Dacia Spring a primit un amplu facelift care i-a schimbat aproape complet nu doar exteriorul, ci și atmosfera interiorului.
A durat ceva timp de la prezentarea statică a noii Dacia Spring, care a avut loc înainte de defunctul (acum) Salon Auto de la Geneva, până la primele teste. Dar acum am condus mașina, care a primit o nouă viață odată cu acest facelift neobișnuit pentru Dacia. De ce este neobișnuit? Pentru că Spring a rămas pe aceeași platformă, dar în rest a schimbat cam tot: design exterior, planșă de bord și ambianță interioară. Vă amintiți că Spring a mai primit un refresh atunci când întreaga gamă Dacia trecut la noua identitate de marcă, dar acum vorbim despre cu totul altceva.
În ceea ce privește designul, ai senzația că este vorba despre o nouă generație, asta dacă nu observi că silueta laterală este aceeași. Dacia spune că doar plafonul a rămas neschimbat. În rest, totul a fost retușat și – în mare parte – modificat. Partea frontală dă acum impresia unei mașini mai robuste și mult mai tehnologizate, asta în special datorită noilor faruri, de fapt luminile de zi, LED, sub forma literei Y, semnătura luminoasă actuală a gamei Dacia. La nivel stilistic, totul a fost “urcat” către noua grilă – și acest aspect contribuie la impresia de robustețe. Au fost păstrate bosajele aripilor cu contur din plastic, iar pe laterale a fost lipit acum un autocolant care să omogenizeze această imagine. În spate găsim cu totul alte stopuri, cu semnătura luminoasă tot în forma literei Y, iar între ele este un bandou negru, cu numele mărcii gravat pe această suprafață.
M-am uitat cu atenție și la autocolantele de pe spoilerele față/spate, predominant albe, cu un motiv stradal. Arată bine, sunt lipite pe o suprafață care iese din profilul mașinii, astfel încât ar trebui să fie mult mai simplu și mai puțin costisitor de reparat în cazul unei tamponări. Și încă un detaliu: pe aceste autocolante (prezente doar la versiunea Extreme), atât în față, cât și în spate, pe partea dreaptă, este inscripționată motorizarea (65 CP). Și veți mai observa ceva, în afara faptului că a fost complet eliminat cromul: s-a renunțat la barele de pe plafon, ceea ce ar trebui să îmbunătățească aerodinamica (și eficiența) mașinii.
Cu totul altă atmosferă
Interiorul reprezintă un câștig chiar ai mare decât noul design exterior. Este modern, are elemente mai sofisticate la nivel vizual și este mult mai omogen. În primul rând, veți recunoaște ambele display-uri de la noul Duster. Când am participat la prezentarea statică din Paris, acum mai multe luni, tabloul de bord și display-ul central erau într-un mod demo, așa că n-am putut răsfoi meniurile.
Tabloul de bord are diagonala de 7 inchi, dar suprafața utilă este mai mică, pentru că pe laterale nu sunt decât niște linii verzi care indică în ce mod de vizualizare este display-ul. Pentru că, da, este configurabil, într-o oarecare măsură. Dacia spune că este color… da, oarecum. Are puține culori, dar este foarte relaxant pentru că afișează informațiile aerisit, clar, acestea putând fi simplu derulate de la butonul de pe volan. Display-ului central, de 10 inchi (Media Nav Live, standard pe Extreme, 790 euro pe Expression, în pachetul Techno) nu-i prea poți reproșa nimic, la acest nivel. Reacționează cu mici întârzieri, da, dar are un meniu complex și o mulțime de funcții și aplicații (Android Auto, CarPlay), printre care și posibilitatea de a seta condiționarea interiorului, la o anumită oră, precum și setarea intervalului de încărcare (între anumite ore, în fiecare zi a săptămânii).
