistem suportând cam tot ce oferă și modelele mai mari.

BMW M135 xDrive

Observați că au fost inserate grile de aerisire în mici blocuri de aluminiu, cu câte două comenzi fiecare. Cele de la extremele planșei de bord integrează în același aluminiu și lumini ambientale, sub forma unor aglomerații de mici puncte. Ei bine, acestea mai au un rol, pulsează în culoarea roșie atunci când deschizi ușa și vine cineva din spate. Volanul este altul, la fel și grupurile de comenzi de pe el, iar pe consolă, schimbătorul clasic a fost înlocuit cu o tastă. Are și program Sport, dar, dacă vrei să schimbi manual, ai la dispoziție doar padelele din spatele volanului. Unele serioase, mari, ușor de acționat. O mențiune specială pentru scaunele sport din față: arată foarte bine, cu tetieră integrală, logo M luminat pe spătar și o aderență și o susținere laterală excelente, și sunt standard la M135. În spate pare să fie puțin mai mult spațiu, pentru că noua Serie 1 este cu 42 mm mai lungă, dar și cu 25 mai înaltă. Pe de altă parte, bancheta nu oferă mai deloc susținere pe laterale, fiind destul de plată, și asta contează la versiunea M.

 Mai mult sport

Până să ajung la modelul testat, trebuie să vă spun câteva modificări generale aduse de noua Serie 1. În primul rând, nu mai este disponibilă cu transmisie manuală, toate motorizările fiind cuplate la cutia automată cu două ambreiaje și șapte trepte. Cum era de așteptat, BMW nu a renunțat la motorizările diesel pentru hatch-ul său de clasă compactă, dar au apărut sisteme mild hybrid de 48 V la două dintre ele. Și mai trebuie să știți că, de acum (valabil pentru întreaga gamă BMW), motorizările pe benzină nu mai au particula „i“ în denumire, pentru că acesta vine de la „injection“ – sistem de alimentare folosit acum de toată lumea, plus că „i“-ul se retrage exclusiv în zona electricelor.

BMW M135 xDrive

Modelul de test este cea mai puternică Serie 1, BMW M135 xDrive, pentru că vine standard cu tracțiune integrală. Propulsorul de 2 litri de sub capotă produce 300 CP, cu 6 mai puțini decât până acum și la o turație mai mare. Pe de altă parte, a câștigat 50 Nm (450 Nm), cuplu pe care îl dezvoltă la turație mai joasă. Din punct de vedere dinamic, e greu să reproșezi ceva acestui pachet. Motorul se turează ușor până către 7000 rpm și trage parcă mai bine decât la Mini Countryman S. În programele Efficient și Normal, de exemplu, cutia stă în treptele cele mai mari la viteze mici și se trezește greu la kickdown. Dar în modul Sport ține turele sus și reacționează instantaneu, ba chiar te duce în limitatorul de turație în modul S, dacă uiți să schimbi din padele. 4,9 secunde până la 100 km/h nu sună deloc rău și se simt foarte bine în scaunele care parcă te îmbracă.

BMW M135 xDrive

Dar adevărata satisfacție apare pe drumuri virajate. Șasiul adaptiv M și suspensia rigidizată suplimentar fac ca mașina să se simtă ca și cum ar fi pe șine. Schimbă masele aproape fără efort, se lipește de șosea și știe să împingă mai mult cu spatele la accelerările de ieșire. În Sport, îți cere o confirmare suplimentară, pentru că reduce și intervenția DSC-ului, așa că pe asfalt ud este necesară o doză suplimentară de precauție. Reversul este că primul limitator de viteză de pe asfalt aproape că te sperie, asta pentru că amortizoarele au cursa destul de limitată și dezbaterea suspensiei e mică. Trebuie să treci foarte încet, dacă nu vrei să ai senzația că ești aruncat în sus. Vă imaginați că pe drumuri cariate nu e o plăcere să mergi cu M135. O poți face, dar nu pe distanțe lungi. Pe asfalt bun, nu-ți vine să te mai oprești, iar când ai nevoie, este foarte satisfăcător, pentru că frânele (discuri ventilate peste tot) mușcă rapid și hotărât încă de a începutul cursei pedalei.

BMW M135 xDrive

Am lăsat pentru final un aspect mai sensibil. BMW M135 are patru țevi de eșapament (deși nu este un M plin), toate reale, provenind din aceeași tobă. La interior, primele accelerații au adus nebunie: sunet plin, întărâtat, inflexiuni la schimbarea treptelor, bufnituri caracteristice decelerărilor. În timp ce afară aproape că se aude doar ciripitul păsărelelor. Exagerez puțin, dar ideea este că aproape totul se întâmplă în boxe. Foarte bine adaptat, excelent realizat, dar exagerat. Adevărul e că, la exterior, M135 este discret din punct de vedere sonor. Poate fi și la interior, dacă oprești sunetul motorului în boxe.

Și mai e un aspect sensibil. Așa cum l-am primit noi, adică echipat cu de toate, BMW M135 xDrive costă 66.432 de euro, dintre care vreo 10.000 costă opționalele. Ai tendința să spui că este mult prea scump, până vezi că, la nivelul prețurilor de bază, Mercedes-AMG A 35 4Matic costă cu peste 2000 euro în plus.

Text: Dan Damian/Foto: Adrian Barbu

Verdict   –   4 stele

Singurul motiv pentru care nu primește 4,5 stele ține de prețul consistent. În rest, BMW M135 este hot hatch-ul de vis, cu dinamică foarte bună, echilibru și atmosferă sportive, mai puțin pe partea de sunet real. Iar dacă conduci eco, poți obține 8,5 l/100 km în oraș.

Date tehnice

Caroserie: Hatchback cu 5 locuri. L × l × h: 4361 × 1800 × 1459 mm. Ampatament: 2670 mm. Portbagaj: 380 l. Masă proprie: 1625 kg

Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil, frâne cu discuri ventilate față/spate, pneuri 225/45 R18

Transmisie: Tracțiune integrală, cutie automată cu 7 trepte

Motor: Turbo cu 4 cilindri în linie, cilindree 1998 cm³. Putere maximă: 221 kW (300 CP)/5750–6500 rpm. Cuplu maxim: 400 Nm/2000–4500 rpm

Performanțe: 0–100 km/h    4,9 s, Viteză maximă 250 km/h, Consum mixt WLTP  7,6 l/100 km, Emisii CO2 WLTP  175 g/km

Preț de bază: BMW M135 xDrive     53.372 euro

BMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDriveBMW M135 xDrive

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.