La versiunea Extreme, în partea inferioară a display-ului, ai la dispoziție butoane fizice pentru climatizare. Nu este una automată, în sensul că nu poți seta o anumită temperatură, dar comanda este electronică. De asemenea, atmosfera interiorului este mai vie, ca să-i spunem așa, pentru că poți avea anumite elemente (cum ar fi cele de pe grilele în formă de Y, conturul tabloului de bord, zona de depozitare liberă din dreptul șoferului sau buzunarele portierelor față) în culori diferite de cele ale ansamblului. Așa cum vă imaginați, nici o modificare la nivel de spațiu, iar poziția la volan este tot prea înaltă – nu aveau cum să schimbe acest aspect, atâta timp cât platforma mașinii este aceeași de până acum. În schimb, volumul portbagajului a ajuns la 308 litri, cu 6% mai mare decât până acum.
Rafinament discret
La testele din jurul orașului Bordeaux am avut la dispoziție doar versiunea de 65 CP. Apropo, motorul de 65 CP este disponibil acum nu doar pe Extreme (stardard), ci și pe nivelul intermediar, Expression, dar pe acesta din urmă poți avea și versiunea de 45 CP.
Nu vă imaginați o schimbare substanțială a modului în care se conduce Dacia Spring. Dar, dacă ai avut un contact prelungit cu versiunea de până acum, sesizezi niște diferențe. Volanul a fost schimbat, se simte mai bine la nivel de aderență (în plus, este ajustabil pe înalțime), dar la modul în care simți direcția contribuie și un fine-tuning al asistării. Nimic spectaculos, dar simți un mic plus de feedback. Apoi mai avem câteva schimbări. În primul rând, comanda transmisiei este acum disponibilă printr-o tastă (nu foarte bine fixată, dar își face treaba). Și această tastă are și un mod B, de regenerare. Este adevărat, simți o decelerare mai pronunțată când este activată, dar nu vă imaginați ceva gen one-pedal. Adică nu poți conduce fără să folosești deloc frâna. Cumva, acest lucru duce la un consum oficial mai redus: 13,7 kWh vs 14,5 kWh până acum. Nu e o modificare spectaculoasă, dar ajută la o autonomie cu 5 km mai bună (225 km vs. 220 km până acum). Diferența nu este substanțială pentru că, așa cum spuneam, platforma este aceeași, cu aceeași baterie de 26,8 kWh, capacitate utilă. Mai mult, adaosul de sisteme ADAS (obligatorii) au făcut ca masa mașinii să crească cu doar 6 kg (984 kg acum, în versiunea Extreme).
Așadar, consum oficial de 13,7 kWh. Nu am încercat să-l doborâm în testul nostru care nu a inclus autostrăzi, dar a avut drumuri expres (să le spunem așa) cu viteza maximă de 100 km/h. Și totuși, după aproximativ 100 km, cu climatizarea pornită, audio și tot tacâmul, consumul nostru a fost de 11,5 kWh/100 km. Clar mai bun decât cel oficial, fără vreun efort deosebit. Ar mai trebui să știți faptul că tabloul de bord arată acum trei valori pentru autonomie. Cea oficială, 225 km, cea reală (în funcție de cum calculează sistemul și care, la 100% baterie era de 216 km) și cea aproximată pentru autostradă, care era de 100 km (viteza maximă de 130 km/h în Franța), cu bateria plină. În rest, “noul“Spring, dacă ar fi să-i spunem cum îi spune Dacia, pare mai stabil, nu îți dă senzația că vrea să te pedepsească dacă intri mai tare într-un viraj și gestionează puțin mai bine denivelările, chiar și pe cele cu presiune asupra suspensiei în viraje. Asta și datorită noilor jante de 15 inchi, standard pe versiunea Extreme, condusă de noi.
Prețuri? Le știm deja. Versiunea de bază, Essential, cu motorul de 45 CP (singurul disponibil) pornește de la 16.900 euro (ce bine a adaptat Dacia noile prețuri la reducerea Rabla Plus la 10.000 la 5.000 euro!). Cel mai scump model, Extreme, pornește de la 19.900 euro și, în acest caz, ai la dispoziție (standard) și funcția V2L, prin care poți alimenta un consumator extern (coffee maker, grătar, etc.) de la bateria mașinii.
Text: Dan Damian